handdator

Visa fullständig version : Duschdraperiteori


ramses
2008-10-24, 18:09
Det är inte alltid lätt att veta under vilken rubrik man ska lägga ett ämne. Jag gör ett försök här. Vid olika tillfällen har det diskuterats varför det inte finns draperi i duscharna, gäller inte överallt men nog så ofta så att vi draperivana svenskar reagerar. Som många har konstaterat så har det inget med övrig standard att göra. På de finaste ställena kan draperiet lysa med sin frånvaro och på det mest enkla ställe kan största överraskningen vara.. ja ni vet. Det är nu dags att vi här på Kalimera försöker reda ut det här.
Själv tror jag att det är så enkelt som att vi turister inte ska ödsla så mycket vatten utan duscha så kort tid som möjligt. Är ju inte kul med hela golvet blött, finns ju oftast heller ingen skrapa:). Men visst, vän av ordning kan ju då invända och säga att utan draperi blir det onödigt vattenspill. Men jag hävdar ändå att det kompenseras av den kortare och mer koncentrerade duschen.
Så låt höra, vad har ni att tillföra?bye_bye

Peter
2008-10-24, 20:11
Intressant fråga som absolut bör utredas. :D Fast jag tycker att frekvensen av duschdraperier blir högre och högre för varje år. Något jag tillskriver ökat tryck i duschslangen!

Förr behövdes aldrig något draperi eftersom trycket i duschen var så dåligt att oavsett hur man riktade den så kallade "strålen" fanns det ingen chans att den kom utanför avbalkningen! Det liknade mer "Kinesisk vattentortyr" än en dusch... Man fick springa runt i duschen och försöka fånga dropparna. Därav kommer att det inte behövdes något draperi.

Men även Grekland har utvecklats och fått bättre tryck på vattnet och därmed krävs fler och fler duschdraperier.

Liten dusch-historia. För 6 -7 år sedan bodde jag på Porfyris på Nisyros. Jag stod i duschen intvålad från topp till tå när strömmen försvann. Det blev kolsvart på toa. Vattnet rann fortfarande vilket gjorde att jag trodde att reskamraten behagade skämta genom att släcka ljuset, något jag protesterade mot i kraftiga ordalag. Hon öppnade då dörren för att visa det kompakta mörkret även i rummet. Det kanske var tur att jag inte såg hennes min...

Under denna korta tidsperiod försvann även vattnet i duschen eftersom pumparna naturligtvis inte gick längre. Jag är då fortfarande totalt intvålad... Vad göra? Jo, snabbtänkt som jag är, ber jag reskamraten att gå ner och köpa några flaskor vatten. (Ficklampor ÄR bra att ha med i Grekland...:D) Snilleblixt eller hur? Det är bara det att hon kommer upp med ett antal vattenflaskor som kommer DIREKT FRÅN KYLEN!!!! Hur kul på en skala var det att skölja hår och kropp i det vattnet? :eek: Jag skrek och och hon skrattade sadistiskt. Jag tror jag frös hela den kvällen... Tur de serverade gigantiska Metaxa på det underbara Torget. De värmde något...

bettis
2008-10-28, 12:51
Tjenixen, jag skrattade så tårarna rann över beskrivningen av greklands vattentryck. Jag själv älskar en dusch med hett vatten med ORDENTLIGT tryck i, ni kan då tänka er hur många gånger jag svurit över duscharna i grekland, dom få droppar man lyckas trycka ur med jämna mellanrum och hur varmvattnet alltid lyckas ta slut precis när man tvålat in sig och sedan komma tillbaka precis när man är färdig. En annan sak som Jag funderat över är varför det inte finns lås på toaletterna? I 90% av fallen i alla fall. Jag har själv låst mig inne ett flertal gånger på hotellrum i grekland, kan det vara så enkelt, dåliga lås?:rolleyes:
Hälsningar från Athen
Bettis

UlfWiman
2008-10-28, 13:58
Till Bettis
Kolla på låset och hur det passar mot dörrkarmen. I de flesta fall skruvar man dit en skjutregel i efterhand. Men som jag uppfattat det hela så är det följande. Dörr-stängd=upptaget, dörr-öppen=ledigt.
Ni som följde med -07 i bygget av lägenheterna en liten bit från mig kan jag upplysa om att inte ens där passade låsen och dörrarna mellan rummen och in till toa ihop.

Till övriga
Jag hade ett jätteproblem att få tag i en duschstång -07 till badrummet. Inget fel på trycket där inte utan hela hallen var simbassäng. Nu fick jag hjälp av Kikh med en från Sverige och Biltema. Svängda stänger var inget problem att hitta i Xania, men en rak expanderbar där man inte behövde hantverkare för att sätta upp den var obefintlig.
Detta har säkert förbättras till idag. Däremot duschdraperier finns det i överflöd efter Apokoronou på väg upp mot MultiRama. Efter stångens anländande hittade jag ett jättesnyggt blått med akvariefiskar på för 12€. Över lag tror jag som tidigare skrivit att det har med vattentrycket att göra.
Min vän Antonis installerade pump -02 och skaffade duschdraperier på samma gång för det behövdes när vattentrycket steg.

Slutsats
Högt vattentryck är lika med duschdraperi.

Uffe

BOKA
2008-10-28, 14:08
Det är ju så också att nu börjar det ju bli mer och mer vanligt med duschkabiner med dörrar. Både på Skiathos och Skopelos där vi bodde i år hade denna utrustning. Dock var den på Skopelos så liten så man fick öppna dörrarna när man skulle vända sig!!! flabb_flab

ouzomini
2008-10-28, 14:14
Hejsan
En annan sak med dessa draperier är ju att så fort duschen sätts på så smetar den fast runt kroppen. Det blir kallt och läskigt. Duschen är liten, men man ryms, så avståndet till draperiet blir alldeles för kort. Jag fryser bara jag tänker på det. Som tur var brukar vattnet räcka och vara varmt. Jag drar alltid av vattnet medans jag tvagar in mig och tvättar håret. Då håller sig i alla fall draperiet borta.
Hälsningar Inger

Monica P
2008-10-28, 14:32
Inger gör rätt, med vattensituationen som råder är det en synd av gammaltestlamentliga mått att slösa på vattnet...Hos oss på Kalymnos var det förra året näst intill ransonering, men vinterregnen räddade denna sommar i alla fall. Enligt alla forskare går vi mot öken...
Man kan faktiskt duscha helt effektivt med två petflaskor med vatten, säg tre om man tvättar håret också. och då blir duschdraperiet inget problem! Vi, som snålar även på strömmen, värmer i vattenkokare och häller i flaskor. Varmvattensberedaren står helt intelligent uppe på taket... Tar lång tid att bli varm , särskilt på vintern, och sen är det mååånga meter kallvatten i ledningen innan det varma kommer.
Om det vore mitt hus skulle jag skaffa solceller förstås.

UlfWiman
2008-10-28, 15:32
Tygdraperier är att föredra, smetar inte på samma sätt.
Men Monica har rätt i detta med vattenförbrukning. På Kreta har vi gott om vatten och det märks. Alla fyller pooler och allt annat på en och samma gång med dricksvatten. Det funkar faktiskt med jordbruksvattnet också. Mycket billigar och det renas ju i poolen.

Uffe

dettis
2008-10-29, 17:27
Angående problemet med att hitta duschstång, vi hade samma problem men lyckades hitta ett ställe där de har allt möjligt till ett hem. En byggvaruhandel som ligger på vägen mellan Agii Apostoli och Galatas, allt finns där både till trädgård och hus.

Dettis

UlfWiman
2008-10-29, 17:31
Dettis.
Du menar där de säljer färg och cement?
I så fall kände inte jag till den då. Idag vet jag om den.

Uffe