handdator

Visa fullständig version : Älska


Malena
2008-10-14, 09:09
Jag skulle vilja veta vad älska heter på grekiska. Alltså grundformen (att) älska. Uttal och stavning med grekiska bokstäver.
Tack på förhand!

Eva A
2008-10-14, 12:26
I grekiskan finns ingen grundform som i svenska, utan man använder formen för 1a person singular, alltså "jag älskar". Det är denna man också finner då man slår upp verb i lexikon.

Det grekiska ordet för älska har betoning på sista stavelsen och många av dessa verb kan skrivas och därmed uttalas på två sätt - αγαπώ [agapå]eller αγαπάω [agapao].

Verb med betoning på sista stavelsen följer inte samma böjningsmönster som verb med betoning på andra stavelser tex κάνω (göra). För att göra det hela lite rörigt så är det också så att dessa verb även kan delas in i två grupper med lite olika böjning. Tyvärr finns inga regler för vilken grupp ett sådant verb tillhör, det är bara att lära sig utantill :)

greklandsgalen
2008-10-14, 12:36
Jisses, vad svårt grekiska verkar vara. Jag som gärna vill kunna andra språk, ger upp innan jag ens börjat, när jag inser att grammatiken kommer att ge mig svårartad huvudvärkflabb_flab
Kanske om man bodde i det land vars språk man vill lära sig, då är man ju tvungen att lära sig till slut....Ang_elx
Längtar att få åka till grekland ändå, förståsbye_bye

Halloj
2008-10-14, 13:39
Jisses, vad svårt grekiska verkar vara. Jag som gärna vill kunna andra språk, ger upp innan jag ens börjat, när jag inser att grammatiken kommer att ge mig svårartad huvudvärkflabb_flab
Kanske om man bodde i det land vars språk man vill lära sig, då är man ju tvungen att lära sig till slut....Ang_elx
Längtar att få åka till grekland ändå, förståsbye_bye

Inte för inte det kallas "rena rama grekiskan"...

BaiChi
2009-04-08, 20:43
Jisses, vad svårt grekiska verkar vara. Jag som gärna vill kunna andra språk, ger upp innan jag ens börjat, när jag inser att grammatiken kommer att ge mig svårartad huvudvärkflabb_flab
Kanske om man bodde i det land vars språk man vill lära sig, då är man ju tvungen att lära sig till slut....Ang_elx
Längtar att få åka till grekland ändå, förståsbye_bye

Nä men ge inte upp! Så farligt är det inte. Gör det i din egen takt och ta lite i taget och var inte rädd för att göra fel. Själv var jag och nosade på ett indianspråk, Lakota, och de har inga substantiv, inga adjektiv... allt är typ verb. Nej förresten, allt är typ små meningar eller partiklar. T ex "wicasa" betyder "3 pers sing (han/hon/den/det) är man", men beroende på sammanhanget kan man översätta det som substantivet "man" eller som hel mening. Och de böjs efter person med böjningen ofta inuti någonstans. Helt annorlunda tänk med andra ord. Men just därför är det så spännande med språk. De där svåra konstiga sakerna är det som gör det häftigt när man väl bemästrar dem.

Tja det blev visst en liten avstickare men kör hårt och bli inte avskräckt så du ger upp! Någon gång får man förhoppningsvis en känsla för hur det ska vara så man slipper tänka efter och får man inte det så chansa!
bye_bye

Netwolf
2009-04-08, 22:14
Jisses, vad svårt grekiska verkar vara. Jag som gärna vill kunna andra språk, ger upp innan jag ens börjat, när jag inser att grammatiken kommer att ge mig svårartad huvudvärkflabb_flab
Kanske om man bodde i det land vars språk man vill lära sig, då är man ju tvungen att lära sig till slut....Ang_elx
Längtar att få åka till grekland ändå, förståsbye_bye

Prova "love". Funkar garanterat det med..bye_bye