handdator

Visa fullständig version : En något märklig fråga!


cirpa
2008-10-03, 11:38
Jag har ett litet bekymmer gällande nässpray:o... Jag har hört från olika håll att det kan vara bra att ge nässpray till sonen 1 1/2 år när vi ska flyga för att minska lock för öronen....Dessutom råkar det vara så att jag är beroende av nässpray och blir totalt igentäppt bara vid tanken på en hel flygresa utan att ha sprayen tillhands...sitter i huvudet förmodligen men lika sant för det:D...
Nu till min fråga...Man får ju inte ta med behållare med vätska i in på planet...Hur kinkiga är dom? Gäller det även en lite flaska som nässpray? Det är säkert en fånig fråga men väldigt viktig för en "missbrukare" som jag...hehe...Nån som vet?

hälsningar Cirpa

greklandsgalen
2008-10-03, 12:28
Det gäller flaskor o dyl som är större än 100 ml. Så nässprey går bra att ta med, så vitt jag vet är dom behållarna väldigt små...:)

wilda
2008-10-03, 12:44
Vi hade nässpray i skötväskan (mitt handbagage...) och den behövde inte ens ligga i den lilla påsen där man har övriga vätskebehållare. Sen behövdes det inte alls till dottern. Hon reagerade överhuvudtaget inte över nån tryckförändring.

cirpa
2008-10-03, 14:40
Tack snälla ni!Då kan jag lugnt lägga ner det i handbagaget utan att behöva oroa mig för att dom tvingar mig slänga mitt kära nässprayflabb_flab! En fråga till då...ska man ge nässpray innan eller ?Handlar det bara om att dom inte ska vara täppta i näsan eller påverkar det på nåt annat sätt?

Karin T
2008-10-03, 15:12
Jag har hört från olika håll att det kan vara bra att ge nässpray till sonen 1 1/2 år när vi ska flyga för att minska lock för öronen....


Jag fick lära mig något nytt gällande öronvärk under flygning i somras. När vi reste hem från semestern var det en flicka på andra sidan gången som hade rejält ont i öronen och grät häftigt:(. Flygvärdinnan fixade detta genom att ta 4 st plastglas och 2 st servetter. Hon blötte servetterna i vatten och la i varsitt glas, sedan stoppade hon i de andra glasen över den blöta servetten. Flickan fick sedan hålla glasen som 2 trattar över öronen och hör och häpnad, värken släppte!! Efter några minuter var hon glad och pigg igen :p. Har ingen förklaring till hur det kan ske, men det var fantastiskt att se.

cirpa
2008-10-03, 15:20
Oj,häftigt! Det ska jag absolut lägga på minnet!Hoppas såklart att vi inte behöver testa men bra att vet utifall att...TACK!

Eva L
2008-10-03, 23:05
Mitt barnbarn har rest med flyg flera gånger första gången vid tre månaders ålder samt vid 8 månader och vid 16 och 17 månader. Han har varit helt nöjd och inte fått några som helst symptom från öronen. Jag tycker inte att ni ska medicinera förebyggande utan avvakta och se vad som händer. Om du ammar kan det vara bra att göra det vid start och landning.

Eva

Elisabet
2008-10-04, 09:13
Och om man inte ammar är det smart att ge barnet något att dricka vid start och landning, gärna ur nappflaska om han är van vid den. När han sväljer ventileras trycket i öronen.

cirpa
2008-10-16, 06:41
Nu med facit i handen förstår jag att det inte fanns någon anledning att oroa sig!Min son hade inga besvär varken vid start eller landning. Båda flyresorna gick utan några som helst problem. Tack för era svar!

Kalimera
2008-10-17, 17:51
Nu med facit i handen förstår jag att det inte fanns någon anledning att oroa sig!Min son hade inga besvär varken vid start eller landning. Båda flyresorna gick utan några som helst problem. Tack för era svar!Roligt att höra att allt gick bra. Välkomna hem! bye_bye