handdator

Visa fullständig version : Någon som vet var denna strand ligger?


Discoduck
2005-08-12, 10:25
Googlade på lite bilder med kreta som sökord och fick upp denna bild.
Någon som vet var denna strand är belägen?
Tack på förhand!

http://volker.umpfenbach.de/bilder/reisen/kreta2001/high/0110111521.jpg

Kalimera
2005-08-12, 10:40
Någon som vet var denna strand är belägen? Det är Balos beach på halvön Gramvoussa väster om Kastelli Kissamo (på västra Kreta).

Discoduck
2005-08-12, 10:46
Aha, tackar för det snabba svaret :)
Är det värt att åka dit? Ser ju otroligt fint ut iaf!

Kalimera
2005-08-12, 11:04
Aha, tackar för det snabba svaret :)
Är det värt att åka dit? Ser ju otroligt fint ut iaf!Har tyvärr inte varit där, men flera Chaniabor jag träffade sa att "dit måste du bara åka", tyvärr hann jag inte med det. Du åker dit med utflyktsbåt från Kastelli.

Discoduck
2005-08-12, 11:08
Har tyvärr inte varit där, men flera Chaniabor jag träffade sa att "dit måste du bara åka", tyvärr hann jag inte med det. Du åker dit med utflyktsbåt från Kastelli.

Ok, ska nog iaf ta mig en liten titt på den beachen om det blir kreta i år :)!

Ruby
2005-08-12, 11:16
http://volker.umpfenbach.de/bilder/reisen/kreta2001/high/0110111521.jpgVilken bild! :eek:

Det måste nog bli Kreta snart igen för mig också...

Ruby - som officiellt inte gillar sandstränder ;)

Elisabet
2005-08-12, 11:50
Ruby - som officiellt inte gillar sandstränder ;)Vilken tur att du inte alltid måste vara officiell då ;)

Stina
2005-08-12, 18:19
Aha, tackar för det snabba svaret :)
Är det värt att åka dit? Ser ju otroligt fint ut iaf!

Hej!
Vi var på Balos beach nu i juni och platsen är mycket vacker!
Men! Vägen dit är usel, och då är jag ändå inte den som är den när det gäller grekiska vägar;)
Vi påbörjade färden med vår hyrbil, en Citroen C3, och vägen blev allt mindre och stenarna allt större!
Vi beslöt oss för att parkera vid lämpligt bredare parti av vägen, när vi mötte två fransmän som övertygade oss om att vägen blev bättre en bit längre fram.
Vi "klättrade" vidare med vår lilla bil, men efter ytterligare någon kilometer var stenarna både stora och vassa samt att vägen var smal och mycket gropig(branterna utför på sidorna undvek vi att titta på;))
Vi parkerade bilen och började gå...det var långt!
Vandringen tog en timma och det var stekhett! Tystnaden var total och kryddofterna bedövande, utsikten fantastisk!
Vi passerade en liten kyrka och strax invid den fanns en källa med friskt vatten från bergen. Vi träffade på några herdar som visade oss källan.
Efter ytterligare ett par kilometer fanns det en liten kantina som sålde drycker och lite andra kioskvaror.
Kantinan var mycket enkel och drevs av en äldre grek, som nog egentligen var herde.
Det fanns ett par snälla åsnor där samt nyfikna getter som tiggde mat!
Vi köpte lite iste och gick sedan vidare.
Efter en stund slutade den lilla vägen och övergick i en stig.
Vid vägens slut fanns en parkering och vi häpnade när vi såg att där stod några små vanliga hyrbilar! Hur i hela friden hade de lyckats att köra över de stora stenblocken och groparna? Hade de lyft över bilarna;)
Vi tittade ju förstås inte under dem...
Sedan tog väl vandringen ytterligare en kvart-20 minuter, sista biten bestod av branta stentrappor.
Men vilken utsikt! Såg ut som en lagun på en söderhavsö!
Mycket vackert! Det vackra förstördes dock något av att jag träffade på en orm(är hemskt rädd för ormar)
Själva stranden är extremt långgrund och man kände en svag doft av svavel på platsen. Som badplats är väl Balos Beach inte så bra, men annorlunda!
Vandringen från där vi ställde bilen tog en timma.
När vi väl pustat ut anlände en badbåt full med turister från Chania...inte så kul när vi vandrat så långt för att få uppleva en vildstrand.

Nåväl, skall ni dit så hyr en Jeep eller Offroad-MC.

Mvh. Stina

Discoduck
2005-08-12, 18:27
Hej!
Vi var på Balos beach nu i juni och platsen är mycket vacker!
Men! Vägen dit är usel, och då är jag ändå inte den som är den när det gäller grekiska vägar;)
Vi påbörjade färden med vår hyrbil, en Citroen C3, och vägen blev allt mindre och stenarna allt större!
Vi beslöt oss för att parkera vid lämpligt bredare parti av vägen, när vi mötte två fransmän som övertygade oss om att vägen blev bättre en bit längre fram.
Vi "klättrade" vidare med vår lilla bil, men efter ytterligare någon kilometer var stenarna både stora och vassa samt att vägen var smal och mycket gropig(branterna utför på sidorna undvek vi att titta på;))
Vi parkerade bilen och började gå...det var långt!
Vandringen tog en timma och det var stekhett! Tystnaden var total och kryddofterna bedövande, utsikten fantastisk!
Vi passerade en liten kyrka och strax invid den fanns en källa med friskt vatten från bergen. Vi träffade på några herdar som visade oss källan.
Efter ytterligare ett par kilometer fanns det en liten kantina som sålde drycker och lite andra kioskvaror.
Kantinan var mycket enkel och drevs av en äldre grek, som nog egentligen var herde.
Det fanns ett par snälla åsnor där samt nyfikna getter som tiggde mat!
Vi köpte lite iste och gick sedan vidare.
Efter en stund slutade den lilla vägen och övergick i en stig.
Vid vägens slut fanns en parkering och vi häpnade när vi såg att där stod några små vanliga hyrbilar! Hur i hela friden hade de lyckats att köra över de stora stenblocken och groparna? Hade de lyft över bilarna;)
Vi tittade ju förstås inte under dem...
Sedan tog väl vandringen ytterligare en kvart-20 minuter, sista biten bestod av branta stentrappor.
Men vilken utsikt! Såg ut som en lagun på en söderhavsö!
Mycket vackert! Det vackra förstördes dock något av att jag träffade på en orm(är hemskt rädd för ormar)
Själva stranden är extremt långgrund och man kände en svag doft av svavel på platsen. Som badplats är väl Balos Beach inte så bra, men annorlunda!
Vandringen från där vi ställde bilen tog en timma.
När vi väl pustat ut anlände en badbåt full med turister från Chania...inte så kul när vi vandrat så långt för att få uppleva en vildstrand.

Nåväl, skall ni dit så hyr en Jeep eller Offroad-MC.

Mvh. Stina

Låter ju lovande (bortsett från ormen och bilvägen då :))
Men som Janne påpekade så kanske man kan ta en båt direkt dit.
Synd bara att man i så fall säkerligen får dela denna pärla med massa andra...