handdator

Visa fullständig version : Tsatziki

småland
2008-10-11, 13:46
Har precis kommit hem från Kreta och haft underbara 2 veckor med sol!:)
Har ätit världens godaste tsatziki ÖVERALLT!!!
Har aldrig lyckats med att göra så god tsatziki själv så min fråga är...vad är hemligheten är det någon som har något superbra recept på detta??
Riset man ofta fick på tallriken som var blandat med grönsaker var ofta lite gulaktigt hur gör man det?

litentuva
2008-10-11, 19:24
Jatg tror att det är gurkmeja som gör riset gult, om det vore saffran skulle det nog kännas.

Min tzatsiki gör jag på följande vis:

1 hink grekisk yogurth (finns i mjölkdisken, innan dess tog jag naturell yogurth och silade ett par timmar i kaffefilter för att få den tjock)

Minst en halv riven gurka som jag kramar ur i en kökshanduk för att få bort vätskan.
2-3 mtsk olivolja

vitlök efter behag i mitt fall ca 5 klyftor, fingackad!

Salt och peppar

Rör ihop och låt gärna tzatsikin stå och dra ett dygn eller två innan den ska serveras!

Kali sas orexi! (smaklig måltid!)

nilam
2008-10-11, 19:30
Grekisk yoghurt ur hink, riven gurka som är väl urkramad, vitlöksklyftor efter behag ;), salt , en skvätt vitvinsvinäger och till sist rör man ner en god olivolja :)

Så här gör jag och jag tycker att min tzaziki är minst lika god som i Grekland...:D

Malin

litentuva
2008-10-11, 19:35
Grekisk yoghurt ur hink, riven gurka som är väl urkramad, vitlöksklyftor efter behag ;), salt , en skvätt vitvinsvinäger och till sist rör man ner en god olivolja :)

Så här gör jag och jag tycker att min tzaziki är minst lika god som i Grekland...:D

Malin

Då verkar vi ha nästan samma recept bortsett från vinäger, ska testa det nästa gång! MIn blir också super:Dbye_bye

Ioslina
2008-10-12, 08:50
Den godaste Tzatsikin jag nånsin ätit är på Ela inne i Chania... Suverän!

Marianne
2008-10-12, 10:50
Jag tror också det är gurkmeja de använder för att få riset gult.

Receptet på tzatziki här hos oss liknar också väldigt mycket er andras.
Om vi gör en hel hink grekisk youghurt (en liter), så räcker det till både ”i dag och imorgon”, som regel gör vi nog bara en halv hink.
Vi brukar pressa vitlöken – och den skalade gurkan som vi river på den grova sidan av rivjärnet, droppar av en stund i ett kaffefilter, det brukar räcka.
Vi använder också lite god olivolja, men dock inte vinäger.
För omväxlings skull brukar vi ibland ha i lite dill, mycket gott!
Och ibland river vi i lite morot – det får vi ibland i Grekland också.
Vi tycker också att vår tzatziki smakar minst lika gott som i Grekland och det bästa av allt är kanske att numera är det maken som gör vår tzatziki.klapp_klap

Eva L
2008-10-12, 12:24
Gurkmeja har en väldigt neutral smak och den blir fort gammal. Jag tycker den är bäst när burken är ganska nyöppnad och jag använder den både till linsrätter, ibland i kycklingrätter och till fisksoppa. Passar mycket bra ihop med paprikapulver. Används ofta för att få riset gult.

Eva

MonkanS
2008-10-12, 19:48
Jag och min vän hade en lite grekisk afton igår kväll med lite olika mezes. Även en svensk svampomelett fick blanda sig med det grekiska. Det gick jättebra. Och tzatziki till det hela förstås.. med mycket vitlök i. Gjorde på en halv hink.. till 2 pers... och det tog slut..:rolleyes:
Jag har ingen gurka i min. Men smular ner lite pizzakrydda, olivolja i den förstås, salt och svartpeppar och pressad vitlök. Sen får den stå och gotta ihop sig. Alltså gör jag den helst dagen innan den ska ätas.

//Monica

Fenalena
2008-10-15, 01:30
Riset - trol gurkmeja som ger gul fär men inte direkt ngn smak. Kanske var riset lite förstekt i olivolja ?
Tzatziki - tja
jag blandar en mild krämig grekisk fullyfat youghurt, 10 % alltså. Den kan fås tjpckare genom att den får droppa av ett tag i ett kaffefilter. För egen del gillar jag mil youghurt men det finns med olika syrlighet. Turkisk variant ör ofta lite syrligare. Riven gurka utan skal som man kramar ut och låter ligga på papper eller droppa av i kaffefilter. Jag tar i grovmalen sv peppar , lite salt alt ett örtsalt. Tex Herbamare eller det starkare Trocamare. Vitlök pressa - rätt mkt ! Man kan droppa på lite god olivolja oxå ! Hur mkt gurka är en smaksak. Till en sk hink (1 l) behövs rätt mkt gurka tycker då jag. Tycker min variant e superbra, tom bättre än på många tavernor i Grekland. Har i alla fall fått mkt beröm för min Grekstylade matlagning. Tex lammfärsbiffar med goda örtkryddor med en bit god feta inuti ! Helst ska man grilla dessa!Den klassiska grekiska salladen till var måltid är ett "måste" på någe vis !
Grekisk sallad gör jag vanligen såhär.
En skål (portionsstor) med ett tunt lager grovriven vitkål i botten (lite udda va, snott fr Samos) och sen god gurka, solmogna och rätt söta starka tomater - små smakar ofta mer ! röd lök, grön paprika och överst fetaosttärningar av en krämig aromatisk men mild feta. Smulad oregano ovanpå och olja/vinägerdressingen vid sidan om då alla inte vill ha dressing i sin sallad- beroende på vad man äter därtill.Absolut ingen sallat i - men vill man ha sallat i eller bredvid så hellre någon vacker blandad variant och sparsamt.

Peter
2008-10-15, 17:37
Vilken yoghurt man använder är ju en smaksak. Jag brukar använda naturell som får rinna av genom ett filter. Rätt länge... Den ska vara rätt fast när man börjar. Jag använder också presssad vitlök för att smaken ska vara så jämn som möjligt. Den grovt rivna gurkan blandar jag med ett gott salt.(Jag använder 5 olika sorters salt när jag lagar mat!) Låter det stå ca 20 min, häller av och kramar sedan ur gurkstrimlorna. Saltet hjälper till att dra ur vätskan ur gurkan och grundsaltar Tzatzikin. Lite Olivolja och i mitt fall ett gott mått grovmalen svartpeppar.

Och tricket som Stelios lärt mig är att man ska ha i lite pressad Citron på slutet! Det ökar syran och frächören på ett helt annat sätt än att använda vinäger.

Faktum är att jag har märkt att många Svenska kockar har börjat ersätta vinäger med Citron där det är möjligt. En ny trend kanske?

Det var länge sedan jag gjorde en Tzatziki hemma! Det får nog bli en till helgen... Fast jag har ju precis konsumerat ett antal.... :D

retzina
2008-10-15, 20:47
Här kommer recept på Tsatziki för 4 pers.

1 gurka,som skalas och skärs i småbitar
2,5 dl yoghurt
1 msk olivolja
1 msk vinäger
1/2 tsk salt
1 tsk hackad dill
1 krossad vitlöksklyfta eller 1/4 tsk vitlökspulver.

Rör samman ingredienserna.Låt blandningen stå svalt i minst en timme,för att smaken ska bli mer framträdande.

småland
2008-10-17, 07:47
Toppen!
Nu ska jag se om inte jag kan få till en supergod Tsatziki!!_B-anana