handdator

Visa fullständig version : Berlintips!


Stinab
2008-10-13, 09:26
Hej!

Ska på en julmarknadstripp till Berlin 28-30 nov och tänkte höra om någon har några tips till oss?
Några bra restauranger? Något man inte får missa?

Hälsningar Stinabbye_bye

Lissi
2008-10-13, 12:21
Har ni så kort tid och vill hinna "se" Berlin så är mitt råd: Ta en av de utmärkta buss-eller båtrundturerna som finns! Det finns både såna där man åker runt vid ett tillfälle eller "Jump-on - Jump-off"
Berlin är en otroligt härlig stad....men svår att få översikt över vid så kort besök.
Det moderna monumentet till minne av över judeutrotningen är magnifikt! Ska se om jag kan hita en bild när jag kommer hem...

Lissi

Stinab
2008-10-13, 13:16
Tack Lissi!

Vi inser att det är alldeles för kort tid för några stora utsvävningar men förhoppningsvis är det inte sista gången vi åker dit. Det är rätt stora avstånd att gå mellan allt men en sådan busstur verkar ju perfekt. Precis som i London! Att hoppa av och på där man känner för det utmed linjen. Jag ska kolla upp detta.

Stinab

Peter
2008-10-13, 20:10
Nu är det några år sedan jag var där, men gå gärna Kurfurstendam upp och ner dagtid. Mängder med butiker... Kvällstid är det inte såååå kul... Då var det ett "stråk..." Det kanske har ändrats?
I närheten ligger ett höghus som kallas i-punkt. Man kan inte missa det med det stora Mercedesmärket på taket. Ett stort köpcentrum med restauranger mm. Då fanns det en skridskobana mitt i huset i gatuplanet. Även sommartid! Kvällstid finns det div klubbar...

Besök KDW (Kaufhaus des Westen) Där finns ALLT! Jag förutsätter att det finns kvar...

Brandenburger Tor naturligtvis. Historiska vingslag. Nu när Muren är borta kan man ju passera igenom. Riksdagshuset. Kulhålen finns fortfarande kvar i ytterväggarna...

Checkpoint Charlie med Muséet. För att se lite av historien och tragiken. Ta er inte tid att åka ut och besöka saker på utflykter. Det har ni inte tid till.

Även om historien kan vara intressant så vill ni kanske ha lite mer positiva upplevelser? Men historien är svår att undvika i Berlin. Den är allerstädes närvarande...

Det finns mängder med bra Restauranger i Berlin. Jag har dock inga namn att ge dig längre. Men undvik Ku-dam och dess omedelbara närhet. Dyrt och inte så bra. Kolla med personalen på hotellet och säg vad ni önskar äta. Tänk på att Tyska Restauranger är mer "specialicerade" än Svenska. Kött, fisk osv... Traditionell Tysk mat är inte så hetsande, typ Knödeln, Speck osv... :eek: Och så måste ni besöka en riktig "Kneipe" och ta en öl och en korv. Eller en grillad kyckling! Det är gott som lunch. Kneipen är motsvarande en Engelsk Pub. Fast med bättre mat. Och sval Öl... :D

Gute Reise... Ni kommer att få det fint i Berlin!

Stinab
2008-10-14, 13:30
Hej Peter!

Tack för svar! Vi kommer att bo i närheten av Ku´damm och kommer naturligtvis att spana in affärerna där liksom besöka KaDeWe där jag läste någonstans att på de översta våningarna kan man sippa på rosa champagne och äta lite läckerheter :D

Hittade en sightseeingbuss (hoppa av/på var du vill) efter Lissis tips som kommer att ta oss förbi det flesta av dina tips. Kan också vara skönt att spara fötterna ibland (och jag misstänker jag släpar på en del shoppingkassar :o) så man hinner med en hel del på den korta tid vi har.

Vi håller oss ifrån restauranger kring Ku´damm och kommer alldeles säkert att göra något öl-stopp (mannen måste ju också hållas gladflabb_flab) på någon pub.

Känns kul att ha något att se fram emot!

Hälsningar
Stinab

ricky
2008-10-18, 14:40
Checkpoint Charlie-muséet upplevde jag lite väl turistigt även om det var ganska intressant!

Vi reser flera gånger om året och den "utflykt" alla kategorier som är det bästa jag upplevt, är utan tvekan Stasis högkvarter i Berlin.
Allt står orört sedan den tiden. Kontor, lunchrum, förhörsrum, ja allting!

När man vet att man bara behöver gå tjugo år tillbaka i historian så reser håren sig i nacken!

Det finns numera nyhittade orörda skyddsrum från WW2 som är grymt spännande.

När bombningarna skedde i Berlin så var temeperaturen på markplan 800 grader, så man förstår varför hela staden gick under jord när attackerna kom.

Jag inte bara rekommenderar utan jag kraftigt uppmanar till att se filmen "De andras liv" som utspelar sig i Stasityskland på 80-talet. Starkare och mer spännande drama får man leta efter!
Därefter ska ni besöka Stasis högkvarter och ni kommer att känna igen er och verkligen förstå hur det var för bara några futtiga årtionden sedan!

Stinab
2008-10-20, 10:09
Jag inte bara rekommenderar utan jag kraftigt uppmanar till att se filmen "De andras liv" som utspelar sig i Stasityskland på 80-talet.

Nu har jag beställt filmen på nätet! Vi kommer inte att hinna med allt på denna korta helgen men jag är övertygad om att vi kommer att åka till Berlin fler gånger. Nu är det ju julmarknadstider och ett sommarbesök skulle också vara trevligt!

Hälsningar
Stinab

JohnS
2008-10-20, 10:29
Berlin er en fantastisk by, hvor man på en unik måte møter og berøres av verdenshistorien gjennom mange forskjellige perioder helt opp til vår egen tid. Området ved Riksdagen er et spesielt område å besøke, hvor man får vår nære fortid tett innpå seg, med stedet der russiske soldater heiste sitt flagg som et punktum for WW2 i Europa, jødeminnesmerket, området over Hitlers bunkers osv. Besøker man også restene av muren, og Checkpoint Charlie, har man fått med seg mye nær historie.

Etter en slik runde er jo et besøk hos KaDeWe perfekt, spesielt delikatesseavdelingen, som bl.a. kan skilte med Europas største utvalg i pølser (korv), med ca 1200 forskjellige slag! Man tror det ikke før man ser det!

Og så kan man jo følge opp med et besøk på en klassisk kneipe som Die Dicke Wirtin, og ta seg en Ratsenputzer og en øl av et av de utallige merkene man kan velge i.

Men finn ut av bussrutene, eller bruk taxi. Berlin er en storby, og avstandene er enorme, i alle fall mener føttene det etter en dag i Berlins gater med sikte på å få med seg mest mulig.

God tur!

Stinab
2008-12-02, 07:59
Ja då var Berlinturen över...
Otroligt vad en helg kan gå snabbt!
Har haft det jättemysigt på alla sätt och vis. Bra boende, god mat och dryck och mysiga julmarknader att strosa runt i.
6:e våningen på KaDeWe var imponerande! Vilka delikatesser!
Bodde några min från just KaDeWe och tog buss till östra Berlin. Vilka juldekorationer! Imponerande byggnader!
Vi har redan bestämt oss för att återvända för att utforska de miljoner saker vi inte hann med denna gången.

Stinabbye_bye

Lissi
2008-12-02, 08:24
Så härligt ni verkar ha haft !
Vi har ju bara varit i Berlin på senvåren och tidig höst så julstämning har jag aldrig upplevt där. Berlin kräver många resor:D
Nästa gång måste ni besöka Potsdam med Cecilienhof och Sans Souci, en timme knappt med tåg. Fast då ska det vara vår/sommar så ni får njuta av all blomsterprakt.

Lissi

CarinaN
2008-12-02, 21:11
Även jag har varit i Tyskland i helgen... i Dusseldorf.
Vi har också strosat runt på mysiga julmarknader och smakat på tyska delikatesser... och druckit Gluhwein förstås!!:)

Carina

Stinab
2008-12-04, 10:27
Någon wurst har slunkit ner men Glühwein bytte jag ut mot varm Lumumba:p

Var det trevligt i Düsseldorf? Aldrig varit där..

Stina

CarinaN
2008-12-04, 14:34
Düsseldorf är en trevlig stad som jag varit i ett par gånger tidigare eftersom min dotter bodde där ett år som au pair för några år sedan. En mycket trivsam stad som är väl värd ett besök. På våren är det ljuvligt att strosa längs Rhen på den vackra strandpromenaden eller att sitta på ett utecafé i Altstadt. Vi flög ner med Ryanair från Växjö, smidigt för oss Kalmarbor!

Varm lumumba provade jag också, men glüwein med amaretto smakade bättreflabb_flab.

Carina