handdator

Visa fullständig version : Sunwing inclusive?


Ellabella
2005-08-11, 18:31
Vi ska till Sunwing Resort och funderar över att köpa till sunwing inclusive. Är det någon som har testat det? Var maten god?
Längtar till Grekland.
Tack på förhand
Ellabella :)

Henke
2005-12-12, 19:22
Jag, min sambo och vår nyfödda dotter funderar även vi på detta alternativ. Någon som kan rekommendera eller avfärda ?

Vi funderar på en resa någon gång framåt sept, okt -06. Då är vår dotter drygt 1 år gammal och vi tänkte detta alternativ kunde vara bekvämt om man har riktigt små barn med sig.

Vi önskar oss en lägenhet med fin havsutsikt och det verkar som om majoriteten av lägenheterna hade detta, dock hade de marklägenheter som gick under namnet "happy baby" skymd havsutsikt.

Någon som har erfarenhet av dessa baby-anpassade lägenheterna eller ska man välja en "vanlig" lägenhet med garanterad havsutsikt och välja till ett barn-kit som Ving erbjuder ?

Vore tråkigt att få ett dåligt läge och behöva stirra in i en betongvägg el. motsv. ...då lägger jag hellre till ett par hundringar och får en bedårande havsutsikt som förgyller resan ännu mer.

För övrigt måste jag säga att detta forum innehåller mycket bra info och diskussioner angående Grekland, sprng på det på google klapp_klap

xenos
2005-12-13, 06:01
Vi ska till Sunwing Resort och funderar över att köpa till sunwing inclusive. Är det någon som har testat det? Var maten god?
Längtar till Grekland.
Tack på förhand
Ellabella :)

Kreta, påpekar jag ihärdigt, förtjänar inte att man reser dit "all inclusive".
Det är en djupt orättvishandling mot ett folk och mot ett land och en kultur.
Tänk genast om!
Att vara Greklandsvän innebär att uppleva och upptäcka ex:s Kreta.
Gör det i stället är ni snälla!

Vi är många...

Erik
Ambassadaour of Ikaria och Kreta, idag.

nilam
2005-12-13, 08:28
Vi ska till Sunwing Resort och funderar över att köpa till sunwing inclusive. Är det någon som har testat det? Var maten god?
Längtar till Grekland.
Tack på förhand
Ellabella :)


Det är väl lite beroende på vad man vill ha ut av sin semester. Men jag skulle avråda er att ha all inclusive. Jag gjorde misstaget att boka halvpension en gång. Aldrig mer:eek: Samma mat från buffén varje kväll... efter 4 kvällar struntade vi i att maten redan var betald och gick ut resterande kvällar. Trodde att det skulle vara bekvämt när vi hade 3 barn med oss men de tyckte också att det var jättetråkigt. Dessutom kostade maten på hotellet exakt samma som vi betalt i förväg så vill man stanna på hotellet någon kväll så kan man ju göra det ändå. Jag ska tillägga att det inte var ett sunwing-hotell jag bodde på utan ett Blue village med fritidsresor men jag tror nog det är sak samma...

Malin

wilda
2005-12-13, 09:31
Jag håller med Erik.

Men trots att jag själv avskyr att på hotellanläggningar överhuvudtaget kan jag förstå de som bor där. Kanske särskilt om man har barn. Förmodar att det gör det enklare och bekvämare.

Men nu är Grekland ett väldigt enkelt land att vara i. Grekerna tycker om barn, och de är en självklar del av livet och samhället. Alltså är det lätt och välkommet att ha med barn överallt.

Jag tror att ni kommer missa en stor del av att just resa till Kreta om ni åker på All-inc. Vill ni ha den bekvämligheten: Åk till någon resort som redan är totalförstörd av turism... och där det inte spelar nån roll. Kreta (och Grekland i övrigt) bör upplevas på riktigt!

/Anna

emy
2005-12-13, 10:04
Jag håller med till en viss del.Kan vara bekvämt om man reser med små barn och bara stannar en vecka.Sen beror det på vad hotllet har för utbud av mat ,i regel är det väl buffe på all-inclusive.Kan man inte beställa typ frukost+middag el.lunch?Annars missar man många bra restauranger.Så tycker jag men alla tycker olika.
/emy

ford prefect
2005-12-13, 10:19
Vi åkte förra hösten (oktober) med Apollo All Inclusive till Rethymno Mare (Scaletta) med våran fyra åriga son. Vi räknade som så att den lilla extrakostnad (ca. 5 000:-) för All Inclusive (AI) motsvarade ungefär tillkommande kostnad för mat och dryck en vecka jämfört med "vanlig" charter.

Vad gäller AI så är det ju lite vad man vill ha ut av semestern - "bara" sola och bada eller åka runt och se en massa saker (kan man ju göra även med AI). Vi ville prova på AI för att veta hur det var.
Det som var bekvämt var ju allt som ingick, gratis glass/läsk till barnen, öl/vin/drinkar till vuxna. Maten var Ok men man blir lite less att äta ungefär samma buffémat till lunch och middag även om de varierade sig litegrann.

Då vi åkte rätt sent på året så var havet inget att bada i (röd flagg p.g.a. vågor) så det blev poolen på hotellet istället. Däremot var det bra med "barnklubben" då man åkte med fyraåringen då vi vuxna fick lite tid för oss själva.

Nu har vi åtminstone provat på AI och i sommras blev det "vanlig" charter.

//Åke

eva_bbe
2005-12-13, 10:35
Ursäkta, men i "min värld" hör inte Grekland och all inclusive ihop.
Jag har rest till Grekland varje sommar sedan min son var ett år.
"Kvällsnöjet" för vuxna är ju att välja ut kvällens matställe och att besöka olika spännande ställen. Våga för att vinna olika upplevelser!!!!
eva b

inkfish
2005-12-13, 10:45
Nu tycker jag att några av er är ute och åker. En helt ny användare skriver sitt första inlägg och vill veta a) hur all inclusive är, b) om maten var god. Hon ber däremot INTE om pekpinnar om allt hon missar om hon väljer all inclusive.

Låt var och en resa på sitt sätt.

Gita
2005-12-13, 11:29
Nu tycker jag att några av er är ute och åker. En helt ny användare skriver sitt första inlägg och vill veta a) hur all inclusive är, b) om maten var god. Hon ber däremot INTE om pekpinnar om allt hon missar om hon väljer all inclusive.

Låt var och en resa på sitt sätt.

Tack Inkfish för att du bromsade...:)

Vi har inte valt AI, men vi har bott på Sunwing och valt deras frukostbuffe både på Gran Canaria och Rhodos. Det var som en dröm... går ej att jämföra med andra hotells frukostbuffeer! Det var fräscht, variation, nybakat, allt fanns. Olika brödsorter, olika pålägg, färsk frukt, nybakade munkar, you name it! Man blev glad varje morgon!

Det var verkligen värt sitt pris! Men Sunwings resturanger (La Tasca) får mig att gråta, det är så dåligt. Vi har valt att äta där första kvällen när man är hjärndöd av trötthet, men maten är dyr och hemsk. Så säger man "aldrig mer". Våra norska vänner åt där nästan varje kväll i 14 dagar pga små barn som skulle in o sova tidigt. De överlevde... Grilrestaurangen var helt OK däremot.


Gita bye_bye

xristina
2005-12-13, 12:17
Låt var och en resa på sitt sätt.
Her skal man ikke spørre om mye før man nesten blir halshogd! Hjelpes meg... Helt enig med Ink - la folk reise hvor og hvordan de vil uten og "dømme" noen for det!

eva_bbe
2005-12-13, 13:01
Her skal man ikke spørre om mye før man nesten blir halshogd! Hjelpes meg... Helt enig med Ink - la folk reise hvor og hvordan de vil uten og "dømme" noen for det!

Genom att ha olika åsikter/erfarenheter så blir ju allt mer givande.Vi utbyter åsikter/erfarenheter.Det är väl inte att döma i detta forum utan att visa på olika möjligheter- flexibilitet.
eva b

Gita
2005-12-13, 13:01
Her skal man ikke spørre om mye før man nesten blir halshogd! Hjelpes meg... Helt enig med Ink - la folk reise hvor og hvordan de vil uten og "dømme" noen for det!

Risk för urspårning, men måste ta tillfället i akt!

Xristina - så sant! Jag tycker att det är så trist med fördömande inlägg, (inte bara i denna tråd, utan tidigare trådar) där man är negativ och talar om för andra (vuxna) människor att det som de tycker är helt fel. :eek: :eek: Jag vet att det är fler med mig som tycker att tonen ibland blir vädigt "pekpinneaktig" och mässande.

Tänk om vi kunde "hålla mun" när vi ser något som inte går ihop med våra egna tankar... om man stannar upp och försöker tänka hur ens inlägg påverkar den som läser det, så kanske man besinnar sig lite...?

Nu mässar jag... sorry...
Gita

xristina
2005-12-13, 13:47
Genom att ha olika åsikter/erfarenheter så blir ju allt mer givande.Vi utbyter åsikter/erfarenheter.Det är väl inte att döma i detta forum utan att visa på olika möjligheter- flexibilitet.
eva b
Men det er måten det blir skrevet på, som jeg reagerer på. Husk at følelser (ironi, spøkfullhet, sinne osv.) ikke kommer fram gjennom nettet om man ikke "krydrer" med noen smilies el.l. Og for nye mennesker her - kan det raskt bli oppfattet som angrep og fordømming. Ja, selv for oss erfarne kan det det...

Themis
2005-12-13, 13:59
Tycker minsann också att eventuella upplevda nackdelar med all inclusive kan skrivas om på ett mer diplomatiskt sätt. :rolleyes:
Kanske kan det vara OK att inte alla är ute efter kulturpplevelser i första hand utan sol, bad och avkoppling?
Och det är väl inte staket runt hotellen så att man inte KAN ta sig därifrån om det är så att man vill?

Själv har jag bott med helpension en gång, på Mallorca som 16-åring, och tycker likt andra här att det blev väldigt trist med samma buffé varje dag.
Men nu handlar det trots allt om en specifik Sunwing-anläggning, så mina o andras upplevelser av andra hotells matutbud är inte jätteintressanta i sammanhanget..

wilda
2005-12-13, 14:29
Jag ber om ursäkt om mitt tidigare inlägg lät som negativa pekpinnar... Det var inte alls meningen! Ville bara ge lite råd... :o


För att knyta an till första inlägget, och också då komma med ett råd, så är det att det kan vara värt att betala extra för utsikten!

Gör ni inte det kan det hända att ni får samma underbara utsikt. Men det finns ingen garanti för det. Och det ÄR jättetrist att sitta med en betongvägg framför ansiktet när man sitter på balkongen... eller en högljudd och stinkande parkeringsplats... eller om "balkongen" är en källarplanslösning med en gata i ansiktshöjd när man står upp.

Jag har av erfarenhet lärt mig att inte ta risken att inte betala...

/anna

yvonne
2005-12-13, 15:12
Risk för urspårning, men måste ta tillfället i akt!

Xristina - så sant! Jag tycker att det är så trist med fördömande inlägg, (inte bara i denna tråd, utan tidigare trådar) där man är negativ och talar om för andra (vuxna) människor att det som de tycker är helt fel. :eek: :eek: Jag vet att det är fler med mig som tycker att tonen ibland blir vädigt "pekpinneaktig" och mässande.

Tänk om vi kunde "hålla mun" när vi ser något som inte går ihop med våra egna tankar... om man stannar upp och försöker tänka hur ens inlägg påverkar den som läser det, så kanske man besinnar sig lite...?

Nu mässar jag... sorry...
Gita

Jag håller fullständigt med dig, tyvärr är det "vissa" personer här på forumet som kan vara väldigt fördömande, vilket har gjort att jag aktar mig för att skriva inlägg ibland, för att just inte få en "råsop".

Yvonne :( (som spårat ut fullständigt)

inkfish
2005-12-13, 15:28
Föreslår att denna senare del av diskussionen tas i den här tråden: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=2635 - det underlättar för trådskaparen att få svar på sin fråga.

inkfish/moderator

myssa
2005-12-13, 22:10
hej ellabella
jag kan berätta om när jag var för första gången på kreta maj-94.
visserligen länge sen men ändå.
jag tog med min då 4 åriga dotter och ville åka någon annanstans än spanien.
tittade länge och väl innan jag bestämde att vår resa skulle gå till sunwing i makrigialos.
vi valde hotelldelen med halv pension.
jag och min dotter var mycket nöjda.
då hade dom lollo och bernies buffe för barn och hon åt massor varje kväll.
dom hade en utsökt restaurang med otrolig service.
lite extra service för oss, en ensam kvinna med ett gulligt litet barn.
där åt jag den godaste sjötunga walewska jag någonsin ätit i hela mitt liv.
och frukostbuffen var suverän.där fanns allt.
lunchen åt vi ute på byn och där lärde jag mig älska det grekiska köket och fick vänner som jag har kvar än idag.
ibland får man vara bekväm och då var det rätt alternativ för mig och min dotter.
har varit dit senare och mycket har förändrats.
som jag sa i början så är det ett tag sen men allt gav mig en bra start på min stora kreta kärlek :) :)
idag är hon 16 år och vi bokar bara flygstolar och boendet privat.
hoppas ni får en fin resa vad ni än väljer.
kram myssa......

Marianne
2005-12-13, 23:59
Det där var en fin beskrivning, Myssa!
Man får ju ta det i det tempo, som passar en bäst, och jag minns också vår första resa med äldsta dottern, hon var tre år, och så snart vi landat började hon må dåligt och sen spydde hon i flera timmar. Vi bodde på charterhotell på Korfu med halvpension då - och så skönt det var att det var lätt att få tag på hjälp på hotellet.
Sen dess har det blivit många resor till Grekland, och idag vill vi luffa på egen hand - men det kan vara en stor trygghet när barnen är små och innan man lärt att känna sig trygg i landet, att resa till arrangerat boende.
Jag har inte bott på Sunwing i Makrigialos, men jag har varit där på besök. Det ligger fint och det är härligt att bada i Makrigialos, många utflyktsmål finns det också - och sen kan man ju välja att äta ute på stan ibland, gör gärna det!

Marianne

Calle
2005-12-14, 04:30
Låt var och en resa på sitt sätt.

Hej!
Att resa "all inclusive/included" är så klart topp och bekvämt om man är t.ex barnfamilj. Hade kanske gjort det själv om jag (vi) hade haft barn. Hmm.. Vid närmare eftertanke, nix, aldrig.

Men några konsekvenser av "all inclusive" här ifrån Rethymno (som ju är ett stort resmål) är:

1: Det hålls årligen en "Vin-festival" i Stadsparken varje sommar. I år ställdes den in eftersom en (Mega)-stor hotell-kedja inte ville att gästerna skulle lämna hotellen för att åka in till "byn". Allt är ju inte gratis på hotellet hur sent som helst!

2: Restaurangerna/Tavernorna här i byn går på "knäna".
"all inclusive"-konceptet gör att man inte behöver spendera en enda Euro när (eller snarare om!) man tar en tur in till "stan", mätt är man redan!

3: Vårt band får inga "gig", eftersom vi knappast kan generera inkomster när allt redan är för-betalt av gästerna! Kul med musik?! Well!

Calle!

xenos
2005-12-14, 06:59
Nu tycker jag att några av er är ute och åker. En helt ny användare skriver sitt första inlägg och vill veta a) hur all inclusive är, b) om maten var god. Hon ber däremot INTE om pekpinnar om allt hon missar om hon väljer all inclusive.
Låt var och en resa på sitt sätt.

Med ny insikt:

Inkfish, var inte detta ovan den största pekpinnen?
Den som öppnade dörren för en hel del gnäll.

Högaktningsfullt
Erik
illern

xenos
2005-12-14, 07:30
Hej!
Men några konsekvenser av "all inclusive" här ifrån Rethymno (som ju är ett stort resmål) är:
1: Det hålls årligen en "Vin-festival" i Stadsparken varje sommar. I år ställdes den in eftersom en (Mega)-stor hotell-kedja inte ville att gästerna skulle lämna hotellen för att åka in till "byn". Allt är ju inte gratis på hotellet hur sent som helst!
2: Restaurangerna/Tavernorna här i byn går på "knäna".
"all inclusive"-konceptet gör att man inte behöver spendera en enda Euro när (eller snarare om!) man tar en tur in till "stan", mätt är man redan!
3: Vårt band får inga "gig", eftersom vi knappast kan generera inkomster när allt redan är för-betalt av gästerna! Kul med musik?! Well!
Calle!

Kunde inte sagt det bättre själv, (naturligtvis).
Behövs det formuleras tydligare? Kan turism spåra ur mer än vad du beskriver här?
All inclusive är orättvist mot de som använder det och, i det här fallet Kreta it´self. Om Kalimera och vi som använder Kalimera bör ha en etisk aspekt på vårt turistande i Grekland har jag satans svårt att se att detta skulle inkludera all inclusive.
Så är det bara.


Ha en bra dag!

Erik
stenmårdern ovanför Kournasjön
som jag en agång ska berätta om vad den sysslade med.

inkfish
2005-12-14, 12:32
Inkfish, var inte detta ovan den största pekpinnen?
Den som öppnade dörren för en hel del gnäll.


Ja, naturligtvis var det en pekpinne. Frågar nån om all inclusive på Sunwing så är det just all inclusive på Sunwing h*n vill veta något om. H*n vill däremot troligen inte få all inclusive helt utdömt av andra som själva aldrig bott på ett sånt ställe - utan själv bestämma sig när h*n fått veta vad all inclusive innebär. Det är som nån frågar Hur är det i Grekland och får svaret Åk till Turkiet.

Det du ser som gnäll ser jag som vädring av åsikter. Det märks att många får ur sig nåt som legat och puttrat hos dem länge. Och det tycker jag bara är bra.

Elisabet
2005-12-14, 14:58
Erik, många håller säkert med dig i frågan om AI och turism och anser att den urvattnar den lokala näringsverksamheten och ger turisten "mindre grekland" för pengarna - för att beskriva det förenklat.

MEN många har uppenbarligen också reagerat negativt på att du valde detta tillfälle att framföra den synpunkten och att du gjorde det på ett sätt som tycktes vara kränkande mot frågeställaren.

Många reagerade också negativt på att andra "hängde på" ditt inlägg. Även det tycktes vara kränkande mot frågeställaren.

AI är en viktig och intressant fråga att diskutera. Gör gärna det, vi har säkert mycket att lära av dina kunskaper. Men det är mycket mer respektfullt att göra det i en tråd där någon inte har ställt en annan fråga!

xenos
2005-12-14, 15:26
MEN många har uppenbarligen också reagerat negativt på att du valde detta tillfälle att framföra den synpunkten och att du gjorde det på ett sätt som tycktes vara kränkande mot frågeställaren.



Förklara, tack.
Erik

Elisabet
2005-12-14, 15:36
Förklara, tack.
ErikFrågeställaren hade en enkel fråga. Att svara på den frågan är att visa respekt. Att i stället skriva att det sätt de funderar att resa på och som faktiskt erbjuds i Grekland är "en djupt orättvis behandling mot det grekiska folket" som du sa till dem, tycker jag är kränkande mot frågeställaren.

Om du i stället hade startat en ny tråd och där redovisat dina synpunkter om AI så hade jag sett med respekt på det du gjorde. Och säkerligen hållit med dig.

Hasse
2005-12-14, 15:51
Kreta, påpekar jag ihärdigt, förtjänar inte att man reser dit "all inclusive".
Det är en djupt orättvishandling mot ett folk och mot ett land och en kultur.
Tänk genast om!
Att vara Greklandsvän innebär att uppleva och upptäcka ex:s Kreta.
Gör det i stället är ni snälla!

Vi är många...

Erik
Ambassadaour of Ikaria och Kreta, idag.



Förklara för mig Erik, varför det då finns företag på Kreta som väljer att erbjuda sina resenärer all inclusive på sin anläggning ?

Begår inte de samma "fel" som de resenärer som du anser borde bojkotta dem ?

Jag skulle aldrig välja all inclusive någonstans i världen över huvudtaget. Men jag talar inte om för andra att de inte skulle välja detta alternativ.

Vad jag har förstått är all inclusive rätt populärt eller är jag felinformerad ?




Hasse

ciakoohler
2005-12-14, 15:55
Vad jag har förstått är all inclusive rätt populärt eller är jag felinformerad ?


Min syster ,som är en van och kritisk resenär åkte på All inclusive i höstas o var jättenöjd.Det passade henne just då(en vecka med väninnorna) ,men är inget hon kommer att välja på normala resor.
Det finns alltid ett sätt att resa för var o en.

Chras
2005-12-14, 17:34
Hade i början på 80-talet en chef som alltid åkte till Rhodos och på samma ställe, Eden Rock, med all inclusive. Hantyckte detta var toppen. Eftersom varken hans fru eller han själv var språkbegåvade passade detta dem som handen i handsken.Har inte själv provat detta fenomen men än till halvpension sedan var det stopp. Att många väljer all inclusive är ibland inte så konstigt. Redan när de köper resan vet de ungefär vad den kommer att kosta. Detta tycker många är positivt. I många "nya" turistländer fungerar det mycket bra eftersom utbudet kan vara litet.
Vet ewn del som började åke all inclusive för att efter några år fortsätta på egen hand. Det är bara personerna ifråga som vet vad de vill ha ut av sin resa och varför ska de inte få detta.
Chras

Lissi
2005-12-14, 19:27
Ja så har ju även jag blivit nyfiken på den tråd som så diskuterats i "Att uppföra sig på Kalimera"

Jag måste säga att jag faktiskt reagerade på Eriks inlägg som slutar med.."Vi är många" Det framstår nästan som ett hot och jag kan förstå om Ellabella blir bortskrämd för alltid från Kalimera efter detta!

Vilka är de "många" Du åsyftar???
Jag vill be Ellabella om ursäkt från oss alla som inte vill bli generellt åsyftade OM det nu är så att Du Erik menar att vi är många här som kanske NU inte skulle välja All Inclusive.....

När våra barn var små hade vi förmånen att bli bjudna ett flertal gånger till Rhodos, Mallorca och Bulgarien, då ALLTID med halvpension och någon gång med helpension. Det funkade JÄTTEBRA FÖR OSS; DÅ.... alla hittade något att äta och att kunna äta samma mat ofta som barn var jättebra! Andra boende på hotellen (Bl a Eden Roc på Rhodos) tyckte säkert det var förskräckligt....

Ellabella Jag hoppas verkligen att Du vågar fråga MYCKET i fortsättningen och önskar er en fin resa! Jag tycker det skulle vara jättespännande med en rapport med ERA erfarenheter av All inclusive!

Lissi

anoula
2005-12-14, 19:47
Jag tror att damen Ellabella är smart nog att skita i allt tjafs och bilda sig en egen uppfattning. Ta en glögg nu allihop och varva ner lite.

anafi05
2005-12-14, 20:01
jisses vad folk kan vara fördömande här, det trodde jag faktiskt inte om er.
Jag förstår så väl varför man väljer sunwing - och har själv varit en gång och funderar på allvar att åka i sommar igen. Ändå är jag mycket, mycket resvan, älskar små pittoreska öar med knappt en kotte (därav nicket) och vill ha de så genuint det bara går. Men...jag har barn och sommarens öluff blev, ärligt talat, en enda lång resa på jakt efter 1/kamrater 2/pool. Våra försök till barnanpassat pittoreskt gick åt fanders. Donoussa var på tok för litet och tråkigt, Amorgos för sandigt och Naxos hade visserligen den eftertraktade poolen, men för få svensktalande barn. Bara Honeymoon hotel på Santorini fick godkänt - och då man ärligt talat lika gärna vara på Sunwinganläggning för det är precis lika stor koncentration av svenskar på Honeymoon som på Sunwing.
Så även om Sunwing är så långt från Grekland man kan komma inom Grekland är det perfekt för många barnfamiljer där föräldrarna först och främst behöver vila och barnen jämnåriga lekkamrater och enkelt badande. Det är att kompromissa och väldigt lite Grekland, men det är varmt och skönt och enkelt. Och det går att ta sig ut på utflykter och insupa något annat också.
Men, jag personligen skulle inte välja all inclusive, jag avskyr att inte kunna välja. Vad jag hört om just Kretaanläggningen är att den ligger fint vid en trevlig by med massor av bra restauranger. De kvällar man får spader på anläggningen - det får åtminstone jag garanterat då och då - är det trevligt att komma iväg till det riktiga Grekland åtminstone för några timmar. Sedan går det utmärkt att äta gott i grillrestaurangen de kvällar man inte orkar så mycket.

Ruby
2005-12-14, 22:48
Jag tror att damen Ellabella är smart nog att skita i allt tjafs och bilda sig en egen uppfattning.Är det ingen mer än jag som har noterat att Ellabella ställde sin fråga redan den 11 augusti - för över fyra månader sedan alltså. Senaste gången hon var inloggad var den 21 augusti... :rolleyes:

Ruby

Elisabet
2005-12-14, 22:55
Är det ingen mer än jag som har noterat att Ellabella ställde sin fråga redan den 11 augusti Jo jag :)
Senaste gången hon var inloggad var den 21 augusti... :rolleyes: Det hade jag inte kollat, men hon kan ju ändå ha läst tråden :)

Masouraki
2005-12-14, 22:55
Är det ingen mer än jag som har noterat att Ellabella ställde sin fråga redan den 11 augusti - för över fyra månader sedan alltså. Senaste gången hon var inloggad var den 21 augusti... :rolleyes:

RubySå mycket tjat över något som redan är över:rolleyes: flabb_flab flabb_flab för hon har väl redan åkt och kommit hem igen:confused:

Ruby
2005-12-14, 22:58
Det hade jag inte kollat, men hon kan ju ändå ha läst tråden :) Visserligen. Men med tanke på att det dröjde fyra månader innan någon svarade tvivlar jag på det...

Ruby

anoula
2005-12-14, 23:00
Är det ingen mer än jag som har noterat att Ellabella ställde sin fråga redan den 11 augusti - för över fyra månader sedan alltså. Senaste gången hon var inloggad var den 21 augusti... :rolleyes:

Ruby
flabb_flab flabb_flab flabb_flab

inkfish
2005-12-14, 23:10
Tråden aktiverades för två dagar sedan av en annan ny användare som ville ha svar på samma frågor. Hoppas han kan få det.

Ruby
2005-12-14, 23:19
Tråden aktiverades för två dagar sedan av en annan ny användare som ville ha svar på samma frågor. Hoppas han kan få det.Det hoppas jag också. :)

Det komiska som jag ser det var att så många vände sig till just Ellabella i sina inlägg, trots att hon förmodligen inte har en aning om att den här diskussionen pågår.

Ruby

Hasse
2005-12-15, 07:10
Är det ingen mer än jag som har noterat att Ellabella ställde sin fråga redan den 11 augusti - för över fyra månader sedan alltså. Senaste gången hon var inloggad var den 21 augusti... :rolleyes:

Ruby


Då i augusti var alla i forumet så upptagna med så kallat "seriöst snack" och brydde sig inte om att besvara frågeställaren.

Nu en dryg vecka före jul blir det ett j***a liv och diverse spydiga och fördömande kommentarer när vi inte är i närheten av Grekland och bara sitter och skriver för att vi inte vet bättre.

Ja jag säger "vi" eftersom jag också skriver men jag blir mer och mer förvånad över vilket lågvattenmärke vi nu har uppnått här.

I grund och botten är min huvuduppfattning som följer.

Uppenbarligen finns det företag i Grekland som hemskt gärna nappar på att starta all inclusive-verksamhet på grund av att någon researrangör vill erbjuda sina resenärer det upplägget. Vem eller vilka dessa företagare är vet inte jag och jag struntar i det. Det drar dock tydligen stora mängder resenärer trots att "somliga" menar att det är något "katten släpat in". Men då är det väl solklart att det är ett sätt att resa som kommit för att stanna, ÄVEN i Grekland - ett land som OCKSÅ är moget för förändringar vilket vissa forumdeltagare med en dåres envishet vägrar inse.

En annan grunduppfattning är att om nu dessa anläggningar råkar existera och innebär så stor irritation hos "vissa" - gå på andra sidan gatan då och skyl ansiktet med en tidning eller något. Anläggningarna finns ändå och de lär inte försvinna för att de tas upp i ett forum i Sverige.

Vill någon ge mig kommentarer ? Varsågod. Jag har i alla fall inte gått till personangrepp för det har jag lärt mig att inte göra.



Hasse

Athanasia
2005-12-15, 07:16
klapp_klap klapp_klap klapp_klap

xenos
2005-12-15, 07:20
Men då är det väl solklart att det är ett sätt att resa som kommit för att stanna, ÄVEN i Grekland - ett land som OCKSÅ är moget för förändringar vilket vissa forumdeltagare med en dåres envishet vägrar inse.
Vill någon ge mig kommentarer ? Varsågod. Jag har i alla fall inte gått till personangrepp för det har jag lärt mig att inte göra.
Hasse


Hade glömt bort det!
Alla förändringar är naturligtvis bra.
Erik
en välsignad dåre

ford prefect
2005-12-15, 09:01
Eftersom denna tråd verkar ha mer och mer blivt en diskussion om AI vara eller icke vara så hoppas jag att det är OK och av allmännintresse att ställa ett par frågor till Calle och Erik?

Jag och min fru har varit i Rethymno 2001 på "vanlig charter" (förlovade oss då, köpte t.o.m. ringar med grekiskt mönster) och 2004 på AI (Scaletta) med våran son.

Calle:
1. Du skriver i ditt inlägg att vinfestivalen blev inställd p.g.a. att en (mega)stor hotellkjedja inte ville att sina gäster skulle lämna hotellet - jag har lite svårt att tro på att detta var hela orsaken. Rethymno har 25000 invånare (?) och X antal turister - hotellet har 1000 - 2000 gäster (?) varav Y antal kanske skulle velat gå på vinfestivalen men blev dessa inlåsta på anläggningen eller varför gick inte de ut själva, de har väll en egen vilja?
Hur har intresset varit föregående år för vinfestivalen - alltid välbesökt eller har det varit vikande intressen år efter år vilket har gjort att arrangörerna känt att nu gör vi en paus ett år?

2. Restauranger/tavernor - givetvis äter man inget ute på stan om man precis har ätit (gratis) men kan inte även överetablering av restauranger/tavernor oxå spela in - det är en relativt kort period som ägarna skall få in hela sin årsinkomst på och någon gräns finns väll på hur många restauranger/tavernor som en viss folkmängd kan försörja?

3. Banden som spelar på AI - de gör väll inte det gratis?

Erik:
Ang. etiskt resande - Grekland får en stor del av sin BNP via turismen (ca. en femtedel av BNP och ca. en femtedel av sysselsättningen). Det är väll helt naturligt att man utvecklas under åren, fler hotell växer upp, alternativa utbud som AI för de som vill ha det - helt naturligt anser jag. Som tidigare nämts - vilka är det som bygger upp AI - greker själva eller någon hemsk utlänning som vill förstöra det grekiska? Det finns väll någon kommunal/länsmyndighet som tillåter AI byggande - om de hade varit måna om det "genuint grekiska" skulle de väll inte tillåta expansion? Nä, det är nog som "vanligt" pengarna styr, fler turister innebär mer försäljning (varor och tjänster) vilket innebär skatteintäkter. Innebär inte all turism en påverkan - från (över)nyttjande av vatten för dusch/WC till byggande av hotellanläggningar? Vi har provat AI och tycker oxå att det är "tillrättalaggt" för turisterna med "grekisk afton" - några dansare spelar och dansar traditionella folkdanser och drar upp hotellgästerna i ringdans m.m. MEN detta kan ju faktiskt göra att det finns folk som får ett intresse för kulturen och NÄSTA gång väljer ett "politiskt riktigare" sätt att resa?!

//Åke

xenos
2005-12-15, 09:22
[QUOTE=ford prefect]
Erik:
Det är väll helt naturligt att man utvecklas under åren, fler hotell växer upp, alternativa utbud som AI för de som vill ha det - helt naturligt anser jag.

Svar: Vi harinte samma uppfattning om vad utveckling är.

Som tidigare nämts - vilka är det som bygger upp AI - greker själva eller någon hemsk utlänning som vill förstöra det grekiska?
Svar; Det företag jag, coh vänner kommit i kontakt med har inte varit grekiska, i synnerhet inte ex:s Ving.

Nä, det är nog som "vanligt" pengarna styr, fler turister innebär mer försäljning (varor och tjänster) vilket innebär skatteintäkter.

Svar; Alledeles för ofta också bland greker.


Innebär inte all turism en påverkan - från (över)nyttjande av vatten för dusch/WC till byggande av hotellanläggningar?
Svar; Storleken försämrar.

Vi har provat AI och tycker oxå att det är "tillrättalaggt" för turisterna med "grekisk afton" - några dansare spelar och dansar traditionella folkdanser och drar upp hotellgästerna i ringdans m.m. MEN detta kan ju faktiskt göra att det finns folk som får ett intresse för kulturen och NÄSTA gång väljer ett "politiskt riktigare" sätt att resa?!
Svar; är inte det önsketänkande, jag tror det.

En fråga från mig: Kan du, generellt, rekomendera, AI?

Respektfulla hälsningar
Erik
tvivlaren

anoula
2005-12-15, 09:24
Grekland - ett land som OCKSÅ är moget för förändringar
Det där är riktigt, riktigt sant. Bra där ;)

Eva L
2005-12-15, 09:41
vad är AI för kedja? Min dotter har jobbat på Kreta för ett mycket stort företag med grekiska ägare så jag undrar om företaget bytt namn?

Eva

ford prefect
2005-12-15, 09:41
[QUOTE=ford prefect]Som tidigare nämts - vilka är det som bygger upp AI - greker själva eller någon hemsk utlänning som vill förstöra det grekiska?
Svar; Det företag jag, coh vänner kommit i kontakt med har inte varit grekiska, i synnerhet inte ex:s Ving.Respektfulla hälsningar
Erik
tvivlaren
OK - du kan ha en point där, men till syvende och sist - vem TILLÅTER dessa komplex? Är det oxå ex. vis Ving???
Jag har ställt frågan till Ving om ägarförhållande - skall bli intressant att se deras svar. Jag tror i alla fall att det är grekiska företag som bygger och äger hotellanläggningar och samarbetar med olika resebolag vilket innebär att även de grekiska företagen "förolämpar" sin egen kultur...?


Som svar på din fråga om All Inclusive (förkortat AI, Eva L):
Jag kan rekomendera AI för de som så önskar detta då vi själv har provat detta likväl som jag kan rekomendera ett specifikt charteresmål som vi har varit på MEN jag kan inte rekomendera en båtluffning till någon då jag inte har båtluffat själv. Däremot anser jag inte att de som båtluffar är "hippietyper" eller liknande bara för att de valt denna typ av resande - alla reser på de sätt som de själv vill. Jag kan mycket väl tänka mig att prova på att båtluffa men just nu väljer vi charter och är nöjd med det. Givetvis kan man tycka illa om All Inclusive men jag fördömmer inte de som valt detta även om man känner sig lite fånig när man går på stan med sitt armabnd runt armen...

Jag antar att du själv inte provat All Inclusive?????


Åke

anoula
2005-12-15, 09:46
Vi har provat AI och tycker oxå att det är "tillrättalaggt" för turisterna med "grekisk afton" - några dansare spelar och dansar traditionella folkdanser och drar upp hotellgästerna i ringdans m.m. MEN detta kan ju faktiskt göra att det finns folk som får ett intresse för kulturen och NÄSTA gång väljer ett "politiskt riktigare" sätt att resa?!


Här håller jag både med och inte... Visst kan turisterna få ett ökat intresse för grekisk kultur på detta sätt. Självklart, det är inget snack om saken. Jag känner många som blivit djupt berörda av grekisk musik och dans genom just en sådan upplevelse och som nu vallfärdar till varje bouzouki (grekisk nattklubb) också under vinterhalvåret hemma i Sverige.

MEN, är dessa AI-turister förberedda på att detta I PRAKTIKEN är ett DYRT nöje? Är de turister som väljer AI intresserade av att betala så mycket för underhållning? Det är bara en fråga jag ställer, jag vet inte...
Skall man gå på en riktig bouzouki i Grekland finns dessutom många koder att respektera och jag har genom åren sett en hel radda förväntansfulla (lite glada och överförfriskade) turister bli utslängda från sådana ställen för att de inte respekterat reglerna och betett sig som på hotellet - de har gått upp och dansat till fel låtar, blivit för berusade, klagat på notan, inte lämnat rejält med dricks etc... De har sedan blivit portade från dessa ställen. För gott.

Jag tror att ovan nämnda kulturella evenemang kan vara avskräckande för många skandinaver och innebära en rejäl kulturkrock. Det är STOR skillnad mellan att delta i en tillställning med turister och en med bara greker.

MEN! Känner man till detta och respekterar reglerna är det förstås en underbar upplevelse. Greker älskar att dela med sig av sin kultur.

Athanasia
2005-12-15, 09:57
vad är AI för kedja? Min dotter har jobbat på Kreta för ett mycket stort företag med grekiska ägare så jag undrar om företaget bytt namn?

EvaDet menas väl bara All Inclusive...rätta mig om jag har fel.

ford prefect
2005-12-15, 10:04
MEN, är dessa AI-turister förberedda på att detta I PRAKTIKEN är ett DYRT nöje? Är de turister som väljer AI intresserade av att betala så mycket för underhållning? Det är bara en fråga jag ställer, jag vet inte...

Låter som jag är stark försvarare av All Inclusive ;) men säger som tidigare - folk får resa på det sätt som passar dem...
Men ville bara kommentera prisfrågan: Det finns säkert stora skillnader i kostnad beroende på vars man reser och vilken tid men då vi reste i oktober 2004 så skulle en vanlig charter med lägenhetshotell kosta ca. 10 000:- för en vecka, två vuxna och ett barn. För skojs skull tittade vi på ett All Inclusive och merkostnaden var ca. 5 000:- Vi resonerade som så att man skall ju i alla fall äta frukost, lunch och middag vilket kostar, ta sig en öl och barnet vill ju ha dricka och glass m.m. Då vi skulle resa till grekland för första gången med sonen och var lite osäkra på hur han skulle gilla maten så ansåg vi att det var bättre att prova AI då man kanska väl visste vad totalkostnaden för semesterveckan skulle bli och att barnet säkert hittar något som han tyckte om på buffébordet. Efter veckan så insåg vi att han åt i stort sett samma sak som vi och i år tog vi vanlig charter.

//Åke

anoula
2005-12-15, 10:08
Låter som jag är stark försvarare av All Inclusive ;)

Haha ;) Det var bara en s.k. stilla undran... Jag tror säkert att AI kan vara ett bra alternativ som passar många. Ville bara ta upp en sak som ligger mig varmt om hjärtat.

Malina
2005-12-15, 10:55
Betr.all inclusive,skulle jag ha svarat ungefär som Erik S.
Jag har länge tyckt att detta koncept är en styggelse!
För övrigt tycker jag att det är som en frisk fläkt när det hettar till
i forumet.
Som exempel kan nämnas diskussionen om färjan Romilda...
Dessutom,VARFÖR ska man sätta smilies efter ett kontroversiellt inlägg??
Är inte detta hyckleri?
Bland det värsta jag vet är när någon säger "tur att alla är olika".
Ett fegt OCH smart sätt att få slut på en "farlig" debatt.

PO
2005-12-15, 11:06
Det menas väl bara All Inclusive...rätta mig om jag har fel.

I datorvärlden står AI för "Artificial Intelligence",
dvs. man slipper tänka själv, möjligen finns här en lite humoristisk paralell?

//PO
-Max ½-pension

Disclaimer:
Inlägget är inte riktat mot någon person, grupp eller företag.
Ej heller mot religion, kyrklig sammanslutning eller annat ockult.
Inägget får endast användas invärtes och av personer över 16 år.
Eventuella likheter med nu levande personer är enbart en slump och eller
ett resultat av författarens egna förvridna uppfattningar.
Skulle någon trots allt lyckas bli förbannad, bifogas härmed ett ursäkta.

Ps.
God Jul och Gott Nytt År till Er alla!
Ds.

Gita
2005-12-15, 11:13
flabb_flab klapp_klap flabb_flab klapp_klap

PO forever!

Gita - Silvermedlem i POs Fanclub!

anoula
2005-12-15, 11:13
I datorvärlden står AI för "artificial Intelligence",
dvs. man slipper tänka själv, möjligen finns här en lite humoristisk paralell?

//PO
-Max ½-pension

Disclaimer:
Inlägget är inte riktat mot någon person, grupp eller företag.
Ej heller mot religion, kyrklig sammanslutning eller annat ockult.
Inägget får endast användas invärtes och av personer över 16 år.
Eventuella likheter med nu levande personer är enbart en slump och eller
ett resultat av författarens egna förvridna uppfattningar.
Skulle någon trots allt lyckas bli förbannad, bifogas härmed ett ursäkta.

Ps.
God Jul och Gott Nytt År till Er alla!
Ds.
Haha PO, jag tycker du skall ersätta Arne Weise på julafton.

Eva L
2005-12-15, 13:35
Det menas väl bara All Inclusive...rätta mig om jag har fel.

Jag jag begrep det sen. Tyckte någon skrev om en kedja och inte om ett koncept.

Eva

Elisabet
2005-12-15, 13:52
Inlägget är inte riktat mot någon person, grupp eller företag.
Ej heller mot religion, kyrklig sammanslutning eller annat ockult.
Inägget får endast användas invärtes och av personer över 16 år.
Eventuella likheter med nu levande personer är enbart en slump och eller
ett resultat av författarens egna förvridna uppfattningar.
Skulle någon trots allt lyckas bli förbannad, bifogas härmed ett ursäkta. PO, det känns som om du trampar mig på tårna när du säger så där.

Calle
2005-12-16, 18:24
Eftersom denna tråd verkar ha mer och mer blivt en diskussion om AI vara eller icke vara så hoppas jag att det är OK och av allmännintresse att ställa ett par frågor till Calle och Erik?

//Åke

Hej Åke!
Påbörjade ett svar i går, men hann aldrig få iväg det!
Jag svarar på dina frågor lite senare i kväll eller senast i morgon!
Nu ska det ut och shoppas julklappar till släkten i Sverige!

Calle!

Calle
2005-12-16, 21:35
Eftersom denna tråd verkar ha mer och mer blivt en diskussion om AI vara eller icke vara så hoppas jag att det är OK och av allmännintresse att ställa ett par frågor till Calle och Erik?

Calle:
1. Du skriver i ditt inlägg att vinfestivalen blev inställd p.g.a. att en (mega)stor hotellkjedja inte ville att sina gäster skulle lämna hotellet - jag har lite svårt att tro på att detta var hela orsaken. Rethymno har 25000 invånare (?) och X antal turister - hotellet har 1000 - 2000 gäster (?) varav Y antal kanske skulle velat gå på vinfestivalen men blev dessa inlåsta på anläggningen eller varför gick inte de ut själva, de har väll en egen vilja?
Hur har intresset varit föregående år för vinfestivalen - alltid välbesökt eller har det varit vikande intressen år efter år vilket har gjort att arrangörerna känt att nu gör vi en paus ett år?


Hej!
Jag måste erkänna att jag har gått på hörsägen vad det gäller årets inställande av vinfestivalen, dock från grekiska (och av mig betrodda) källor, såsom bar och restaurangägare.
Festivalen skulle gått av stapeln mellan 11-26 juli i år, men därav bidde det inget!
Förra året var festivalen väldigt välbesökt.
Rethymno har nästan 30000 bofasta.
Hotellkedjan har ett flertal hotell i regionen samt gick även samman med ett antal fristående hotell. Det rör sig alltså om långt fler än 2000 gäster.
Att turister inte på egen hand uppsökte årets vinfestival beror ju så klart på att den aldrig gick av stapeln, därför fanns det självklart inga affischer eller annan reklam för evenemanget.


2. Restauranger/tavernor - givetvis äter man inget ute på stan om man precis har ätit (gratis) men kan inte även överetablering av restauranger/tavernor oxå spela in - det är en relativt kort period som ägarna skall få in hela sin årsinkomst på och någon gräns finns väll på hur många restauranger/tavernor som en viss folkmängd kan försörja?


Tja..
Men om 25-28 procent som från säker källa i år var AI-gäster och som ätit sig mätta på AI i stället hade kommit in till byn och besökt restauranger/tavernor så hade det helt klart gynnat de små näringsidkarna.
Som sagt, jag har full förståelse för att barnfamiljer och andra väljer AI-konceptet, men jag kan också se att det är till klar nackdel för enskilda restauranger/tavernor och andra näringsidkare, ja hela turistnäringen.
Säsongen är "by the way" längre här nere än vad många tror. Typ slutet av mars till och med november (även om flera charterbolag lägger ner redan i oktober). Turister finns året om och det finns massvis med året-runtöppna restauranger (även nere på strandpromenaden). Under hela vintern går grekerna man ur huse varje kväll och spenderar (förutom pengar!) timmar på alla små meze-krogar i kvarteren!


3. Banden som spelar på AI - de gör väll inte det gratis?


Nix!
Men nästan!!
I alla fall. Jag känner inte till ett enda hotell här nere som kör enbart AI-konceptet och som har engagerat live-band, det är ju ren förlust.
Den "genuina" grekiska aftonen finns ju alltid (med förinspelad musik och duktiga professionella dansare), liksom "Karaoke-kvällen"! Jag utgår ifrån att dessa duktiga dansare samt Karaoke-värden får rimligt betalt.
Men dessa två klassiska "events" tillhör väl det som förväntas presteras av ett stort hotell och är väl inbakat i gästernas pris.

När vi spelar på ett icke AI-hotell eller en bar så är det vi (bandet) som genererar gäster som spenderar pengar. Om sedan ägaren uppnår "break-even" eller bättre eller inte beror ju på hur mycket folk som kommer och på hur mycket de spenderar.

På ett AI-komplex så är så gott som allt redan förbetalt av gästerna (öl, vin och vissa drinkar). Så även om vi som band skulle generera mer folk från hotellet än kvällar utan musik, så klirrar det inte nämnvärt mer i hotellets kassa! Tvärtom, desto populärare vi är så blir det dyrare för hotell-baren!
Dessutom så ska ju vi ha en slant för att spela och täcka våra kostnader!

Calle!

Chras
2005-12-17, 09:17
Det är konstigt att AI har väckt en sådan debat här på Kalimera. När det infördes här i Svedala var det ingen som reagerade. Varje vecka annonseras det om detta fenomen med helgweekend, SPA mm. Detta är också AI. Vari består skillnaden? Drabbas inte små krogar av detta fenomen eller har vi blivit blinda för det i Sverige men tycker att det är pitoreskt i Grekland och att det ska förbli vid det gamla där. Ett grekiskt Skansen.
Låt var och en åka som den önskar och inget är bättre än det andra. det är varje resandes ensak hur den reser.
MVH
Chras

Cec
2006-02-10, 13:18
Hei!

Jeg kaster meg inn i diskusjonen her da jeg faktisk er en av dem som har snust litt på AI.

Da vi var på Kypros for noen år siden, bestilte vi halvpensjon. For en som ønsker mest mulig sol, bading og avslapping er dette et bra alternativ hvis maten på hotellet er god. Da vi var på Kypros angret vi på at vi ikke hadde valgt AI fordi maten var utrolig god og variert. Vi leide bil i tre dager, men ellers var vi stort sett ved anlegget fordi vår sønn var med i Kids-Club og hadde venner derfra. Da vi var på Gran Canaria i fjor vår valgte vi også halvpensjon. DER var ikke maten så variert og god, så der kommer jeg ikke til å velge halvpensjon igjen.

Til sommeren skal vi til Kreta. Vi har fått flybilletter for 6 til kr. 14300 t/rt Bergen og har sett på et 4,5-stjerners hotell m. AI til kr. 4700 rommet for en uke. Fordi vi denne gangen har et stramt budjsett, ser vi dette alternativet som meget bra da vi uansett skal ha mat. Jeg er ikke av dem som liker å bo privat eller på et rom med do på gangen. (Kjekt for dem som liker det, men JEG er ikke den typen. Broren min er... :-)) Jeg har lest en del "reviews" fra hotell-anlegget og maten, og alle er meget positive.

Ang. lite variert mat. Av en eller annen grunn er jeg alltid matlei når jeg kommer hjem fra "syden", enten vi har hatt halv-pensjon eller ikke.

Så over til det "genuine" Hellas... Hva er det egentlig??? Er ikke stort sett hele Hellas mer elle mindre berørt av turismen? Jeg var ikke i Hellas før det ble turistifisert, men jeg skal love deg at Bulgaria ikke var spes. fint før det ble turistifisert. (Jeg har bare vært der en gang, for 12 år siden.) Hygiene-messig er det et under at vi ikke ble syke. (Kanskje fordi jeg nektet å spise mat som ikke var kokt eller stekt?) Kjøttet (en halv gris, eller var det ku?) kom på et lasteplan med litt presenning over og oppvaskmaskin var det få som hadde. OK, jeg er prippen... jeg innrømmer det... :)

Cec.