Visa fullständig version : Sterling
Hej,
lite nyheter ang Sterling. Pga av den rådande ekonomien måste Sterling parkera 5 flygplan på marken. Sterlings ägare verkar har svårt med ekonomien och detta betyder en viss osäkerhet.
:(
Det finns rykten (men det är vekligen bara rykten!!) som säger att Sterling kan gå samma väg som XL från Storbritannien (KK)
:(
Mitt tips är att inte boka flygbiljetter som ligger mer än 3-4 veckor fram i tiden.
/Nico
Vad synd att det ska bli så här! Hoppas verkligen att klimatforskningen tar ett rejält kliv framåt de närmaste 10 åren. Men jag tror nog att vi har avsevärt mer miljövänligt bränsle inom 10-15 år.
Håller tummarna för er som redan bokat biljetter!
Var precis inne på Sterlings hemsida och såg att de tagit bort fredags avgångarna Köpenhamn-Aten i Juli månad så någonting är nog på gång:confused:
/Elisabeth
litentuva
2008-10-06, 16:44
När jag kollade Sterling fanns inget till Kreta fören i slutet av Juni och de brukar ha resor från April, nu har jag nog fått förklaringen...
När jag kollade Sterling fanns inget till Kreta fören i slutet av Juni och de brukar ha resor från April, nu har jag nog fått förklaringen...
Detta är ju inget konstigt det är efterfrågan som styr och jag kan lova att bokningar under April och möjligtvis Maj är inte tillräckligt många för att man ska ha råd att ha plan i luften, det är ju även därför man tex inte flyger från Stockholm till Aten vintertid... Som man skriver går rykten och jag lovar det är fullt utav dem i flygbranchen, De flesta flygbolag har problem och som jag skrivit förut har man ju förutspått att minst 35 flygbolag kommer att gå i KK!? VIlka? tja det får vi se!
Camilla
Siri ... det är inte (enbart) bränsle priser som utlöser denna flygkris utom konjunkturen. Dessutom är många "billig" flygbolag ägda av olika investment bolag, oftast Isländska och även dom har "brist" på pengar.:(
Sedan kan man ju även berätta om en glad :)(kanske inte för oss) nyhet. Det kommer finnas direktflyg med Ryanair från England till grekland (Volos). Så detta kanske även betyder att Ryanair flyger från Skandinavien till Volos. Men det vet jag INGET om.
/Nico
Ingegerd_Lasse
2008-10-06, 18:20
Det är bra med information, men jag vill inte höra obekräftade rykten, det finns tillräckligt att oroa sig för utan dem. Visst kan flygbolag gå i konkurs, men med lågprisbiljetter går det ju förhoppningsvis att få fram nya pengar, för många av oss är det ju långsiktigt sparande som gäller. Jag vägrar tro att det går åt pipan innan det är bekräftat. Och jag längtar till nästa resa.....
Ingegerd
Anna Pernilla
2008-10-06, 19:54
Sterling slutar flyga från Oslo 1 dec.
Jag tycker det är lite dumt att rekommendera att inte boka ett bolag på bara rykten. Däremot kanske man kan rekommendera att inte betala biljetterna med något osäkert betalningsmedel. De som betalar med kreditkort kan ju sedan göra en reklamation på bokningen om det bokade bolaget går i kk, då förlorar man inga pengar men har med lite tur lyckats få en billig biljett. Om många lyssnar på rådet att inte boka mera än 3-4 veckor framåt med ett bolag så går det ganska säkert i kk inom några månader.
Mvh Janérik
Är det det som gäller, att man inte ska vänta till alldeles innan, så är det ju tur att det finns såna som vi , som bokar JÄTTELÅNGT innan , både 3 och 4 resor!:D;);)
Lissi - som skämtar lite
anneli56
2008-10-06, 21:39
Nåt konstigt är det ju:confused:Kollade igår kväll flyg till aten april 2009,och det fanns för 799;-Skulle boka idag
Nu finns inte en flyg från april till september:eek:
Jan Erik,
jag kan hålla med dig att man kan boka om man betalar på ett sådant sätt att man få pengarna tillbaka.
Till alla:
Att Sterling slutar på fler och fler destinationer, att dom ställer 5 plan i malpåse är 100% sant.
Att man inte kan boka vissa flyg som enligt email etc skall finnas öppen för bokning finns hos flera bolag, men var vaksam.
Sterling fick av ägarna (ett tillskott under September 2008), utan detta tillskott hade Sterling inte kunnat köpa bränsle under hösten.
Jag själv hoppas att jag har fel och att Sterling finns kvar många år till, för jag flyger oftast med dom när jag skall ner till huset på Kreta.
/Nico
Håller tummarna att de skall hålla sig kvar, och att de fortsätter flyga från Göteborg, det har varit vårt enda direkt alternativ till Aten, bortsett "Apollos endast flyg".
// Helén- som kommer ihåg hur det kändes när jag hade biljetter med
Fly Me, och de gick i KK.
Sedan kan man ju även berätta om en glad :)(kanske inte för oss) nyhet. Det kommer finnas direktflyg med Ryanair från England till grekland (Volos). /Nico
Detta låter intressant, och det är isåfall inte otroligt att man startar fler rutter till Grekland från nordliga flygplatser. Men var har du hittat infon ? Jag kan inte hitta på Ryanairs hemsida att man flyger till Grekland.
Lars
Nektaria
2008-10-07, 13:12
Vi har också hört rykten om Sterlings eventuella "nedgång och fall".
Om det skulle vara så att Sterling försvinner från marknaden blir ju Apollo ännu större....
Det är märkligt, vi har i flera år, bokat tidigt via Apollo oneway till Chania och sedan tillbaka till Arlanda billigt. Nu när vi jämför är priset för 2009 mycket högre än tidigare. Naturligtvis är ju läget ett annat vad gäller bränslekostnader m.m, men ändå.... Skillnaden mellan att köpa paketresa och flygstolar/oneway har krympt ihop betänkligt. Kanske man bytt strategi och försöker sälja dyrt och sedan sänka priserna om det inte fungerar?
Nektaria
Skillnaden mellan att köpa paketresa och flygstolar/oneway har krympt ihop betänkligt. Kanske man bytt strategi och försöker sälja dyrt och sedan sänka priserna om det inte fungerar?
Nektaria
Jag tror dessvärre att det är så att Apollo håller på att tappa intresset för Endast flyg/Oneway-biljetter. Om jag inte minns fel så kom dessa till i spåren av 11/9 -2001, när resandet dalade drastiskt. Flygplanen var då dåligt fyllda och man reade ut one-way flygstolar till rena vrakpriser. 2004 flög jag till Dalaman/Marmaris för 98:- fvb till Rhodos.
Så tyvärr tror jag inte vi får se några riktigt bra priser på detta så länge intresset för charter-resor är så stort som det har varit de senaste (regn)somrarna
Nektaria
2008-10-07, 13:59
.
Så tyvärr tror jag inte vi får se några riktigt bra priser på detta så länge intresset för charter-resor är så stort som det har varit de senaste (regn)somrarna
Du har säkert rätt! Men samtidigt finns det nu möjlighet att resandet kan minska drastiskt även om vi får uselt väder nästa sommar. Det kan ju bero på bland annat större arbetslöshet och övriga kriser hit och dit som skapar sämre förutsättning för charterindustrin.
Självklart hoppas jag på en ljusare utveckling än vad som spås,färre arbetslösa, en bättre sommar nästa år och en härlig semester i Grekland igen! Det gör inget heller - om den inte blir alltför dyr! bye_bye
Nektaria
Billigaste flygstolarna ner till Grekland hade Ving i år. Lägsta pris 250 kr fanns till flera resmål.
Eva
Billigaste flygstolarna ner till Grekland hade Ving i år. Lägsta pris 250 kr fanns till flera resmål.
Eva
Vilka datum eller månad var det, och vet du om det fanns Aten Stockholm och tvärtom.
Monica, som alltid gillar låga priser
Vilka datum eller månad var det, och vet du om det fanns Aten Stockholm och tvärtom.
Monica, som alltid gillar låga priser
Det pris som EvaL har fått tag på avser med största sannolikhet "tomt plan ner pris". Alltså - sista veckan det finns gäster på en destination måste ett tomt plan flyga ner och hämta hem dessa gäster. Då kan bolagen sälja ut platser på nervägen till lågt pris till resenärer som tar sig hem på annat sätt.
Det pris som EvaL har fått tag på avser med största sannolikhet "tomt plan ner pris". Alltså - sista veckan det finns gäster på en destination måste ett tomt plan flyga ner och hämta hem
Inte alls de här billiga biljetterna har funnits ute sedan i sommar och även till andra länder men jag tror att det enbart har gällt resor ner till Grekland. Fanns under erbjudanden på Vings hemsida. Vi bokade i juni eller juli och åkte till Lesbos på dessa biljetter redan den 7 sept och jag vet andra som åkt till Parga för 250 kr. De billiga enkelbiljetterna har varierat i pris så några har kostat ytterligare några hundralappar.
Eva
P.S finns under endast flyg enkel resa med charterflyg
Inte alls de här billiga biljetterna har funnits ute sedan i sommar och även till andra länder men jag tror att det enbart har gällt resor ner till Grekland. Fanns under erbjudanden på Vings hemsida. Vi bokade i juni eller juli och åkte till Lesbos på dessa biljetter redan den 7 sept
Eva
Jag skrev inte att du inte kan ha bokat dem tidigt. Men är du säker på att detta inte var sista veckorna som Lesbos fanns på Vings program? De sista 2 veckorna på säsongen finns alltid en obalans i flygplanen. Man måste ta hem fler resenärer än vad man flyger ner. Jag har följt Vings erbjudanden under sommaren och mitt under säsong har åtminstone inte jag sett några speciellt bra priser.
Mitt under högsäsongen finns naturligtvis inte dessa priser utan du har nog rätt att det är i slutet av säsongen. Fast de två sista planen tror jag inte att det var nog tror jag att Ving hade Lesbos på programmet hela september men helt säker är jag inte. För mig som ofta åker i låg eller mellansäsong känns 7 sept som en mellanperiod och för grekerna själva räknas det som mellansäsong.
Eva
Sterlings program för sommaren är nu spikat, några resor från Göteborg till Grekland blir det inte.snyft_drop
// Helén
litentuva
2008-10-08, 11:42
Vi fick i år tag på biljetter med Apollo "one way" t karpathos för 298kr i början av augusti. Dock såldes dessa biljetter till plan de hoppades skulle bli slutsålda. När så inte var fallet ställdes vårt flyg in med erbjudandet att köpa en ny biljett som var dyrare. Inga garantier alltså när man köper det allra billigaste men jag tycker det är värt chansningen.
Stämmer det föresten att apollo lagt ned karpathos? Kan inte hitta ön i deras utbud. Det var trevligt att besöka en ö som så att säga låg på vägen till Kreta...
Fick (idag) info från Sterling per mail att de släpper sitt uppdaterade sommarprogram nu idag. Nu finns bla resor i maj till Kreta vilket inte gick att hitta för ett par dar sen.
bye_byeHej alla! Vi åkte 6 st med SAS 3 veckor t/R Stockholm- Athen för 1352:-, det var väl jättebra pris?Ang_elx
bye_byeHej alla! Vi åkte 6 st med SAS 3 veckor t/R Stockholm- Athen för 1352:-, det var väl jättebra pris?Ang_elx
JA, men när var det??
Lissi -som redan bokat SAS till sommaren 2009 till MYCKET dyrare , men helt ok ändå!
Hej! Vi åkte 3/9-08. Hoppas ni förstår att det var / st:rolleyes:
JA det trodde jag ju !!! Bra pris, fast den tiden kan vi inte ändåsnyft_drop
Lissi - lärare
Sterlings program för sommaren är nu spikat, några resor från Göteborg till Grekland blir det inte.snyft_drop
// Helén
Ja, det här var ju en negativ nyhet för oss västsvenskar. Det verkar inte ens finnas möjligheten att flyga med byte i Köpenhamn med Sterling (den varianten marknadsförde Sterling rätt hårt sommaren 2008). Vår tidiga bokning med Lufthansa med byte i Frankfurt verkar vara ett helt rätt beslut, inför sommarresan 2009.
Lars
Vår tidiga bokning med Lufthansa med byte i Frankfurt verkar vara ett helt rätt beslut, inför sommarresan 2009.
Lars
....liksom vår med Swiss Air via Zurich till Aten i juni...;)
Lissi
....liksom vår med Swiss Air via Zurich till Aten i juni...;)
Lissi
Jo, vi har ju delvis dig att tacka för att vi fick tummen ur och bokade. Tror vi flyger nästan samma dag ?
http://www.kalimera.nu/grekland/till/juni/stor/tobbe.html
:D:D
Gemensam fika på flygplatsen i Aten efter landning???
Vi landar på eftermiddagen kring kl 16...
Lissi
:D:D
Gemensam fika på flygplatsen i Aten efter landning???
Vi landar på eftermiddagen kring kl 16...
Lissi
Ja det vore trevligt, men du får vänta på flygplatsen ett tag. Vi landar efter midnatt ;)
Ja det vore trevligt, men du får vänta på flygplatsen ett tag. Vi landar efter midnatt ;)
DÅ är vi förhoppningsvis redan på Evia..eller Tinos. Färdplanen är förståeligt nog inte klar än...FÖRLÅT URSPÅRNINGEN!!:o:o
Lissi
Ytterligare lite varning för Sterling.......
Den 29:e okt skulle vi åkt till London för en trevlig lång week-end. Bokade flygbiljetter i augusti med Sterling, t.o.r Sthlm - London. Igår fick jag ett sms där det stod att jag omedelbart skulle ta kontakt med flygbolaget. Gjorde så och fick informationen att man med omedelbar verkan lagt ner hela flyglinjen sthlm-london.Märkligt kan tyckas eftersom de borde vara en av deras största flyglinjer. Får visserligen pengarna tillbaks (hoppas jag) men man blir ju lite fundersam...........
Nu har vi redan köpt och betalt både fotbolls- och teaterbiljetter så vi måste åka den tiden varse vi vill eller inte. Med så här kort varsel fanns inget annat tillgängligt alternativ än British Airways, och de biljetterna blev drygt 3.500 :- dyrare. Kul va........
Lopez! USCH så trist!!! Något håller på att hända med Sterling, helt klart!!!snyft_dropsnyft_drop
Lissi - som gillat dem
LOPEZ... hoppas att du få pengarna tillbaka.
Till er andra: Gör vad ni vill, men jag skulle inte boka & betala Sterling nu för en resa länge fram än 2-3 veckor.
/Nico
oppsan.. det går värre och värre , en gång i tiden fans maerk (& sas) med billiga biljetter och fri mat och ibland fri drink ja (på maersk) !! fri drinkar hade vi upplevt 2 gånger.
Med den senaste krisen bli allt så krånglig.
Bring back our cheap flights !!
Kan det vara möjligt att resa till Grekland med busen eftersom flygbolags framtid ser mörk ut.
AnnaÖrebro
2008-10-11, 07:54
Hej, min familj har bokat resan för nästa sommar. Vi gjorde det för 2 veckor sedan. SAS till Athen och Sterling hem igen till Stockholm. Vi hittade relativt billiga resor och totalpriset för oss 4 blev 6000kr för 17 dagar. Nu hoppas jag bara att det inte händer något med Sterling, vi fick nämligen igår ett mail från Sterling att vår första flight hem hade blivit inställd och vi fick lov att boka om till ett annat datum. Maken bokade om och nu håller vi tummarna för vi längtar så till Naxos.....
Höstiga hälsningar AnnaÖrebro
Ingegerd_Lasse
2008-10-12, 21:24
Så blev vi också drabbade. Flyget ut flyttat och inget plan på hemresan(september 2009) Vi antog erbjudandet att avboka och få pengarna tillbaka! Nu väntar vi bara på att se pengarna på bankkontot. Det blir nog SAS som för om året, håller med om att Sterling verkar "svajigt".:confused:
Ingegerd
Så blev vi också drabbade. Flyget ut flyttat och inget plan på hemresan(september 2009) Vi antog erbjudandet att avboka och få pengarna tillbaka! Nu väntar vi bara på att se pengarna på bankkontot. Det blir nog SAS som för om året, håller med om att Sterling verkar "svajigt".:confused:
Ingegerd
Ni kan vara lugna , pengarna tillbaka för oss tog tre dagar ! _B-anana '
/ Tom
Det blir nog SAS som för om året, håller med om att Sterling verkar "svajigt".:confused:
Ingegerd
Hej !
Har nu bokat om septemberresan 2009 ,nu med SAS ! Som vanligt bra flygtider tor Kph - Aten.
Priset för 2 vuxna + 1 nioåring hamnade på rimliga 6600:- flabb_flab
"Svajigt" är bara förnamnet då det gäller Sterling . Hur man skall fylla flyget med dom nya tiderna, och det nya priset, är för mig en gåta !
Priset för samma resa hamnade med alla tillägg på 10300:- __D
/ Tom
Priset för samma resa hamnade med alla tillägg på 10300:- __D Sterling har bra priser från Arlanda. Billigare än SAS bland de avgångar vi kollat på. Dock vågar vi inte boka med Sterling, så vi sitter och väntar på billiga resor med SAS för säkerhets skull, dem ser ju ut att sitta lite säkrare.
Vi hade bokat Köpenhamn-Aten den 17/6 med retur den 3/7 och betalat med VISA-kort. Efter någon vecka kom ett mail att nämnda flyg var avlyst och att vi kunde boka om eller få pengarna tillbaks. Vi bokade om och åker istället den 14/6 och hem igen den 1/7. Priset var ju så bra tycker jag. 6.900 för två vuxna och två tonåringar. Bara att hålla tummarna nu...:confused:
Tomasbye_bye
Just nu skulle jag vara väldigt försiktig med att boka resor som ligger längre fram än 2 - 3 veckor. Sterling har uppenbarligen stora ekonomiska problem. När personalen strejkade i våras hade Sterling en kassa som bar dem i några få dagar. Den lär inte vara mycket större idag! De har inte så vitt jag vet heller någon ekonomiskt stark ägare som kan stötta dem. Och nu kommer vintern när de inte lär ha så många linjer igång. Och de har redan nu ställt in ett antal avgångar nästa år... I alla fall från Kph som jag kollat.
Jag ifrågasätter starkt om Sterling kommer att finnas kvar i nuvarande form våren -09....
Jag är lite osäker här men är det inte rätt stora Isländska ägare i Sterling numera? Och då har vi väl alla sett hur det gått med den Isländska Kronan och Börsen de senaste veckorna....?
Jag är lite osäker här men är det inte rätt stora Isländska ägare i Sterling numera? Och då har vi väl alla sett hur det gått med den Isländska Kronan och Börsen de senaste veckorna....?
Jodå, den isländske storägaren heter Palmi Haraldsson med sitt bolag FONS. Tidigare insyltad i FlyMe före konkursen. Jag tror tyvärr chansen att Sterling överlever vintern är försvinnande liten.
Lars
Ingegerd_Lasse
2008-10-17, 16:24
Finns det något sätt att kolla hur ett flygbolag "mår?" Hur vet man t.ex att SAS är säkrare? Vi som ska boka för hela storfamiljen, vi vill naturligtvis ha biljetter till rimligt pris. Provade förresten att boka för en grupp, genom flygstolen.se, men de biljetterna dom föreslog var både dyra och med mellanlandning i Prag, kunde hitta till bättre pris själv.Men nu törs jag inte riktigt.....
Det är många som drabbas om vår drömresa blir inställd p.gr.av konkurs! :confused:Ingegerd
Jodå, den isländske storägaren heter Palmi Haraldsson med sitt bolag FONS. Tidigare insyltad i FlyMe före konkursen.
Tack. Jag hade för mig att det var något sådant... ;)
Jag tror tyvärr chansen att Sterling överlever vintern är försvinnande liten.
Tyvärr måste jag hålla med dig. Jag tycker det är synd för vi som bor i Sydsverige har haft mycket nytta av deras, och tidigare Maersks, billiga biljetter från Kph till Athen. Samtidigt vet jag att de var illa ute i våras när peersonalen strejkade. De hade bara kassa för några dagar. Dvs likviditeten är i botten...
Samtidigt öppnar det för andra bolag, tex Ryan m fl. Speciellt eftersom EU slagit Grekland på fingrarna då de stöttat Olympic för mycket och de kommer att försvinna. Och Kastrup har precis beslutat att bygga en helt ny Terminal enbart för lågprisbolagen! Så inget ont som kanske trots allt för något gott med sig.... :D
Finns det något sätt att kolla hur ett flygbolag "mår?"
Det är rätt svårt. Du kan naturligtvis kolla deras öppna bokföring med balansomslutning, kassa osv. Det kan ge dig en uppfattning om företagets finansiella status men säger ändå långt ifrån allt. Faktum är att man ofta får mer info genom att läsa tidningar och olika resesiter! När det börjar ryktas om ett bolag så brukar det oftast finnas en grund för det. "Ingen rök utan eld..." (Om man inte bränner Svavel på Koppar för då kan man få rök utan eld av resterna... :D)
Hur vet man t.ex att SAS är säkrare?
Det kan man inte säga med 100% säkerhet, men jag tror att sannolikheten att tex SAS skulle gå i KK är försvinnade liten. Liksom andra större etablerade bolag. Men det är vad jag TROR! Då är nog faran större med div lågprisbolag. Men samtidigt är Ryan ett av de mest lönamma bolagen just nu!
Det är många som drabbas om vår drömresa blir inställd p.gr.av konkurs!
Så länge du beställer resan med ett större etablerat bolag är det troligtvis ingen större fara. Fast som sagt hade jag nog inte bokat en resa längre fram med Sterling just nu.
Hmm det ser ju onekligen mörkt ut men hoppet är ju det sista som överger en. Vägrar dock måla fan på väggen så länge inte något är svart på vitt! Får hoppas på att de åtgärder som Sterling trots allt gör med att ställa in avgångar m.m, räcker så att alla vi som har bokat till sommaren kommer iväg. Och hem... :)
Tomasbye_bye
Får hoppas på att de åtgärder som Sterling trots allt gör med att ställa in avgångar m.m, räcker så att alla vi som har bokat till sommaren kommer iväg. Och hem... :)
Tomasbye_bye
Tyvärr är det ju så att flygplan som står på marken enbart är en kostnad. För att generera pengar måste planen vara i luften.
I en intervju i http://hangar.no/news/117/ARTICLE/2091/2008-10-15.html med Sterlings ägare Palmi Haraldsson, sägar han att han vill minska innehav i Sterling. Så sent som i augusti sa nämde Haraldsson att han skulle öka sitt innehav.
Tyvärr ger detta dåliga vibbar, utan att för den del "måla fan på väggen"
Tobbe
Sterling skulle startat 4 nya linjer från Sturup nu i höst. Det kommer man dock att avvakta med på obestämd tid... Sturup räknar med att tappa 100.000 passagerare i år och 150.000 nästa år... snyft_drop Det är inget dåligt tapp. Samtidigt satsar Kastrup på lågprisflygen och bygger en ny terminal enbart för dem...
Länge leve Bron... 22 min från Malmö till Kastrup med tåget! Sorry ni som bor norröver... :D Ang_elx
Tyvärr ger detta dåliga vibbar, utan att för den del "måla fan på väggen"
Den gubben sitter nog där på väggen redan och tittar och ler... Tyvärr. Fast jag hoppas att jag, och ni andra har fel, för jag tycker att Sterling behövs. Samtidigt kan det ju komma ännu bättre alternativ om vi har tur...!
Ang SAS så tror jag att SAS i dagens form inte kommer finnas kvar om 12 månader. Det man kan vara säkert (nja..) är att delar av SAs troligtvis kommer bli uppköpta av Lufthansa eller BA eller Finair eller kanske en 3:e aktör som inte har nämts än.
Både LH och BA har visat ett startk intresse i SAS. Om ett eventuell köp gå igenom skulle jag vara förvånad om man inte håller kvar befintliga bokningar om linjer finns kvar.
/Nico
Jag drog iväg ett email till Nordea angående våra Visakort därstädes.
Frågan gällde om det gick att återvinna redan inbetalda pengar därest bolaget skulle gå i konkurs innan avresan.
Svaret som följer:
Hej Arne
Tackf ör ditt mejl.
Jag har varit i kontakt med vår Kortservice som meddelar följande:
"Nej, kortförsäkringen gäller inte vid konkurs. Dock kan kunden alltid göra
en kortreklamation om han eller hon råkar ut för en sådan olycklig händelse
men man kan aldrig garantera utdelning från ett konkursbo".
Med vänlig hälsning
Nordea Bank AB (publ)
Catarina Andersson
Arne
Hej Arne
Tackf ör ditt mejl.
Jag har varit i kontakt med vår Kortservice som meddelar följande:
"Nej, kortförsäkringen gäller inte vid konkurs. Dock kan kunden alltid göra
en kortreklamation om han eller hon råkar ut för en sådan olycklig händelse
men man kan aldrig garantera utdelning från ett konkursbo".
Nordea Bank AB (publ)
Ja, så blev det ju för oss som var part i FlyMe-konkursen. Pengar kom snabbt och lätt i retur från Nordea (och andra banker) men inte från kortets reseförsäkring utan som en reklamation på kortköpet. Det är alltså inte så att det är solklart att den reklamationsrätten ska gälla vid konkurs. Frågan är om FlyMe återbetalningarna kan betraktas som ett prejudikat eller om bankerna kan hävda att det var en isolerad engångsföreteelse.
Lars
För den försiktige finnes ett alternativ. Om man bokar sin biljett via exempelvis Flygstolen.se, då har man möjlighet att köpa till en försäkring mot flygbolagskonkurs. Flygstolen tar 48Sek pp och bokning. Reglerna finner den intresserade här nedan. Begränsningen ligger däri att utbudet blir begränsat till de bolag flygstolen valt att samarbeta med
Arne
Konkursskydd Kostnad : 49 kr/biljett
Om du har köpt en biljett/biljetter hos ett flygbolag som kommit på obestånd eller gått i konkurs och därför ställt in sina avgångar, kan du förlora dina pengar.
För att skydda dig som kund om något sådant skulle inträffa, har Flygstolen.se tecknat försäkring för samtliga biljetter, det innebär att du får kompensation för förluster enligt den omfattning som vi beskriver nedan. Om ett reguljärt flygbolag inte kan fullfölja sina åtaganden och ställer in sina flygningar på grund av obestånd eller konkurs (enligt gällande svensk lagstiftning) förbinder sig Flygstolen.se för nedanstående:
Om du ännu inte har påbörjat den försäkrade flygningen när försäkringsfallet inträffar, ersätts du med det belopp du betalt för flygbiljetten (dock max 50 000 kr per biljett).
Om du redan har påbörjat en försäkrad flygning när försäkringsfallet inträffar kan du välja att få ersättning för antingen:
a) den del av flygpriset som inte kan nyttjas eller
b) kostnaderna för en likvärdig returflygning.
Du ska med bindande verkan ange ditt val enligt punkt a) eller b) i samband med att ersättningsanspråket görs gällande.
Den ersättning som framgår av punkt 1 eller 2 minskas med det belopp som återbetalas av flygbolaget eller dess befullmäktigade inkassobyrå eller avräkningsställe.Detta skydd täcker dock inte flygbolag som är registrerade under ”Chapter 11” (närmast företagsrekonstruktion) när biljetten betalas och skrivs ut. Information om vilka bolag som ligger under chapter 11 finner du på www.ipplondon.co.uk (http://www.ipplondon.co.uk/) under Airline news.
För att kunna erbjuda denna service måste vi ta ut en mindre avgift, som täcker administrativa kostnader och ersättningskrav för berörda passagerare.
Hej Lars,
Är det själva kortköpet/banken (i ditt fall Nordea) som reklameras? dvs att man inte fått "levererat" det man köpt? Själva kortköpet i sig har ju fungerat. Jag trodde reklamationen var mot själva flygbolaget. Det är ju de som har gått i konkurs. Har svårt att få kläm på detta. Ursäkta min okunskap :)
Tomas
Jag trodde reklamationen var mot själva flygbolaget. Det är ju de som har gått i konkurs. :)
När det gäller konkurs så är det ju så att den som köpt en resa har en fordran på konkursboet (kan inte riktigt kallas reklamation). Men det är en oprioriterad fordran som i praktiken aldrig ger nått tillbaka när konkursförvaltaren är klar. Först ska staten (moms & skatter) och banker mfl ha sitt.
När det gäller kortföretagen så har jag inte koll på juridiken. Men i fallet FlyMe var resonemanget ungefär så här (tror jag):
Den som köper resan med kreditkort får en faktura från kortföretaget, i det läget uppstår en "gråzon", kortföretaget var på sätt och vis säljare av resan. Kortföretaget/banken är inte i konkurs men samtidigt kan de inte leverera den vara som kunden köpt, alltså kan man reklamera köpet till dem.
Någon av bankerna tog snabbt beslutet att betala tillbaks och då hängde alla på för att inte få badwill.
Dessutom beslutades att även resor köpta med betalkort skulle omfattas av samma regler.
Hur bankerna resonerar nästa gång är svårt att veta, se Arnes inlägg ovan.
Lars
Till TomasR;
En sak till, jag förstår att du är orolig för din resa köpt av Sterling. Se TobbeS inlägg längre upp i tråden, där talas om att Sterlings ägare vill sälja. Det finns ju faktiskt en möjlighet att det lyckas och att ett annat bolag då tar över förpliktelserna mot er som köpt flygresa.
Lars,
tack för att du reder ut begreppen. Nu klarnar det. I mitt fall betalde jag direkt på nätet med betalkort/Visa. Det blir intressant att följa detta och se vart det blir av det.
Tomasflabb_flab
Kalimera
2008-10-21, 16:00
Om man bokar sin biljett via exempelvis Flygstolen.se, då har man möjlighet att köpa till en försäkring mot flygbolagskonkurs. Flygstolen tar 48Sek pp och bokning. Bokar man på Travellink (http://www.travellink.se/fragor-svar/flygbolagskonkurs) ingår försäkring mot konkurs i priset. Med vissa undantag:
Försäkringen gäller inte för flygbolag som när biljetten/hotellbokningen betalas och skrivs ut är under företagsrekonstruktion, är registrerade under ”Chapter 11” eller i övrigt är insolvent eller försatt i konkurs. För närvarande berör detta följande flygbolag:
Manx2, Helios Airways, Avianca, BWIA, Independence Air, Mesaba Airlines, Olympic Airlines, Sham Wings Airlines, Varig, ATA och Alitalia.
Här kommer lite mer info om Sterlings försök att hitta ny ägare.
http://www.boarding.no/art.asp?id=33635
I Sydsvenskan idag stod det om ett stort Norskt resebolag, jag kommer inte ihåg vad det hette och jag orkar inte leta rätt på artikeln..., som nu slutar sälja biljetter för både Sterling och Olympic.
Olympic kan jag köpa för det bolaget vet vi ju nu kommer att försvinna/ombildas, men Sterling tycker jag är lite märkligt. För utåt sett så är ju bolaget "friskt". Även om det ryktas om att bolaget är "skakig". Men det är fortfarande bara rykten. Sterling själva har ju inte varnat för några problem ännu. Samtidigt hjälper jag väl inte heller till eftersom jag skrivit att jag/man kanske inte ska köpa biljetter av dem med avgång alltför långt fram i tiden.
Samtidigt känns det lite tveeggat. Man ska ju inte skjuta ett bolag i sank bara för att det ryktas om det... Då bidrar man ju bara till undergången. Samtidigt vill man ju inte förlora biljetter och pengar på en konkurs...
Man kan inte både ha kakan och äta den. Oavsett hur gärna man än vill... :D
Anna Pernilla
2008-10-26, 18:23
Det är på Berg-Hansen resebyrå (å där jobbar jag numera) man inte säljer biljetter till Sterling. Eller rättare sagt, vi rekommenderar våra kunder att inte köpa biljetter.
Nytt om Sterlings kris hittar ni på
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=18639
De verkar bli bra för er som bokat biljetter till sommaren. En ny ägare tar förmodligen över allt ansvar.
Torbjörn
...och idag begär dom sig själva i konkurs. Synd för det var bra med direktflyg GBG-Athen.
Ja, det är himla synd, det var ofta väldigt billiga resor man hittade med dem. Jag tjatar ständigt om min resa för 2 till ARN-Athen t o r för 2200 kr sammanlagt. Då var vi borta i 3 veckor.
Nu är det himla synd för er alla, som bokat och betalat.....Beklagar, kan man väl få säga!!?:eek:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.