handdator

Visa fullständig version : nytt inlägg ang flytt till grekland...tacksam för tips:)


malin72
2008-10-05, 16:08
jo det blev lite fel i det förra inlägget så nu gör jag ett nytt:o
efter årsskiftet så flytter vi ev ner till grekland, inte till centrala aten hoppas jag för där var det kaos och jag måste få ha min blommorklapp_klap
men till ett hus någonstanns straxt utanför!!!
problemet är detta med skolor, jag har läst mig till att ambasaden ev kan svara men några här inne har väl erfarenheter om svenska barn i Grekland:rolleyes:
jag själv är hemma på dagarna men vi har 2 barn en på 15 och en på 9 år...
Att den äldsta kanske kan läsa på distans, inte vet jag allt är ju så nytt:confused:

vad tycker ni att vi ska tänka på nu när vi går i tankar om att flytta ner???
Sambon åker redan nu fram och tillbaka och vi fick följa med honom i 10 dagar runt påsk..så lite vet vi redan:)

Alla tips om vad ni tycker och era egna erfarenheter blir jag jätte glad för, man har ju tusen tankar i huvudet nu:p
mvh Malin

Elisabet
2008-10-05, 17:32
Min brorsdotter som går i 8an läser den här terminen med Sofia Distans. De ger distansundervisning av svenska högstadiet och gymnasiet till elever i hela världen (även Sverige). Hon har bara läst sedan 1 september men hittills är hon och föräldrarna nöjda med hur det fungerar.

Hennes två syskon går i en 4-6:a i svenska skolan där de bor. Det fungerar också bra. Det finns en sådan i Aten om jag inte minns fel.

Ett annat alternativ är naturligtvis att dina barn går i en grekisk skola.

För övrigt tror jag nog du får säkrare svar om hur du ska gå till väga av ambassaden än här i forumet.

malin72
2008-10-05, 18:57
tack så mycket för svar:)
så det finns svensk skola där nere....det var det jag inte trodde att det fanns men vad braklapp_klap, sambon ska ta kontakt med ambassaden när han åker ner den 19:e igen....det är nog mest den yngre jag är orolig över, den stora kan man ju lättare lösa med distans som sagt!!

monica
2008-10-05, 19:07
tack så mycket för svar:)
så det finns svensk skola där nere....det var det jag inte trodde att det fanns men vad braklapp_klap, sambon ska ta kontakt med ambassaden när han åker ner den 19:e igen....det är nog mest den yngre jag är orolig över, den stora kan man ju lättare lösa med distans som sagt!!


Ja, det finns en svensk skola där barnen går 1 och halvtimme per vecka.
På Svenska Ambassaden jobbar en av fröknarna, hon heter Kerstin Henriksson. Jag har skrivit ett PM till dig och förklarat lite bättre.

Monica

malin72
2008-10-05, 20:09
Ja, det finns en svensk skola där barnen går 1 och halvtimme per vecka.
På Svenska Ambassaden jobbar en av fröknarna, hon heter Kerstin Henriksson. Jag har skrivit ett PM till dig och förklarat lite bättre.

Monica


tack Monica jag såg det och ska svara där i med:)

ang tiden vi ska bo där är endast 1 år som det verkar...alltså ska barnen inte "växa upp" där nere utan klara studier i ett årbye_bye

Elisabet
2008-10-05, 20:45
I så fall kan ni ansöka om hemundervisning för den yngre. Hör med den skola h*n går i om ni får låna läroböcker och ha mejlkontakt med läraren, så kan h*n följa samma undervisningsplan.

Det borde förresten kunna funka med den äldre också.