handdator

Visa fullständig version : Naxos med Apollo


Dippeduttan
2008-10-27, 10:53
Vi ska åka med Apollo till Naxos 30 maj och jag undrar om någon har erfarenhet av att resa samma tripp med dem?

Flyget landar i Santorini 11.25 och jag undrar om någon vet om det är endast vid dåligt väder som man måste övernatta eller om man vanligtvis kommer med båten till Naxos samma dag. Det står ju på Apollos sida att övernattning kan ske både vid ankomst och avresa.

Vid avresa går planet från Santorini 12.25 och jag antar att man vanligtvis övernattar på Santorini denna natt för att hinna med flyget. Någon som vet? Hur har ni i sådana fall upplevt denna övernattning? Har det varit mysigt att få uppleva Santorini om än för en kort stund eller har det ´mest varit bökigt?

Hur har ni upplevt båtresan mellan Santorini och Naxos?

Jag postar ytterligare frågor angående resan under "Naxos"

Tacksam för svar!
/Camilla

Siri A
2008-10-27, 11:11
Jag har inte åkt charter med Apollo, men jag kan nästan garantera att ni skulle behöva övernatta första natten. Chansen är försvinnande liten. Så länge det inte skulle vara nåt krångel med båten, vädret är ganska säkert den tid ni åker.

På hemresan kan det väl kanske bli en övernattning, men det beror på om Apollo chartrar en egen båt så tidigt på säsongen. När vi åkte såg vi flera Airtoursresenärer som åkte med Blue Star Ferries, de hade sista övernattningen på Santorini. Någon annan kan nog ge dig bättre svar!

Naxos är jättefint!

Arne
2008-10-27, 11:38
Vid ankomst till Santorini runt lunchtid brukar gälla att Apollo genast bussar ned sina resenärer till den rysansvärda hamnen. Ofta kan det då bli dryg väntan på andra charterplan innan den inhyrda lilla utflyktsbåten Naxos Star avgår sådär vid femtiden på aftonen med destination Naxos. Beräkna restid till tre timmar innan ni är framme på Naxos.

Varför Apollo m flera bolag ska envisas med att genast bussa ner sina turister till väntan i den förfärligt dystra hamnen, det är för mig en gåta. Vore ju mycket trevligare om resenärerna fick tillbringa sin väntan på någon trevlig taverna uppe i Thira i stället.

Lägg därtill att det ju råder badförbud i hela hamnområdet samt att priserna på de befintliga "Vilda Västern"-serveringarna ligga mycket högt.

När det så gäller hemresedagen, då vill jag mig till minnes draga att det i tidigare inlägg här på forumet meddelats att man fick fara med Blue Star från Naxos i okristliga 06.00-gryningen , för att så flyga hem från Santorini vid lunchtiden samma dag.

Arne

Annki
2008-10-27, 11:58
Vi har rest till Naxos med Apollo vid tre tillfällen, i slutet av maj och i början av juni. Vi har aldrig behövt övernatta, det är en gardering Apollo har om båtarna blir inställda pga. dåligt väder. I slutet av maj så brukar vädret vara stabilt så ni behöver säkert inte övernatta. Alla gångerna har vi åkt med, den av Apollo chartrade, båten Alexander båda vägarna. Det är en utflyktsbåt som annars kör dagsturer mellan öarna. Den har soldäck och "flygplansfåtöljer" på nedre däck. Enklare förtäring finns att köpa ombord. Den här tiden på året har resan varit behaglig och det har inte blåst då vi åkt.
Vill man inte tillbringa väntetiden i hamnen på någon av de mkt. dyra matställena så finns möjlighet att gå ombord direkt.
Hemresedagen lämnar man Naxos tidigt på morgonen och väntar sedan vid flygplatsen.

Ann-Kristin bye_bye

Sussen
2008-10-27, 13:15
Vi åkte till Naxos i maj i år med Apollo och det flöt på bra med transfern både på ditresan och hem. Dock gungade båten lite och många var sjösjuka på hemresan.

Sussen

BOKA
2008-10-27, 15:31
Som redan framgått av tidigare svar så är priserna på serveringarna i hamnområdet rena "rånet". Bör undvikas i möjligaste mån. Är utan tvekan en av de värre "turistfällorna". snyft_drop

emma
2008-11-02, 21:48
Har varit på Naxos med Apollo några ggr dock ej i maj- Endast en gång blev det krångel med färja pga. storm och då blev den mycket tidiga färjeturen på morgonen inställd. vi fick en dag extra på Naxos och sedan vid midnatt åkte vi med "Storfärjan" för övernattning på Santorini! Det var lite bökigt men Apollo var verkligen hjälpsamma och gjorde sitt yttersta för vår skull kändes det som.
Väntan nere i hamnen för färd till Naxos kan man ju utnyttja med lite solning men som sagts tidigare priserna är hemska i hamnen så ta gärna med ngt.. och färjeturen på avfärdsdagen är väldigt väldigt tidig..! Men - det är värt all väntan och så, för bättre ö än Naxos finns ej. Den har allt!

Dippeduttan
2008-11-06, 19:39
Tack alla ni som svarat!!

Och ni som ännu inte har =)

Aina
2008-11-07, 08:56
Jag tackar också för svar, trots att det inte var jag som ställde frågan. Vi ska också åka med Apollo, men i juli. Har förvarnat barnen om att det kan bli tråkig väntetid. "Ladda med böcker!" (eller spel) är mitt förslag, så att man har något att göra. Funderar också på om man kan packa ner något ätbart och vad i resväskan. I värsta fall får det väl bli en dyr taverna... Den dagen, den sorgen.

Aina

Athina
2008-11-12, 14:18
Hej!
Ja något ät/drickbart och böcker/kritor/spel är att rekommendera samt tunna kläder tillgängligt. Vi som åkte med Apollo från Köpenhamn för några år sedan kom så att säga fram "först" till färjan och ingen kunde då svara riktigt på när den skulle gå så vi vågade inte gå allt för långt bort. Sedan fick vi vänta in resnärer från övriga Sverige och Norge innan vi lämnade hamnen. Ca 3 timmar vill jag minnas. Resan i sig gick bra, likaså hem då vi hämtades på hotellet på Naxos vid 05.30. Trevlig resa!