handdator

Visa fullständig version : Djupfrys


Monica P
2008-10-02, 21:08
Frysboxen pajade! Våra djupfrysta fiskar levde farligt! Frysskåpet var knökfullt! Situationen krävde raska grepp: Grannfruarna fick fisk, kompisarna fick fisk, ålderdomshemmet fick fisk... gamla otrevliga frysta limpor blev getmat, odiagnosticerbara saker åkte i soptunnan ( VAD var det egentligen i den där plastbunken???). Det löste sig alltså utan tårar, men nog var det nära. Tänk er: först simmar, dyker och harpunerar gubben fisk i fyra-fem timmar, fjällar och grovrensar i havet i en timma, sen finrensar jag en timma till där hemma, kokar kattmat av huvuden och stjärtar, paketerar och datummärker och fryser in. Detta är nöjesdelen. Tillkommer vård av harpuner, dykutustning och utflyktsgrejer, ibland båt, och ska man gå in på kostnader blir det dyr fisk, tro mig, fråga inte vad alla grejor har kostat under åren.

Men i kväll är jag glad: den nya frysboxen är på plats, vit och vacker, tyst och energisnål (sa försäljaren).

Redan i morgon tar vi nya tag: simma, dyka, harpunera, rensa, ÄTA !

Riitta
2008-10-02, 21:35
Kan känna paniken när frysen pajar:oLycka till med den nya och god fiskelycka i morgon:)

Riittabye_bye

MonkanS
2008-10-02, 21:52
Det där med full frys känner jag minsann igen. Här är det bär och svamp i
långa banor + en del annat. Som den ekorre man är så vill man ju lägga upp ett litet lager av naturens överflöd. Jag har också den tanken ibland att vad göra om frysen skulle paja helt plötsligt? Då blir det väl till att snabbt köpa sig en ny frys för att rädda sin skatt.

//Monica