handdator

Visa fullständig version : Att leva med funktionshinder i Grekland


drottningenNR1
2008-09-29, 15:02
heej, har en fråga angoende hur man lever i grekland med ett funktionshinder och vad dom gör det lättare för dom att leva i landet ?
tack för svar SNABBT!!!

UlfWiman
2008-09-29, 16:35
Kort och koncist.
Inte speciellt mycket utom vid nybyggen av köpcentra m.m. Köpcentrat i Kifisia (Athen) är ett undantag. Tunnelbanan ett problem. Gator och övergångsställen likaså. Trottoarkanter på upp till 32cm. Trappor överallt. Xania stad efter Halidon är ett undantag med avfasade övergångar m.m. Jag som är med cykel (rollator) är inte poppis hos vissa taxiförare. Efter N Kydonia stannar de inte om jag har den med mig, utan jag måste beställa direkt hem och tala om att den ska med. Långfärdsbussarna kan inte niga i fronten, plus att chauffören är inte sugen på att stiga ur och lasta den bak om jag lyckas ta mig ombord. Lokalbussarna är bättre om nu turisterna kan tänka sig att ge plats för mig. Svenskar, greker, norrmän, finnar är vänliga och fixar plats, men engelsmän och framförallt tyskar är ovilliga att flytta på sig och det är inga trevliga kommentarer jag har hört. Tyskarna vet ej att jag förstår mycket bra tyska och engelskan är det andra modersmålet. Jag har vissa taxikillars kort och de ringer jag till och får ett utmärkt bemötande samt hjälp med inbärning av varor och dyligt. De blir nästan förnärmade när jag ger extra som tack för hjälpen.
Vill du veta mer så maila eller PM'a mig så vi slipper tråka ut andra med livet som funktionshindrad.
Extra kul är det när jag går till MultiRama och deras dator eller Tv avdelning. Nu är jag bra kund där så de hjälper mig en trappa ner/upp och fixar sedan taxi och bär ut till taxin. Jag fick beröm av butikschefen då jag skrivt till huvudkontoret och klagat på tillgängligheten. Det finns nämligen hiss på lagret, men får ej användas för persontransport.

Uffe

Monica P
2008-09-29, 19:15
Nämen Uffe, inte tråkar det ut folk att höra om funktionshindrades problem! Förr eller senare drabbar det oss allihop, garanterat, och vi vill väl bli bemötta som folk då med? Jag är glad att jag har både ben, hjärta och huvud i behåll än, men vet att det kan ändra sig på en sekund.
-Att vara funktionshindrad i Grekland är ingen större höjdare , om man vill vara ute och röra på sig, alltså, och det förmodar jag att skribenten vill. Som Uffe säger är det massor av hinder i form av trappor,backar, idiotiska planlösningar inomhus, trottoarer som även fullt spänstiga personer kan ha problem med. Det har långsamt blivit bättre, men det är ju typiskt, som en av Greklands idrottskillar i rullstol sa, Pekingmedaljör i Boccia, som svar på en fråga vad han tyckte om att alla parkerar på handikapplatser o.s.v : "folk ser ju aldrig att nån rullstolsburen är ute, klart man parkerar där då, men vi går ju aldrig ut just för att det är så omöjligt." Och han borde veta vad han talar om.
Den andra aspekten som jag kan tycka är lite generösare än i Sverige är attityden till handikappade. Åtminstone här på det lilla stället jag bor är det inget konstigt att man har ett handikapp, det är till och med vanligt, och med den olycksstatistik som vi har finns det i var och varannan familj nån som inte är helt frisk eller arbetsför eller kalla det vad ni vill... Vad ska man göra när det är som det är med sjukvården: gamlingar och ofärdiga bor kvar i sin familj, det finns inget val, eller snarast, valet är urdåligt. Alltså tar man för givet att acceptera funktionshinder av alla slag. Jag ser det trots allt som positivt, en bit av vårt liv som vi får göra det bästa möjliga av. Vi har till exempel en svårt psykiskt sjuk person i familjen som gör att vi aldrig kan åka hemifrån mer än över dagen. Men att ändra på det går inte, alltså har vi accepterat det.
Så Grekland är inget enkelt ställe att leva på med funktionshinder, men massor av folk gör det ändå!
Gäller det en resa, en turistvistelse, lär man ha nytta av att kolla upp stället först så man inte kommer till det brantaste stället i hela landet. Och där tror jag Kalimeras samlade kunskaper kan komma till nytta!

Eva L
2008-09-29, 21:42
Den fysiska miljön har många brister i Sverige för rörelsehindrade men på många ställen i Grekland är situationen helt katastrofal. Vi mötte under årets resa en man som försökte ta sig över gatan med rollator under siestan! i Plomario. Gissa om vi tyckte synd om honom.

Eva

UlfWiman
2008-09-29, 23:04
Hej Monika och Eva
Jag skriver vidare här och ska tillägga att på min "cykel" sitter det numera en gammaldags tuta. Mycket bra investering för 39.- (Claes Ohlsson), jag går inte obemärkt förbi längre om folk står ivägen. Anledningen till investeringen var att jag inte når knappen på bussen här i Sverige och på Kreta så det gäller att skaffa sig uppmärksamhet för att lösa vardagliga problem. Direkt till Eva kan jag säga att det finns butiker här i "stan" som jag inte tar mig in i, ex skoaffären på Byxtorget "Wedins". Jag tolkar det som att de inte vill sälja nya vinterskor till mig utan jag får gå någon annan stans för mina behov.
-En fråga till Eva!
-Hjälpte ni mannen i Plomari över gatan?
-Eller?
Jag har faktiskt fått hjälp över N Kydonia som inte är den lättaste att ta sig över även för en fullt frisk och rörlig människa. Min högst privata upplevelse av boende i Grekland är att vi inte finns. På det stora och fina Marinopoulis (Champion) inne i stan får jag åka varuhissen en trappa upp vid besök. Men de låter mig i alla fall åka utan knot.
Samtidigt får jag hoppas att ni får ha hälsan kvar så länge som möjligt, för det underlättar.

Det övriga bemötandet i landet från lokalbefolkningen skall sägas är mycket positivt. Alla hjälper till utom på en finare restaurang inne i Xania "inget namn" där jag inte var välkommen. Orkade inte argumentera utan gick vidare. Tilläggas ska att ett toabesök på taverna kan vara ett äventyr i landet i fråga för att i vissa fall vara omöjligt. Det är oftast väldigt smalt samt förenat med trappor både upp och ner. En kul upplevelse är taverna Panorama vid tunneln över till Elafonissos. Där frågade jag mannen om hur jag skulle göra. Han tittade på mig och svarade.
-Gå runt hörnan till träden om det bara är det "lilla"!
-Praktisk syn på livet eller hur?

Det skulle vara trevligt att få höra fler åsikter från andra öar om tillgänglighet o.s.v. Vad jag främst tänker på är de som framför allt sitter i rullstol. Jag satt i stol -05 till -06 och kunde bara gå en kort sträcka på egna ben. Sista returen -06 från Sverige blev jag lyft ombord på planet, både här och i Xania. Inga problem, det finns resurser och folk som hjälper till. Det enda är att man måste göra sig hörd och säga till redan när biljetten bokas och få koden "COWC" på biljetten. När jag for hem dan före julafton via Athen fick jag hjälp på flygplatsen med skjuts från entrén till gaten där Viking trafikerar och det var ingen liten sträcka i underjorden att ta sig. I och för sig finns det rullande trottoarer där men det är låååångt. Hissar är ett annat bekymmer i Grekland, eller vilka hissar. På flygplatser och dylikt finns det men knappast på mindre ställen.
Det kommer nog mera om jag får respons på det som skrivs. Ämnet är intressant då jag även har erfarenhet som "medhjälpare" från Rhodos 1978. Där bodde vi på Faliraki som då var nybyggt och fint. Det enda negativa var att vi fick ha egna middagstider i restaurangen då de tyska grupperna inte ville äta tillsammans med oss. Vi hade ett antal med oss som måste matas och gruppledaren gick till hotelledningen och klagade. Sådant hoppas jag är borta idag.

Uffe

Eva L
2008-09-30, 07:18
Ulf just då var gatan fri för mannen men vi tänkte på att det måste vara enda stunden på dagen som han kunde röra sig över gatan till den andra sidan. På grund av den hemska biltrafiken som även präglade en liten stad som Plomario. Motorcyklarna och mopederna verkade också framföras ovanligt vårdslöst och polisen verkade inte kunna ta tag i problemet tillräckligt effektivt.

Jag tror inte attityden till handikappade är bättre i Grekland än i Sverige som du skriver Monika. Den anda av acceptans som funktionshindrade möts av på en liten ort i Grekland finns säkert på en liten ort i Sverige också.

Eva