handdator

Visa fullständig version : Varning Wizz air


ricky
2008-09-17, 22:46
:mad:Blir så jäkla förbannad!
Jag bjöd dom anställda till Budapest några dagar (flyger imorgon)
Vi är sex personer som ska resa varav två resande uteblir och två nya tar deras platser. Så långt inget konstigt. Detta var i god tid sedan flera veckor tillbaks. När jag skulle logga in på bokningssidan för att ändra uppgifterna går inte det. Jag kollar efter ett telefonnummer att ringa. Det finns inget nr förutom till ett callcenter som tar 10 spänn i minuten. Kollar då efter en mejladress. Får besked att det inte går att mejla. Jag mejlar ändå och får omedelbart svar som på skånska betyder ungefär "Du är körd grabben, vi skiter i ditt mejl"
Jag börjar då läsa det finstilta:mad::mad::eek: Visst går det att byta namn på passagerare, med det lilla förbehållet att det kostade mig 470:- per namn och riktning__D Alltså jag har en befintlig bokning för 6 personer. Vi är fortfarande 6 som ska göra samma resa men två namn ska bara bytas. Mitt enda val var att ringa det #&%* callcentret för 10:- i minuten och göra en namnändring som det förbaskade bluffbolaget Wizz ska ha
1880:- betalt för! :eek:För ett namnbyte av två namn ! Fy fanhttp://www.smileyarena.com/emoticons/Packs/Miranda_Yelow/redeye.png (http://www.smileyarena.com/download.aspx?File=emoticons/Packs/Miranda_Yelow/redeye.png)

Janérik
2008-09-17, 23:30
Jag såg med ett halvt öga på Plus tidigare i kväll. Där var det någon som hade köpt biljett till Thailand(?) för typ 6000 kronor och sedan gått och gift sej. Hon ville alltså göra en namnändring så att det skulle stämma överens med hennes pass. Det gick inte att göra namnändring på den typ av biljett som hon hade så det var bara att köpa en ny biljett för typ 6000 kronor. Någon rekommenderade visst att hon i stället kunde använda sitt gamla pass med gamla namnet men det kändes inte helt rätt att flyga med falska papper.

Mvh Janérik

Siri A
2008-09-18, 17:14
Jag såg också på Plus igår och har flera exempel på att det kan bli dyrare än vad du, ricky får betala. Usch vilka priser man kan komma upp i!

Det var någon annan gång, också i Plus, för några år sedan, som en kvinna skrivit "Kalle" på en passagerare istället för Karl. Där gick det så långt att de kom till flygplatsen, men eftersom passet inte stämmde överrens med biljetten fick har inte checka in. Det gick tydligen inte att fixa på något annat sätt heller och eftersom personen i fråga var ett barn ville/kunde inte heller resten av familjen åka. (kanske man inte gör om det är en vuxen heller i och för sig.) Det fick helt enkelt ställa in hela resan. Över 20 000 kr förlorade de. Även denna familj skulle till Thailand eller liknande. En drömsemester som gick i kras! Jag tycker inte att flygbolagen borde få ta betalt över huvud taget för att byta namn.

Janérik
2008-09-18, 20:36
Jag tycker inte att flygbolagen borde få ta betalt över huvud taget för att byta namn.
Nja, nu tänkte du inte riktigt klart ;)
Jag köper alla billiga biljetter som kommer ut på en viss rutt, någon månad senare säljer jag alla de billiga biljetterna till dubbla priset. Allt blir vinst och flygbolaget får en massa jobb med att namnändra biljetter :eek:
Däremot så kan man ju tycka att det borde finnas en viss smidighet inbyggd i systemet, t.ex. så borde det kanske vara så att så länge personnumret är det samma så är den första bokningen att beteckna som ett tryckfel och ändringen är gratis.

Mvh Janérik

Elisabet
2008-09-18, 20:41
Å tredje sidan kan man ju tycka att det är märkligt att det är svårt att skriva resenärernas riktiga namn när man bokar... eller att man inte tänker på när man bokar att man snart ska gifta sig och har tänkt byta efternamn...

Fast inget av det gäller ju när det faktiskt handlar om att andra personer ska resa, men samma som betalar, som i Rickys fall. Då borde det gå att lösa smidigare!

Janérik
2008-09-19, 21:15
Fast inget av det gäller ju när det faktiskt handlar om att andra personer ska resa, men samma som betalar, som i Rickys fall. Då borde det gå att lösa smidigare!
Det är väl precis samma problem där. Hur ska man bevisa att det är samma betalare men olika resenär?

Mvh Janérik

Elisabet
2008-09-20, 08:27
Hur ska man bevisa att det är samma betalare men olika resenär? Om jag var vd för ett flygbolag skulle jag ha en bra lösning på det bye_bye

Elisabet
2008-09-20, 13:23
Det gäller tydligen inte bara att skriva rätt - det gäller att HETA rätt också... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3397&a=830490

ricky
2008-09-21, 19:03
:mad: Den ena resenären använder själv stavningen "Ch" i sitt namn medans han stavar "K" officiellt enligt passet!
Enligt personalen skulle vi "vara glada" att vi slapp betala en till avgift på 470:- x 2. Detta orsakade både besvär och tid.:confused:

:D Dock så var den lilla resan en riktig höjdare!

Lissi
2008-09-21, 19:18
... eller att man inte tänker på när man bokar att man snart ska gifta sig och har tänkt byta efternamn...


Vi gifte oss en vecka innan bröllopsresan som vi bokat LÅNGT innan i mitt gamla efternamn. Vi hade inte en tanke på det då..men jag bytte å andra sidan varken pass eller körkort förrän vi kom hem så det gick ju bra...;) Oj så snopet allt hade blivit annars...

Lissi

Lillis
2008-10-08, 16:15
Det är så här,att när man gift sig o ska åka på bröllopsresa direkt efter,så behövs varken nytt pass eller namnändr.i bokningen. Det tar ca 2-3 veckor innan namnändringen går igenom i folkbokföringen. Alltså hinner man komma hem innan. Vi bad t.o.m prästen att vänta till måndan,(vi gifte oss på torsdagen) att skicka in papperna. Det tyckte inte han var något konstigt. Men visst, att byta pass o boka i rätt namn är väl inte det första man tänker på när man ska gifta sig;)
En gång på Korfu,när jag skulle resa hem,utbröt kalabalik o personal o säkerhetvakter kom springande när jag skulle checka in. Namnet i deras data stämde inte med min bokning o pass. Jag hade gjort namnändring flera år innan. Det gamla efternamnet fanns kvar ideras dator,typiskt grekiskt...
Efter en lååång diskussion fick jag stiga på planet!