Logga in

Visa fullständig version : Grekisk ost till pasta?

Birgitta63
2008-10-21, 21:16
När vi var på Kreta så fick vi så god ost till pastan som var riven.Den smakade så god, osten gör pastan lite extra.
Vem av er nu kan besvara min fråga ?
Birgitta 63 :)

Eva L
2008-10-21, 22:29
Finns många ostar i Grekland så du får nog försöka beskriva smaken, lagring etc. Min egen favorit till pasta är den lagrade hårda Sifnsososten som påminner lite om parmesan.

Eva

Frappe
2008-10-23, 10:32
Vanligast till pastan serveras kefalotiri, mig veterligen men som sagt det varierar...

Camilla

Rinaki
2008-10-23, 19:13
Vanligast till pastan serveras kefalotiri, mig veterligen men som sagt det varierar...
Camilla
Den "erfarenheten" har jag oxå....där vi ätit i Grekland, och hemma givetvis när vi lagar, är det den osten som regerar...;) Fast nog kan man variera oxå...."fuska" lite med t.ex italiensk parmesan ibland...._B-anana

Birgitta63
2008-10-23, 19:17
Brist på ost så går ju italiensk ost kanske lika bra.:)
Birgitta 63

UlfWiman
2008-10-23, 20:31
Nu matpratar ni igen.
Jag själv har erfarenhet av en ost som finns på Marinoupolos (Champion) och luktar vedervärdigt men är mycket god till pasta. Fullt i klass med äkta Parmesan om inte bättre. Bästa tipset är att använda näsan och be att få provsmaka. Jag har alltid blivit bemött med ett vänligt ord och ett smakprov. Köpt många konstiga ostbitar, men att komma ihåg namnen är gud så svårt. Nu om jag har rätt i sak pratar vi hårdost, inte den mjuka och krämiga.
Kämpa på Birgitta, rätt var det är står jag utanför din dörr och vill "smaka" på det du tillagar. Till Retzina, tack för dina recept. De får även en gammal köksräv att hitta nya vägar och smaker.
"Somliga äter för att leva och andra lever för att äta"
Jag tillhör nog den senare. Just nu med en färdig lammgryta på spisen. Tog bara hela dagen att göra, men min "hemtjänstare" blir glad för god lunch i morgon. Helt klart annan mat än den som kommunen levererar till våra gamla. Det enda han säger att det luktar konstigt i ditt kök Ulf, men det du gör smakar underbart. Detta kommer från en man i 30-års åldern som är uppväxt på palt, bryta och ringripa (falukorv). Föraktar inget av ovan nämnda, men VARIATION är honnörsordet. Äter allt utom "rutten fisken" d.v.s surströmming. Har testat isländsk surhaj och det var vedervärdigt. Då kan surstrrömming räknas som en delikatess.

Uffe (sugen på nått sött men orkar ej göra munkar)

Helena S
2008-10-23, 21:51
Ulf, du skriver så intressant och levande!

Jag kan känna dofter och höra köksljud av det du beskriver :)

Helena - ostälskare, men dålig på andra grekiska ostar än feta Ang_elx , men lär mig mycket här! Tack å lov.

UlfWiman
2008-10-23, 23:15
Helena, kommer du och diskar?

Admirala
2008-10-24, 09:49
Mizithra brukes ogsaa mye paa pasta, sier en kokeglad gresk venninne.

Her er for ovrig en god infoside om greske oster (paa engelsk)
http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A3373120

Birgitta63
2008-10-25, 10:19
Admirala.......:)Roligt läsa om " hard cheeses". Det var ju många grekiska ostar att välja på och få lite bakgrund.
Synd är att vägen är så lång till grekis ost.Men vem vet kanske i en affär i Malmö som har grekiska matvaror vid Möllevångstorget. Har varit där och handlat riktig fetaost och en massa annat gott. Få ta mig en riktig titt nästa gång, kanske där ligger just den osten.
Birgitta 63

Peter
2008-10-25, 16:54
Men vem vet kanske i en affär i Malmö som har grekiska matvaror vid Möllevångstorget. Har varit där och handlat riktig fetaost och en massa annat gott.

Greken på S:a Förstadsgatan / Möllevångstorget har massa godis! Pajer, ostar, olivolja mm. Passa på att köpa riktigt Grekiskt salt också! Det är mycket godare, och framför allt mildare, än våra Svenska behandlade salter. Jag vet inte om det är "ten lille Kreken" Nikos som har butiken, och Gyrosställer till vänster längre. Men han ägde det tidigare. Jag lärde känna honom i slutet på 70-talet när han var min "pizza-hovleverantör". Han hade/har (?) även ett Gyrosställe i Caroli City.

Jag kan verkligen rekommendera alla som har vägarna förbi Möllevången att göra ett besök i den butiken. Riktiga och bra Grekiska varor! Jag ska själv dit på Tisdag eftersom jag ändå ska in till Malmö för ett DYYYYRT tandläkarbesök. Så får jag trösta mig med lite Grekiskt mums efteråt...

Jag vet att på Tinos har man ofta riven Graviera på Pastan. Just Graviera används mycket i matlagningen på Tinos. På vissa Tavernor gör man en form av Saganaki i lerform på just Graviera. Testa. Det är en väldigt god ost.

Birgitta63
2008-10-25, 17:25
Hej Peter !
Kan det vara den butiken som ligger efter Fiskartorget ...du vet där är en staty med en gumma som kör en rullebär ? Sidan om ligger en Gyros som är Malmös godaste Gyros. Det är en liten butik med en klen trappa till, en äldre grekisk kvinna brukar stå där ?
Birgitta 63

Peter
2008-10-25, 18:30
Hej Peter !
Kan det vara den butiken som ligger efter Fiskartorget ...du vet där är en staty med en gumma som kör en rullebär ? Sidan om ligger en Gyros som är Malmös godaste Gyros. Det är en liten butik med en klen trappa till, en äldre grekisk kvinna brukar stå där ?
Birgitta 63

Precis! Om du kommer från Södervärn, går över S:a Förstadsgatan vid Fiskartorget och fortsätter ner så ligger först en butik med massa Frukt o Grönt ute på trottoaren, och strax efter kommer Gyros-stället. Och vägg i vägg är butiken. Dvs nästa lokal nedåt mot "Triangelen" :D :D :D

Fast någon äldre kvinna har jag dock inte sett där. Men jag är inte där SÅ ofta. Och det är ett par trappsteg upp till butiken, ja.

Nu kan du inte missa den! Gå in, slut ögonen och sniffa ordentligt så känner du de Grekiska dofterna. Men köp nu inte hela butiken! Jag ska som sagt dit på Tisdag och bunkra... :mad: ;) :D

Birgitta63
2008-10-25, 18:52
Ok det är ju den butiken som jag har varit inne x flera och handlat gott .
Nja det är lätt att handla på sig mkt. Sist ville vi ha grekisk pasta men hon har ingen. Vi hade med oss grekisk pasta nu sist vi var på Kreta men damen sa att det kan man ej få tag på här.
Jaha va ska vi då handla som är grekiskt då ? Jo jag handlade en krydda till köttfärssåsen men äh den var ihopa blandad här hemma i Skåne:D.
Tänker prova saltet du skrev om nästa gång jag kommmer dit( tack ).
Birgitta 63

Peter
2008-10-25, 20:54
Tänker prova saltet du skrev om nästa gång jag kommmer dit( tack ).

Jag avstod att ta med salt för en månad sedan när jag kom hem eftersom jag vet att det finns hos Greken. (Dessutom vägde väskan redan för mycket...Ang_elx Och det var ont om plats också! Det var skorea på Tinos, så jag köpte tre par skitsnygga sommarskor för 105 €. Ang_elx :D Så de tog plats också...)

De har alltid Xion eller det där andra märket som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu... Ang_elx

När man "översaltar" med vanligt Svenskt tex Falk-salt så blir det lätt beskt. Det blir det inte med Grekiskt salt! Det blir bara lite saltare! Det är svårt att förklara men jag tycker Grekiskt salt är väldigt gott. Jag använder det mest i sallader eller andra rätter där man får saltet "direkt" så att säga. Det skulle tex aldrig falla mig in att slösa på det i Pastavatten eller så. Där går det bra med Falk... :D

kari
2008-10-25, 21:36
Jag vet att på Tinos har man ofta riven Graviera på Pastan. Just Graviera används mycket i matlagningen på Tinos. På vissa Tavernor gör man en form av Saganaki i lerform på just Graviera. Testa. Det är en väldigt god ost.

Graviera fra Kreta er en stor favoritt hos oss blant greske oster :p
- den får man over alt i Hellas, tror jeg, men om Tinos har sin egen Graviera, så har jeg tilgode å smake den :)
Men at revet Graviera smaker deilig på Pasta er jeg sikker på, Peter, jeg har ikke forsøkt det enda :)
For 2 uker siden kjøpte jeg med hjem (fra Milos) et ganske stort stykke Graviera :D - jeg fikk god service i ostedisken og smakte meg ost for ost bakover til den eldste/best lagrede de hadde, den smaker bare h e l t fantastisk godt :p

Birgitta63
2008-10-26, 09:00
Peter......Grekisk salt .Min resväska vägde ca13 kg hemma och när vi flög hem 21 kg + min man som vägde 11 kg men 19 kg på hemfärden. Jag handlade på mig så fina grejor så resten fick tryckas ner i min mans resväska. Vi handlade ju salt där nere till pastan men fick ej plats med hemsnyft_drop och många andra små matvaror.Ville ju ta med så mkt av Underbara Kreta.
Birgittta 63

Hellen
2008-10-26, 14:55
Min resväska vägde ca13 kg hemma och när vi flög hem 21 kg + min man som vägde 11 kg men 19 kg på hemfärden.

Ojdå, vad praktiskt, han får ju plats i väskan;):D
// Helénbye_bye

Peter
2008-10-26, 17:33
...+ min man som vägde 11 kg men 19 kg på hemfärden.

Jag hakar på Hellen och säger att din man verkar vara väldigt liten (och klen...? Ang_elx) Men han gick ju upp duktigt under resan.... :D Det måste vara praktiskt att ha en man som du kan ta med i en resväska...? :D Var det inte Lill Lindfors som sjöng om att ha en man i byrålådan? :o Förvarar du honom också i en låda...? Ang_elx snyft_drop ;)

Jag ska inte retas mer. Jag förstår vad du menar. Men syftningsfel kan vara så oerhört roliga ibland.

Men just det här med att ta med salt från Grekland är ju faktist inte så intressant längre för oss som har tillgång till Möllevångstorget. Jag vill uppmana alla som har möjlighet att köpa tex Xion att testa. Det kostar väl några kronor extra i och med att det är importerat, men det är det verkligen värt!

Birgitta63
2008-10-26, 17:57
:DNu när jag läser om mannen som vägde så lite och gick upp i vikt (tacka grekmat för det ja ) så kan jag gapflabba själv åt det komiska nu.
Det är mkt praktiskt med en sån man vet ja flabb_flab.Ang_elx

Birgittta 63

Peter
2008-10-28, 18:29
Jag kom hem för ett par timmar sedan efter en heldag i Malmö. Ett av stoppen var då hos Greken på Möllan. Där inhandlades ett ½ Kg salt av märke ΚΑΛΛΑΣ (Obs de Grekiska bokstäverna... :D), en burk Accasia-honung samt 3.7 Hg GRAVIERA!!! Allt till det facila priset av 97 SEK.

Så det finns alltså Graviera att köpa i Malmö! Det låg säkert 30 - 40 paket i kyldisken. Dessutom fanns det gott om Feta, mängder med olika oliver naturligtvis, och andra inlagda grönsaker, burkar och påsar med kryddor mm osv.

Det fanns även RIKTIGT FRAPPÈ-KAFFE!!! Dvs den riktiga mörkbruna burken som jag alltid brukar köpa i Grekland. Lite dyr, men det kan vara värt om lagret börjar sina... :D

Så i morgon ska jag testa riven Graviera på Pastan och till helgen ska jag göra Saganaki på det som blir över. Saganaki på Graviera blir väldigt god...! :D Hoppas bara de provisoriska lagningaarna tandläkaren gjorde håller för mina utsvävningar... :mad: snyft_drop

UlfWiman
2008-10-28, 19:36
Håll i tänderna Peter.

Uffe

Birgitta63
2008-10-29, 15:06
Bra Peter !
Nu vet jag var jag ska åka på min lediga dag i morgon. Kanonbra detta, handla ost, kaffe, oliver. Sen handla fina varor på torget+mera olivolja för den är slut nu.Nästa gång vi är på Kreta så får det bli många flaskor oliv olja.
Hoppas nu dina tänder håller på plats :).
Birgittta 63

Peter
2008-10-29, 16:42
Håll i tänderna Peter.

Uffe

Och PLÅNBOKEN!!! Det är inte billigt att ha tänder. Men svårt att vara utan... snyft_drop Det gräver ett stort hål i nästa års resebudget... __D

...handla ost, kaffe, oliver. Sen handla fina varor på torget+mera olivolja för den är slut nu.Nästa gång vi är på Kreta så får det bli många flaskor oliv olja.

Du hittar flera olika sorters Grekisk olivolja hos Greken också! De har alltid det hemma. Så det är egentligen lite onödigt att släpa hem det också från resorna har jag kommit på. Jag använder gärna grekisk olivolja på sallad och sådant där man har olja direkt på det man ska äta. Men i matlagning använder jag faktiskt hellre Italiensk! (Fy på mig... Ang_elx) Den är lite mildare.

Nu ska jag göra en stor gryta köttfärssås med massa lök, lagom mycket vitlök och ett par dl rödvin. Under tiden den puttrar, ca 2 timmar, ska jag riva en försvarlig bit Graviera att ha på... (Och göra mat till Pischarna. Det läggs nog undan lite rå köttfärs till dem... :D)

Klick
2008-10-29, 19:52
Ok! nu måste jag ju fråga... jag åker till Malmö varje dag och undrar vad heter denna "grekiska" butik på Möllevångstorget? så då kan ju jag oxå hitta dit!!!!

Zanét
2008-10-29, 20:05
Ok! nu måste jag ju fråga... jag åker till Malmö varje dag och undrar vad heter denna "grekiska" butik på Möllevångstorget? så då kan ju jag oxå hitta dit!!!!
Ligger bredvid "Gyros Pita" på Bergsgatan 41 B (mitt emot ostaffären)

//Zanét bye_bye

Peter
2008-10-30, 01:06
...vad heter denna "grekiska" butik på Möllevångstorget?

Jag har för mig att det bara står "Grekisk Butik" med vita bokstäver på den naturligvis blå baldakinen utanför!

Ligger bredvid "Gyros Pita" på Bergsgatan 41 B (mitt emot ostaffären)

Exakt. Följ Bergsgatan upp på högersidan tills du precis passerat Möllevångstorget. När du passerat "översta" korsningen ligger den ca 20 - 30 m längre fram på högersidan. Mitt emot Möllans Ost. (Malmös bästa ostaffär för övrigt! Peter som äger den är mycket trevlig.) Greken går inte att missa. Kommer du upp till Fisketorget har du gått för långt.

Kan dessutom tillägga att Graviera på Pastan smakade förträffligt! Den hade en förvånansvärt tydligt smak dock. Så man ska inte ta för mycket. Den påminde dock rätt mycket om Parmesan. Jag rev ung. hälften, andra halvan ska bli Saganaki, så det blev en del över. Det frös jag in i en ½ L glassförpackning i plast. Det fungerar utmärkt med Parmesan så jag hoppas att det går bra med Gravieran också trots att den är mycket fetare.

Klick
2008-10-30, 06:42
Jag tackar för väldigt tydliga instruktioner....

Peter
2008-10-30, 17:57
Jag åkte förbi idag igen. Grekisk Livs står det! ;) :D

Birgitta63
2008-10-30, 18:48
Var där i dag och handlade för 279 kr och detta köpte jag
1l olivolja
salt
fetaost
oliver
frappe
fikonmarmelad
pastaris
graviera
biffteki krydda
tzasiki (köpte en burk bara för att smaka deras i lösvikt ) ,den var god.
Nu står man sig ett tag och ni som har nära dit tvekar ej att gå dit.
Birgitta 63_B-anana