handdator

Visa fullständig version : Getingar på vilka öar trivs de?


NewAnn
2008-10-19, 21:55
Hej, när jag i år var på Korfu i slutet av september så var det ganska mycket getingar. Speciellt första veckan, andra veckan var det lite lugnare. Blev biten av en geting dock inte stucken. När man var ute och skulle dricka så fick man kolla glaset noga.
Nu till min fråga är det mer getingar på de joniska öarna i o m att de är gröna?
Eller är det så att det varit mycket getingar överallt i år?
Jag gillade annars Korfu mycket och åker gärna dit igen men det vore skönt om det var lite mindre getingar.
Mvh Ann

Katta
2008-10-19, 22:17
Nu till min fråga är det mer getingar på de joniska öarna i o m att de är gröna?

Jag kan inte svara på om det är därför det finns mer getingar på de joniska öarna, men de verkar onekligen gilla dessa öar!:confused::mad:
Lilla ön Meganissi utanför Lefkas har i perioder varit "nerlusad" av getingar, liksom underbara Paxos och Fiskardo på Kefalonia.

På Thassos (som också är en grön ö) verkar det enligt alla skriverier också vara en hel del av dessa odjur!;)
Så det kan ju ha med "grönheten" att göra...

bye_byeKatta

Monica P
2008-10-20, 16:47
Vi hade mängder av jättestora (men snälla) getingar i år. Illasinnat prat skyller på ekologer...att de skulle ha infört dem...jag tror mer på att det var en regnig vinter med mycket grönska och djurlivet i stort mådde gott- utom bina som har amerikasjukan eller vad den heter. Nu är de borta igen. Vintersömn? Dör de och överlåter åt nån drottning att övervintra?
Snälla insektskunniga Kalimeror! Chans att informera oss andra!

NewAnn
2008-10-20, 19:39
Vi hade mängder av jättestora (men snälla) getingar i år.
OK, på Korfu var det "vanliga" normalstora getingar. Mvh Ann

UlfWiman
2008-10-20, 19:47
"Tror" att bäste man/kvinna att svara på detta är min namne och bouzikispelande vän. Detta är hans proffession. Lite som varande "amatör" kan mina iakttagelser gälla att gröna öar med mycket vatten Kreta, Korfu, Evia m.f.l har mer getingar än andra, sedan hur humöret är kan diskuteras.

Uffe

Eva L
2008-10-20, 20:35
På Lesbos fanns den stora afrikanska getingen som jag just nu inte minns namnet på. Imponerande att se på. Annars var det få getingar där nu i september och Lesbos är en väldigt grön ö.

Eva

Kalimera
2008-10-21, 17:03
Eller är det så att det varit mycket getingar överallt i år? Vet ej, men att det var väldigt mycket getingar på Chios, Lesbos och Ikaria i somras, det vet jag. :) Har aldrig så många getingar tidigare.

Katitzi
2008-10-21, 17:22
På Thassos blev jag getingstucken för första gången i Grekland. Var där i juli -08 och det fanns inte så överdrivet många getingar just då. Men stucken blev jag på låret när vi åkte på vespan. Jag ryckte till så vi höll nästan på att fara av vägen. :o

RAN
2008-10-21, 19:26
Var på Lefkas 15-22 september och hade inte ont utav getingar det minsta så jag vet inte om man kan säga att de Joniska öarna har fler getingar än andra öar. Var i alla fall glad att de höll sig borta eftersom jag åkte tillsammans med min sons familj o lilla barnbarnet 9 månader var med. Gäller ju att se till så barnbarnet får Greklansvana från början flabb_flab

yeasou
2008-10-21, 20:04
Allmänt kan man säga att ju lummigare det är på en ö desto fler byten/insekter finns det för en geting att ta hem och mata sina larver med. Ju torrare desto färre av insekter och därmed färre getingar. De stora getingarna i Grekland är Orientalisk geting! Eva kallar dem Afrikansk geting men det är inte det rätta namnet.
Det finns en gammal tråd på forumet där vi avhandlade detta med getingar. Jag har där även en bild på nämnda geting. Kolla tillbaka så hittar ni den tråden!
MVH
Yeasou

Kalimera
2008-10-21, 20:08
Kolla tillbaka så hittar ni den tråden!Hittade den här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8546)...

yeasou
2008-10-21, 20:17
Tråden jag syftade på heter. Getingar och ormar. Sök på den och ni skall finna!
Yeasou_B-anana

UlfWiman
2008-10-21, 20:43
Tack Yeasou
Det var dig jag syftade på.
Du är både kunnig och insatt i ämnet.

Uffe

Eva L
2008-10-21, 22:05
Allmänt kan man säga att ju lummigare det är på en ö desto fler byten/insekter finns det för en geting att ta hem och mata sina larver med. Ju torrare desto färre av insekter och därmed färre getingar. De stora getingarna i Grekland är Orientalisk geting! Eva kallar dem Afrikansk geting men det är inte det rätta namnet.

MVH
Yeasou

Alldeles rätt jag är verkligen ingen getingexpert. Orientalisk är namnet. Den är stor i förhållande till våra men väldigt liten i förhållande till de stora getingar som byggde lerbon på marken i Amazonas. Gissa om vi kollade var vi satte fötterna.

Eva

Andriotissa
2008-10-22, 22:10
Jag gillade annars Korfu mycket och åker gärna dit igen men det vore skönt om det var lite mindre getingar.
Mvh Ann

Hej Ann!
Du har rätt! Korfu har enligt min mening mest getingar! När man skall äta ute så har man flera getingar som surrar bredvid och det är inte avslappnade precis.:( Sivaki

Stinab
2008-10-23, 10:26
Hmm, kan inte minnas en enda geting från mitt Korfubesök sommaren -07.

Stinabbye_bye

Katta
2008-10-23, 13:04
Var på Lefkas 15-22 september och hade inte ont utav getingar det minsta så jag vet inte om man kan säga att de Joniska öarna har fler getingar än andra öar.

Nä, jag håller med! På Lefkas just brukar det inte vara speciellt mycket getingar.
Men däremot på en del utav de andra, speciellt de mindre öarna: Meganissi, Kastos, Kalamos, Ithaca, Paxos och Anti Paxos.

Så nog är det "något" som de gillar lite extra i den Joniska övärlden!!;)

/Katta