handdator

Visa fullständig version : Ny grekisk ordbok


Zanét
2005-08-15, 08:15
Norstedts Akademiska Förlag har i dagarna givit ut en ny grekisk ordbok och går nu att köpa på bl a AdLibris.

ISBN: 9172274220

//Zanét bye_bye

Maeta
2005-08-15, 21:37
Tack för tipset.
Underbart, den som fanns på bokhandeln sist var alltför stor och DYR!
Har redan beställt!
/Maeta

NewAnn
2005-09-30, 21:15
Norstedts Akademiska Förlag har i dagarna givit ut en ny grekisk ordbok och går nu att köpa på bl a AdLibris.

ISBN: 9172274220

//Zanét bye_bye



Tack så mycket för tipset! Har beställt och fått hem ordboken, ett verkligt bra stöd inför fortsatta studier i grekiska. Mvh Ann

Zanét
2005-10-02, 10:57
Har nu använt den nya ordboken ett bra tag och är väldigt nöjd flabb_flab

//Zanét bye_bye

karinafp
2005-10-02, 11:00
Har nu använt den nya ordboken ett bra tag och är väldigt nöjd flabb_flab

Samma här! flabb_flabflabb_flabflabb_flab Det blir alltid en del missförstånd när man måste gå via engelskan...

Karin

Stina
2005-10-02, 16:36
Samma här! flabb_flabflabb_flabflabb_flab Det blir alltid en del missförstånd när man måste gå via engelskan...

Karin

Är det en svensk-grekisk(grekisk-svensk) ordbok?
Det vore ju helt fantastiskt om de tryckt upp en sådan som dessutom stämmer?
Har ju inte funnits några nytryckta på åratal...

Mvh. Stina

karinafp
2005-10-02, 18:34
Är det en svensk-grekisk(grekisk-svensk) ordbok?


Jepp! :D ISBN 91-7227-422-0

Norstedts Grekiska (Nygrekisk-svensk/svensk-nygrekisk) Ordbok

Karin

Zanét
2005-10-02, 18:55
Är det en svensk-grekisk(grekisk-svensk) ordbok?
Det vore ju helt fantastiskt om de tryckt upp en sådan som dessutom stämmer?
Har ju inte funnits några nytryckta på åratal...

Mvh. Stina
Jodå, den är nygrekisk-svensk/svensk-nygrekisk och omfattar 40.000 ord och fraser. Ordboken innehåller också, som jag uppfattar det, ett modernt ordförråd i motsats till tidigare utgivningar. Kan verkligen rekommenderas flabb_flab .

Däremot har Skolverket sedan några år tillbaka utvecklat LEXIN-serien som egentligen är språklexikon för invandrare. Den är i modell tegelsten (drygt 1000 sidor). LEXINS Svensk-Grekiska lexikon omfattar 25 000 ord, men omfattar även svensk grammatik och dryga 60-talet sidor med bildteman. Även om ordboken inte är omvänd, d v s grekisk-svensk har jag ändå haft stor användning av den och t o m bildtemadelen har varit användbar i att träna upp det grekiska ordförrådet. ISBN-nr är 91-89313-16-X. Går att köpa via Akademibokhandeln.

När vi ändå är inne på ämnet ordböcker vill jag passa på att rekommendera min absoluta favorit :D :

"Svensk-Grekisk Ämneslexikon" av Nikos Konstantinidis. Utgiven 1991 av Grekiska Riksförbundet. Av någon anledning saknas ISBN-nr, men den finns representerad på bibliotek, bl a i Lund.

Följande ämnen med egna kapitel är representerade:
Grammatik
Antropologi
Zoologi - Växtlära
Geografi
Matematik
Musik
Idrott
Trä- & Metallslöjd

Den boken följer mig överallt klapp_klap

//Zanét bye_bye

naxoss
2005-10-02, 21:55
Härligt. Har just beställt den också.

Lena

Kalimera
2005-10-03, 11:06
Trä- & Metallslöjd Och jag som trodde jag kände dig? flabb_flab

Kalimera
2005-10-03, 11:07
Tack för mycket bra tips Zanét!

Eirini
2005-10-04, 12:25
Norstedts Akademiska Förlag har i dagarna givit ut en ny grekisk ordbok och går nu att köpa på bl a AdLibris.

ISBN: 9172274220

//Zanét bye_bye

Tack för info! En mycket bra julklapp att önska sej eller ge bort!! :o

Zanét
2005-10-04, 22:05
Och jag som trodde jag kände dig? flabb_flab
Det är väl ungefär det som min arma lärare i syslöjden önskade att hon gjorde :rolleyes:

//Zanét bye_bye

naxoss
2005-10-05, 08:35
Jag fick den i går. JÄTTEROLIGT!!! Jag ser fram emot att läsa den och lära mig många nya grekiska ord.

Lena

dimitris
2005-10-06, 23:08
Var kan man hitta ordboken i Stockholm?

Jag är i Stockholm och har inte kreditkort att beställa den. Vet ni någon bokhandeln i Stockhom där kan man köpa den?

Tack på förhand

dimitris

Zanét
2005-10-06, 23:33
Var kan man hitta ordboken i Stockholm?

Jag är i Stockholm och har inte kreditkort att beställa den. Vet ni någon bokhandeln i Stockhom där kan man köpa den?

Tack på förhand

dimitris
Hej Dimitris & välkommen till Sverige :D

Den grekiska ordboken finns att köpa via Akademibokhandelns butiker och säkerligen hos andra bokhandlare också.

Akademibokhandeln i Stockholm
Frescati, Universitetsvägen 7
Fältöversten, Valhallavägen 142
Handelshögskolan Sveavägen 65
Mäster Samuelsgatan 28
Odenplan, Norrtullsgatan 8
Sergels Torg 12

Kollade deras webb och det visar sig att butikspriset är hutlösa 509 SEK jämfört med deras webbutik som tar 287 SEK. Hos Adlibris kostar den 286 SEK.

Kan du inte beställa den via nätet och få den skickad dit du befinner dig? Via Adlibris behöver man inte använda kreditkort utan fakturan ligger i bokpaketet som oftast kommer inom några dagar.

//Zanét bye_bye

Wardakis
2005-10-07, 10:33
Tusen tack för tipset! Den gamla engelsk-grekiska har gjort sitt. Den här tar jag med när jag åker till Kreta 4 november för att tillbringa hela vintern där.
Gunillabye_bye

Athanasia
2005-10-07, 10:40
Ryms jag i resväskan......vill också till Kreta.snyft_drop

Ruby
2005-10-07, 11:24
Den grekiska ordboken finns att köpa via Akademibokhandelns butiker och säkerligen hos andra bokhandlare också.

Mäster Samuelsgatan 28 Senast IGÅR såg jag ordboken i den här butiken. Men jag har också sett den på andra ställen.

Mitt eget exemplar fanns hos Bokus för strax under 300 kr.

Ruby

dimitris
2005-10-07, 18:00
Hej Dimitris & välkommen till Sverige :D

Den grekiska ordboken finns att köpa via Akademibokhandelns butiker och säkerligen hos andra bokhandlare också.

Akademibokhandeln i Stockholm
Frescati, Universitetsvägen 7
Fältöversten, Valhallavägen 142
Handelshögskolan Sveavägen 65
Mäster Samuelsgatan 28
Odenplan, Norrtullsgatan 8
Sergels Torg 12

Kollade deras webb och det visar sig att butikspriset är hutlösa 509 SEK jämfört med deras webbutik som tar 287 SEK. Hos Adlibris kostar den 286 SEK.

Kan du inte beställa den via nätet och få den skickad dit du befinner dig? Via Adlibris behöver man inte använda kreditkort utan fakturan ligger i bokpaketet som oftast kommer inom några dagar.

//Zanét bye_bye

Jag har beställt den via nätet imorse. Tusen tack Zanét!!!

dimitris

Wardakis
2005-10-09, 16:53
Ryms jag i resväskan......vill också till Kreta.snyft_drop

Med tanke på att det bara är tillåtet med 15 kg, inklusive vad resväskan väger, så finns det tyvärr inte möjlighet. Jag betalade 398:- för biljetten, det kanske finns någon sådan kvar?
Gunilla

Ruby
2005-10-09, 18:16
Med tanke på att det bara är tillåtet med 15 kg, inklusive vad resväskan väger, så finns det tyvärr inte möjlighet. Det beror väl på vad ATHANASIA väger...? ;)

Ruby