handdator

Visa fullständig version : vilken ö är bäst?


litentuva
2008-10-05, 17:48
Hej alla Dodekanesexperter!
Har varit på Rodos och Karpathos, vilken annan ö i Dodekaneserna är det dags för mig och min familj att upptäcka och varför?

tack för tips!flabb_flab

Lissi
2008-10-05, 18:44
Tilos!!:D Den ön har allt!

Även Kalymnos och Patmos är värda besök..

Lissi -som älskar T-öar!

Riitta
2008-10-05, 19:16
Kalymnos och Telendos också förstås:)Om du läser allt vad MonicaP skriver i sin hörna,så kan du inte låta bli och åka ditflabb_flab

Riitta, som har Kalymnos i sitt hjärta för evigtbye_bye

Soleil
2008-10-05, 21:52
Symi... men vet om det passar för barnfamiljer.

Soleil
2008-10-05, 21:52
...men vet ej ...

RUJO
2008-10-06, 21:45
Det finns ju många pärlor i Dod... Symi, Telendos nära Rhodos. men glöm inte Lipsi
lite norr över. En riktig pärla med nära till allt och då i "liten" skala. Tycker nog att
Patmos är överreklamerad. OK som kulturmål med kloster och grotta, men som bad och mysö vill jag inte föreslå den.

Kalimera
2008-10-07, 08:10
Har varit på Rodos och Karpathos, vilken annan ö i Dodekaneserna är det dags för mig och min familj att upptäcka och varför? Vill ni flyga direkt, på charter eller går det bra att åka på egen hand?

Mia62
2008-10-07, 17:18
Smaken är som baken, så vilken ö som är bäst vet jag inte men jag tycker lilla Nissyros och ännu mindre Pserimos är värda ett litet besök. Men ska man stanna hela semestern på en ö är Kalymnos ett bra val.

litentuva
2008-10-08, 13:44
Vill ni flyga direkt, på charter eller går det bra att åka på egen hand?

Gärna direkt men vi är inte främmande för äventyr och barnen är flexibla och klarar bra att fara runt på konstiga tider. Vi hade inte tänkt åka charter utan bokar hellre boendet på egen hand. Dock vill vi inte bli sittande i nån hamn mitt i natten i väntan på morgonbåt. Ska tillägga att resan avslutas på Kreta och att det bör vara hyffsat smidigt att ta sig dit.flabb_flab

Kalimera
2008-10-08, 15:20
Ska tillägga att resan avslutas på Kreta och att det bör vara hyffsat smidigt att ta sig dit.Tja, de enda öar i doddarna som har hyfsade förbindelse med Kreta är Rhodos och Karpathos, och där har ni ju redan varit. :) Kassos har också båtförbindelse med Kreta, men det är nog en för liten ö för er smak. Även Chalki har båtförbindelse med Kreta, det skulle kunna vara ett alternativ. Chalki är en karg liten ö med bara en by (mycket fin) och ett fåtal stränder, liksom ett fåtal turister. Dit åker man med båt från Rhodos stad, eller från Skala Kamirou 50 kilometer söder om Rhodos stad. Men det bästa alternativet torde vara Tilos, doddarnas bästa ö, tycker jag. Så ni skulle kunna flyga till Rhodos, stanna några nätter på Tilos, åka tillbaka till Rhodos och sedan vidare till Kreta.

litentuva
2008-10-08, 16:08
Tack för tipsen!:p
Är det dagliga förbindelser från Rodos till Tilos, hur lång är båtresan? Samma fråga gäller Chalki som ju också verkar vara ett alternativ att se över!

Kalimera
2008-10-08, 16:25
Är det dagliga förbindelser från Rodos till Tilos, hur lång är båtresan? Samma fråga gäller Chalki som ju också verkar vara ett alternativ att se över!I princip daglig förbindelse under sommarmånaderna. Båtresan tar inte lång tid, det är nära till både Tilos och Chalki. Här är en egengjord karta. :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/karta_do.jpg


http://www.kalimera.se/bilder/forum/chalki_2.jpg

Chalki är en bortglömd liten pärla. Trots att det är så enkelt att ta sig tid. När vi var där förra året fanns det bara fyra svenskar på ön. :eek:

Siri A
2008-10-08, 16:31
Chalki är en bortglömd liten pärla. Trots att det är så enkelt att ta sig tid. När vi var där förra året fanns det bara fyra svenskar på ön. :eek:Fin stämmning i bilden! :) Är det någon som borde delta i Kalimeras fototävlig så är det ju du själv... ;)

Hur är utbudet på restauranger? Hamnpromenaden ser ut att vara ganska öde?!

Kalimera
2008-10-08, 16:43
Är det någon som borde delta i Kalimeras fototävlig så är det ju du själv...Tack.

Hur är utbudet på restauranger? Hamnpromenaden ser ut att vara ganska öde?!Utbudet är stort, framförallt på motsatta sidan.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/chalki_3.jpg

Andra delen av hamnpromenaden. Under pilarna finns tavernor. Kvällarna är hur mysiga som helst.

Siri A
2008-10-08, 16:48
Andra delen av hamnpromenaden. Under pilarna finns tavernor. Kvällarna är hur mysiga som helst.Ja det kan jag tänka mig! :) Om jag tittar noggrannare ser jag ju en restaurang skymta till höger i bild på det första fotot.

Hur är ön i övrigt? Stränder? Byar? Naturen? Chalki är en ganska anonym ö på Kalimera. :)

litentuva
2008-10-08, 17:01
Ser mysigt ut, påminner om venezianska hamnen i Rethymno...

Kör på med lite fler frågor när jag ändå är i farten...

Hur lång är båtresan om man åker från Aten istället och brukar båtarna gå morgon eller kväll?
Måste man ta sig till Rodos först eller går båtar direkt t Tilos och Chalki från Aten?
Sterling, som ju bara flyger till Aten o Kreta, har betydligt billigare flygstolar än vad jag kan hitta till Rodos med charterbolagen...

Euxapisto polli!flabb_flab

Kalimera
2008-10-08, 17:03
Om jag tittar noggrannare ser jag ju en restaurang skymta till höger i bild på det första fotot. Det finns fler än den.

Stränder? Finns ett fåtal, inga man springer benen av sig för, men vattnet är gudomligt.

Byar? Finns bara en bebodd by (finns även en obebodd by).

Naturen? Extremt karg!

Siri A
2008-10-08, 17:04
Tack! :)

Monica P
2008-10-08, 17:08
Dodekanesa är fint, vilken ö man än väljer. En liten varning: kolla innan ni reser om det går några båtar över huvud taget...nåja, så illa ska det väl inte gå, men regeringen förhandlar med rederierna om bidragen till utkantsöarna , kalla det glesbygdsstöd eller vad som helst, och det kan bli stora förändringar nästa år. exempelvis Karpathos har inte haft nån båt på två veckor, så det börjar bli ont om vissa varor där.
De två båtar som går från Kreta och norrut via Dodekanesa, Ierapetra och Kornaros, befinner sig under service.
Det är hemska summor det är fråga om, så det är inte underligt att förhandlingarna kärvar. Vi hoppas på lösning innan det blir allvarliga problem. Allt vi förbrukar och det lilla som produceras måste ju fraktas , rimligen per båt. Då har jag inte ens räknat in turisterna. Det inhemska resandet är inte heller så litet, i och med att Aten är den stora centralorten.

Kalimera
2008-10-08, 17:09
Ser mysigt utDet ÄR mysigt. ;)

Hur lång är båtresan om man åker från Aten istället och brukar båtarna gå morgon eller kväll? Väldigt lång. Jag skulle inte åka från Pireus.

Måste man ta sig till Rodos först eller går båtar direkt t Tilos och Chalki från Aten? Det finns förbindelse med Pireus men det tar en faslig tid.

Glömde en sak: det går charter till Tilos, men inte till Chalki.

litentuva
2008-10-08, 17:11
Okey! Tack!