handdator

Visa fullständig version : Tavernatips Sarakiniko


Eva L
2005-08-15, 08:30
För den som gillar traditionell, vällagad och välsmakande grekisk husmanskost är den högt belägna tavernan ovanför Sarakinikostranden väl värd ett besök.
Utöver god mat är utsikten helt fantastisk och det finns fina blommor vid tavernan. Enda stället jag hittade friterade zucchiniblommor på i Pargaområdet.

Tavernan har dessutom en av få kvarvarande ståtoaletter och även om jag normalt inte gillar den här typen av toaletter så kan denna rekommenderas. Snygg och mycket välstädad.

Eva

Elisabet
2005-08-15, 09:56
även om jag normalt inte gillar den här typen av toaletter så kan denna rekommenderas. Love it! klapp_klap Det är minsann inte varje dag man får en toalett rekommenderad!! :D

epiros
2005-08-15, 19:50
Tusan också missade jag den höjdaren, Eva:)
Något att se fram emot till nästa sommarflabb_flab

bye_bye Tommy

Eva L
2005-08-16, 09:27
Tusan också missade jag den höjdaren, Eva:)
Något att se fram emot till nästa sommarflabb_flab

bye_bye Tommy


Va har du inte varit där. Kanske en av områdets bästa tavernor med både fantastisk utsikt, underbar mat, trevlig personal och ståtoalett! :cool:

Eva

epiros
2005-08-16, 10:23
Va har du inte varit där. Kanske en av områdets bästa tavernor med både fantastisk utsikt, underbar mat, trevlig personal och ståtoalett! :cool:

Eva


Parga är fantasiskt. Alltid nya pärlor som överraskar:)

bye_bye Tommy

Lissi
2005-08-16, 21:42
Ni har väl inte missat den glada solstolsuthyrerskan VASO på Valtosstranden!!flabb_flabflabb_flab 1999 och 2001 förgyllde hon alla våra stranddagar med sitt glada skratt och tokiga påhitt! Hur många av er har blivit bjudna på kakor och mousserande vin av era solstolsuthyrare?? Det blev vi och jag förärade henne en Kalimeratröja som tack!
PArga är absolut ett återvändarställe! Ni som varit där i sommar hur var vädret?
..undrar jag som verkligen blev "bränd" i dubbel bemärkelse på Symi....

epiros
2005-08-16, 22:18
Ni har väl inte missat den glada solstolsuthyrerskan VASO på Valtosstranden!!flabb_flabflabb_flab 1999 och 2001 förgyllde hon alla våra stranddagar med sitt glada skratt och tokiga påhitt! Hur många av er har blivit bjudna på kakor och mousserande vin av era solstolsuthyrare?? Det blev vi och jag förärade henne en Kalimeratröja som tack!
PArga är absolut ett återvändarställe! Ni som varit där i sommar hur var vädret?
..undrar jag som verkligen blev "bränd" i dubbel bemärkelse på Symi....

Jag undrar om solstols-uthyrare "Vasso" inte kommit upp sig här i världen ?
Kolla Apollos katalog, och hotell i Parga. Familjenamnet stämmer i alla fall.
Du blir säkert bjuden på både det ena och andra av trevliga invånare i Parga som känner igen dig som återvändare.
Vädret var härligt i början av juni när jag var där, 25-30 grader i luften, något svalare på kvällarna.

bye_bye Tommy

Lissi
2005-08-16, 22:20
Jo, hennes man hade hotell! Hon ville vi skulle komma tillbaka 2002 och bo på hennes hotel, men vi hade inte hjärta att säga henne att vi skulle skiljas! Nu vill jag gärna visa nye mannen Parga och DÅ blir det deras hotell! Vi kanske ses i Parga nästa sommar????;)

epiros
2005-08-16, 22:27
Jo, hennes man hade hotell! Hon ville vi skulle komma tillbaka 2002 och bo på hennes hotel, men vi hade inte hjärta att säga henne att vi skulle skiljas! Nu vill jag gärna visa nye mannen Parga och DÅ blir det deras hotell! Vi kanske ses i Parga nästa sommar????;)

Ja, kanske det, och så ses vi kanske i Lund redan i höst:)

bye_bye Tommy

Lissi
2005-08-17, 17:12
Ja, kanske det, och så ses vi kanske i Lund redan i höst:)

bye_bye Tommy

Jo visst! Du ska snart få besked vilken dag!

epiros
2005-08-18, 13:09
Jo visst! Du ska snart få besked vilken dag!


:) klapp_klap _B-anana

bye_bye Tommy

FruCayenne
2005-08-21, 12:26
För den som gillar traditionell, vällagad och välsmakande grekisk husmanskost är den högt belägna tavernan ovanför Sarakinikostranden väl värd ett besök.
Utöver god mat är utsikten helt fantastisk och det finns fina blommor vid tavernan. Enda stället jag hittade friterade zucchiniblommor på i Pargaområdet.

Tavernan har dessutom en av få kvarvarande ståtoaletter och även om jag normalt inte gillar den här typen av toaletter så kan denna rekommenderas. Snygg och mycket välstädad.

Eva

klapp_klap Ska till Parga för tredje gången nu i sept... Har missat det där stället....
Hur tar man sig bäst dit....? Går det att köra vespa dit...?
Tacksam för svar....
Anita

epiros
2005-08-21, 15:37
klapp_klap Ska till Parga för tredje gången nu i sept... Har missat det där stället....
Hur tar man sig bäst dit....? Går det att köra vespa dit...?
Tacksam för svar....
Anita

Alternativ 1 Du kan gå (se rese-berättelse Parga-Sarakiniko)

Alternativ 2 Du kan åka badbåt från Parga (Dit 11.00 tillbaka 17.00)

Alternativ 3 Du kan köra dit via Anthoussa, ta till vänster vid byn Agia (det är skyltat)

Ha det bra i Parga_B-anana

bye_bye Tommy

Eva L
2005-08-22, 08:09
klapp_klap Ska till Parga för tredje gången nu i sept... Har missat det där stället....
Hur tar man sig bäst dit....? Går det att köra vespa dit...?
Tacksam för svar....
Anita

Stranden är också väldigt bra och badbåten passerar ett antal små stränder på vägen till Sarakiniko. Utsikten från tavernan är bland de finaste tavernautsikter jag upplevt i Grekland så bara den är värd alla trappstegen upp.

Eva

Ingrid
2005-08-22, 13:32
Stranden är också väldigt bra och badbåten passerar ett antal små stränder på vägen till Sarakiniko. Utsikten från tavernan är bland de finaste tavernautsikter jag upplevt i Grekland så bara den är värd alla trappstegen upp.

Eva

Så enig, så enig. En flott taverna,med kjempegod mat og bra service. Og megabra utsikt - wow.:) Hvis jeg skal sammenligne den med noe annet sted må det bli taverna'n som ligger på oversiden av kirken i Kira Panagia på Karpathos ( der var det enda litt flottere, etter min mening)

Eva L
2005-08-22, 14:34
Så enig, så enig. En flott taverna,med kjempegod mat og bra service. Og megabra utsikt - wow.:) Hvis jeg skal sammenligne den med noe annet sted må det bli taverna'n som ligger på oversiden av kirken i Kira Panagia på Karpathos ( der var det enda litt flottere, etter min mening)

Enig med dig. Den är antagligen ännu flottare.

Eva

epiros
2005-08-22, 18:07
badbåten passerar ett antal små stränder på vägen till Sarakiniko.

Eva

Men Eva då, är du säker på att det var Zuchini-blommor du åt ?
Passerar ett antal små stränder ?
Det finns två, den ena heter Spartilla, och är döläcker, den andra heter Plakero och såg inte lika fin ut från vägen när jag gick till Sarakiniko. Från badbåten var det svårt att ens se en skymt av dom.

bye_bye Tommy

Elisabet
2005-08-22, 19:07
Men Eva då, är du säker på att det var Zuchini-blommor du åt ?
Passerar ett antal små stränder ?
Det finns två, den ena heter Spartilla, och är döläcker, den andra heter Plakero och såg inte lika fin ut från vägen när jag gick till Sarakiniko. Från badbåten var det svårt att ens se en skymt av dom.Men hallååÅÅÅ :) Två är ett antal och hon skriver inte att hon SÅG dom ;)

Elisabet - offentlig försvarare

epiros
2005-08-22, 19:52
Elisabet - offentlig försvarare

Offentlig försvarare:confused:

Låter allvarligt;)

bye_bye Tommy

Elisabet
2005-08-22, 19:55
Låter allvarligt;) Ja visst gör det :rolleyes:
Men inget är ju för skojigt för att vara allvarlig om :D

epiros
2005-08-22, 19:58
Ja visst gör det :rolleyes:
Men inget är ju för skojigt för att vara allvarlig om :D

Tänkte inte på det.......:o

bye_bye Tommy

Ingrid
2005-08-22, 23:13
Men Eva då, är du säker på att det var Zuchini-blommor du åt ?
bye_bye Tommy

Ja det VAR det såvisst, friterte zucchini-blomster, og det het Flowers of Georgette ( eller noe sånt). Spiste det jeg også der, og det var "jettegodis"!!;)

Eva L
2005-08-23, 08:22
Men hallååÅÅÅ :) Två är ett antal och hon skriver inte att hon SÅG dom ;)

Elisabet - offentlig försvarare

Tack för det försvaret. Båten åkte faktiskt in till den ena av stränderna eftersom ett par hoppade av där för en dag i ensamhet. Den andra stranden passerades på mycket nära håll och var vid hemresan full av dykande grekiska pojkar. Båten följde kustlinjen så strandremsans hemligheter kunde studeras.

Visst åt jag zucchiniblommor på den här tavernan friterade tillsammans med underbart god feta. En riktig delikatess. Blommorna kan också friteras tillsammans med kryddat ris. Serveras som bollar. Älskar den här typen av grekisk mat men tyvärr är den inte vanlig på tavernor som i första hand vänder sig till turister.

Eva

epiros
2005-08-23, 08:28
Tack för det försvaret. Båten åkte faktiskt in till den ena av stränderna eftersom ett par hoppade av där för en dag i ensamhet. Den andra stranden passerades på mycket nära håll och var vid hemresan full av dykande grekiska pojkar. Båten följde kustlinjen så strandremsans hemligheter kunde studeras.

Visst åt jag zucchiniblommor på den här tavernan friterade tillsammans med underbart god feta. En riktig delikatess. Blommorna kan också friteras tillsammans med kryddat ris. Serveras som bollar. Älskar den här typen av grekisk mat men tyvärr är den inte vanlig på tavernor som i första hand vänder sig till turister.

Eva


Det var skönt att höra, Eva. Jag blev lite orolig ett tag;)

bye_bye Tommy

Elisabet
2005-08-23, 08:40
Det var skönt att höra, Eva. Jag blev lite orolig ett tagflabb_flabEn liten tanke bara: Tommy, du skriver ju i ditt resebrev att du åkte båt FRÅN Sarakiniko, medan Eva talar om båten TILL Sarakiniko. Det är ju rätt vanligt att båtturerna kör 'omvägar' på ditvägen och raka spåret hem. Kanske är det förklaringen till att Eva såg "syner" ;)

epiros
2005-08-23, 09:53
En liten tanke bara: Tommy, du skriver ju i ditt resebrev att du åkte båt FRÅN Sarakiniko, medan Eva talar om båten TILL Sarakiniko. Det är ju rätt vanligt att båtturerna kör 'omvägar' på ditvägen och raka spåret hem. Kanske är det förklaringen till att Eva såg "syner" ;)


Det har du säkert rätt i, Elisabeth.

bye_bye Tommy

Eva L
2005-08-23, 10:32
Vi åkte efter strandlinjen även på hemresan och båten stannade till vid den fina lilla stranden för att plocka upp paret som vistats där under dagen.

Eva

epiros
2005-08-23, 18:28
Vi åkte efter strandlinjen även på hemresan och båten stannade till vid den fina lilla stranden för att plocka upp paret som vistats där under dagen.

Eva


Va´taskigt, jag som fick gå hela vägen dit, o inte åkte båten tebaks längs med strandlinjen heller;)

bye_bye Tommy

Lissi
2005-08-23, 18:33
Va´taskigt, jag som fick gå hela vägen dit, o inte åkte båten tebaks längs med strandlinjen heller;)

bye_bye Tommy

Du kanske skulle bett föraren om det:D :D :D Han kunde ju inte veta att Du ville det..Vi kvinnor ber alltid om det vi vill!;)

epiros
2005-08-23, 18:38
Du kanske skulle bett föraren om det:D :D :D Han kunde ju inte veta att Du ville det..Vi kvinnor ber alltid om det vi vill!;)

Får pröva det en annan gång.

bye_bye Tommy

Olsson
2005-09-05, 10:48
Färskt uppdaterat svar från en som var där förra veckan:

Båten passerade faktiskt tre små stränder, där de som bokat resa till "private beaches" kunde välja att kliva av. På hemvägen stannade förstås båten bara där det fanns någon att plocka upp. Jag tror att en av stränderna inte gick att nå annat än från båten.

Och jag håller med om allt som sagts om tavernan ovanför stranden. Fantastisk utsikt och dito mat. Och friterade zucchini-blommor!

Tyckte för övrigt bäst om Sarakiniko av alla stränderna, vi åkte dit två gånger. Andra gången valde vi snabb-båten, det var smart, kostade lika mycket men tog bara 10 minuter jämfört med 40.

För nytillkomna - Sarakiniko uttalas med betoning på ki. Det är inte så lätt, men man får lite extra pluspoäng om man kan säga det riktigt ...

Kanske kommer jag att skriva ett resebrev så småningom ...

/Olsson

Eva L
2005-09-05, 20:33
Färskt uppdaterat svar från en som var där förra veckan:

Båten passerade faktiskt tre små stränder, där de som bokat resa till "private beaches" kunde välja att kliva av. På hemvägen stannade förstås båten bara där det fanns någon att plocka upp. Jag tror att en av stränderna inte gick att nå annat än från båten.

Och jag håller med om allt som sagts om tavernan ovanför stranden. Fantastisk utsikt och dito mat. Och friterade zucchini-blommor!

Tyckte för övrigt bäst om Sarakiniko av alla stränderna, vi åkte dit två gånger. Andra gången valde vi snabb-båten, det var smart, kostade lika mycket men tog bara 10 minuter jämfört med 40.

För nytillkomna - Sarakiniko uttalas med betoning på ki. Det är inte så lätt, men man får lite extra pluspoäng om man kan säga det riktigt ...

Kanske kommer jag att skriva ett resebrev så småningom ...

/Olsson

Håller helt med om att Sarakiniko stranden är den bästa av de stora stränderna i området.

Eva

epiros
2005-09-06, 08:36
Färskt uppdaterat svar från en som var där förra veckan:

Båten passerade faktiskt tre små stränder, där de som bokat resa till "private beaches" kunde välja att kliva av. På hemvägen stannade förstås båten bara där det fanns någon att plocka upp. Jag tror att en av stränderna inte gick att nå annat än från båten.

Och jag håller med om allt som sagts om tavernan ovanför stranden. Fantastisk utsikt och dito mat. Och friterade zucchini-blommor!

Tyckte för övrigt bäst om Sarakiniko av alla stränderna, vi åkte dit två gånger. Andra gången valde vi snabb-båten, det var smart, kostade lika mycket men tog bara 10 minuter jämfört med 40.

För nytillkomna - Sarakiniko uttalas med betoning på ki. Det är inte så lätt, men man får lite extra pluspoäng om man kan säga det riktigt ...

Kanske kommer jag att skriva ett resebrev så småningom ...

/Olsson


Kul o höra att ni trivdes. Snabba badbåtar har jag aldrig sett i Parga, fast det kanske beror på att jag själv föredrar att puttra fram i långsammare takt på böljorna de blå.

Ser fram emot resebrev...... så småningom:)

bye_bye Tommy

Eva L
2005-09-06, 08:40
Kul o höra att ni trivdes. Snabba badbåtar har jag aldrig sett i Parga, fast det kanske beror på att jag själv föredrar att puttra fram i långsammare takt på böljorna de blå.

Ser fram emot resebrev...... så småningom:)

bye_bye Tommy


Fanns där i juni vid kajen men dom kör bara när det inte blåser så mycket.

Eva

Olsson
2005-09-06, 15:06
Inte bara i juni utan definitivt även nu i augusti-september. En egen liten kur vid hamnpiren märkt "Parga speed boats". Samma priser som de andra båtarna, men mycket snabbare. Och samma destinationer - Lichnos, Valtos, Sarakiniko och "private beaches". /Olsson

epiros
2005-09-06, 16:10
Inte bara i juni utan definitivt även nu i augusti-september. En egen liten kur vid hamnpiren märkt "Parga speed boats". Samma priser som de andra båtarna, men mycket snabbare. Och samma destinationer - Lichnos, Valtos, Sarakiniko och "private beaches". /Olsson


Det var som hundan:eek: ...Några "speedboats-kurar" har jag heller aldrig sett.

Då är väl dom små "private beaches" inte så mycket "private" längre då:(

What a shame !


bye_bye Tommy

Lissi
2005-09-06, 16:14
Det var som hundan:eek: ...Några "speedboats-kurar" har jag heller aldrig sett.

Då är väl dom små "private beaches" inte så mycket "private" längre då:(

What a shame !


bye_bye Tommy

Du kanske inte har varit där Du tror att Du varit då?????flabb_flab :D ;)

epiros
2005-09-06, 16:18
Fanns där i juni vid kajen men dom kör bara när det inte blåser så mycket.

Eva


Bra att det blåste så ofta i juni dåflabb_flab , så man slapp se någon "speedboat" till badbåt, jag gillar den där grekiska sjösäkra träbåtstypen som ofta används som badbåt bättre.

"en sjöman älskar havets våg":rolleyes:

bye_bye Tommy

epiros
2005-09-06, 16:22
Du kanske inte har varit där Du tror att Du varit då?????flabb_flab :D ;)


Neej, jag börjar bli lite orolig nu:D ;)

bye_bye Tommy

Olsson
2005-09-07, 08:06
Bra att det blåste så ofta i juni dåflabb_flab , så man slapp se någon "speedboat" till badbåt, jag gillar den där grekiska sjösäkra träbåtstypen som ofta används som badbåt bättre.


Nu var det ju inte frågan om någon stor superdunderbåt som stör direkt, utan snarare en "vanlig" motorbåt. Och det var ganska skönt att komma först till Sarakiniko och hinna se hur det är när det är nästan tomt där. Dessutom gick båten hem en halvtimme senare (17.30) så det blev sammantaget längre tid på stranden. /Olsson

epiros
2005-09-09, 17:40
det var ganska skönt att komma först till Sarakiniko och hinna se hur det är när det är nästan tomt där.

Mycke´folk är ju inget att oroa sej för i början av juni.
Tror vi var 5 stycken i badbåten tillbaks till Parga efter mitt besök i Sarakiniko:)

bye_bye Tommy

bon
2005-10-24, 15:26
klapp_klap Ska till Parga för tredje gången nu i sept... Har missat det där stället....
Hur tar man sig bäst dit....? Går det att köra vespa dit...?
Tacksam för svar....
Anita


Gossen och jag kommer aldrig besöka denna restaurang en gång till. Vi fick gammal spagetti och blev riktigt matförgiftade. Gossen åt mest och blev så SJUK, och jag menar sjuk, han åt spagettin torsdag eftermiddag och från kvällen till morgonen därpå var han så sjuk, han hann aldrig fram till toaletten, det var hemskt. Fredag eftermiddag fick han en spruta av en lokal privatdoktor plus en massa medicin och utan dessa hade vi aldrig kunnat flyga hem lördag kväll. Själv åt jag bara lite spagetti så jag klarade mig bättre. Det tog sonen ytterligare tre veckor innan han hade återhämtad sig. Vi var där aug-2004.

Nästa gång vi åker till Sarakiniko så kommer vi äta vid pool-taveran, vid strandens södra sida.

bon

Eva L
2005-10-24, 16:10
Vilken otur. Jag fick själv salmonella på Karpathos en gång och var mycket sjuk. En god vän var på konferens med landets anestesiologer för några år sedan och några dagar senare stod operationssalarna tomma trots logi på fint hotell.

Nu tror jag ändå att alla som vill vågar besöka tavernan med den formidabla utsikten trots detta missöde. Smittkällan är väl knappast 100 % säker.
Maten jag fick var väldigt god, fräsch och toaletten var ren med både engångshanddukar och tvål. Dock ståtoalett. Familjen som driver stället är supertrevlig och det är inte många ställen i Parga som har så stort utbud av traditionella grekiska rätter. Pooltavernan är ju av en helt annan karaktär med en betydligt tristare meny.

Eva

bon
2005-10-24, 19:52
Smittkällan är så säker den kan bli utan provtagningar, det enda som gossen o jag åt samma den dagen var just spagettin. Jag kände på smaken att den inte var god men man är så van vid att inte bli sjuk i Grekland så vi avslutade tallriken. Jag vet att många rekommenderar tavernan, men utöver att de serverade gammal spagetti så var inte resten inget heller som jag rekommenderar. Serveringen var långsam, ingen hjälp när getingarna attackerade, en ganska allmängiltig attityd och övriga maten var ingen höjdare.

Till Sarakiniko åker gossen och jag för att byta badstrand så det blir pooltavernan nästa gång. Där var de supertrevliga och postiva, anledningen till att vi gick dit var att vi var så besvikna över tavernan så vi valde att inte ta frappen och glassen där.

För trevliga tavernabesök sparar vi oss till stamställena i Parga.

bon

Eva L
2005-10-24, 20:55
Tänk så olika det kan vara och tur är väl det. Jag är ganska kräsen på mat och hyfsat duktig i köket själv och den maten jag serverades var kanske den bästa under den tvåveckor långa vistelsen i Grekland. Servicen var fantastisk och familjen visade mig runt i huset så även köket har jag blickat in i. Friterade zucchiniblommor perfekt tillagade med fetaost får i varje fall mitt hjärta att jubla.

Eva

Olsson
2005-10-25, 16:08
Friterade zucchiniblommor perfekt tillagade med fetaost får i varje fall mitt hjärta att jubla.


Jag åt också zucchiniblommorna (efter ditt tips) - de var kanongoda. Vi åt på den här tavernan två gånger och kan varken klaga på maten eller servicen. (Dvs. servicen var som den brukar i Grekland, inte världens snabbaste men okej.) Jag hoppas verkligen att salmonellan var en engångsföreteelse från förra året, när vi var där kändes allt fräscht och fint. Och utsikten var väl värd alla trappstegen upp. /Olsson