handdator

Visa fullständig version : Vår första ö-luff

TomasR
2008-10-14, 10:08
Hejsan!

Nu är vår första ö-luff bokad o klar! Vi åker den 14/6-09 från Köpenhamn med destination Aten. Är framme där 20.30. Sen är det ett oskrivet blad fram till den 1/7 kl.21.00 då lyfter planet och vi åker tillbaka.
Vi är två vuxna och två barn som då är 17 och 15 år. Vi har inte bestämt någon ö-rutt men spånat lite om Milos, Sifnos och Syros i nämnd ordning. Verkar det rimligt?
Eftersom vi är helt noviser på ö-luff så tar vi tacksamt emot tips o kommentarer av alla de slag. Transport i Aten, färjeförbindelser o bokning av dessa, klass ombord, boende, öar, tavernor ja allt tas tacksamt emot.

Många hälsningar!bye_bye
Tomas m familj

Marie & Thore Marmin
2008-10-14, 10:25
klapp_klap mycket välkomna i detta gäng. är ganska säker på att era pusselbitar faller på plats under våren 2009. kolla på kalimera varje dag. klicka på öar,länkar, läs om öarna, där finns det många bra länkar.
tråden och frågan kommer nog att ramla ner i listan här på forumet, så det gäller att hålla den vid liv.bye_byebye_bye

laero
2008-10-14, 10:38
Hej Tomas !
Ankomsttiden till Aten innebär att ni förmodligen måste ta en första övernattning i Aten. Möjligen kan det gå någon nattbåt ut mot öarna och då kan ni övernatta i båthytt istället. Fast att denna möjlighet finns mot Milos är nog högst osannolikt.
In till Aten åker ni tunnelbana eller buss, båda fungerar smidigt och är billigt. Åker ni direkt från flygplatsen till hamnen i Pireus kan man också ta direktbuss dit (X96 heter den). Från Atens centrum till Pireus är tunnelbanan smidigast tycker jag.
Ni kan också kolla upp möjligheten att ta ett inrikesflyg till Milos, det behöver inte vara så ruskigt mycket dyrare än båt.
Ert val av öar är säkert bra, fast om era ungdomar vill ha lite mer "turist-hålligång" så kanske ni skulle fundera på Paros, Antiparos eller Naxos (eller alla föräldrars skräck - Ios;))

Lars

Jesper Johansson
2008-10-14, 11:18
kalimeras CD - skiva är ett måste när man är på "G" att dra ner till Grekland... köp den å ni lär finna det ni söker.

Siri A
2008-10-14, 13:48
I somras anlände vi Aten väldigt sent på kvällen. Vi hade bokat en av skandinaviska kyrkans lägenheter i Pireus. Utmärkt boende för 20 euro/pers/natt - året runt, så det spelar ingen roll när man kommer. Eftersom vi kom fram så sent, närmare bestämt 22.30 så "husmor" hade lagt ett kuvert med nycklar och vägbeskrivning i en blomkruka framför ingången till kyrkan. Lägenheterna ligger i nära anslutning till Kyrkan och det går buss ända fram. Tänk dock på att det är en ringlinje, så ditvägen är kortare än vägen tillbaka till hamnen. Ett prisvärt altenativ som rekommenderas! :)

Milos och Sifnos är trevliga öar! Fråga gärna lite mer exakt vad ni är ute efter så är det lättare att svara!

Naxos och Folegandros är mina favoritöar. Såååå olika men ändå så underbara båda två. På Naxos finner ni kanonfina stränder och en trevlig Chora att flanera runt i på kvällarna. Folegandros är lugnet själv! underbar Chora här med, ett par gånger vassare än stan på Naxos. Vita hus och rosa Bougeganvilla hängande ner över gränderna. Fina stränder tycker jag, men alla håller inte med. Vi gillar "egentligen" lugna öar, så som Folegandros och Sifnos. Men Naxos har något speciellt som är svårt att sätta fingret på. Man kommer in i ett låååångsamt tempo och man blir i stort sett aldrig irriterad på småsaker och man tar det lungt på dagarna. Det blir lite -Ojdå, nu körde vi fel... med en axelryckning... Allt fixar sig liksom, ett skönt tillstånd, som på något konstigt sätt försvinner så fort man lämnat ön... :rolleyes:

TomasR
2008-10-14, 14:52
Hej o tack för alla svar! Jag noterar och suger åt mig.
Är förbindelserna mellan Milos, Sifnos och Syros ok eller blir det omvägar? Vilken klass på bätarna skall man välja om man åker på dagtid?

Jag skall smälta alla trevliga svar och återkommer om jag behöver mer kött på benen (skulle tro det :))

Ha det så gott!
Tomas

Siri A
2008-10-14, 17:56
Rutten fungerar bra och det är inga problem med båtarna. De flesta är fräscha och trevliga! :)

TomasR
2008-10-15, 13:59
Siri,

du har gjort mig nyfiken på Folegandros men eftersom vi åker från Pireus så kanske den ön ligger väl långt bort, eller?

En annan sak. Vårt flyg från Aten går kl.21 den 1/7. Bör vi anlända till Aten redan den 30:e eller är det ok att ta en morgonbåt och komma typ vid lunch den 1:a? Att göra så är kanske att spela ett högt spel eller vad tycker ni?

Tom, jag kan inte plocka upp ditt meddelande om båttiderna.

Tomasbye_bye

laero
2008-10-15, 15:49
En annan sak. Vårt flyg från Aten går kl.21 den 1/7. Bör vi anlända till Aten redan den 30:e eller är det ok att ta en morgonbåt och komma typ vid lunch den 1:a? Att göra så är kanske att spela ett högt spel eller vad tycker ni?
Hej igen Tomas !
Detta har diskuterats flitigt tidigare på Kalimera och åsikterna brukar gå isär. Jag har tidigare tyckt att man för säkerhets skull ska tillbringa sista natten i Aten men har börjat svänga. Till nästa sommar har vi hemflyg sent på eftermiddagen och jag känner att vi nog kan tänka oss att komma in till Aten samma dag om:
- Vi är på en ö nära Aten.
- Det inte tänker blåsa upp till storm.
- Inga strejker eller annat otyg är på gång i sjöfarten.

Det känns som att Grekland har "Europa-anpassats" en hel del på senare år och det är inte längre lika godtyckligt med tidtabeller och förseningar, utan båttrafiken funkar ganska friktionsfritt i regel.

Lars

Siri A
2008-10-15, 18:30
Hej!

Roligt att du är nyfiken på Folegandros. Vi åkte direkt från Pireus till Folegandros. Kostade dock en del, 49 €, men det tog å andra sidan bara 3 timmar. :)

Vi åkte också hem på kvällen/natten och vi åkte till Aten samma dag vid lunchtid. Anlände Aten någongång vid femtiden och åkte direkt till flygplatsen. Flyget gick 22.00 men vid försening närmare 02-tiden.. ;)

Jag skulle åka till Aten samma dag. Det lär fungera så länge det inte blåser storm!