Visa fullständig version : Euron
litentuva
2008-10-16, 12:44
Jäkla euron att knalla upp över 10 spänn, inge bra för semesterkassan:mad:
Ja... eller jäkla krona som inte klarar att hålla sitt värde så fort det blåser lite. Den tappar t o m mot Thailändsk Bath :(
Ja oj!!! Tur att jag har 250 euro från i somras då, då jag fick ersättning av SAS för överbokning...Då känns det genast "billigare" när jag åker iväg nästa lördag....Så får vi hoppas att euron sjunkit till nästa resa....;)Visserligen har vi alltid räknat 1euro=10 kr när vi planerat resorna, men det har ju inte VARIT så:mad:..Nu känns det surt!
Lissi
När Euron infördes för 13 - 14 år sedan (var det väl?) stod Kronan i 7,30 mot en €! Kronan dalade därefter snabbt... Vi hade också betydligt bättre växelkurs mot både Danska och Norska Kronan då. Nu har vi knappt råd att besöka vare sig Danmark eller Norge, och vi har tappat ca 25 % i värde mot Euron under dessa år.
Tack så mycket till våra politiker som inte vågade satsa fullt ut på EU och gemensam valuta. Djävla velputtar!!! (Jag menar dock inte att allt med EU är bra!) Och tack till alla som röstade Nej när vi fick möjlighet att bestämma själva -03. Ni, och våra kära folkvalda politiker, har satt oss i en situation där vår Svenska Krona verkligen gör skäl för namnet "skvalpvaluta" som den kallas numera. Det är ingen som bryr sig om Kronan. Personligen kallar jag Kronan för "slaskvaluta" eftersom den inte är värd någonting...
När mångmiljardären Soros gjorde en attack mot Kronan i mitten på 90-talet så blev vi tvingade att devalvera! Så svag är Kronan att en extremt rik person kan tvinga en liten nation som Sverige att skriva ner värdet av sin valuta! Jag tycker att säger rätt mycket om Kronans värde. Han tjänade enorma summor och hela Sverige förlorade. Han hade aldrig lyckats med det om vi hade haft €!
Hade våra Svenska politiker haft lite ben i ... när tåget gick, så hade värdet av vår valuta varit väsentligt högre än det är idag... Och då hade valutan varit Euro...
Och då hade våra resor till €-länder varit ca 25 % billigare nu...
I rest my case...
Charleston
2008-10-17, 10:50
Ännu en fråga vi inte är helt överens om, Peter (se tavernaklädseltråden);). Själv anser jag att eurosamarbetet är skit. Det skulle kunna funka bra i ett någotsånär homogent område, men som det är nu är det som är bra i ett land inom området dåligt i ett annat, fast man är ändå tvingade att föra samma (penning)politik. Och en högt värderad valuta behöver absolut inte ha något med tillståndet i ett lands ekonomi att göra (t ex har US-dollarn den senaste tiden ökat med över 20 procent gentemot den svenska kronan, men jag tror inte att någon vill hävda att ekonomin däröver mår bättre än den här). Dessutom fungerar vår flytande valuta som en slags stötdämpare. Exportföretagen får nu mera betalt för sina produkter i utlandet, och kanske behöver t ex Volvo inte låta alla sin varsel gå till uppsägningar, dvs arbetslösheten behöver inte öka lika mycket som den skulle gjort annars. Kortsiktigt under en finansiell kris är det inte så konstigt att "mindre" valutor sjunker i värde gentemot "stora". Det har mindre att göra med ett lands ekonomiska status än fega valutaspekulanter/finansvalpar.
Några faktarättelser: 1) Euron infördes som elektronisk valuta 1999 (dvs för nio år sen) och som mynt och sedlar januari 2002 (dvs för knappt sju år sen). 2) Devalvera är svårt att göra med en flytande valuta. Däremot kunde man göra det fram till 1992 års finanskris (vilket jag antar är den tid du syftar på med ”mitten av 90-talet”?). Då (1992) valde Bildt, Wibble och Dennis emellertid att chockhöja räntorna, för att försvara växelkursen, men man fick ändå ge sej. Inte främst pga utländska spekulanter typ George Soros, som myten säjer, utan pga att finansavdelningarna på svenska storföretag och banker (dit bl a Dennis hade klara kopplingar) spekulerade i att den fasta växelkursen skulle släppas. Vilket ju också skedde och den svenska storfinansen gjorde skapliga klipp.
Och inte behöver du tacka oss som röstade nej 2003. Det gjorde åtminstone jag så gärna ändå;).
/Thomas
PS. Kanske har det startats en ny långtråd här, vem vet? :eek:DS.
PPS. No personal hard feelings, Peter! flabb_flabDDS.
Charleston
2008-10-17, 10:54
t ex har US-dollarn den senaste tiden ökat med över 20 procent gentemot den svenska kronan
"...och mot euron", skulle det vara!
/Thomas
men hm jag har alltid räkant 10 kr så det är väl ok så länge den inte stiger över..det är ju lätt för barnen med....lägg bara till en 0 säger jagflabb_flab
men nu säger ni att den gått över:mad: vart ser ni det?? jag har inte kollat på ekonomi nyheter på ett tag (finns det bra sida med koll)
jag kollade på forex nu för jag tänkte växla in lite till resan och där står..är dom billigare där då eller:confused:
1 Euro = 9,82 svenska Kronor
lite förrvirad Malin säkert pga resfeber:rolleyes:
SteffTee
2008-10-17, 14:44
Kl 14.43;
€ 1,00 = SEK 10.10 enl Forex. se
Charleston
2008-10-17, 14:53
Forex ändrar sin kurs kl.11 varje dag (förutom fredagar, då man även ändrar kl.17). När man ändrade idag kl.11 stod euron i 9.91 svenska kronor. Sen vill man naturligtvis ha lite avans på sina valutaförsäljningar/köp. Därför SÄLJER man eurosedlar för lite högre än kursen (10.10 SEK kostar en euro just nu) och KÖPER för lite lägre än kursen (f.n. 9.82).
Jag brukar kolla på text-tv, när jag vill veta aktuell kurs. Finns även på nätet (svt:s hemsida och sen klickar man på text-tv i övre menyraden). Sidnumret är 230 och där uppdateras valutakurserna hela dagen. Just nu står euron i 10.01 (dvs stor risk för att Forex euro kostar lite mer efter kl.17 i eftermiddag).
/Thomas
Forex ändrar sin kurs kl.11 varje dag (förutom fredagar, då man även ändrar kl.17). När man ändrade idag kl.11 stod euron i 9.91 svenska kronor. Sen vill man naturligtvis ha lite avans på sina valutaförsäljningar/köp. Därför SÄLJER man eurosedlar för lite högre än kursen (10.10 SEK kostar en euro just nu) och KÖPER för lite lägre än kursen (f.n. 9.82).
Jag brukar kolla på text-tv, när jag vill veta aktuell kurs. Finns även på nätet (svt:s hemsida och sen klickar man på text-tv i övre menyraden). Sidnumret är 230 och där uppdateras valutakurserna hela dagen. Just nu står euron i 10.01 (dvs stor risk för att Forex euro kostar lite mer efter kl.17 i eftermiddag).
/Thomas
aha tackar så mycket:)
Till Charleston. :D ;) Vi får vara överens om att vi inte är överens... Den här gången heller...:D Åsikter är som... Ja du vet. Alla har ett. Ang_elx
Personligen anser jag att en gemensam valuta inom Europa är mer till fördel än nackdel. Samtidigt är det ändå bara en liten del av det totala sammarbetet som EU vill uppnå. Jag säger INTE att allt inom EU är bra. Men jag tror att fördelarna övervägen nackdelarna. Speciellt i ett längre perspektiv. Framförallt för de som växer upp nu och kommande generationer. Och så hade jag faktiskt alltid snygga Chinos och skjorta på mig när jag var ute och åt för ett par veckor sedan. SÅ! :D
Det skulle kunna funka bra i ett någotsånär homogent område, men som det är nu är det som är bra i ett land inom området dåligt i ett annat, fast man är ändå tvingade att föra samma (penning)politik.
Nja. Det där är ju en sanning med modifikation. Jag håller med om att det kan skilja mycket mellan olika länder. Det räcker ju med att jämföra Sverige och Grekland. Och det kan orsaka problem ja. Men det finns inget som säger att man måste föra samma penningpolitik. Varje land kan sätta sina egna räntor osv bara man möter de inflationsmål och statsskulder mot BNP som EU satt upp. Ännu så länge. EU är ju inte en federation som USA.
Dessutom fungerar vår flytande valuta som en slags stötdämpare.
Nja. Där håller jag inte med dig. Den Svenska Kronan är så liten, och har så liten betydelse på världsmarknaden, att den är försumbar. Och sårbar...
Exportföretagen får nu mera betalt för sina produkter i utlandet, och kanske behöver t ex Volvo inte låta alla sin varsel gå till uppsägningar, dvs arbetslösheten behöver inte öka lika mycket som den skulle gjort annars.
Under förutsättning att man inte termissäkrade sina order för ett antal månader sedan så får man fler Kronor per Dollar nu ja. Problemet är bara att de absolut flesta exportföretagen låser sin valuta för att säkra sig mot kursförluster. Så nu går de back i alla fall. Sedan tror jag inte att Volvos varsel beror så mycket på valutan som på att DE HAR KLANTAT SIG ORDENTLIGT! :mad: De har tillverkat för stora, dyra icke miljövänliga bilar när marknaden stirrar på miljön. Deras prognosmakare har gjort bort sig.... De trodde att Volvos säkerhet, som ju faktiskt är i världsklass, skulle sälja, när marknaden nu tittar mer åt miljön... Och där är inte Volvo någon höjdare...
Några faktarättelser: 1) Euron infördes som elektronisk valuta 1999 (dvs för nio år sen) och som mynt och sedlar januari 2002 (dvs för knappt sju år sen).
Jag slängde faktiskt in en brasklapp för jag var osäker...;) för 13 - 14 år sedan (var det väl?) Var det så sent som -99? Det känns längre sedan...
2)...chockhöja räntorna, för att försvara växelkursen, men man fick ändå ge sej. Inte främst pga utländska spekulanter typ George Soros, som myten säjer,
Jag såg en TV-intervju med honom flera år senare där han motvilligt medgav att han hade startat en attack mot Kronan eftersom han då ansåg att den var så svag i det läget att den var sårbar. Det är möjligt att han tog åt sig äran av något som ändå hade hänt, men jag tror inte det. Uppenbarligen lyckades han i alla fall öka sin redan tidigare imponerande förmögenhet ytterligare. Fast hela sanningen bakom det lär vi aldrig få reda på...
Och inte behöver du tacka oss som röstade nej 2003. Det gjorde åtminstone jag så gärna ändå;).
Grrrrrrrr...... Ang_elx __D
PPS. No personal hard feelings, Peter! flabb_flabDDS.
Inte här heller! Vi måste alla få ha våra åsikter. Vår värld hade varit väldigt tråkig om vi alla hade haft samma åsikt!!! Då hade vi ju inte haft något att diskutera.
Sedan att ni alla andra alltid har fel, oavsett vad det gäller, är en annan sak.... Ang_elx :D ;)
Varje land kan sätta sina egna räntor osv bara man möter de inflationsmål och statsskulder mot BNP som EU satt upp. Ännu så länge. EU är ju inte en federation som USA.
En liten rättelse här Peter; Visst har varje land ansvar för sina egna statsfinanser MEN någon egen ränte- och penning-politik har inte euro-länderna möjlighet att driva iom att valutan är gemensam och räntan sätts av den gemensamma "riksbanken".
I övrigt håller jag i stort med dig Peter. Charlston pekar på vissa fördelar med att den svenska kronan försvagas, detta gäller främst exportföretag och den inhemska turistnäringen. Men på längre sikt, och med för- och nackdelar sammanvägda, är nog de flesta ekonomer överens om att en stark och stabil valuta naturligtvis är bättre än en svag och svajig. Och med facit i hand ser vi att vår krona inte håller måttet, trots riktigt starka statsfinanser tappar kronan stadigt i värde gentemot omvärldens valutor.
Så för min del tycker jag det rätta hade varit att vara med i eurosamarbetet från start. Framförallt borde en folkomröstning aldrig ha hållits om euron:mad:. Här tycker jag att våra politiker fegade ur. Den frågan var för svår för oss Svenssons, om jag sticker ut hakan lite så tror jag att 98% gick och röstade utan att förstå vad man tog ställning till. Istället röstade man efter positiva eller negativa känslor gentemot EU. Folkomröstningar kan vara vettiga i jordnära frågor som ex.vis högertrafik, motbok eller kärnkraft, men här handlade det om avancerade ekonomisk-tekniska avväganden avseende nationalekonomi, valutapolitik och penningflöden. Avväganden lämpliga för experter att fatta beslut om.
För att återgå till trådens ursprungliga ämne, vår köpkraft i Grekland; med euron som valuta hade vi haft 15-20% mer i resekassan på semestern.
Lars
Carl Bildt sa i en riksdagsdebatt, förmodligen oplanerat, absolut oväntat och definitivt olyckligt, att en folkomröstning skulle avgöra om Sverige skulle ansluta sig till samarbetet inom EMU.
När det väl var uttalat fanns det ingen möjlighet att retirera.
Så om 10 år är det väl bara vi och albanerna kvar med egna valutor när alla andra infört Euro. Om nu inte Albanien också tar sig samman...
/lemon
Så om 10 år är det väl bara vi och albanerna kvar med egna valutor när alla andra infört Euro. Om nu inte Albanien också tar sig samman...
/lemon
Nejdå ! Norrmännen finns också :cool:
[En liten rättelse här Peter; Visst har varje land ansvar för sina egna statsfinanser MEN någon egen ränte- och penning-politik har inte euro-länderna möjlighet att driva iom att valutan är gemensam och räntan sätts av den gemensamma "riksbanken".
Den övergripande penningpolitiken måste naturligtvis vara gemensam. Men jag har för mig att varje land själva bestämmer hur mycket över EU-räntan" man vill ligga. Dvs att varje lands riksbank bestämmer sin egen nivå med utgångspunkt från räntan satt av den gemensamma "riksbanken". Har man inte den möjligheten har man också svårt att styra inflation, arbetslöshet och konsumtion.
Charlston pekar på vissa fördelar med att den svenska kronan försvagas, detta gäller främst exportföretag och den inhemska turistnäringen.
Det resonemanget är ju faktiskt korrekt i ett kortsiktigt perspektiv. Men i det långa loppet så är en svag valuta inte bra för något land. Det var väl Zimbabwe som hade en inflation på 2.000.000 % för någon månad sedan...? Nu är väl inte den risken så stor här i Sverige, men en svag valuta är sårbar.
Så för min del tycker jag det rätta hade varit att vara med i eurosamarbetet från start. Framförallt borde en folkomröstning aldrig ha hållits om euron:mad:. Här tycker jag att våra politiker fegade ur. Den frågan var för svår för oss Svenssons, om jag sticker ut hakan lite så tror jag att 98% gick och röstade utan att förstå vad man tog ställning till. Istället röstade man efter positiva eller negativa känslor gentemot EU.
Precis. Tack. Jag kunde inte uttryckt det bättre själv.
För att återgå till trådens ursprungliga ämne, vår köpkraft i Grekland; med euron som valuta hade vi haft 15-20% mer i resekassan på semestern.
Ja, minst. Och det gäller ju samtliga EURO-länder. Och faran är ju att om vi fortsätter stå utanför EMU så finns risken att vi om tio år tappat 50 % i värde mot EUROn om det fortsätter som det har börjat... Och då blir det dyrt att åka till Grekland!
Nejdå ! Norrmännen finns också :cool:
Tja. De har ju inte mycket val eftersom de inte är med i EU... Men däremot så är det så att Damnark har börjat svänga och kommer troligtvis att rösta om EMU inom ett par år. Och Danska politiker räknar med att det blir ett JA.
Charleston
2008-10-20, 11:21
Alltså, Peter och Larsbye_bye (med flera?), att vi är oense om förhållandet mellan eurons för- och nackdelar är ju uppenbart. Och inget vi ska vara ovänner för (som sagt bara kul att inte alla tycker likadant)
Men när ni påstår att svenska kronan har försvagats så och så mycket mot andra valutor, och då speciellt mot euron, måste jag få klargöra följande: euron infördes alltså som elektronisk valuta 1999. Innan 1999 hette motsvarande ”valuta” ecu (som inte var något egentligt betalningsmedel), en s.k. valutakorg bestående av EU-länders nationella valutor. Sverige hade innan kriserna i början av 90-talet en fast växelkurs och den svenska kronan var då fastslagen till förhållande 7.50 mot ecu:n (plus/minus några ören). Många ansåg ju då att vår valuta var kraftigt övervärderad. Vilket också visade sej när den släpptes att flyta efter 1992 och strax stabiliserades kring drygt nio kronor i förhållande till ecu:n. När ecu:n ersattes av euron 1999 (1 ecu ersattes med 1 euro) kostade en dylik strax under nio kronor. Vad jag vill ha sagt är, att vad man bör jämföra med är värdet på den FLYTANDE svenska kronan. Och då beror det ju på vilken tidpunkt man jämför med. En tid under 2000 stod euron i strax under 8.50 och jämfört med då stämmer det med ”15-20% mer i reskassan” idag (under den vanliga, rätt orealistiska, ekonomiteoretiska förutsättning ”allt annat lika”, t ex har vi här i Sverige i stort sett hela tiden sen euron infördes haft en klart lägre inflation). Annars handlar det om klart mindre skillnader (5-10%).
Sen att herr Soros själv vill ta åt sej ”äran” av diverse spekulationsresultat är ju knappast något bevis för att det verkligen var hans attacker som var avgörande. Möjligen var det så, att han hoppade på när skadan så att säja redan började ske och kunde göra sej en hacka han med. Men, som sagt, HELA sanningen lär vi aldrig få reda på.
Och egen räntepolitik har euroländerna absolut inte. Det är liksom det som vi som är emot euron ser som en av de största nackdelarna. Ett land kanske skulle behöva sänka sin ränta, medan ett annat skulle behöva höja den, men båda måste gå med på den förändring som tjänstemännen i den europeiska centralbanken beslutar om.
Sen tror jag inte att 98% av svenska folket är helt okunniga om vad en övergång till euro skulle innebära (och jag antar att ni båda anser er tillhöra dom övriga två procenten, eller?). Dessutom var ju även de s.k. experterna oense om för- och nackdelar med att gå med. Det fanns både de som propagerade för ja och de som propagerade för nej.
Vad gäller Volvo håller jag med om att den huvudsakliga anledningen till att det går illa där är deras idiotiska ensidiga satsning på bränsleslukande bilar och att (alltför?) sent inse vikten av miljötänk. Men visst har värdet på valutan viss betydelse också? Att jag tog Volvo som exempel var mest att det är så aktuellt i dessa dagar, men givetvis gäller samma resonemang alla företag som exporterar (valutasäkrandet gäller väl oftast bara en begränsad tid?).
/Thomas (som, surprise surprise, gillar att diskutera)
PS. Peter, jag hade enkla shorts och t-shirt på kvällarna under första semesterveckan i september i år;). Det var runt 30 grader varmt och det var få som hade långbyxor (öven inkluderat tavernapersonal). Andra veckan var det under 20 grader på kvällarna. Då hade jag långbyxor (jeans)flabb_flab. Liksom majoriteten av övriga. DS.
(och jag antar att ni båda anser er tillhöra dom övriga två procenten, eller?).
Absolut inte Charleston, det vore ju ett lite väl överlägset synsätt. Jag ansåg redan vid folkomröstningen att den frågan var för svår, och blankröstade därför i protest mot att politikerna överlät det beslutet till mig och till alla andra svenskar. Det här med 98% var väl lite tillspetsat, kanske 6% eller 17% eller nån annan procent hade satt sig in i svåra ekonomiska fakta. Men jag tror nog att du kan hålla med mig i min misstanke att en mer EU-vänlig eller EU-kritisk grundinställning nog var det avgörande för hur de flesta röstade om valutan.
Som exempel på hur lite insatta eller intresserade folk är kan vi ju ta den här tråden. Det är bara du, Peter, Lemon och jag som har åsikter. Däremot när det gällde lång eller kortbyxor höll väl nästan Kalimeras server på att proppas igen av alla inlägg ;)
Däremot tycker jag nu, när man ser facit så här långt, att jag borde röstat ja. Det grundar jag då som sagt på att kronan har visat sig bli en för svag och svajig valuta. Rent semesteregoistiskt tycker jag det är toppen att inte behöva växla pengar stup i kvarten när man reser på kontinenten och vid Greklandsresan i sommar hade jag hellre gjort åt 16-17000 än 20000:- :rolleyes:
Om man ser det isolerat samhällsekonomiskt för Sveriges del så håller jag med dig om att det finns fördelar med att stå utanför. Men iom att vi i praktiken måste föra en räntepolitik som är så lik ECB:s så tror jag att nackdelarna överväger på lång sikt med en liten valuta som kronan, speciellt om den fortsätter att tappa i värde som Peter befarar när fler och fler av övriga europeiska länder ansluter till euron.
Lars
Ursprungligen postat av Charleston
"Det skulle kunna funka bra i ett någotsånär homogent område, men som det är nu är det som är bra i ett land inom området dåligt i ett annat, fast man är ändå tvingade att föra samma (penning)politik."
Förstår din poäng, men samma resonemang skulle kunna föras även inom ett land. Är det rimligt att Sthlm har samma räntenivå som de delar av landet, där arbetslösheten är hög och tillväxten låg? Är Göteborg och Dalsland i behov av en räntesänkning med tanke på utvecklingen inom fordonsindustrin?
Och det har ju ändå skett en utveckling från när Sverige införde en gemensam valuta. Landet var kanske inte heller något optimalt område. Handeln var lokal och avstånden på alla sätt stora.
Integrationen på den gemensamma europeiska marknaden och mellan länderna ökar succesivt. Att Euron redan fungerar så väl är gädjande och det verkar som om grekerna överlevt utan Drachmer, tyskarna utan D-mark och t.o.m. fransmännen verkar kunna leva utan Franc.
Samtidigt: som ni andra påpekat, det är självklart att alla har rätt till en åsikt. Ovanstående är min.
/lemon
UlfWiman
2008-10-20, 19:14
Mitt lilla inlägg.
Jag tycker bra om € då det är tänkt att vi inom EU ska ha samma pengar att betala med. Det syns framför allt på allt jag handlar på Internet, det är € och inte $ som dominerar idag. Gud så enkelt om det stod samma sak på mitt pensionsbevis i stället för SEK. Har vant mig sedan 2002 och väntar på att våra politiker ska ta sitt förnuft till fånga och våga gå med. Ärligt talat "skiter jag i folkomröstningen" vi är inte kvalificerade att fatta ett sådant beslut utan det handlar om att våra politiker bangar ur och överlåter till "oss" att bestämma.
-Fegisar!
-Vilka här på forumet har de ekonomiska kunskaperna att avgöra eller tycka si och så?
Peter, Charleston och några till för i alla fall debatten framåt.
Okay, vi har olika åsikter och det respekterar jag, men vi måste börja dra åt samma håll.
Handlar allt om hur mycket penningar vi har på semestern?
Kortsiktigt tänkande i min värld. Vi ska leva i morgon också.
Varför underhålla en valuta som många säger "que" till. Till och med danskarna är på väg att svänga från sin "krone". That's it from me.
Uffe, "ni vet i alla fall var jag står".
Som exempel på hur lite insatta eller intresserade folk är kan vi ju ta den här tråden. Det är bara du, Peter, Lemon och jag som har åsikter.
Lars
Så bra för oss andra "oinsatta" att ni har det!:eek:..så vi kan ta del av dessa menar jag;)
Lissi -som inte tycker pengar är allt i livet....
Som exempel på hur lite insatta eller intresserade folk är kan vi ju ta den här tråden. Det är bara du, Peter, Lemon och jag som har åsikter.
Man kan vara både insatt och intresserad även om man inte ger sig in i euro-diskussionen här på Kalimeras forum. Och med tanke på hur mycket däng jag fick för mina åsikter om tavernaklädsel, så ligger jag lågt...:D
Hur som helst... samtliga riksdagspartier har lovat att inte lyfta frågan om en ny folkomröstning förrän minst 10 år efter nej:et 2003. Och den dagen det blir ett beslut om en ny folkomröstning om euron återkommer jag i frågan! :D:D
/kimmen, som röstade JA
Jag håller med Dig Kimmen. När och OM det blir en ny folkomröstning lovar jag att vara väl påläst, vilket jag f.ö. tyckte mig vara även 2003.
Från Rebase som röstade NEJ:)
Kalimera
2008-10-21, 17:17
Jäkla euron att knalla upp över 10 spänn, inge bra för semesterkassan:mad:Nu är den över 10 kr igen! :( Visserligen är det långt till nästa semester, men ändå. Om den stannar där, eller går upp ännu mer, blir det dyrt att bo nästa år.
litentuva
2008-10-21, 18:08
Ja dyrt var ordet:mad:, får kanske kinesa hos kompisen om det krisar, för till Kreta måste vi ju, hur ska det annars gå;). Att en i familjen (läs jag) lever på studiebidrag gör det inte lättare att få ihop semestern. Varje krona räknas då... Dessutom har ju börsen kraschat och det lär ju dröja ett tag innan det som är förlorat återfås...
Följer med spänning händelseförlopper och hoppas på ljusare tider!flabb_flab
Ur Aftonbladet idag:
Kronan rasar mot nya bottennivåer
Kronans ras fortsätter. Och gentemot dollarn lär försvagningen bestå, tror analytikerna. De allt mer pessimistiska utsikterna om världsekonomin pressar mindre valutor.
– Kronan är en väldigt konjunkturkänslig valuta, säger Torbjörn Isaksson, analytiker på Nordea.
Och när det blåser snåla ekonomiska vindar har USA ett starkt varumärke i dollarn.
TT
Publicerad: 2008-10-22
Dyrare att resa när kronan rasar
Den svenska kronans värde har rasat. På morgonen kostade en euro 10:15 kronor och en dollar 7:95 kronor.
Förändringarna av valutakursen kan komma att påverka svenskarnas val av resmål.
– Långsiktigt påverkar dollarkursen allt resande, inklusive om du flyger till Sundsvall från Arlanda, eftersom flygkostnaderna är väldigt dollarberoende, säger Lottie Knutson, informationsdirektör vid Fritidsresor.
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2008-10-22
Charleston
2008-10-22, 16:48
Ja, Aftonbladet har ju alltid kännetecknats för att vara vetenskapligt stringenta...;)
F.ö. så har även euron tappat en hel del i förhållande till us-dollarn. I början av sommaren stod en euro i över 1.50 dollar, idag står den i 1.28. Dvs ett tapp på cirka 15%. De flesta valutor har minskat i värde gentemot us-dollarn efter det amerikanska krispaketet (kapital flödar in och dollarn stärks) och efter alla stödköp av dollar. Under samma tid har den svenska kronan tappat 6-7% gentemot euron (på grund av den internationella finansoron, då små valutor oftast drabbas extra, kortsiktigt, nästa år är vi antagligen nere på 9.30-9.40 igen).
Är då alltså slutsatsen att euroländerna ska ansöka om att få gå över till amerikanska dollar?
/Thomas
UlfWiman
2008-10-22, 17:39
Till Thomas
Nej tack till $ den har varit härskande alltför länge.
Tycker det är ok med € för att ha en måttstock.
Uffe
Men om man bortser från vilken nyhetskanal som rapporterar så kan man väl ändå inte förneka att kronan blir en allt svagare valuta relativt Euron?
September 2000 1 E - 8,25 SKr
Oktober 2008 1 E - 10,15 SKr
/lemon
Charleston
2008-10-23, 12:40
Lemon, jag förnekar inte att kronan för tillfället har försvagats mot euron. Men som statistiker till professionen genomskådar jag snabbt ditt enkla trick att som jämförelse välja den tidpunkt då kronan stod som allra högst i förhållande till euron (som då, 2000, alltså bara fanns som elektronisk valuta). Man kan lika gärna välja de datum under 1996 då euron (eller, rättare sagt, dess föregångare ecun) stod i över 9.50. Eller för den delen ett år efter ditt utgångsdatum, då den också var uppe och nosade på 9.50.
Försvagad, visst, men inte så mycket som en del vill låta påskina.
Just nu står euron f.ö. i 10.03 SEK.
Och än en gång: euron har alltså under de senaste månaderna försvagats mot us-dollarn betydligt mer än vad svenska kronan har försvagats mot euron. Euro=skvalpvaluta?
/Thomas
Jag trodde jag hade gjort mitt sista inlägg i denna tråd men här kommer ett till:
Lemon, jag förnekar inte att kronan för tillfället har försvagats mot euron. Men som statistiker till professionen genomskådar jag snabbt ditt enkla trick att som jämförelse välja den tidpunkt då kronan stod som allra högst i förhållande till euron
Bäste Thomas, vi vanliga ickestatistiker gör ju oftast så när vi räknar ut hur något fördyrats, alltså tar det lägsta pris vi känner till och jämför med dagens pris;). Men skämt å sido, när det gäller valutor är det inte så enkelt som att ta en extremlåg kurs och hävda att just den kursen är rätt utgångspunkt. När jag i denna tråd har talat om 15-20% försvagning har jag utgått från den kurs som politiker i euroomröstningen talade om som lämplig att knyta kronan till (det talades om 8-8:50). Om jag räknar med 8:50 upp till dagens 10:15 så är det +20%. Det här är ju inte lätt att sätta ett facit på; ska det vara 7:50 som var kursen mot ecu, eller 9:- som väl är någon slags snittkurs efter folkomröstningen eller ska man gå ännu längre tillbaks i tiden när kronan var riktigt stark och man fick en D-mark för 2:50. Eurons "rätta" utgångsvärde lär vi alltså aldrig bli överens om.
Men ett par saker bör vi kunna betrakta som fakta.
- Kronan har över tid stadigt försvagats mot europas större valutor.
- Bara sedan i somras har euron gått upp ca 10%.
Det allvarligaste är att det här senaste tappet sker samtidigt som Sverige har riktigt bra statsfinanser och våra inhemska banker verkar rida ut finanskrisen utan problem. Även om vår gamla ackumulerade statsskuld är väl stor så är Sveriges ekonomi idag mycket starkare än de flesta västländers, och det borde ju tvärtom avspeglas i att valutan står stark. Då kan man med oro undra hur det ser ut i ett scenario där en ny internationell kris seglar upp samtidigt som vi har sämre statsfinanser, hur mycket ska kronan tappa då ?
Nu lovar jag att inte återkomma mer i detta ärende :)
Lars
Jag valde tillfällen med utgångspunkt i första gången jag blev varse växlingskurs mot euron, vilket skedde vid första besöket på Naxos sept 00, och aktuella uppgifter.
Säkerligen inte statistiskt säkerställt, men du kontrar med en jämförelse som passar dina syften, vilket kanske inte heller är helt vetenskapligt ;-)
Samtidigt är det väl ingen större tvekan om att kronan försvagats relativt euron under de senaste åren, trots starka svenska finanser?
Kolla di.se under räntor, valutor & olja och välj jämförelsen över de senaste fem åren.
/lemon
Charleston
2008-10-23, 17:35
På hösten 2001 stod en us-dollar i nästan 11 kronor. Idag står den i knappt 8. Dvs kronan har stärkts mot dollarn med 25-30%!
Och jämför man med igår har kronan just nu stärkts mot euron med 0.3%! (trots att riksbanken alltså idag sänkte räntan kraftigt, vilket ju vanligtvis brukar leda till att valutakursen försvagas)
Vad jag vill ha sagt med detta är, att beroende på vilka valutor och vilka tidpunkter man väljer att jämföra mellan kan få nästan vilket resultat man vill (vilket jag försökte exemplifiera i mitt tidigare inlägg också).
/Thomas
Ja, Aftonbladet har ju alltid kännetecknats för att vara vetenskapligt stringenta...
Fast jag förutsätter att de klarar av att införa TT-telgram och valutakurser korrekt.
F.ö. så har även euron tappat en hel del i förhållande till us-dollarn. I början av sommaren stod en euro i över 1.50 dollar, idag står den i 1.28. Dvs ett tapp på cirka 15%.
Fast Svenska kronan har tappat nästan dubbelt så mycket (enl Rapport igår) under samma tid. Så hade vi haft € hade tappet varit mindre.
...nästa år är vi antagligen nere på 9.30-9.40 igen.
Det får vi ju hoppas även om jag personligen tvivlar på det. Det är egentligen en spekulation som är omöjlig i dagsläget eftersom vi inte har en aning om hur finansmarknaden ser ut framöver. Den kan t o m ligga på 11 - 11.50 om vi har otur...
Vissa har påpekat att det är positivt för exportföretagen, men har samtidigt med tystnad förbigått att vår import blir motsvarande dyrare. Exportföretagens kursvinster kommer ju företaget, och ägarna, tillgodo i form av ökad vinst. Staten får kanske några kronor mer i skatt också. Men vi tjänar marginellt på det.
Alla de konsumentvaror vi importerar, kläder, livsmedel, bensin, elektronik. bilar osv blir dyrare för oss som konsumenter. De riskerar dessutom att bli dyrare än kursförlusten eftersom varan ofta ska passera importör, grossist och detaljhandel, där varje led har sina påslag, innan vi köper varan. Och påslagen är oftast i % och inte i kronor. Därför blir det en accumulativ effekt från importören och framåt. Och högre priser leder till ökad inflation och troligen lägre konsumtion...
Naturligtvis blir även de råvaror vår tillverkningsindustri importerar dyrare vilket gör att slutprodukten blir dyrare. Om tex all den cacaomassa Marabou importerar, som alla vet så finns det inte sådan i Sverige att tillgå, ökar med 10 % så lär även slutprodukten öka med ung lika mycket.
Så jag kan inte personligen se några fördelar med att vi står utanför EMU i det här läget. Och jag tror inte att Alliansen tycker att detta var kul. De har nog haft en och annan sömnlös natt sista tiden. Problematiken och sättet vi drabbats hade varit betydligt enklare att hantera, och hade haft mindre påverkan, om vi varit anslutna till EMU.
Euron är nu uppe i en ny rekordnotering.
Kursen står f.n. i 10,41.
För 100 kronor får man nu bara 9,61 Euro enligt Forex.
En ökning med 12 % sedan i augusti
:(
Och så här ser det ut idag:
TT. Vid 17.30-tiden svensk tid låg kronan och svängde kring 10:57 kronor per euro och 8:44 kronor per dollar, vilket innebär ett ras med över 10 öre på bara någon timme.
Nu är det NÅGOT lägre....Men det SVIDER!!! Vad säger ni i Danmark och Norge?? Ni påverkas väl inte alls eller??? 30-40 % billigare euro gör ju någon extra vecka i Grekland:D;)
Men egentligen ska vi ju ändå nte klaga.... Vi har det ju bra ändå om man begrundar hur världen ser ut....
Lissi - som i ett nafs fick halverad pensionsutbetalning
Ärligt talat "skiter jag i folkomröstningen" vi är inte kvalificerade att fatta ett sådant beslut utan det handlar om att våra politiker bangar ur och överlåter till "oss" att bestämma.
Jisses, kanske lika bra att sluta med val vart fjärde år också eftersom vi inte är tillräckligt kvalificerade att rösta?
Ursprungligen postat av ulfwiman http://www.kalimera.nu/forums/images/buttons/viewpost.gif (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=149376#post149376)
Ärligt talat "skiter jag i folkomröstningen" vi är inte kvalificerade att fatta ett sådant beslut utan det handlar om att våra politiker bangar ur och överlåter till "oss" att bestämma.
Jisses, kanske lika bra att sluta med val vart fjärde år också eftersom vi inte är tillräckligt kvalificerade att rösta?
Nä. Jag ska inte skriva det jag helst skulle vilja skriva. Jag vill gärna ha kvar min inloggning...
Men jag vill ställa en fråga Tramp. Tycker du verkligen att det var ett kvalificerat intelligent inlägg med en bra jämförelse...? Utveckla och förklara det gärna för mig i så fall.
Jag står bakom Ulf till 100% i det här fallet. Vissa frågor är så avancerade och komplicerade att det inte är lämpligt att folkomrösta om dem. Det kan tex vara frågor som rör Sveriges utveckling under en lång tid framöver. (Tex EU och EMU-frågan) Saker som kan vara väldigt svåra för "gemene man" att ha eller skaffa sig god kunskap om. Då är det bättre att politikerna, som förhoppningsvis har eller kan skaffa fram kompetens och kunskap, tar beslutet. Jag tycker det är både fel och fegt av politiker att folkomrösta om vissa saker. Det blir lite Pontius: Jag tvår mina händer... Folket har sagt sitt... Och så behöver man inte ta ansvar. Vilket är lite märkligt. För att anledningen till att de sitter i riksdag och regering är för att de SKA ta ansvar. Dessutom följer inte politikerna inte folkomröstningarna i alla lägen! Hade de gjort det hade vi fortfarande haft vänstertrafik tex...!
Att sedan lyfta på röven en gång i September vart fjärde år för att rösta på den politik man själv tycker är lämplig kräver inte så mycket...
Sorry att jag blev vass igen. Jag tyckte bara att det var någon som TRAMPade i klaveret...
Va de nån som trödde i magorgeln?
Chras
Vissa frågor är så avancerade och komplicerade att det inte är lämpligt att folkomrösta om dem. Det kan tex vara frågor som rör Sveriges utveckling under en lång tid framöver. (Tex EU och EMU-frågan) Saker som kan vara väldigt svåra för "gemene man" att ha eller skaffa sig god kunskap om.
Så du menar att vi inte kan ha någon åsikt om var makten ska finnas? Om vi ska lämna över mer beslutanderätt till Bryssel och låta våra allmäna val i Sverige mer handla om småsaker än om ekonomisk politik? Ditt argument är inte helt ovanligt och tillhör tyvärr bottennappen i debatten som varit och säker kommer att fortgå om euron. Underskatta inte folkets kunskaper. Och när det gäller ekonomi är det bevisat att apor kan lyckas i aktieaffärer genom att välja ut aktierna genom att kasta pil på en piltavla lika bra som människor kan välja aktier med så kallat sunt förnuft.
Rent ekonomiskt finns det inget som visar att Sverige skulle tjänat på att vara med i eurosamarbetet från start. Vår ekonomi är hyffsat bra jämfört med andra euroländer. Nu vill Islänningarna gå med men det utarmar ju euron ännu mer när länder med dåliga finanser ansluter sig. Om nu islänningarna blir "insläppta" vill säga...
Charleston
2008-11-26, 10:34
Precis! Ekonomi är ingen exakt vetenskap. Speciellt nationalekonomi är mera ren politik (kallas f.ö. ofta "political economy" utomlands). T ex vill vi ha en nyliberal avregleringsfundamentalism (som vi nu i dagarna ser hur det "fungerar") eller vill vi ha nån form av solidarisk politik. Nu har ju visserligen svenska politiker ändå, mycket pga EU-inträdet, känt sej tvungna att gå den vägen, men med ett emu-medlemskap blir handlingsalternativen ännu färre. Då får vi i ännu högre grad låta oss styras av ej valda tjänstemän i centralbanken än av valda politiker.
Och experter (i den mån nu ekonominissarna på finansinstituten och bankerna kan kallas för detta) tycker jag man ska ha för att rådfråga, inte för att låta sej styras av.
/Thomas
Underskatta inte folkets kunskaper.
Det är mindre farligt än att överskatta dem...
Jag har inte för avsikt att förlänga den här diskutionen längre. Jag har försökt hålla mina argument innanför ramen för ämnet, när du blandar argument för olika saker i en salig röra...
Håller med Peter.
Man behöver inte nödvändigtvis vara "avregleringsfundamentalist" för att anse att en gemensam europeisk valuta är en god idé som dessutom visat sig fungera väl i praktiken. Alltfler länder inser detta och nu står Slovakien och Polen på tur att ansluta sig till samarbetet.
Avslutningsvis hoppas jag dock, åtminstone i ett avseende, att Peter och jag får fel och du Thomas får rätt när du säger att Euron inom en relativt snar framtid ska stå i 9,30.
Befarar dock att vi pessmister som sett kronan försvagas under flera år får rätt...
/Magnus
När nu diskussionen verkar bottna mest i hur "dyrt" det blir för oss att bo och leva i Grekland på semestern, måste vi ta i beaktning de reallöneökningar vi faktiskt haft sedan några år tillbaka. Ska vi gå så långt tillbaks som när Euron stod i 8:50 är det i praktiken billigare att att leva i Grekland idag. Men då måste man ju också räkna in de rejäla prishöjningar som inträffat i euroområdet, Grekland inräknat, sedan valutasamarbetet inleddes...
Summa summarum - turister lär alltid gnälla över "vad dyrt det blivit". Det enda som skiljer är orsaken man väljer att skylla på. :-)
SteffTee
2008-11-28, 08:00
Det var länge sedan jag valde resmål efter värdet på valutan. Jag biter nog i det sura äpplet och fortsätter att åka till Grekland trrots att Euron blivit lite dyrare.
Som jämförelse kan jag nämna att jag ofta åker till Tyskland och där upplever jag att man får mer valuta för pengen. Det är alltså även inhemska prisbilden (=inflationen) som gör att Grekland känns dyrare och dyrare för varje år!
...måste vi ta i beaktning de reallöneökningar vi faktiskt haft sedan några år tillbaka.
Är du snäll och informerar mig om vilka reallöneökningar Sjukpensionärer (som jag), ålderspensionärer, långtidssjuka och arbetslösa haft de senaste åren? Det skulle vara väldigt intressant att höra för jag har bara märkt av en försämring...
Vår nuvarande regering har valt ett system med differensierad beskattning av olika grupper i samhället där de ekonomiskt svagaste ska betala mer skatt än andra... Och dessa grupper har inte haft någon reallöneökning!
Ska vi gå så långt tillbaks som när Euron stod i 8:50 är det i praktiken billigare att att leva i Grekland idag. Men då måste man ju också räkna in de rejäla prishöjningar som inträffat i euroområdet, Grekland inräknat, sedan valutasamarbetet inleddes...
Är det ingen annan är jag som reagerar på ett så totalt felaktigt påstående? :eek: Jag förstår inte hur du kan skriva något sådant! Det officiella kostnadsindexet för Grekland har gått upp omkring 20 % de senaste 10 åren. Därtill ska vi nu lägga till över 10 % pga valutakursen. Så hur du kan få det till att det har blivit billigare övergår mitt klena förstånd...
Kan bara inte låta bli...
En € för 10,52. Känns det som om det går åt rätt håll?
Några fakta om Eurosamarbetet från Wikipedia:
"Euro är Europeiska unionens officiella valuta, som används i 15 av Europeiska unionens medlemsstater, det så kallade euroområdet, som utgörs av Belgien, Cypern, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Portugal, Slovenien, Spanien, Tyskland och Österrike.
Den används också i tre andra länder, som har formella avtal med EU, samt inofficiellt i ytterligare tre länder. Således är den gemensam valuta för mer än 320 miljoner européer.[3] Inkluderat områden som använder valutor som är knutna till euron, får euron direkt påverkan på närmare 500 miljoner människor världen över. Med mer än 610 miljarder euro cirkulerande i december 2006 (lika med 802 miljarder US-dollar vid samma tidpunkt) är euron den valuta som har högst kontantvärde i världen.[4]"
Avstår från politiska värderingar utan konstaterar enbart att många i Europa verkar tycka att Eurosamarbetet fungerar väl. Har bara uppfattat att delar av den italienska högern vid något tillfälle diskuterat möjligheten att återinföra lire (vilket möjligen säger mer om dem än om Eurosamarbetet)
/Magnus
Så kan vi konstatera att EUROn har varit uppe över 10.95 under dagen... Den har gått tillbaka några ören, men det verkar bara vara en tidsfråga innan den kostar över 11 SEK.
litentuva
2008-12-15, 18:37
Jag får mardrömar...__D
Jag som har många kunder ute i Europa och fakturerar mycket i Euro jublar!
Färden utför slutade idag på 10,97.
Nu börjar det bli pinsamt...
Kursen hos Forex är nu uppe i 11,08.
Man får 9 Euro för en hundring !
(i somras fick man 11 Euro för en hundring)
Kursen hos Forex är nu uppe i 11,08.
Man får 9 Euro för en hundring !
(i somras fick man 11 Euro för en hundring)
Suck, inget kul alls. Speciellt inte som vi ska åka iväg snart. :(
/NW
Kl 17.46 stod kursen i 11,1669 Vilket blir 11,17.... Och den har under dagen varit över 11,18. Det här är inget kul längre...
UlfWiman
2008-12-16, 18:46
Just nu 1€ 11,25 SEK.
Detta slutar med katastrof.
Tänk om pensionen kom i euro i stället. Då skulle jag vara glad.
Uffe
Nej fy för den lede!!! __D OJ så dyra resor vi har framför oss....Paris och Rom var ju dyra även innan! Vi lär inte äta många gånger på restaurang i Paris inte.....
Det värsta är att vi aldrig kommer att se euron sjunka heller!! Möjligen under 11 kr men aldrig under 10 kr igen..
...tror Lissi
Den svenska valutan fortsätter att falla inte bara mot EUR utan även mot Brittiska pund, Danska kronor mm. 1:50 för en dansk krona. Snart kan man inte en åka över sundet och besöka våra danska vänner. Över 11:oo för EUR. Snart får vi väl döpa om vår valuta till pesos eller lire. Varför ska vi Svenskar vara så förbaskat enögda och tro att vi alltid vet bäst?! Nu är det så dags att vilja ha EUR. Det blir väl bara vänta och se hur djup kronan ska falla.
Chras
Jippie !
Och jag som har 40 euro liggandes hemma. Inköpta för 9,50 sek/euro !
Då har jag plötsligt tjänat in ca: 70 sek klapp_klap .
/Tom .... som inte vill måla __D...på väggen.
Hela inlägget kommer snart....
Det värsta är att vi aldrig kommer att se euron sjunka heller!! Möjligen under 11 kr men aldrig under 10 kr igen...
Under förutsättning att det inte dyker upp fler finansiella "bubblor" nu så tror jag att vi står på toppen. (Eller botten om man vill kalla det för det...) Och det är mycket möjligt att vi kommer att ha den här kursen under en viss tid framöver. Tills den finansiella marknaden börjar återhämta sig. Men min gissning är att Kronan kommer att stärkas så sakta framöver och åter komma ner till kring 9,50 på 1 - 2 års sikt.
...1:50 för en dansk krona.
När jag flyttade ner till Malmö så kostade 1 Dansk Krona ca 80 Öre... Det var tider det... Gammeldansken har blivit dyyyyr....
Men då kan man ställa frågan: Hur kommer det sig att Svenska Kronan nästan halverats i värde mot den Danska...?
Ett (del)svar är att Danmark sade nej till att införa EURO, MEN kopplade den Danska Kronan till EU:s växelkursmekanism ERM2 som bara låter den Danska Kronan svänga +/- 2,25 % mot EUROn! Därför har Danmark EUROns stabilitet men fortfarande sin egen valuta. Naturligtvis finns det många andra faktorer som påverkat kursen också.
(Gissa om de 26.000 pers som varje dag pendlar över bron till Kph och jobbar skrattar hela vägen till banken den 25:e varje månad...?! De har fått en hyfsad löneförhöjning de senaste månaderna. Närmare 20%!)
Sverige hade också också möjligheten att ansluta sig till ERM2. Så jag ber att få framföra mitt varma tack till de som uppenbarligen tyckte att det var onödigt... __D De som trodde att lilla Sveriges Krona skulle stå stark när det blåser.... Och det är väldigt tyst från EURO-motståndarna här nu tycker jag...
Varför ska vi Svenskar vara så förbaskat enögda och tro att vi alltid vet bäst?!
Tack. Det är alltså inte bara jag som tycker så... Danskarna var djä... smarta. Sedan tycker jag inskränkta passar bättre än enögda. :rolleyes:
Majoriteten av alla "experter" och politiker var för att vi skulle införa EURO. Men pga klantighet så skulle det genomföras en folkomröstning. Och som någon sade så röstar folket oftast känsomässigt mer än rationellt...
Nu är det så dags att vilja ha EUR. Det blir väl bara vänta och se hur djup kronan ska falla.
Nu är det ju hopplöst. Men om vi har tur, vilket jag tror, så stärks Kronan till 9,50 på 1 - 2 års sikt. Och det är ju sagt att det ska bli en ny folkomröstning framöver. Då kanske det finns en majoritet för att införa EURO när man sett hur känslig Kronan är? Min förhoppning är att politikerna tar ett ordentligt tag om kulpåsen och utan omröstning säger: Nu nu gör vi så här! Men det är väl för mycket att hoppas på...
Vi hade chansen att gå över till EURO vid en kurs på ca 7,30 en gång i tiden. Det tackade det Svenska folket nej till. Pga att politikerna klantade sig och var lika flata som folie. Nu betalar vi omkring 11 Kr för samma EURO! Hur kul är det?
Om vi gått med från början hade alla importerade varor från EU varit betydligt billigare idag. Från bilar till livsmedel. Våra resor hade varit billigare. Vi hade helt enkelt haft betydligt lägre kostnader i vardagslivet och haft mer pengar i plånboken...
Vad finns det för argument kvar att behålla Kronan? Att vi kan bestämma över den själva? Tja, det har ju varit lyckat så här långt... Vi får inte ens vara med på de möten som rör EURO eftersom vi inte har den trots att vi är med i EU. Vi kan inte påverka något vi inte ar anslutna till!
Irriterad? Vem? Jag? __D
Jag som har många kunder ute i Europa och fakturerar mycket i Euro jublar!
Som alltid är det någon som lyckas få någon fördel... ;) :D Du, och de som jobbpendlar till Danmark... :p
En EUR = 11,31
En DKK = 1,48
Vår svenska krona gör det dyrt att ta sig över gränsen...
/lemon
Kl 15.30 kostade 1 € 11.44...
Det är tämligen exakt 2:- mer än jag gav när jag var nere i Sept -08.
Marianne
2009-02-25, 15:07
Det är verkligen inte roligt att se hur den svenska kronan går ner. Jag känner med alla som ska betala över 11 kronor för en euro.
Här i Danmark betalar vi fortfarande samma pris för en euro som vi alltid har gjort, den kostar strax under 7,50 (danska kronor), men det betyder ju inte att vi inte har finanskris här också.
I Norge må vi i dag betale nkr 8,76.
Här i Danmark betalar vi fortfarande samma pris för en euro som vi alltid har gjort, den kostar strax under 7,50 (danska kronor), men det betyder ju inte att vi inte har finanskris här också.
Danmark fick undantag från att gå med i EMU:s tredje och sista steg (bl.a. införa Euro) på villkor att den danska kronan bands stenhårt till Eurons växelkurs (jag tror den får avvika med högst 2,25%).
Detta innebär att ni på sätt och vis har euro som valuta, men ändå inte...
/kimmen
Marianne
2009-02-25, 22:13
Ja, det kan man säga. Men vi är glada för att vi har kvar vår krona!_B-anana
Danmark fick undantag från att gå med i EMU:s tredje och sista steg (bl.a. införa Euro) på villkor att den danska kronan bands stenhårt till Eurons växelkurs (jag tror den får avvika med högst 2,25%).
Det var inte bara Danmark som erbjöds det. ALLA medlemmar hade den möjligheten. ERM2 var inget undantag. Det var en möjlighet! Fast jag har för mig att det finns en tidsram för det hela. Så Marianne. Ni lär troligtvis få Euro så småningom... ;)
Jag vet att det inte tillhör god ton att citera sig själv men i detta fall är det motiverat. Från ett tidigare inlägg:
Danmark sade nej till att införa EURO, MEN kopplade den Danska Kronan till EU:s växelkursmekanism ERM2 som bara låter den Danska Kronan svänga +/- 2,25 % mot EUROn! Därför har Danmark EUROns stabilitet men fortfarande sin egen valuta.
Om Sverige hade gjort samma sak hade vi nu haft en kurs på, eller strax under 9 SEK för en €! Och den Danska Kronan hade kostat kring 1.20...
Alla som tycker att Sveriges beslut att stå utanför EMU var bra räcker upp en hand...
UlfWiman
2009-02-26, 21:32
Jag sänker ner min hand i vattnet.
Jag som planerar sommarens 3-veckorsresa till Tinos-Syros räknar helt kallt med 15 svkr/euro när jag planerar kostnaderna:mad: Tror ni det räcker???
Lissi
Alla som tycker att Sveriges beslut att stå utanför EMU var bra räcker upp en hand...Jag sänker ner min hand i vattnet.
:D :D :D :D :D
/kimmen
Jag sänker ner min hand i vattnet.
Finns det ingen gyttja eller tjärn däruppe? Javisstja, du bor ju i Permafrostens område... ;) :D Ang_elx
Du vet jag busar Ulf... :D ;)
Kollade kursen nu: +0,1212 €11,4662
Det är den högsta noteringen hittills. 11.47 för en €! Jag trodde jag tog i när jag tidigare skrev att €n kunde hamna mellan 11.00 och 11.50. Det var ett skräcksenario för mig. Det värsta är att det är inte säkert att det är slut här! Det finns viss risk att kursen hamnar kring 12... Eller ännu värre.
Det beror väldigt mycket på hur de nya "subprime-lånen" slår mot den Amerikanska ekonomin. De heter ARM och Option A och är minst lika eländiga som de tidigare lånen. Och de ska börja omsättas nu. Om Obamas bankskydd klarar det så klarar vi (resten av världen) oss och även Kronan. Då kommer vi vartefter att se en sjunkande Kronkurs på längre sikt.
MEN! Slår dessa lån igenom och orsakar fler bankkonkurser i USA så ligger vi riktigt risigt till. Då kommer USA att krascha på allvar och dra med sig resten av världen. (Rätt intressant. Ung halva USA "ägs", dvs realestate och banktillgångar, av Saudi-Arabien, vissa andra länder däromkring, Japan och Kina....) Och de är INTE intresserade av ytterligare problem med Dollarn...
Och skulle det gå åt he.... så är Svenska Kronan som en myra mellan några Elefanter som bråkar... Väldigt liten och klen... :eek: snyft_drop
Nu kanske någon invänder att Dollarn har ju blivit stark mot SEK! Och det är ju helt rätt. Men det beror inte på att Dollarn är stark. Det beror på att SEK har tappat väldigt mycket mer i värde. Dollarn är klen mot andra valutor.
En av mina goda vänner som jobbar med arbitrage på en bank (dvs tjäna pengar på valutakurser) skrattade och sa att de har aldrig tjänat så mycket pengar i provision som de senaste månaderna. Han fnittrade förtjust när jag nämnde Svenska Kronor............. Han jobbar för en Japansk bank i Brussel.
Var det inte Konfusius som sade: Må du leva i intressanta tider... Och det tycker jag vi gör just nu! :D
Naturligvis kommer allt att ordna sig. På sikt. Allt kommer att återgå till den ordning vi är vana vid. Fast kanske har vi lärt oss något av alla "bubblor"? Eller?
När allt lugnat ner sig, om något år eller två, så tror jag att Kronan är nere under 10 SEK igen. Och Börserna har börjat gå upp på allvar igen och jag kanske får tillbaka mina investeringar i Ericson bl.a.... Samtidigt är det det enda som "krisen" påverkat mig. Men jag kan vänta ut det... :D
Samtidigt är det synd att "krisen" har påverkat vår valuta så kraftigt. Det är egentligen inte rättvist! För Sveriges finanser är väldigt bra. Och då menar jag väldigt bra! Svenska Kronan är väldigt undervärderad! Men i den stora världsekonomin så är den så liten, så liten...
Marianne
2009-02-26, 23:48
Så Marianne. Ni lär troligtvis få Euro så småningom... ;)
Ja Peter, om jag får gissa så tror jag också att vi får det. Samtidigt med Sverige.;)
I morgon går vi i banken och köper svenska kronor! Vi köper en svensk krona för 63 øre!_B-anana
(När jag flyttade till Danmark var det precis tvärtom, då tror jag att vi svenskar köpte en dansk krona för 60-70 svenska ören.)
Ja Peter, om jag får gissa så tror jag också att vi får det. Samtidigt med Sverige.
Nja, Marianne. Jag har för mig att Danmark är tvingade att införa € efter en viss tid pga ERM 2. Men jag är som sagt inte helt säker där...
Idag är det helt ointressant för Sverige att ens tänka på € med nuvarande kurs. Om vi om kanske två år kommer ner till en vettig växlingskurs kan det väl bli aktuellt. Om vi då har en regering och politiker som har kraft att genomföra det. Något jag betvivlar i detta velputteland... Men även om man skulle lyckas ta ett sådant beslut så tar det tid att genomföra. Flera år... Så ni lär nog hinna först. (Kan man få politisk/ekonomisk asyl i Danmark förresten?)
I morgon går vi i banken och köper svenska kronor! Vi köper en svensk krona för 63 øre!
TACK! Ska jag skicka saltet att strö i såret också...? __D När jag flyttade till Malmö på 70-talet var det också tvärt om... (Var jag tvungen att skriva för att föregå nedanstående...)
(När jag flyttade till Danmark var det precis tvärtom, då tror jag att vi svenskar köpte en dansk krona för 60-70 svenska ören.)
Tja, vad ska man säga? Marianne skrev i ett tidigare inlägg att de (i Danmark) var glada att ha kvar sin Krona. (Jag undrar hur många som då var medvetna om att Kronan blev hårt knuten till €n?)
Och jag tror att det var exakt det som hände i Sverige också. Man var rädd för det okända. Kronan var/är en nationell identitet med symbolvärde och då är det svårt att se det hela i ett större perspektiv. Jag tror många röstade för eller emot EU igen! Inte för eller emot €... Men den Svenska Kronan har noll och intet värde som symbol!
Hade vi däremot gått med fullt ut och infört € hade vi som privatpersoner kanske haft omkring 15 - 20 % större köpkraft idag än vi har. Den "Svenska" €n hade tex varit stark i Grekland. Osv.
Jag orkar inte gräva ner mig i alla effekter på det nationalekonomiska planet men jag kan inte förbigå att tex SAAB och Volvos priser hade varit lägre utanför EU. Liksom övrig exportindustri. Samtidigt hade vår import blivit dyrare. Utan att ha fördjupat mig tror jag att det hade blivit ett "nollsummespel..."
Men en sak är säker. Som privatpersoner när vi handlar våra varor på ICA/COOP hade vi fått mer för pengarna. Pengarna hade varit mer värda på semestern inom EU. Och jag har för mig att tex Grekland är med där.........
Många använder argumentet att vi skulle förlora kontrollen över vår valuta om vi ansluter oss till €. Besluten flyttas till Brussel. Ja det stämmer ju till stor del. Och Brussel tar säkert beslut som är till det bästa för flertalet utan hänsyn till enstaka länder. Men vi får inte ens vara med på de möten som rör €!
Och med dagens växelkurs så kan jag inte påstå att Sverige har lyckats bättre än Brussel. Visst har € tappat mot dollarn men inte alls lika mycket som vår Svenska Krona.
Så vilka skyddade sin valuta bäst?
Så vilka skyddade sin valuta bäst?
Tja, inte var det vi...
Väl tänkt och väl uttryckt Peter.
/lemon
Jag skiter fullständigt i valutan. Kalla den krona, eller €, eller skumbanan om du så vill, det är bara symboler. Visst var det många som röstade känslomässigt, men det går ju tyvärr inte förneka att vi fattar många av våra beslut baserade på känslor. Människor som vi är.
Däremot har ju EMU-samarbetet betydligt mer långtgående konsekvenser, som man lyckats gömma bakom detta känsloargument om vad valutan ska kallas. Valutan är ju den del vi direkt avsäger oss inflytande över, men värre är väl att vi också tappar stort inflytande över ränte- och finanspolitiken. Det är väldigt lätt att NU säga att Sverige hade tjänat si eller så mycket på att vara med från början, men det har gått en hel del år då vi tjänat på att stå utanför. Och, är jag övertygad om, kommer att göra framöver också. Den svenska ekonomin är betydligt mer stabil än något eurolands som helst, tack vare den kloka politik man fört.
Man skall inte heller glömma den kostnad Danmark t ex, har att hålla kronkursen knuten till €.
Det är så lätt att titta på en växelkurs, men en hårt knuten valuta får ju mer långtgående konsekvenser än så.
Danskarna får oneklligen betala på andra plan när den danska staten får stödköpa valuta dyrt för att hålla en låg euro-kurs!
Sven
Marianne
2009-02-27, 14:35
Jag har för mig att Danmark är tvingade att införa € efter en viss tid pga ERM 2. Men jag är som sagt inte helt säker där...
Nej, något sådant har man inte bundit sig till här. Det är folkomröstning som gäller när det blir aktuellt.
Nu är alla gränser sprängda.
Euron står nu i hela 11,62. (25% dyrare sedan juli-08)
Man får bara 8,60 Euro för en hundring.
Dollarn står å andra sidan i hela 9,19
Finanspolitiken kan med fördel bedrivas på samma sätt som nu även vid en anslutning till ERM. Däremot sätts räntan på av ECB istället för den självständiga Riksbanken. Variationen mellan ECB:s och Riksbankens ränta har hittills varit tämligen måttlig. Däremot har ju variationen i växelkurs varit större och den bestämmer inte Sverige och inte heller ECB. Och utvecklingen av den svenska kronans värde har inte precis varit strålande...
Det ska bli spännande att följa Euro-kursen den kommande veckan. Det är lite som att åka bergochdalbana utan att veta om bromsen fungerar... :eek: Mer spänning än jag egentligen eftertraktar... __D
Jag måste också påpeka att de kurser jag refererat till är den sk SWIFT-kursen. Dvs den kurs bankerna använder sinsemellan! På skoj gick jag nyss in på Forex för att kolla deras kurs. Och det var inte alls skoj. Där kostade en € drygt 11.74 kl 17 i Fredags... Och det är ju den kursen som egentligen är den intressanta. Så det är inte alls omöjligt att Euron spränger 12-kronorsvallen de närmaste dagarna... snyft_drop snyft_drop snyft_drop
Jag har för mig att jag gav 9.44 i snitt i höstas...
Så det är inte alls omöjligt att Euron spränger 12-kronorsvallen de närmaste dagarna... snyft_drop snyft_drop snyft_drop
Det är ju det jag säger....15 spänn för en euro till sommaren! Då kommer man att betala 600 spänn natten på Tinos:mad:
Lissi - realist
Jag tänkte faktiskt i mitt förra inlägg skriva att så illa som 15 SEK som Lissi fruktar kommer vi nog inte... :D ;)
Vi och resten av världen är i händerna på USA:s ekonomi. Om Obamas krispaket fungerar så tror jag att Euron sjunker till i alla fall en bit under 11 SEK till sommaren. Kanske t o m ner till omkring 10.50.
Om det inte fungerar och de nya "subprime-lånen" orsakar ytterligare instabilitet i den Amerikanska ekonomin så går det naturligtvis åt andra hållet... Då finns det en risk att Euron hamnar uppåt/kring 14 SEK. Men jag tror inte högre än så. Det är ju illa nog som det är idag och 14 SEK för en € är ju en mardröm!
Men jag tror inte det kommer att gå så illa. Min gissning är att Obamas åtgärder kommer att fungera. USA kommer dock att få kämpa med ett gigantiskt budgetunderskott under många år framöver som kommer att påverka ekonomin under lång tid.
Jag tror att vi i mitten/slutet av April kommer att se vartåt det lutar.
Det finns ytterligare två saker som kommer att ha stor betydelse för vår och världens framtida ekonomiska utveckling.
Den första är vad de länder som har stora intressen i USA kommer att göra i framtiden. Både på kort och lång sikt. De har ännu så länge suttit med armarna i kors och bara observerat.
Men om Obamas krispaket inte fungerar är det är det inte orimligt att andra länder börjar ta hem sina pengar och investeringar enligt principen: Rädda vad som räddas kan.... Vilket i så fall skulle ytterligare fördjupa krisen i USA.
Det är ett senario jag knappt vågar tänka på. Det skulle få Den stora depresionen på 20-talet att verka som en nysning... Och Euron skulle väl hamna kring 18 - 20 SEK... Det skulle även innebära en arbetslöshet på 20 - 25% så det där med att åka utomlands skulle vara förunnat några få. (Grekland tex skulle tappa sin största inkomskälla turisterna.) De flesta skulle ha fullt upp med att skaffa mat för dagen mer eller mindre eftersom priserna hade gått upp till sanslösa nivåer.
Den andra är helt avhängigt vad Riksbanken gör med Reporäntan framöver, och vad våra politiker gör.
Enkelt uttryckt: När Riksbanken sänker räntan så blir Sverige mindre attraktivt för andra länder att investera i och därmed åker valutakursen upp. Samtidigt måste räntan ner för att få "hjulen att snurra" igen. Lägre räntor för lån ger konsumtionsutrymme och gör det lättare för företag att investera. I alla fall i teorin. För bankerna törs ju inte låna ut nu i alla fall. Hade Riksbanken behållt räntan på den tidigare nivån så hade vi haft en betydligt bättre Eurokurs men ett ännu besvärligare ekonomiskt läge i landet. Så det lite "Pest eller Kolera" just nu.
Personligen tycker jag att Riksbanken (Riskbanken? :D) har gjort rätt så här långt. Det är viktigare i det här läget att slå vakt om vår inhemska ekonomi än valutakursen. Får vi bara ordning på vår Svenska ekonomi så kan vi ta hand om kursen senare. I ett ekonomiskt stabilt läge finns det möjligheter att "tvinga" ner kursen. Och Riksbanken gör helt rätt när den struntar i om vi som vill åka till Grekland tycker att Euron är dyr... De pengarna behövs dessutom bättre inom landet! Däremot kommer det att påverka priset på EU-importvaror på sikt.
Samtidigt fungerar inte de gamla ekonomiska teorierna riktigt just nu. Alla som läst ekonomi känner igen tesen om att viss arbetslöshet håller ner inflationen. Och den stämmer i normalfallet. Men nu har vi hög arbetslöshet och deflation! Alla normala ekonomiska teorier är satta ur spel pga att "krisen" är världsomfattande och inte berör ett enskilt land. Vi är så beroende av andra länders ekonomi i dagsläget att det som händer på andra sidan jorden påverkar även oss! Vi lever verkligen i den Globala Ekonomins tid. Något jag tycker är ytterligare ett argument för Euron.
Politikerna har ju tagit fram vissa Krispaket. En annan sak de skulle kunna göra är att tex halvera Jobbskatteavdraget och använda de pengarna att sänka arbetsgivaravgifterna och skapa andra åtgärder för att stimulera företag att anställa mer. De har ju drivit "arbetslinjen" stenhårt. Så varför inte fortsätta det med då? Men då måste man också skapa möjligheter för företagen att anställa!
Det är viktigt att hålla ner arbetslösheten så mycket som möjligt nu för att minska den ekonomiska belastningen på stat och kommun pga bidrag av olika sorter. Det skulle kräva en viss liten uppoffring av vissa och viss solidaritet, men det hade faktiskt varit för Sveriges bästa just nu. Det är lite: Sänk din lön något och behåll jobbet och välfärden... Och skulle det anses nödvändigt kan man återställa det hela när problemen är över.
Sverige har i grunden en god ekonomi och jag fattar inte varför politikerna inte har tagit fram fler och bättre lösningar för att stimulera företagen. Man hade kunnat villkora det på motsvarande sätt som Jobbavdraget. Anställ fler så får du lägre avgifter! För spelar ingen roll hur stora avdrag man får för att jobba om det inte finns några jobb... Och hade politikerna tänkt "hela varvet runt" och även stimulerat företagen hade vi inte haft så hög arbetslöshet som vi har idag. Och då hade heller inte Krisen slagit så hårt. Och Euron hade haft en lägre kurs. Tex. :D
Nu har jag löst nog med "världsproblem" för idag... ;)
Men då måste man också skapa möjligheter för företagen att antälla!
Ett företag kan ju inte bara nyanställa för anställandets skull - det måste finnas arbetsuppgifter för de som anställs också.
En sak som jag tycker är stötande och osmakligt är att "bonusar" och andra miljonersättningar till höga chefer fortsätter som om inget har hänt. För jäkligt!
Annars håller jag med om det mesta...
/kimmen
Ett företag kan ju inte bara nyanställa för anställandets skull - det måste finnas arbetsuppgifter för de som anställs också.
Naturligtvis har du helt rätt där. Samtidigt är det så att väldigt många företag de senaste åren har slimmat sin organisation så de jobbar "på gränsen" vad de klarar när det gäller antalet anställda. Vilket också innebär att kraven och stressen för de antällda är väldigt hög. Vilket i sin tur kan medföra sjukskrivningar mm.
Jag tror att många företag har utrymme och skulle må bra av att anställa ytterligare personal. Men finns det inte avsättning för deras produkt eller tjänst så är det svårt.
(I väntan på att Spagettivattnet ska koka...:D)
bedrövligt! euron alltså! gav också runt 9.50 i höstas...snart 2.50 dyrare, otroligt!
Ja, den närmar sig en kurs på 12.
Just nu står den i 11,74.
Men dollarn rusar ännu mera.
Den är nu uppe i 9,28
55 % dyrare sedan i augusti !!!!
JA Du Peter, vi får väl se vem som har rätt till sommaren;)
Lissi - som åker till Grekland ändå oavsett eurokurs!
En annan aspekt över den nu rekorddyra euron är denna. Vi brukar i regel växla ett antal mindre belopp flera gånger under vinter och vår, har ej råd att växla hela det tänkta reskassebeloppet en enda gång. Kan låta som en underlig planering men så har vi det. Ska man vara iskall och försöka vänta ut om euron kommer att falla tillbaka igen och kanske gå ner kring 10,50 eller däromkring ? Jag menar, snudd på 12 nu, det känns helt fel att sätta igång med växling nu.
En risk är ju att det blir denna nivå på euron som är nu, kanske glömma att den ens går ner under 11 ?
Hasse :cool:
Monica P
2009-03-03, 10:58
Vi pensionärer märker ju skillnaden tydligt. Jag har konto i Sverige och hämtar ut euro i ATM.
Dagens kurs: 11,83
:mad:
(26 % upp sedan i aug)
Här är en mycket intressant artikel för de som är intresserade och orkar läsa hela...: http://www.e24.se/samhallsekonomi/artikel_1139495.e24
Tro inte att problemen är över... Det kommer att ta tid. Dessutom har vi nationella problem som tex SAAB och Volvo att brottas med.
Fast jag är lite besviken! Jag trodde i någon form av missriktad skadeglädje att €n skulle gå igenom 12-taket denna vecka... Men det klarade sig. 11.86 var väl det högsta i veckan?
Och nu kostar 1 $ nästan lika mycket som €n för 5 månader sedan! Är det inte underbart att vi har sådan kontoll över vår valuta? Jag tycker det är väldigt tyst från den sidan som inte ville ha Euro....
Majoriteten av svenska folket menar du? Det finns väl inte så stor anledning för oss att yppa oss eftersom vi fick vår vilja fram... :)Å andra sidan kan man ju då säga att det har varit ännu tystare från Ja-sidan under betydligt längre tid än vad folks panik varat den här gången. Inte ett ljud under sex års tid förrän nu, (vad är det, senaste två månaderna?) när man sticker ut huvet och säger "vad var det vi sa?". Sorry, det tåget har redan gått...
Att det är global finanskris går knappast skylla resultatet i folkomröstningen på. Det borde vara ett erkänt faktum vid det här laget att Sveriges ekonomi tillhör de mer stabila i västvärlden, euro eller inte. Och en del av den stabiliteten kommer ju då från att vi har lärt oss av misstagen och fört en oerhört klok ekonomisk politik, oavsett vem som suttit vid makten (man får väl ändå räkna in nuvarande regeringen också, även om de inte hann sitta så länge innan krisen slog till), och haft i princip total kontroll över denna politik. En orsak är ju där bland annat att vi stått utanför EMU.
Volvo och SAAB´s problem är ju inte svenska i botten, även om det nu läggs över på oss. Men att ta upp dem i en diskussion kring valutans eventuella vara eller ickevara är att blanda ihop äpplen och päron.
Det finns ju länder med betydligt mer djupgående ekonomiska problem än Sverige, som är medlemmar i EMU. Italiens ekonomi har väl varit nära kollaps gud-vet-hur-många gånger. Spanien totalhavererar efter flera års positiv utveckling. Hur det ser ut längre österut har jag tyvärr sämre koll på, men att Tyskland och Frankrike står inför betydande svårigheter råder det ju inga tvivel om.
Så nej, den gubben går inte. Att spela på dyrare greklandsresor vinner åtminstone inte över mig till ja-sidan. :)
Och en del av den stabiliteten kommer ju då från att vi har lärt oss av misstagen och fört en oerhört klok ekonomisk politik, oavsett vem som suttit vid makten (man får väl ändå räkna in nuvarande regeringen också, även om de inte hann sitta så länge innan krisen slog till), och haft i princip total kontroll över denna politik. En orsak är ju där bland annat att vi stått utanför EMU.
Vad av den hittillsvarande kloka politiken hade varit omöjlig eller åtminstone svår att genomföra vid ett EMU-medlemsskap?
Det måste vara en paradox, eller möjligen ironiskt, att Sverige, som (hittills har) har stabila statsfinanser, har en valuta som åker ner i källaren... Kan det beror på att små valutor tar stryk i orostider?
Men den första frågan är den mest intressanta...
Vänliga hälsningar
/lemon
En fristående Riksbank med inflationsmål för ögonen for one thing. Det kan man inte precis säga om exempelvis Italien...
Det handlar nog inte så mycket om att små valutor tar stryk i orostider som att man klamrar sig fast vid stora. Orsak och verkan. Följden blir ju att skvalpvalutor tar stryk, men den VERKLIGA paradoxen måste väl ändå bestå i att landet med Problemen - US of A - har en valuta som stärks?
...när man sticker ut huvet och säger "vad var det vi sa?". Sorry, det tåget har redan gått...
Ja. Det tåget gick tyvärr... I alla fall om vi vill ansluta oss på vettiga villkor och vettig kurs. Det bara tog ett antal år innan det visade sig att vi hade rätt! Ang_elx
Det borde vara ett erkänt faktum vid det här laget att Sveriges ekonomi tillhör de mer stabila i västvärlden, euro eller inte.
Håller helt med.
Och en del av den stabiliteten kommer ju då från att vi har lärt oss av misstagen och fört en oerhört klok ekonomisk politik, oavsett vem som suttit vid makten
Håller fortfarande helt med! Problemet är att det märks inte när vi skvalpar omkring i utkanten av de stora valutorna! Då tar vi stryk!
Volvo och SAAB´s problem är ju inte svenska i botten, även om det nu läggs över på oss. Men att ta upp dem i en diskussion kring valutans eventuella vara eller ickevara är att blanda ihop äpplen och päron.
Då missuppfattade du vad jag menade. Jag skrev "dessutom". Om du inte läste artikeln så handlade den om de externa problemen som även påverkar Sverige. Med Volvo Och SAAB menade jag de nationella problemen. Jag var kanske lite för kortfattad där... :o
Samtidigt är det så att om de bägge skulle gå i konkurs kan det påverka vår nationella ekonomi så svårt att det kan påverka valutakursen i värsta fall!
Men jag hoppas verkligen att de klarar sig. Inte bara för ekonomins och valutans skull, utan för att bägge gör väldigt bra bilar! Tyvärr så är det ju just nu som att spela "Svarte Petter"... Vem ska sitta kvar med kortet som gör att man förlorar? Och Sverige och Svenska staten (folket) verkar vara rätt bra kandidater tyvärr. Ägarna i USA verkar spela ett riktigt fult spel...
Italiens ekonomi har väl varit nära kollaps gud-vet-hur-många gånger. Spanien totalhavererar efter flera års positiv utveckling.
På tal om Äpplen och Päron ja... Kan du redogöra för hur Italiens och Spaniens Riksbank har agerat jämfört med vår? Jag är inte kompetent att göra det. Att jämföra andra länders agerande med Sveriges anser jag vara tämligen futilt eftersom varje land är unikt.
Sverige anses för att vara en av väldens mest stabila demokratier. Något man inte kan säga vare sig om Italien eller Spanien även om de är demokratier idag. Även en marginellt orolig politisk situation i vilket land som helst påverkar valutan. Så att jämföra dessa länders ekonomi med Sveriges är totalt meningslöst!!! Och hur jämför man den nationella infrastrukturen med industri och utveckling mellan dessa länder? Jag orkar inte utveckla det.....
Att spela på dyrare greklandsresor vinner åtminstone inte över mig till ja-sidan.
Om jag säger att du troligtvis hade haft minst 10 % mer i plånboken netto varje månad idag, efter att du betalat dina räkningar och levnadsomkostnader, plus att dina resor till Grekland hade varit billigare. Hade det fått dig att omvärdera ditt tidigare val? För det är ungefär så det sett ut om vi antagit EUROn från början!
En fristående Riksbank med inflationsmål för ögonen for one thing. Det kan man inte precis säga om exempelvis Italien...
Det enda du säger är att Italens Riksbank inte varit lika skickliga som den Svenska! En intressant observation men totalt irrelevant! Även de länders Riksbanker som är anslutna till EUROn har styrmedel för att kontrollera inflationen. Att Italiens Riksbank inte har varit lika duktiga som Sveriges har inget med saken att göra.
...men den VERKLIGA paradoxen måste väl ändå bestå i att landet med Problemen - US of A - har en valuta som stärks?
Nu får du faktiskt ta och läsa på lite... Dollarn har tappat mycket i värde mot alla stora valutor. En period låg den ner över 35 % mot Yenen tex... Japan kunde nästan köpt USA genom att växla tillbaka alla sina tillgångar i landet... :eek: Fast den har gått upp lite den sista tiden igen. Dollarn har tappat mot EUROn också. Osv...
Men du får gärna motbevisa mig genom att tala om vilka stora valutor som Dollarn stärks mot det sista halvåret/året! Du behöver bara tala om vilken valuta det gäller så kollar jag den själv. Jag ser fram mot ditt svar!!!
Anledningen till att vår Dollarkurs är så dålig nu beror på att den Svenska Kronan har tappat ännu mer i värde! Trots våra goda statsfinanser, vårt stabila statsskick och vårt utvecklade samhälle! Det är ingen som bryr sig om detta lilla både geografiska och ekonomiska "putte-land". Vi kan skrika oss hesa om våra goda statsfinanser osv. Det är ingen som bryr sig när det råder storm på den internationella finansmarknaden!!! Där är Sverige en liten fjärt! (Ursäkta :o) Men så är det! Hade vi varit under EUROns "paraply" hade saker varit annorlunda. Så är det också...
Som jag sagt förut så tycker inte ens jag att allt med EU är bra. För mig så handlar det om en våg där fördelarna väger mer än nackdelarna. Tyvärr så upplever jag det som att de som är negativa inte vill se det som faktiskt är positivt. Man vill bara se det negativa. Och det tycker jag är synd.
Men EURO-kursen har förbättrats de sista dagarna! Det finns vissa svaga positiva signaler från det stora landet i väster och kanske har vi nu sett toppen av eländet. Har vi tur så fortsätter kursen nedåt så sakta så den hamnar nedåt 10.50 till sommaren som jag trodde för någon vecka sedan. Jag är lite optimistisk där... :D
Om inte annat för att Lissi ska kunna räkna reskassan ner mot 10 SEK i stället för 15... ;) :D
Jösses! Det var några år sen jag satt och skrev inlägg av den där magnituden på forum mitt i nätterna. :D
Kortfattat - vad jag menar med mina jämförelser mot ex Spanien och Italien är att vår riksbank har betydligt friare händer att bekämpa inflationsmålen än vad de har. Att det sedan finns högre kompetens hos den svenska är fullt möjligt, det kan jag inte uttala mig om.
Jag anser bara det populistiskt att trycka på folks utlandsresor, eller som någon sa "nu kostar en öl på Manhattan sjutti spänn!". För mig ligger det betydligt djupare politiska argument i botten än att handla billig öl i Grekland eller platt-tv under tiotusen på MediaMarkt.
Dessutom uppfyller vi väl inte konvergenskriterierna än om jag inte minns fel, med riksbankslagen?
Min jämförelse med dollarn grundade sig helt på en jämförelse med andra svagare valutor, ber om ursäkt om jag var otydlig där. Visst är det märkligt att landet som till stor del orsakar problemen kan stå kvar med en valuta som stärks gentemot övriga världen, bortsett då från euro och yen?
Charleston
2009-03-12, 10:32
Men herregud, Peter! Faktum är att dollarn har STÄRKTS mot euron det senaste halvåret/året! Förhållandet dem emellan låg förra våren/sommaren tämligen stabilt på 1:1.5, dvs för en euro fick du en och en halv dollar. Nu får du bara 1.25-1.30. Det är alltså inte bara kronan som tappat mot dollarn sen sensommaren förra året, utan faktiskt de flesta valutor, precis som HenricG skrev i sitt tidiage inläg
Vidare, för typ femtielfte gången, det finns alltså annat än själva valutakursen att beakta. Sverige har alltsedan folkomröstningen 2003 haft högre tillväxt, lägre ränta, lägre inflation och lägre arbetslöshet än euroområdet (enstaka länder har ibland legat bättre till än oss, men generellt sett har vi legat bättre till vad gäller dessa variabler). Tycker såna grejer är viktigare än priset för en pilsner på en taverna på Amorgos.
/Thomas
Där ser man, till och med så pass alltså. Då "vilar jag min väska" som det heter i amerikanska rättegångsfilmer. :D
Thomas! Självklart är det positivt att Sverige under flera år haft en god utveckling på många områden, bortsett från kronans värde relativt €.
Men, min poäng är att det gått att bedriva samma politik på samma sätt och samtidigt kunna dra nytta av fördelarna med EMU och då kunna behålla vår köpkraft relativt andra länder. Dessutom skulle transaktionskostnaderna minska och osäkerheten reduceras för handeln över gränserna.
Och Henric: ECB är såvitt jag självständig och har som mål att hålla stabila priser på samma sätt som vår riksbank. Eller har jag missat något?
Vi lär dock knappast kunna övertyga varandra om att byta ståndpunkt, men diskussioner med människor som företräder andra ståndpunkter är mer intressanta än de tillfällen då alla håller med...
Sen kan man ju fundera på om vi ska fortsätta diskussionen på just detta forum...
/lemon
Monica P
2009-03-13, 11:12
Ni ska givetvis sitta runt ett kafeneionbord i Grekland, rätta stället för intensiva diskussioner. Tre personer, fyra åsikter...
Det slår vi till på! Första rundan på mig. :D
Nä, lemon och Peter, vi kan nog bara enas om att vi inte kan enas, i den här frågan åtminstone. Men konsensus är inte vad som fört världen framåt precis...
Tre personer, fyra åsikter...
:D:D:D
Kalimera
2009-03-13, 15:04
Att det är global finanskris går knappast skylla resultatet i folkomröstningen på. Det borde vara ett erkänt faktum vid det här laget att Sveriges ekonomi tillhör de mer stabila i västvärlden, euro eller inte. Och en del av den stabiliteten kommer ju då från att vi har lärt oss av misstagen och fört en oerhört klok ekonomisk politik, oavsett vem som suttit vid makten (man får väl ändå räkna in nuvarande regeringen också, även om de inte hann sitta så länge innan krisen slog till), och haft i princip total kontroll över denna politik. En orsak är ju där bland annat att vi stått utanför EMU.
Idag får du vatten på din kvarn Henric! :)
I DI står idag att läsa om en Charles Gave som är en av grundarna till analysfirman Gavekal. Han säger bland annat så här:
Är det Sveriges räddning att inte vara med i valutaunionen?
"Ja, det är det. Ni kan åtminstone skydda er industri och era jobb. När kronan kollapsar kan er industri ändå vara med och konkurrera om det som finns kvar av de globala affärerna. Företagen i euro-länderna har ingen chans."
Men många svenska arbetstillfällen har gått förlorade?
"Ja, men ni hade förlorat fler om ni vore med i eurosamarbetet."
Läs hela intervjun här... (http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2009%255c03%255c13%255c328504%26SectionId%3DBorsMarknad%26menusection%3DBorsMarknad%3BBorsMarknadNyheter)
;) Ni kan ju satsa på lite hävstångar i valutafonder så löser problemet sig:D
litentuva
2009-03-16, 12:16
Just nu är den rackarns euron i alla fall nere på 10.98, trodde aldrig att jag skulle uppleva en kurs på nästan 11 kr som positiv men man får vara glad för det lilla;)
Jag står fortfarande fast vid vad jag skrev i "Dyrt"-tråden för några veckor sedan - framåt sommarn har vi en euro som ligger runt 10:20. Och då är det ju ingen katastrof längre.
Här är en som inte skräder orden: http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_909517.e24
litentuva
2009-03-16, 14:16
Jag står fortfarande fast vid vad jag skrev i "Dyrt"-tråden för några veckor sedan - framåt sommarn har vi en euro som ligger runt 10:20. Och då är det ju ingen katastrof längre.
Här är en som inte skräder orden: http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_909517.e24
Jag köper den estimeringen:D
Jag läste den artikeln för ett tag sedan. OBS att den är skriven precis i början av Dec förra året! Jag håller inte med Per Lindvall i hans analyser (naturligtvis :D). Han skriver redan i ingressen att problemen snart bara kommer att beröra en handfull EU-länder... Då tycker jag att man begränsar sitt geografiska och tidsmässiga perspektiv alldeles för snävt. Det finns en ekonomi även utanför EU som påverkar både Kronan och EUROn på kort och lång sikt. Och tar man inte hänsyn till det blir analysen per automatik felaktig.
Men naturligtvis ska man läsa artikeln!
Kronan har ju stärks ordentligt de senaste dagarna. Men tyvärr så tror flera analytiker som jag läst idag att det är kortvarigt. Man tror att den ska gå upp mot 11,50 igen inom kort.
Vi kan bara hoppas att de har fel....
... samt förlöjligande av och brist på respekt för meningsmotståndare (Per Lindvall alltså).
/kimmen
Ja, jag tycker också han tar i lite väl mycket. Det var därför jag använde det uttrycket. Men i sak håller jag med honom (åh f-n, Sherlock? :D ). Han måste verkligen varit ilsken när han satt sig för att skriva det där...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.