handdator

Visa fullständig version : Bra restauranger på Naxos, Amorgos och Koufonissi?


blueberry
2005-08-16, 14:00
Hej!

Ska öluffa 2,5 veckor i september med min man. Vi har planerat att åka till Naxos, Amorgos och Koufonissi. Tidigare har vi bara varit till Rhodos, fantastisk ö, men bedrövlig mat.

Så nu tar vi gärna emot tips på bra restauranger med god mat på dessa öar. Både restaunger med grekisk mat och restauranger där man får en pepparbiff med pommes frites.

Så varsågod och börja tipsa :p

Vi kommer även att vara några dagar i Aten, så gärna tips om restauranger där också.

Eva L
2005-08-16, 14:46
Jag lägger sällan tavernornas namn på minnet men i Katapola serverar dom två bröderna underbart god italiensk pasta och annan internationell mat.
Här finns också en bra vinkällare. Lite längre bort i bukten ligger en restaurang med många mysiga strandfynd från havet, bra grekiskt kök och kanske heter den Vinzensios. Hade för några år sedan tygklädda vita stolar utanför.

I Agia Anna är tavernan Gorgona ett bra alternativ. Här har jag ätit riktigt bra grekisk mat.

Eva :) tänk på att livet är föränderligt och dessa tips är inte dagsfärska. Ställena kan ha bytt ägare, kock eller skaffat en sur servitris :rolleyes:

Malina
2005-08-16, 15:53
På Naxos stads hamnpromenad finns ett par riktigt kul ställen,som är som "hål i väggen",med servering utanför.Där kan man beställa grillade bläckfiskarmar,som serveras i små bitar på en plåttallrik.Till det rekommenderas ouzo!
Efter det kan man med fördel leta sig upp i gränderna och där hittar man nästan alltid någon taverna som inte är så himla turistig som de vid hamnen.

wilda
2005-08-16, 16:32
Amorgos, En inte helt lättillgänglig taverna (beror på var ni bor, förstås), men något av det godaste jag ätit i Grekland... tror jag. En taverna (med studios) som heter Uranos och ligger i Potamos, ovanför Aegiali. De blandar in influenser från andra kök (tex Libanesiskt), och har annorlunda smårätt-mixar. OCH man kan få couscous till maten istället för den eviga patatasen.


På Naxos finns det mycket att välja på. Många goda och flera turistfällor. Men den godaste maten jag har hittat här är faktiskt texmexrestaurangen Picasso. Gott och fräscht, läskande sangria, urtrevlig personal... och en trevlig omväxling en kväll att inte äta grekiskt.

Ha det underbart!!
/Anna
(räknar dagarna till nästa års semester...)

Bossew
2005-08-16, 16:59
På Naxos äter jag alltid på Meze2 i hamnen och nästan alltid bläckfisk eller kalamari. Ouzo bjuds man på som avslutning. Öppet året runt vilket jag gärna premierar. Paradiso ute vid Maragas är perfekt för lunch.

På Amorgos äter jag alltid på Mythos i Katapolas hamn, men där finns säkert fler bättre ställen. Här bjuds man på Amorgoslikör efter maten.

Hittar jag ett ställe jag är nöjd med går jag bara dit.

bosse

Haag
2005-08-16, 18:41
Enig med Eva: Min erfaring fra årets øyloffing er at riktig god gresk mat får man servert på Taverna Gorgona i Agia Anna.

Dersom man vil ha et alternativ til gresk mat ute ved strendene er jeg enig med Wilda i at Picasso er et godt alternativ, det samme er Amore Mio (Italiensk) femti meter lengre syd.

Jeg vil faktisk advare mot Paradiso, etter å ha besøkt stedet for ca. en uke siden. Tallerkenene var direkte skitne, det samme var glass og bestikk og maten var kald. Det er faktisk det dårligste spisested både min kone og jeg noen gang har vært på.__D :mad:

Er ellers enig med Bosse i at Meze2 i Naxos havn er et godt alternativ inne i byen for å oppleve det greske kjøkken.
Den beste stedet vi fant er Scirocco som ligger ved det lille torget på toppen av bakken som fører vekk fra havnepromenaden. Der serveres utsøkt gresk mat, samt gode alternativer fra grillen. (pepperbiff med pommes frites/bakt potet).

Lykke til og god tur!

Riitta
2005-08-16, 19:47
På Naxos äter jag alltid på Meze2 i hamnen och nästan alltid bläckfisk eller kalamari. Ouzo bjuds man på som avslutning. Öppet året runt vilket jag gärna premierar. Paradiso ute vid Maragas är perfekt för lunch.

På Amorgos äter jag alltid på Mythos i Katapolas hamn, men där finns säkert fler bättre ställen. Här bjuds man på Amorgoslikör efter maten.

Hittar jag ett ställe jag är nöjd med går jag bara dit.

bosse
Hur går detta ihop Bosse:rolleyes: Du far runt på alla öar och vill tydligen se så många som möjligt, men sedan håller dig till ett fåtal tavernor. Man kunde ju gärna tro att då kanske du ville testa så många som möjligt av dom också:)
Fast jag håller med dig. Hittar man en som man trivs med så vill man ju dit flera gånger:)
Tror du att du hittar en favoritö, som du kommer att fastna för sedan när du blir sånhär gamling som vi och inte orkar åka runt länge:)

Riitta

Bossew
2005-08-17, 07:21
Hur går detta ihop Bosse:rolleyes: Du far runt på alla öar och vill tydligen se så många som möjligt, men sedan håller dig till ett fåtal tavernor. Man kunde ju gärna tro att då kanske du ville testa så många som möjligt av dom också:)
Fast jag håller med dig. Hittar man en som man trivs med så vill man ju dit flera gånger:)
Tror du att du hittar en favoritö, som du kommer att fastna för sedan när du blir sånhär gamling som vi och inte orkar åka runt länge:)

Riitta

På kvällarna vill jag bara ta det lugnt, sitta på en taverna med en god bok, inte springa omkring och leta nya ställen varje kväll. På dagarna däremot ska det vara full rulle :)

Jag har ju redan hittat min favvo-ö, Amorgos, men även där räcker det med kortare besök men ofta ;)

bosse

Riitta
2005-08-17, 18:21
Då vet jag det:D
Riitta

Hellen
2005-08-17, 18:56
Ja, jag vet det har skrivits tidigare (2ggr) Piccasso på Naxos, underbart, framför allt då man efter ett tag "tröttnat" på grekmaten.
På Kouffinissi tycker jag inte att man skall missa hålet i väggen på vänstersidan när man går uppför mot centrum, strax efter mataffären, den riktiga (inte "antikvariatet" i hamnen)
Detta är ett favvo ställe med underbara Pita Gyros, alltså ingen resturang, men ohh! vad gott!!!
// Helén

Luffaren
2005-08-17, 19:55
I september 2003 åt jag gyros därifrån, 1,80 euro styck så jag tog två.

Rekommenderas starkt...

Mvh / Luffaren...

Nightfly
2005-08-18, 10:58
Men... Du kan ju inte döma ut maten på Rhodos bara sådär. Det finns ju fantastiska restauranger där. Kolla tråden om Rhodos så ska du se.

Håller med Eva L om Vitzentsos (eller hur det stavas) i Katapola (Amorgos). Bra mat och jättemysigt precis vid vattnet. Det ligger ett litet cafe precis bredvid som har bra latte.

Vagabonds guide till Kykladerna har många bra restaurangtips om de här öarna.

Alexandra
2005-09-18, 17:17
Picasso hade väldigt god mat, både taccos och kött. Trevlig personal och verkligen ett ställe vi kommer att äta på igen om vi kommer tillbaka till Naxos
/Alexandra