handdator

Visa fullständig version : ljuvligt doftande kvällsblomma!


gianlucca
2008-10-13, 17:04
vad heter denna på svenska?
luktar ju så himla underbart....
det grekiska namnet jag fick var nixtolouloudo....
någon som vet vilken jag menar???

gianlucca
2008-10-13, 17:20
ja..inte vet jag ...vet bara att dom bara doftar på kväll/natt.

Eva L
2008-10-13, 17:25
Kaprifol är vit, gul eller rödaktig. Familjen heter på latin Caprifoliaceae och släkten Lonicera. Det grekiska namnet brukar ligga nära latinet.

Eva

Nektaria
2008-10-13, 17:44
vad heter denna på svenska?
luktar ju så himla underbart....
det grekiska namnet jag fick var nixtolouloudo....
någon som vet vilken jag menar???

Hej Gianlucca!

"Nattblomma" blir det - det är vackert!
Kaprifol heter ungefär: agíoklima på grekiska (tror jag, är inte så bra på det!)

Hälsar Lena bye_bye

gianlucca
2008-10-13, 18:10
ok...nattblomma låter passande...!
har vi ngt liknande här hemma i svedala?

Nektaria
2008-10-13, 18:21
ok...nattblomma låter passande...!
har vi ngt liknande här hemma i svedala?

Hej igen!

Här finns lite att läsa:
Det verkar som om vi åtminstone har vildkaprifol i Sverige!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaprifol

bye_bye Lena

Monica P
2008-10-13, 19:18
Kaprifol kallas mycket riktigt Agióklima, betoningen på o.
Jag har inte kunnat räkna ut vad Nichtolóloudi kan vara på svenska trots ivrigt bläddrande i växtböcker. Ska fortsätta bläddra!

Nektaria
2008-10-13, 19:50
Jag har inte kunnat räkna ut vad Nichtolóloudi kan vara på svenska trots ivrigt bläddrande i växtböcker. Ska fortsätta bläddra!

Hej Monica!
Kan det vara annat än "nattblomma" som jag mycket fritt översatte det till?? Kanske man säger det allmänt om Kaprifol i vissa delar av Grekland? Nichtalóloudi kanske det ska vara??

:rolleyes::confused::rolleyes::confused::cool:

Lena

Monica P
2008-10-13, 20:39
Vet inte, ska fråga en kunnig person i morgon. Jag hade planterat en buske som kallades Nichtolóloudi men den tog sig aldrig. Kaprifolen däremot växer hur bra som helst, men den har annorlunda blommor, blad och växtsätt. Det ska sägas att växter har dialektala namn här som i Sverige.

Annki
2008-10-13, 20:57
Jag gjorde en Google-bildsökning på Nixtolouloudo och fick upp den här sidan: http://magicasland.com/prasina-balkonia/2007/07/12/
Om det är den här blomman, så tycker jag att den ser ut som Blomstertobak, Nicotiana alata. Den doftar ju även väldigt gott på kvällen. Var det Blomstertobak som du planterade Monica?

Ann-Kristin bye_bye

Monica P
2008-10-13, 21:11
Vet inte! De blanka bladen kommer jag ihåg...

Lilithsdotter
2008-10-13, 21:44
Det kan också vara nattviol, den doftar bara på natten. Vissar orkideér doftar även bara på natten. Helen

Annki
2008-10-13, 22:05
Jag köpte en gång en perenn som heter gul jättenattljus till en väninna. Om den är väldoftande vet jag inte.
Jag tänkte också först på jättenattljus, vi har den i trädgården, men den har bara en obetydlig doft.
Och Gianlucca, kommer du inte alls ihåg hur blomman såg ut?

Ann-Kristin bye_bye

gianlucca
2008-10-13, 23:08
tack för allas intresse....
men det är inte som är på bilderna annki skickade iallafall!
en buske...där blommorna mer ser ut som avlånga smala blåklockor..fast dom är vita......om ni förstår..:)...dom slår liksom aldrig riktig helt ut...

Titti
2008-10-14, 08:00
en buske...där blommorna mer ser ut som avlånga smala blåklockor..fast dom är vita..

Får mig att tänka på doftranka, en vanlig krukväxt i Sverige. Kan det vara den?

Elisabet
2008-10-14, 08:03
Jag kan inte hjälpa till, men om du bildgooglar på nixtolouloudo och på kaprifol så får du upp en del bilder. Inte på samma växt dock. Men kanske är någon av dem den du menar.

Zappa
2008-10-14, 10:08
Det är inte en vanlig Nerium? De finns ju i mängder i Grekland!Finns både vit och rosa (och tydligen gul ser jag nu...)

Bild (http://www.drakenius.se/Nerium.asp)

bye_bye Sven

Admirala
2008-10-14, 11:57
Hvis du googler nichtololoudo faar du opp denne siden: http://flickr.com/photos/82362654@N00/1389525715

Det gir oss ikke svar paa hva som er det greske navnet, men vi er kanskje et steg naermere...?

Monica P
2008-10-14, 13:50
Ja, de tre blomsterhandlare som jag besökte idag visade på samma blomma och kallade den helt enkelt Nichtolóloudo (Nattblomma) Den har ganska stora ,blanka och spetsigt ovala blad. ( som på Admiralas bild) Blommorna är små , vita , strutformade, luktar jättegott -och den kan bli som ett mindre träd om den trivs. Gillar inte kallblåst, måttlig vattning. Jag skulle ha kunnat köpa en i kruka för sju euro , men det får bli an annan dag, hade full packning på moppen (vattendunkar, mat...). Vad den kan heta på latin återstår att eftrrforska.

gianlucca
2008-10-14, 16:50
monica p/...inte säker på att det är denna jag menar..
som jag minns det var inte blommorna strutformade...utan mer
som små rör.
men tack ändå för visat intresse..:)

il
2008-10-14, 18:44
Angående nixtolouloudi så skulle jag vilja kalla den för Underblomma - (Japansk underblomma). Mirabilis jalapa. Tyvärr verkar det inte vara den som efterfrågades i första inlägget men det är kul med lite detektivarbete.

/il

Annki
2008-10-14, 19:18
Jag gjode en sökning på nightflower och fick upp den här sidan med en väldoftande blomma, känns den igen?
http://www.envocare.co.uk/wormeries_shredders.htm
Annars tror jag fortfarande på någon form av tobaksblomma, de brukar lukta extra starkt på kvällen. I Grekland är Blå tobak, Nicotiana glauca, vanlig och den ser ut så här:
http://www.ubcbotanicalgarden.org/potd/2006/12/nicotiana_glauca.php
Den har blommor som små rör, bildgoogla på Nicotiana så får du fram fler arter.

Ann-Kristin bye_bye

Monica P
2008-10-14, 21:03
Den jag menar är säkert den på Annkis första förslag, envocare, de vita blommorna. Men givetvis finns det fler som luktar jättegott på natten särskilt.

Catlady
2008-10-16, 16:44
Hej allihopa,
Sticker ut hakan och undrar om blomman i fråga kan vara myrten??? Myrten har ju blanka mörkgröna blad och en liten vit blomma som i "närbild" ser ut som en liten klocka. Doftar starkt på natten och grekerna är ju väldigt förtjusta i den. Kan bli riktigt stor trots att det i Sverige bara är en liten krukväxt. Nå, gissning bara eftersom myrten är så vanlig i Grekland.

lars
2008-10-18, 11:42
Nichtalouloudi, kanske är många som kallas så?:confused:
Den som jag fått veta kallas nattblomman är den lilla vita blomman jasmin som blommar i hundratal på sin buske ellet t o m träd ibland. Doften kan man inte undgå, den känns på långt avstånd.
Den förekommer i många trädgårdar både i städer, byar och ute på landsbygden.
lars
Kriti stin kardia mou

malin72
2008-10-18, 13:59
Hej alla!!

när jag googlar får jag fram bilderna som jag nog vill tycka är underblomma som il skrev..som på bilden ang "nightflower" ser den också ut som en sådan och dom slår ut på kvällarna, jag har flera sorter och pga av jag inte får länka bilder så om ni vill finns bilder i min blogg...scrolla bara ner
blomman liknar tobaksplantan med men inte bladen som jag ser det!!
kul att se lite vad ni har får blommor (här hemma måste dom tas upp nu för dom rötterna är inte härdiga här..)
lycka till med sökandet och skojj om ni hittar det rätta svaretklapp_klap

läste mera noga nu och du tyckte ju inte att det likande den blomman...då stämmer tyvärr inte namnet som du fått..ok du ska jag tänka mera på vad du säger..smala rör som knappt slår ut...hm doftar på kvällen som en buske eller var det en klättrare????? Ganska viktigt om man ska lista utbye_bye

lars
2008-10-19, 12:02
Ta en titt på följande sida:
http://www.fotosearch.com/bigcomp.asp?path=phd/PHD193/5247.jpg

Fotot visar jasmineblommor så som de för det mesta ser ut i Grekland. Man hade ju önskat att det fanns doftcyber men där är vi inte ännu.
lars
Kriti stin kardia mou

malin72
2008-10-19, 17:36
Ta en titt på följande sida:
http://www.fotosearch.com/bigcomp.asp?path=phd/PHD193/5247.jpg

Fotot visar jasmineblommor så som de för det mesta ser ut i Grekland. Man hade ju önskat att det fanns doftcyber men där är vi inte ännu.
lars
Kriti stin kardia mou

ja den ser ju inte ens ut som våra vilda vad skojj den måste jag ut och leta efter...växer dom vilt????

lars
2008-10-25, 10:10
Javisst finns de som vilda men är då inte med vita blommor utan med gula.
Bladverket för båda är, ja vad skall man säga att det är, jo sirligt är nog det som ligger närmast till hands.
Lycka till i sökandet!
lars
Kriti stin kardia mou

Monica P
2008-10-25, 10:45
Nu har jag just planterat två halvmeterhöga Nichtoloúloudioch hoppas på bättre tur denna gång. Vad de heter på latin vet jag fortfarande inte...

lars
2008-10-25, 16:05
På latin: Jasminium officinale (den vita)
Jasminum fructicans (den vilda med gula blommor)

Jag tror att många förväxlar namnet med en annan växt nämligen schersmin(som vi ju har i Sverige) vilket också framgår av den utomordentliga lilla boken:
"Träd och myter i Greklands övärld" av Lisbet Palmgren och Kurt Gordan.
En skrift som varje sann greklandsvän borde införskaffa.
lars
Kriti stin kardia mou

Andriotissa
2008-10-25, 18:32
tack för allas intresse....
men det är inte som är på bilderna annki skickade iallafall!
en buske...där blommorna mer ser ut som avlånga smala blåklockor..fast dom är vita......om ni förstår..:)...dom slår liksom aldrig riktig helt ut...

Den bör heta Nixtoloudi alltså kvällsblomma men det är en buske precis som du säger och doftar ljuvligt på kvällen/natten men inte på dagen men det kanske inte finns något svenskt namn eftersom den inte existerar i Sverige. Vi kanske får ge upp och hitta på ett eget Kalimeranamn på den så varför inte Nattblomman? bye_bye Andriotissa

lars
2008-10-26, 10:37
Vill bara göra en liten korrigering; Jasminium officinale (den vita): Det har smugit sig in ett i för mycket. Jasminum officinale är det rätta.
Tydligen finns denna växt att köpa för inomhusbruk i Sverige, namnet är då Parfymjasmin.
Man lär så länge man lever!
lars
Kriti stin kardia mou