handdator

Visa fullständig version : Lanzarote


rebase
2008-10-20, 10:04
Helt plötsligt tog resabstinensen tag i oss och vi spontanköpte en resa till Lanzarote och lägenheter Eldorado. Vi reser en vecka i januari.Vi har inte varit på Lanzarote tidigare. Det vore spännande att höra om någon har något att berätta om Lanzarote och Eldorado.:)
Grekland får det bli senare nästa år men vi har ännu inte kunnat bestämma oss för vilken ö vi vill besökaflabb_flab

Netwolf
2008-10-20, 12:33
Helt plötsligt tog resabstinensen tag i oss och vi spontanköpte en resa till Lanzarote

Även vi fick ett ryck och har bokat Lanzarote o Playa Blanca över nyår. En sol o badvecka mitt i vintern kan aldrig vara fel! Lite konstigt att åka charter, som vi normalt sett aldrig gör, men det funkar nog.
Först började vi med att leta flygresor och boende, men det visade sig att utbudet på prisvärt boende var magert. Det skulle bli lika dyrt i vilket fall, om inte dyrare. Vi hittade i alla fall ett hotell utan all inclusive. Det ska bli spännande att testa restaurangerna på Lanzarote. Jag har hört att det är ett stort utbud på fisk och skaldjur.

/Netwolf

rebase
2008-10-20, 14:00
Eldorado ligger i Puerto Del Carmen. Detta är ju inte heller AI, vilket kanske passar några men inte oss. Ja det kan ju kännas trevligt o packa badbyxor o shorts mitt i vintern:)

Siri A
2008-10-20, 16:33
Även vi fick ett ryck och har bokat Lanzarote o Playa Blanca över nyår.ÅH! Där som är så fint! Bodde på på fritidsresors "Blue village Playa Flamingo" år 2000 och har aldrig trivts så bra med en charterresa. :D Skaldjur finns det gott om. Allt är gott! Annars var maten över huvud taget väldigt god när vi var där...

Var ska ni bo och med vilken resebyrå åker ni?

liselotti
2008-10-20, 17:09
Vi var på Lanzarote första veckan i mars i år. Tyvärr hade vi inte tur med vädret, det var kallt och blåsigt :mad:.

Vi tog flygstol ner och hyrde ett hus på norra delen av ön, i Haria. Fast då visste vi inte att vädret är bättre ju längre söderut man kommer! Playa Blanca var den charterort vi gillade bäst. Stränderna öster om var riktigt fina och ganska mycket lä.

Ön var i vårt tycke väldigt vacker. Andra upplever den som ful. Vi hade hyrbil hela veckan och såg det mesta av ön. Ett tips är att ta en biltur ganska sent på eftermiddagen då de flesta hyrbilar och turbussar kört hem. Dessutom framstår Lanzarotes alla färger ännu klarare då.
Vulkanlandskapet är ett måste att besöka. Overkligt och vackert!

Jag tycker att det var ganska billigt att äta och dricka. Vi åt en del grillad fisk. Mojosåsen som serveras till det mesta är god och smakar olika på alla ställen.

Antouan
2008-10-20, 19:41
Även vi fick ett ryck och har bokat Lanzarote o Playa Blanca över nyår. En sol o badvecka mitt i vintern kan aldrig vara fel!


Instämmer till fullo! Vi har också bokat en resa över nyår till Lanzarote, vi har inte varit där tidigare så ska det bli riktigt spännande. Hoppas nu bara vädret blir bra. Min sista resan till Grekland var kall och regnig (men i övrigt helt underbar..förstås :rolleyes:) så nu hoppas jag på lite sol och värme :cool:... och lite fina utflyktstips av Er som varit där tidigare!

Eva L
2008-10-20, 20:40
Jag firade min 50-årsdag på Fuerteventura och en blåsig dag på norra delen av ön där vi bodde tog vi snabbfärjan över till Lanzarote där vi möttes av sydkustens varma vindar. Vi åkte till huvudstaden där det är lite turister och åt massor av god mat. Det finns en del spännande arkitektur att se på ön samt en fin kaktusträdgård. I huvustaden besökte vi bland annat ett intressant konstgalleri.

Eva

Netwolf
2008-10-21, 09:02
ÅH! Där som är så fint! Bodde på på fritidsresors "Blue village Playa Flamingo" år 2000 och har aldrig trivts så bra med en charterresa. :D Skaldjur finns det gott om. Allt är gott! Annars var maten över huvud taget väldigt god när vi var där...

Var ska ni bo och med vilken resebyrå åker ni?

Vi ska också bo på Flamingo (Fritte vi med). Jag ser fram emot alla goda skaldjur (och all annan mat med)!

Instämmer till fullo! Vi har också bokat en resa över nyår till Lanzarote

Ok, vi kanske ses!


/Netwolf

Siri A
2008-10-21, 16:28
Vi ska också bo på Flamingo (Fritte vi med)Åh! Vad häftigt! :D

Den bästa resan som vi gjort, nästan... Det är så skönt med gammal hederlig charter ibland också... ;)

Katitzi
2008-10-21, 17:36
Har varit på Lanzarote ett par gånger och bott i Puerto del Carmen. Där är det fina stränder och en lååång strandpromenad. Jag har för mig att Eldorado ligger nära Costa Volcan där vi bott. Det är bra läge nära gamla bydelen, där det bor lite kanarier och inte bara turister. Det finns många bra restauranger där. Det fanns också en bra tapasrestaurang på strandpromenaden ovanför Playa Grande, men tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette. Trevlig resa allihop som ska dit! Själv åker jag till Thailand 2 januari! bye_bye

Antouan
2008-10-21, 19:35
Ok, vi kanske ses!


/Netwolf

Ja vem vet, känner jag igen dig på hatten och pipan? Annars kan du ju ha medaljen runt halsen, den skulle jag garanterat känna igen. ;)

Tapasrestaurangen låter ju spännande, ska se om jag hittar
den, tack för tipset Katitzi!

Netwolf
2008-10-21, 21:38
Ja vem vet, känner jag igen dig på hatten och pipan? Annars kan du ju ha medaljen runt halsen, den skulle jag garanterat känna igen. ;)

Spana du efter medaljen, hatten o pipan kanske jag inte har på mig ;)

/Netwolf

NewAnn
2008-12-21, 10:09
Playa Blanca var den charterort vi gillade bäst. Stränderna öster om var riktigt fina och ganska mycket lä.[/quote]
Blev fel när jag skulle citera men det är Liselotti:s inlägg jag citerar
Vad trevligt jag ska för första gången besöka Lanzarote i Februari och bo i Playa Blanca. Berätta gärna mer om varför du gillade orten.
Mvh Ann

NewAnn
2008-12-21, 10:11
Vi åkte till huvudstaden där det är lite turister och åt massor av god mat. I huvustaden besökte vi bland annat ett intressant konstgalleri.Eva
Jag är nyfiken på huvudstaden Arrecife är den värd ett besök eller ej, Playa Blanca ligger 4 mil därifrån är det värt bussturen?
Mvh Ann

NewAnn
2008-12-21, 10:16
Vad bra att det är flera som åker till Lanzarote snart då kan jag få lite resetips när ni kommer hem:)Ha en trevlig resa!
Mvh Ann

Eva L
2008-12-21, 10:25
Jag är nyfiken på huvudstaden Arrecife är den värd ett besök eller ej, Playa Blanca ligger 4 mil därifrån är det värt bussturen?
Mvh Ann

Jag tycker defintivt att den är värd ett besök. Vi var där bara några timmar för att strosa runt lite och äta god mat. En god vän till vår familj som bor i Madrid hade flygit ner till oss på Fuerteventura och han åkte med oss över till Lanzarote. Han hade besökt staden tidigare så vi kom snabbt till det vi ville se. Ett annat tips är väl att ta snabbfärjan över till Fuerteventura och med hyrbil, om ni har den möjligheten, åka runt på den ön. Finns canariska byar där som känns helt orörda av turismen.

Eva

NewAnn
2008-12-21, 10:36
Tack för ditt svar Eva. Jo men då lutar det nog åt att det blir ett besök i huvudstaden
Fuerteventura var jag på förra året, det var trevligt och jag såg så fina vita "greklandshus" på ön. Men jag stannar nog på Lanzarote denna resan.
Mvh Ann

Eva L
2008-12-21, 10:47
Ja det förstår jag om ni redan varit där.

Eva

Tobbe S
2008-12-21, 13:04
När det på formumet tas upp lite om de Kanariska öarna, låt mig tipsa om La Gomera, där vi var 1:a veckan i december.
En liten pärla 1 timmes båtresa från Los Christianos på Teneriffa. Det finns ett otal vandrings leder och oerhört vacker natur med nationalparken Garajonay. Mycket god och billiga mat och dryck.

När vi återvände till Los Christianos efter 1 vecka blev vi nästan chockade av den oerhörda massturismen i sin värsta skepnad. Enbart hotell, restuaranger, och butiker allt för att dra pengar ur turisterna.
Vad vi har sett överträffas Los Christanos enbart av södra Phuket, med Patong, Kata och Karon, där turistindustrin är ännu värre.

Tobbe S