handdator

Visa fullständig version : Var är bäst att bo ?


bibbi_g
2008-10-13, 20:18
Hej !
Vi är 2 par runt 40-årsåldern som tänkt åka en vecka till Kefalonia nästa sommar .
Vill ha lite tips på boende . Vi har nog tänkt oss Lassi . Vill bo på ett hotell som gärna har pool och strandnära . Lungt läge men ändå närhet till restauranger o "nattliv" .
Har stränderna i Lassi sandbotten ? Eller finns det andra stränder som har det ? Var på Lefkas i somras och saknade sandbottnar o stilla vatten ...:(

ellenpelle
2008-10-13, 22:51
Hej!

Vi var på Kefalonia i somras och bodde i Lassi.

Ja, det är sandbottnar på stränderna i Lassi. Lassi har förresten några av öns bästa stränder och jag kan varmt rekommendera Makris Gialos och Platis Gialos stranden - 2 helt underbara stränder!

Vi bodde på hotell Lassi, både Fritidsresor och Apollo har det hotellet. Ett bra trestjärnigt hotell med pool och ca 350 meter till en liten sandstrand.
Vill du bege dig till de stränder jag nämnde om ovan så får du gå en bit men det var det värt tycker jag.

Hoppas din sommarsemester på Kefalonia blir bra! Jag längtar verkligen tillbaka dit!

MVH Linda

Fenalena
2008-10-15, 01:18
Hej,
Mitt förslag är hotell Silo alt Thalassa. Dessa ligger granne med varandra och nyttjar delvis varandras faciliteter. Tex pooler/poolbar/butik m hemlagade delikatesser.Båda verkar helt ok. Thalassa lite dyrare pga högre klass och tjusigare läge/utsikt. Hotellens pooler ligger invid varandra o de delar supermarket o poolbar. Jag gissar man kan "vandra lite hur som" inom hotellens områden oavsett vilket hotell man bor på. Kanske dock Silos gäster må betala för gymet på Thalassa tex ?... Dessa båda bra hotell ligger mkt "centralt" ur turistisk synpunkt, dvs nära Lassi centrum m den shopping som där finns, barer restauranter odyl = där det händer ngt ! och höjden de ligger på är lugn o grön med sk ljuv utsikt över hav o strand. Mkt nära de två bättre stränderna i Lassiområdet som föreg person omnämner = perfekt alltså ! Inga avstånd någonstans egentligen mao plus till öns huvudstad Argostoli är det bara ngra kilometer att vandra el ta taxi o kolla läget en kväll.. Båda hotellen är prisvärda i mitt tycke o jag jämför som en galning alla charterresor o erbjudanden !!och de kan båda bokas som charter via Fritidsresor.Apollo kan också Thalassa i sitt utbud - kan vara värt att kolla. De har även ett hotell som ser urcoolt ut ovan Lasiudden ! Lite utanför alltså, minns ej mnamnet men kolla på Apollo !Där kan jag tänka mig att det är fint o lite speciellt faktiskt att bo samt det hotellet har oxå pool.Glöm heller inte 500 kr rabatt m ICA kortet o Apollo ge 5 % om man har en sk "check"!

Bor man längre ifrån... och billigare?... kan man ju i o för sig kosta på sig några taxiresor mer på kvällen efter senare middag/drinkafton., lite smålyxigt sådär ! ...fast jag har inte hittat så många billigare alt ....inte som jag fallit för i alla fall !! Lite småkräsen är jag med vissa saker - det får tex inte vara en uttorkad skräpig gräsplan eller mur utanför förnstret eller en stenöken...vill ha lite mys o grönska o hav eller pool och njuta av på min uteplats som skall vara någorlunda stor o bekväm och lite avskild sådär...Vi sitter ofta och njuter på tidig kväll plus sen kväll på uteplatsen m en drink och surrar lite o ibland spelar spel o så.
Skulle jag o fam välja hade vi valt Silo både pga kostnadsaspekten för oss tre och "mysighetsfaktorn" som jag fått för mig finns på Silo ?!...alltför fint kan bli ...alltför stelt...beror på vad man förväntar i ett givet läge förståss men Grekiska ö världen för mig är lite "enklare" på ngt vis. En schysst balkong /uteplats, rent o mysigt och funktionella rum vill man ju dock ha !!!o visst kylskåp och gärna lite köksatiraljer även om man inte precis äter middag hemma...bestick, köksknivar o glas o korkskruv o kastruller o vattenkokare, mackjärn osv ja det är bra o ha liksom.Saganaki ā la máison har dock aldrig blivit lika gott som på restaurang :-).sådär sjukt seeeeg o kräääämig o go. ;-)..men ändå. Dricka och lite småplock och ev frukost vill man kanske fixa till.

Själv tar jag / Vi, familjen fr Farsta i södra Sthlm, 2 vx 45 årsåldern sisådär och 11 årige sonen nog Skala på sydkusten sommar 2009 efter våldsamt velande mellan orterna :-)) Har nu hittat ett fantastiskt boende där, strandnära med utsikt över havet och nära allt i Skal "town" och en topprestaurang i bottenvåningen !Ett friskt boende med allt allt o åter allt ! tror jag... MEN Båda orter verkar fina o mysiga och "har liksom allt" men man får ju fiska o fiska på nätet o lita till intuitionen och för mig ringer Skala klockan. Självklart tar vi en tur upp till Lassi o kollar läget ! Mkt svårt att veta vad som passar en bäst genom andras berättelser. En liten chansning/risk tar man ju men men.. ;-))Tror jag börjar lära mig lite bättre att läsa mellan rader o tolka uttryck som "genuina fiskerestauranger/tavernor", "pittoreska småbåtshamnen med fiskare som lagar nät", "kullsertensgränder med många små hantverksbutiker", "mysiga hamnpromenaden med härliga musikpubar i internationell stil " osv osv - vad sånt kan (obs kan stå för?...)stå för ! - för mig och min familja/vänner skall jag väl tillägga för jag ser att många har totalt motsatt uppfattning. Som ex kan jag nämna Rethymnon - fruktansvärt en min åsikt - i alla fall där vi lyckades hamna under två dagsutflykter två olika år ! Vidrig turistfälla - spec hamnen. Det var så vidrigt att det har blivit ett sjuk-kuligt minne.- söker runt på nätet totalt helt ostrukturerat och hittar allt möjligt o omöjligt om den/de orter jag är nyfiken på ! Jag tycker det är kul, liksom en del av resan medan andra hatar detta moment...
God lycka i valet av hotell/lgh - tror standarden överlag är rätt så juste ändå på Kefalonia. Ha ha Jämför typ Rhodos stads billigaste boenden - rena katastrofen de tvingar på 18 åringarna deras första egna utlandsresa ! Nej, de fleasta boenden verkar fräscha o goa !faktiskt !
Ha det gott och berätta gärna vad ni väljer - !!
LENAbye_bye

bibbi_g
2008-10-17, 21:45
Tack för era svar !
Får nog vänta tills Apollo kommer ut med sina sommarresor (slutet av Okt) innan vi bestämmer oss . Låter bra att det finns fina stränder !flabb_flab

coanma
2008-10-20, 17:22
Apollo kommer ikke til å ha reiser til Kefalonia fra Norge neste år, fikk dette bekreftet i dag. Vet ikke om det også gjelder Sverige.:o

coanma
2008-10-22, 18:00
Pussigt, ringte til Apollo for to dager siden og de bekreftet at de ikke skulle ha Kefalonia fra Norge, men i dag har de lagt det inn likevel, så.....:confused::confused:

bibbi_g
2008-11-21, 12:54
Vi vet inte om vi ska välja hotell Lassi eller Mediterranee . Lassi verkar mysigare men mediterranee har "allt" och är strandnära .
Någon som bott där ? Är det långt att gå till Makris gialos ?

Katitzi
2008-11-21, 19:27
Har inte bott på de två hotell du funderar på, men gått förbi dem flera gånger. Hotel M. ligger mer centralt i Lassi med en fin strand precis nedanför. Sanden är ljus och det var långrunt, fina fiskstimm kom simmande runt omkring en - det var häftigt! Lite tråkigt att den enda strandtavernan där var hotellets och det var typ en matsal med självservring. Men det är ju nära upp till tavernorna vid huvudgatan.
Hotell L. ligger några 100 meter från närmaste strand, men verkar lite mindre och lugnare.
Att promenera till Makris Gialos tar kanske 15 min. från centrala Lassi.
Hälsningar Katitzi.:)