handdator

Visa fullständig version : Oktobers fina dagar


Monica P
2008-10-10, 16:31
Det blåser friska nordliga vindar men i solen är det riktigt varmt. Gräset är decimeterhögt och många buskar och träd har satt fart igen, det är det välsignade regnet som har livat upp växtligheten igen.

Fikonplantorna ser åter igen ut som om de tänker överleva, mandelträden har fått nya blad. Pelargonerna, de pålitliga och tappra, har satt full fart och utvecklar nya blad och blommor nästan så man ser det ske.

Jag har fått två säckar med häst-och åsnegödsel, guld värt.

Nån företagsam person i Norden borde hyvla av några ton matjord och exportera hit. Men det är förstås reglerat av jordbruksverket eller motsvarande.

Jorden som schaktas bort vid byggen , i de fall där det inte är bara stenskravel, deponeras . ( Säljs?)

Den jord jag har sett här är på intet vis mustig och fet som i Sverige. Rena undret att det finns nån jord överhuvud taget, med dessa häftiga regn och starka vindar och brännande sol , med getter som betar ner grönskan till sista millimetern och lämnar bara torrt damm efter sig.

Jag kommer ihåg när vi bodde i Skänninge. Jag skulle sätta ner en stolpe av nån anledning, och stötte ner ett spett med full styrka.
-Det höll på att försvinna ner mot Kina nånstans...

Nästa vecka ska jag ta en tur bland blomster-och-plantförsäljarna här. Några vinrankor , några blommande buskar, några krukväxter vill jag ha.
En näve blomlökar, ett antal fröpåsar, lite flytande gödning, en ny spann att ta upp cisternvattnet med...

Rena nöjeslivet för trädgårdsälskare.

Riitta
2008-10-10, 16:46
Låter som rena vårbruket:DHär börjar allt vissna ner,men träden har fortfrande en stor del av sina färggranna löv kvar.
Lycka till med alla plantorna och lökarna:)

Riittabye_bye