handdator

Visa fullständig version : Att gifta sig i Grekland


Lisen
2008-10-17, 14:23
Hej

I sommar kommer jag och min sambo, som är född i Grekland men uppväxt i Sverige, att gifta oss. Hälften av gästerna kommer Sverige och hälften från Grekland. Vi har med oss en svensk präst som viger oss vid 20-tiden vid havet.

Jag hade från början tänkt mig ett väldigt enkelt bröllop men nu börjar allt att skena iväg.... Min fråga är vad en grek förväntar sig av ett bröllop? Jag är rädd för att den grekiska släkten ska bli besvikna om det bara är på vårt "svenska sätt". Finns det några traditioner från den grekiska vigselceremonien som man kan föra in i vår svenska?

Kan/ska man ha snappsvisor? Kan man kräva att den grekiska släkten lämnar besked om de kommer eller ej? Har man alltid en öppen bar_B-anana? Vilken musik ska man spela? Jag tar gärna emot tankar, förslag och goda råd/varningar på vägen!

Lisen

Sapa
2008-10-26, 21:07
Min man har också släkt i Grekland, men vi gifte oss i Sverige, hade tt ganska litet, borgeligt bröllo. Med hans släkts mått måste det varit riktigt tråkigt och litet.
Man kan inte riktigt jämföra med hur greker och italienare gifter sig. Där snackar vi bröllop som koster upp mot 300 000 kr och vart hela byn ska vara bjuden. På deras bröllop är det självklart med öppen bar och mycket mat, medans häri Sverige är väl typ "allt" okej, beroende på vem man är och så...
Så har ni planerat ett litet "svenskt" bröllop kan nog många i hans grekiska släkt bli besvikna och säkert bli besvikna att ni blir gifta av en lutheransk (eller vad ni har) präst och inte en ortodox, men det är bara att hoppas att de är moderna och öppna nog för nya ideer och att de har hyfs nog att hålla tyst om deras åsikter, åtmonstonde på bröllopsdagen! Det gjorde våra gäster, vilket jag uppskattar mkt.
Det är nog svårt att ha med en ceremoni i själva vigseln, eftersom den då skulle vara ortodox som i rincipen är en annan religion. Det skulle kunna vra att din far (eller bror eller anann man) leder dig fram till din nya make, det gör man där.
En grej som vi hade var en låda (som var utsmyckad) för folk att lägga in sina kort til oss, vart många lägger i pengar, det är inte lika vanligt där att ge en verklig present, utan man får ofta pengar.
Glöm inte de små påsarna med godis i! =)
Lyckatill och grattis till giftermålet!
-S

Elisabet
2008-10-26, 21:59
Finns det några traditioner från den grekiska vigselceremonien som man kan föra in i vår svenska?Ni kan säkert väva in olika delar ur den grekiska vigselakten i den svenska, men det måste ni prata med er präst om, det är bara hon eller han som avgör den saken.

För de grekisktalande gästerna blir det trevligare om ni genomför hela eller åtminstone större delen av vigseln på båda språken, och även lägger in till exempel någon sång på grekiska. Prata med prästen också om den saken.

Det övriga tycker jag att du och din sambo ska prata med hans föräldrar om. De vet säkert vad som förväntas och är lämpligt.

Nefeli
2008-11-15, 16:04
Hej !
Vi gifte oss i grekland och det var en underbart minne.. Det behövs en bra planering.
Kort, allt som har med kyrkan & myndigheter att göra du måste ta upp med prästen som han måste ta upp med den tillhörande kyrkan i sin tur..

De andra tar man med mottagningen, efter man har räkna noga sin budjet för såna typ av arrangement.

gratis "sigxaritiria na zisete" som du ska höra många gånger esp. efter din bröllop.Var någonstans ska ni gifta er ?

Lissi
2008-11-15, 16:33
Jag vet ju ingenting om grekisk-svenska bröllop, men är det inte så att det viktigaste är att Du och din blivande man är överens om hur NI vill ha det?? Det är NI som ska vara nöjda, inte släkten!
Jag har ju gift mig 2 ggr som så många andra. Första gången fick väl "släkten" råda med alla synpunkter..( vi var ju unga och föräldrarna betalade) Andra gången bestämde min man och jag helt själva hur vi skulle/ville ha det. ...VILKEN SKILLNAD!!:D

Tänk bara på er själv är mitt råd...Det är NI som gifter er!!
KRAM och LYCKA TILL!!!!

Lissi

Rinaki
2008-11-15, 20:45
När min greks son gifte sig förra året, med en syriansk/svensk tjej så ville hon givetvis ha med lite av sina "seder" och även sin "präst"...men det gick minsann inte enligt den grekortodoxa prästen och kyrkan i Sthlm. Dom försökte och hade många samtal med prästerna, men både den syrianska OCH den grekiske vägrade att "blanda" cermonierna - antingen skulle det vara det ena eller andra i respektive kyrka. Där gick det inte att rucka på de grekiska cermonierna, så allt förättades på grekiska i grekortodoxa kyrkan (eftersom kvinnorna måste följa mannen enl deras seder) och hon "förstod ingenting"men gifta blev dom...;)
Vet inte om dessa präster var ovanligt "stelbenta" eller inte....
Nu ska dom snart ha dop, och då "måste" dom fortsätta i de grekiortodoxa fotspåren...samma präst och samma kyrka alltså.

(Kanske blev lite fel inlägg eftersom dessa gifte sig i Sverige...men jag tänkte ang
"att blanda cermonierna"....._B-anana)

Frappe
2008-11-16, 14:15
[QUOTE=Rinaki;151927][FONT=Comic Sans MS]När min greks son gifte sig förra året, med en syriansk/svensk tjej så ville hon givetvis ha med lite av sina "seder" och även sin "präst"...men det gick minsann inte enligt den grekortodoxa prästen och kyrkan i Sthlm.


Måste ju bero på prästerna själva, då Syrianer är ju oxå ortodoxer?? konstigt!

Som så många säger här klokt är det NI som gifter Er inte släkten, men man kan ju ha lite av båda, vigseln om jag förstått rätt sker genom svenkska kyrkan? då ni har en präst med Er, man kan ju alltid ha någon som översätter delar, eller lägger in någon text som läses på grekiska. Sen efteråt kombinerar man båda världar... grekisk och svensk mat, snapsvisor med snaps och ouzo_B-anana, det samma med musiken blanda!

Lycka till Camilla!

Lisen
2008-11-17, 16:37
Hej

Vi kommer att gifta oss i Loutraki i sommar. Just nu så lutar det åt att ceremonien kommer att vara väldigt svensk, en vän till oss kommer att tolka vigseln och talen till grekiska/svenska.

Vi kommer att vara på ett stort hotell som är vana att hantera bröllop och stora arrangemang vilket känns väldigt tryggt.

Något kul som vi har bestämt oss för är att bjuda in till takfest några dagar före bröllopet. Vi bor högst upp i ett hus och taket blir perfekt att ha lite party på. Vi kommer bjuda på drinkar, lite plockmat och spela ABBA låtar hela natten_B-anana! Tack för synpunkter!

Lissi
2008-11-17, 16:57
Åh så härligt det låter! Det blir säkert ett underbart bröllop med både svenskt och grekiskt. LYCKA TILL!

Lissi