Logga in

Visa fullständig version : Olympic airlines slutar

Argyris
2008-09-17, 07:19
Hej,

nu är det klart, Olympic Airlines kommer att försvinna.
http://news.ert.gr/en/c/9/35365.asp
Det står även att Olympic kommer att vara "shut" för operation till början av 2009.
Det kommer att starta 2 nya bolag: Pantheao som sedan skall återfödas som Olympic under 2009.
2000 anställda få gå.

/Nico

P.S. Detta bäddar för en "spännade" tid tills man vet vad som händer

Arne
2008-09-17, 07:45
http://hangar.no/tpllib/img.php?im=cat_119/2005.jpg&w=500&h=177 Olympic Airlines vil forsvinne, og et nytt selskap oppstå.

EU bøtelegger greske Olympic Airlines € 800 millioner

EU er innstilt på å gi grønt lys for lukking av det greske flyselskapet Olympic Airlines samt utstede en bøte på € 800,0 millioner / NOK 6,6 milliarder for å ha mottatt ulovlig statsstøtte, i henhold til den greske dagsavisen Imerisia i dag.

EU – kommisjonen skal motes denne uken for å endelig godkjenne en plan foreslått av de greske myndigheter selv, som går på at selskapet lukkes og verdier overføres til en ny juridisk enhet ved navn Pantheon, som så skal bli til et nytt flyselskap.
EU bøtelegger Olympic for å ha mottatt statstøtte i perioden 2005 til 2007, etter at de konkurrerende selskapene Ryanair og Aegean hevdet at myndighetene fortsatte å yte støtte til selskapet og dermed brøt EU’s regler for statlig støtte. Ingen i Olympic ville kommentere meldingen.
I henhold til planen så vil det nye selskapet etter en tid ta over navnet Olympic og også ta over de mest verdifulle slottider som Olympic besitter. Det ”Nye Olympic” vil bare bli ca. 65,0 % av det gamle Olympics nåværende størrelse og over 8000 ansatte vil enten bli sagt opp eller overført til det nye selskapet.
De internasjonale ruter vil bli betydelig redusert og planen som nå settes ut i livet skal være ferdig gjennomført tidlig i 2009, i henhold til avisen.
Hellas har i flere år forsøkt å finne en kjøper til det tapsproduserende selskapet. Regjeringen har tidligere medlt at man enten fant en kjøper eller så ville man gjenskape selskapet henimot slutten av 2008.
EU-kommisjonen besluttet i 1996 at Hellas brøt EUs bestemmelser om statlig støtte og beordret Olympic til å tilbakebetale flere hundre millioner euro, som man hadde mottatt i løpet av 90-årene.

Argyris
2008-09-17, 07:49
Enligt en grek källa skall man försöka att INTE boka Olympic eller Pantheon under första året, då detta behöver stabiliseras.

Mitt råd till ALL Kalimera läsare, boka Aegean

poros
2008-09-17, 09:30
:eek: oohho... Vad händer nu? Är det först 2009 det kommer hända något, eller med omedelbar verkan? Vi har biljetter i handen, resan går av stapeln om drygt en vecka. :cool:

Netwolf
2008-09-17, 09:45
Tur man inte har någon aktuell bokning med Olympic. Dagens pågående finanskris världen över lär säkert sänka fler flygbolag. Man får bida sin tid.

Se klipp från flygnyheter.se
Konkurserna duggar tätt (http://www.flygnyheter.se/2008/09/12/konkurserna-duggar-tatt/)

fredag, september 12, 2008
Flyget har drabbats av flera kriser förut, men det rekordhöga bränslepriset har medfört att krisen för världens flygbolag är värre än någonsin.
* Den 19:e augusti försattes det Ryska flygbolaget KrasAir i konkurs eftersom de ej betalat sina bränslefakturor i flera månader.
* Den 28:e augusti meddelade Engelsk-Kanadensiska flygbolaget Zoom Airlines att man ställer in alla flygningar och försätts i konkurs.
* Samma dag meddelade Polska lågprisflygbolaget Centralwings att man ställer in alla flygningar från mitten av september.
* Den 8:e september var det dags för Spanska flygbolaget Futura Airlines att ställa planen på marken och begäras i konkurs.
* Den 10:e september var det dags igen när Italienska flygbolaget AirBee landade för gott.
* Den 12:e september meddelar Engelska flygbolaget Excel att man begärs i konkurs. Excel är storbritanniens 3:e största charteroperatör och många resenärer kommer drabbas av de inställda flygningarna.
Läs vidare » (http://www.flygnyheter.se/2008/09/12/konkurserna-duggar-tatt/#more-361)

/Netwolf

Frappe
2008-09-17, 10:15
:eek: oohho... Vad händer nu? Är det först 2009 det kommer hända något, eller med omedelbar verkan? Vi har biljetter i handen, resan går av stapeln om drygt en vecka. :cool:

Inga problem, enligt de grekiska nyheterna just nu, från April 2009 ska Pantheon köra fullt ut, under månaderna fram till dess kör man parallelt! De som däremot kan hända framöver är att som vanligt i Grekland ;) går ut i strejk... de enda som sitter säkert är piloterna och teknikerna....

Camilla

Frappe
2008-09-17, 10:21
Alitalia har ju länge varit på slut tampen, VD för British Airways har ju förutspått minst 35 flygbolag kommer att konka innan årets slut..:mad: tittar man även på den andra sidan icke passagera flyg utan frakt.. så stångas man med kund tapp då många företag ser över sina kostnader och lägger större delen av frakt med båt då det funkar och man inte har tidspress...

Camilla

laero
2008-09-17, 13:16
Jag hittade en liten annan (kanske intressant) infallsvinkel i artikeln:

etter at de konkurrerende selskapene Ryanair og Aegean hevdet at myndighetene fortsatte å yte støtte til selskapet og dermed brøt EU’s regler for statlig støtte..

Ryanair opererar inte på Grekland och jag har undrat varför. Svaret kan alltså vara att man inte velat befatta sig med ett land där flygbolag inte konkurrerar på lika villkor. Att Ryanair är inblandad i denna anmälan visar att man är intresserad av den Grekiska marknaden.
Kan kanske öppna för billiga flyg med Ryanair till Aten mm i framtiden.

Lars, som flyger till London för 5:- på lördag bye_bye

Argyris
2008-09-17, 15:22
Lars... 5:- inkl alla skatter ?:confused:

laero
2008-09-17, 16:35
Japp, men jag fick betala 95:- för att få betala (med VISA)

Zappa
2008-09-18, 10:27
Alltså, det är ju jättebra att man kan åka för 5 kr.
Ur ett väldigt kortsiktigt perspektiv...

Men det är ju inte konstigt att flygbolagen går i konkurs!

På samma sätt som med den lite dyrare närbutiken får man ju vara beredd att betala lite mer för att få ynnesten att ha en god närservice!
Vi kan ju inte begära att närbutiken med mindre omsättning kan hålla samma priser som storköpen!

Visst vill vi åka så billigt som möjligt, men vill vi inte riskera att stå helt utan biljetter pga att flygbolaget har konkat, får vi nog tänka om och betala ett pris som gör att de överhuvudtaget går runt och dessutom kan behålla sin personal i kabinen på ett gott humör!

bye_bye Sven

laero
2008-09-19, 11:16
Alltså, det är ju jättebra att man kan åka för 5 kr.
Ur ett väldigt kortsiktigt perspektiv...
Men det är ju inte konstigt att flygbolagen går i konkurs!......
Visst vill vi åka så billigt som möjligt, men vill vi inte riskera att stå helt utan biljetter pga att flygbolaget har konkat, får vi nog tänka om och betala ett pris som gör att de överhuvudtaget går runt...!

bye_bye Sven

Mitt första inlägg i den här trådet handlade ju egentligen inte alls om 5-kronorsresor till London utan om möjligheten att Ryanair börjar trafikera Grekland. Den här diskussionen blir därför lite off topic men jag vill ändå svara Sven-Zappa ;)

Jag håller nämligen inte med dig i din åsikt här. På en fungerande marknad är konsumentens (resenärens) roll att köpa bästa möjliga vara till lägsta möjliga pris. Säljarens (flygbolagets) roll är att nå det vinstkrav som ägaren önskar genom att sälja en vara som marknaden vill ha. När konkurrensen fungerar samspelar dessa faktorer till ett pris som båda parter accepterar.
Som konsument är vår roll aldrig att vilja betala ett högt pris av omtanke om ett företag som drivs av vinstintresse.
Ryanair är ett lågprisbolag, men också ett av de europeiska flygbolag som ekonomiskt sett gått bäst de senaste 10 åren. Det kan jämföras med traditionella bolag som SAS, Alitalia eller Sabena som står på konkursens brant eller redan är borta. Det går alltså inte att sätta likhetstecken mellan låga biljettpriser och risk för konkurs.

Tro heller inte att Ryanair's idé är att leva på 5-kronorsbiljetter och att de pga det är på väg mot konkurs. Detta handlar om marknadsföringskostnader som lika gärna kunde varit tv-reklam eller annan annonsering. Men när de nu säljer dessa biljetter är det klart att vi resenärer ska passa på att utnyttja det.

Lars

Zappa
2008-09-19, 15:56
På en fungerande marknad är konsumentens (resenärens) roll att köpa bästa möjliga vara till lägsta möjliga pris. Säljarens (flygbolagets) roll är att nå det vinstkrav som ägaren önskar genom att sälja en vara som marknaden vill ha. När konkurrensen fungerar samspelar dessa faktorer till ett pris som båda parter accepterar.
Som konsument är vår roll aldrig att vilja betala ett högt pris av omtanke om ett företag som drivs av vinstintresse.

Lars

Njae, visst har du rätt. Till viss del... ;)
Vad jag menar är bara att man ibland kan välja att betala för en viss service, och att det kan vara värt en hel del.

På samma sätt som inte alla handlar kläder på HM utan i "dyrare" affärer fastän kvaliteten kanske inte är bättre. Man kanske bara gillar känslan, eller designen mer.
Eller att man har en god relation till sin bank och därför inte väljer den billigaste.
Det gör man ju inte av omtanke för företagets vinstintresse, utan av egna intressen.
Så det handlar inte alltid om att handla till lägsta möjliga pris.
Det är ju det tillgång och efterfrågan handlar om. Som du är inne på också!

Det är däremot farligt att bara använda priset som konkurensmedel. Då är vi ute på farlig mark och har kanske betalat en (billig) biljett som inte längre är användbar alls. Och även om jag då bara har jag lagt ut lite pengar, så är det ändå mer än om jag hade fått en resa på köpet!

Jag är personligen beredd att betala lite mer för att få en vara/tjänst som jag vet fungerar. Visst, jag vet att det inte finns några garantier att det fungerar bara för att jag betalat mer, men det är ju tyvärr en konsekvens av att priserna har drivits i botten (som konkurrensmedel) in absurdum!
Min personliga integritet gör också att jag är beredd att betala för att de anställda skall ha en dräglig tillvaro.
Och för mig är det en självklarhet att personalen är den som får stryka på foten först, när man skall skära i kostnader. Ägarintressen ligger däremot högt på listan över intressen att ta tillvara på...

Observera att jag på intet sätt anklagar dig personligen för att ha köpt en 5-kronorsresa! Jag skrev inlägget mer som en allmän reflektion på dagens alltmer kostnadsinriktade konkurrenssituation.
Det är bra att företagen inte skapar sig enorma vinster som ett fåtal kan ha glädje av, men de måste ha möjlighet att skapa vinster för överlevnad och framtida investeringar.

Min konklusion: Kostnaden är inte allt!

bye_bye Sven

laero
2008-09-19, 16:40
Vi är nog i stort överens Sven.:)
Jag skrev nämligen att vi ska köpa bästa möjliga vara till lägsta möjliga pris. Vad som är bäst och vad som är rätta priset bestämmer ju var och en.
Men vad jag vill trycka på är att det inte är givet att det är "högprisbolag" som står för stabilitet. Ex.vis Ryanair har visat att det går att kombinera lönsamhet med låga biljettpriser. Alltså; om vi köper billiga biljetter så innebär inte det att vi driver bolagen i putten, utan det är upp till dem att driva sin verksamhet på ett bra sätt för att vara lönsamma.

Lars

UlfWiman
2008-09-19, 17:17
Måste bara få kasta in en fråga.
Har man (jag) som konsument något skydd överhuvud taget, förutom att reklamera kortköp på egen bank. Lyckades reklamera 8.000 på SkyCity helt taget ur luften, men det tog tid. Misslyckade med Viking Airlines då de helt utan förvarning ändrade departure date. Fick en fribiljett som plåster på såren, så en halv seger i alla fall. Är halvnöjd med Olympic men nöjdare med Aegean Airlines för lokalflyget. Internationellt har Olympic varit bra för mig genom åren.

Uffe