handdator

Visa fullständig version : Vad är sannolikheten (avd. duschdraperi)?


Charleston
2008-10-01, 15:33
Årets septemberresa till Grekland bjöd på, bland mycket annat, något jag aldrig trodde jag skulle få uppleva. Vi bodde på tre olika ställen och ALLA DUSCHUTRYMMEN HADE DUSCHDRAPERI!!! I RÄTT LÄNGD!!!
Först Kosta Reli studios på Fourni under fem dagar (30 euro/natt, förbokat veckan innan). Sen Valeta Studios utanför Armenistis på Ikaria under nio dagar (30 euro/natt, förbokat dagarna innan avresa). Och slutligen Hotell Alma strax intill Omonia Square i Aten en natt (50 euro, förbokat i våras).
De två första boendena var överhuvudtaget helt suveräna. Atenhotellet var väl inte direkt suveränt, men klart acceptabelt, speciellt till det priset (då ingick även en, visserligen spartansk men ändå, frukost för två pers).
Men, alltså, vad kan sannolikheten för att detta med duschdraperi i rätt längd ska finnas på tre Greklandsboenden i rad, under samma resa, vara?
Som varande statistiker till professionen borde jag ju egentligen kunna räkna ut detta själv, men mitt urval är lite för litet (konfidenstintervallet blir för brett, dvs skattningen för osäker). Jag har tidigare kanske övernattat på 25-30 olika boenden i Grekland och duschdraperi har funnits på några enstaka av dom (max fem). Endast ett av dem var i rätt längd, men då var duschutrymmet så minimalt så det var helt omöjligt att låta bli att bli insvept av det inte helt kliniskt rena draperiet, med följd att vi helt sonika tog bort det under vår vistelse. Annars har det (duschdraperiet)
antingen slutat en halvmeter från golvet eller också har det varit en halvmeter för långt och legat som en nyslagen octopus på golvet. Och nu upplevde jag alltså perfektionen på tre ställen i rad!
Kanske har det i år skett en generell förbättring från tidigare år, vad vet jag? Finns det någon som "råkat ut för" något liknande?
/Thomas