handdator

Visa fullständig version : Nyss hemkommen från Aten


Lola
2008-10-19, 17:46
...kan jag återigen bara konstatera att gräset faktiskt är grönare i Grekland snyft_drop Jag har i två veckor bott i Pireus på Notara"street", ett stenkast från Dimotiko Theatro, ett par minuters promenad från metroändstationen. En relativt tyst gata, trots att den ligger så centralt. Underbart!

Hemresan blev dock ett äventyr! För det första strejkade tåg/metropersonalen på hemresedagen. Det hade jag sett på nyheterna kvällen innan, men det var då sagt att strejken skulle vara ett par timmar på morgonen och ett par timmar på em, men någon gång under kvällen/natten måste de bestlutat sig för att strejka hela dagen, för när jag skulle åka iväg stod vagnarna övergivna på spåren, lite här och var i stan. Det fick bli expressbussen till flygplatsen istället. So far so good. Min biljett blev till och med uppgraderad (troligtvis pga stand by-resenärer) och jag fick en ny plats i business class _B-anana

Sedan visade det sig att planet från Frankfurt till Aten blivit försenat 10 minuter, vilket ledde till att vi missade vår slottid och returen från Aten till Frankfurt blev 40 minuter försenad. I Frankfurt skulle jag egentligen ha 45 minuters transfertid, men när vi kom fram hade jag bara 3-4 minuter på mig. Tro mig, jag har aldrig sprungit så fort! Inte ens högklackat och Metaxaflaskorna kunde hejda min enminutsprångmarsch, men trots gatebyte (vi fick lov att landa endast tre gater - eller vad heter gate i pluralis? - från den gate dit jag skulle), så missade jag och tre personer till, planet till Landvetter. Det var bara att boka om, leta upp en rökbur och se glad ut i några timmar till. Hem kom jag i alla fall så småningom, till skillnad från de som skulle vidare till New York och Singapore, som missade dygnets sista flight hem.

Ja, detta fick bli årets sista resa och nu siktar jag in mig på en kortare tur i februari. Till dess säger jag Kali antamosi, Ellada bye_bye


Edit:stavfel