Visa fullständig version : Sandstrandstips?
Två somrar i rad på Samos. Vi har trivts mycket bra, men vill åka någon annanstans nästa sommar. Jag skulle gärna dra med mig familjen till Spanien för att få öva språket. Det finns vackra resmål där också, men jag tror inte jag får gehör från resten av familjen. Och maten är bättre i Grekland överlag än i Spanien. (Tvärtom med vinet.;))
Önskemålen inför nästa sommar, från barnen, är sandstrand. Vi är två vuxna och snart två tonåringar. Vi är inte ute efter något partyliv. Far och dotter slappar gärna med en bok vid poolen eller under parasoll. Jag och sonen blir rastlösa och vandrar gärna till någon bergsby. Räknar också med att hyra bil för att se oss omkring.
Funderingar hittills är Kefalonia. Maken har kikat lite på Naxos. Andra förslag? Kommer förstås att läsa gamla trådar och på Kalimera om olika öar, men om någon har en spontan tanke, så svara gärna.
Aina
Spontant kom jag att tänka på Thassos, fina stränder och bergsbyar runt om ön. Golden beach heter en av de största och finaste. Vit sand, långrund och 2 km lång. Annars finns det ju fina stränder och byar på Kreta också.
Om ni ändå har funderingar på Spanien kan jag rekommendera Menorca. Fina små sandtränder ( vita) och vacker natur med fina små städer, speciellt Cituadella på västra sidan. bye_bye
Naxos borde ju passa er! Det har ni ju redan tänkt på... :D
Vandringsmöjligheterna är bra, men kanske inte en av de främsta anledningarna till att besöka ön. Stränderna är fantastiska och finns i oändlighet. Det finns alltid en ny strandremsa bakom nästa udde. Choran är den mysigaste man kan tänka sig och byarna är många. Man tröttnar aldrig på att åka runt i bergen.
Är det bara charter som gäller? Om inte kan jag även rekommendera Sifnos. Bättre vandringsmöjligheter men fortfarande bra stränder, mysig atmosfär, och fina byar. Perfekt ö att hyra bil på!
Tack för svar. Thassos har vi också diskuterat i någon veva, minns jag. Menorca har jag länge velat åka till, ska vara en perfekt ö för både cykling och vandring.
Det lutar nog åt charter. Sifnos och en båttur från Pireus låter inte fel för mig, men maken har mer kontrollbehov och vill ha allt bokat och klart innan vi åker. Men det kanske man kan ordna ändå.
Ja, vi diskuterar vidare såsmåningom. Får se var vi hamnar!
Aina
Jag kanske är lite sent ute men ni ska ju inte åka än.... Jag rekomenderar Skiathos... Där är fullt av fina sandstränder... Lycka till med valet...
Hej Klick! Tack för ännu ett tips. Jag tror inte de tar slut. ;) Min plan är att försöka övertala familjen att åka till Menorca. Men det är ju inte säkert att jag lyckas... Vi får se vad det blir.
Började titta lite på flygstolar. 15 000:- för hela familjen (4 pers), men då är det byten och sammanlagt lång restid. Och sedan boende. Frågan är om det inte går på ett ut med charter då.
Aina
liselotti
2008-09-22, 21:15
Först valet mellan Kefalonia och Naxos. Jag har varit på båda öarna och om stranden är viktig:
Naxos! Väldigt fina sandstränder och väldigt mysig Chora.
Sedan kommer vi till Menorca! Också mysigt, speciellt Ciutadella. Tyvärr finns ingen strand inne i staden så med barn är det nog bäst att bo utanför.
Jag har varit på Menorca två gånger. Första gången åkte vi charter till Calan Bosch, andra gången flög vi till Mallorca, tog buss till Alcudia och fortsatte med båt till Ciutadella. Höjdpunkten då var fiestan Sant Joan – något i hästväg!
Nackdelen med charter är att man hamnar på ställen med överfulla stränder. Men med hyrbil är det Ok.
Menorca är en platt, torr ö helt olik Mallorca och de flesta grekiska öar. Du kommer definitivt att få träna din spanska. Det är ganska kul.
Hamnen i Ciutadella
http://i194.photobucket.com/albums/z203/kalimera_album/DSCN0651.jpg
Hej Klick! Tack för ännu ett tips. Jag tror inte de tar slut. ;) Min plan är att försöka övertala familjen att åka till Menorca. Men det är ju inte säkert att jag lyckas... Vi får se vad det blir.
Började titta lite på flygstolar. 15 000:- för hela familjen (4 pers), men då är det byten och sammanlagt lång restid. Och sedan boende. Frågan är om det inte går på ett ut med charter då. Flyger ni från Stockholm, Arlanda?? Kolla med SAS i så fall. Dom har billiga biljetter. Om ni kan tänka er flyga till Aten, vill säga.
Ibland går det att hitta billiga biljetter. Våra flygbiljetter kostade under 3500 kr totalt per person och då är inrikesflyget både i Grekland och här hemma inräknat. Vi flög charter enkel ner för 250 kr med Vingresor och reguljärt med SAS hem. Den lilles biljetter var nästan gratis eftersom han är under 2 år. Totalt blev det kring 300 kr alla flygsträckorna för honom. Reslängden blev 10 dagar som den här gången passade oss perfekt. För boendet betalade vi 35 euro per natt då ingick AC vilket behövdes eftersom det var riktigt varmt speciellt den första veckan.
Eva
Menorca har vi skippat. Torr och platt ö låter inte så kul... :( Nej, det handlar mest om att maken har försprång i att samla information. Han har förälskat sig i Naxos och jag hittar inte (har inte hunnit leta) så mycket info om Menorca. Jag får för mig, men vet inte om det är helt rätt uppfattat, att Spanien/Menorca har stora hotellkomplex, att Greklands turism är småskaligare?? Rätta mig om jag har fel.
Jag får åka till Menorca och vandra på vuxensemester någon gång, tror jag. Resten av familjen vill åka till Grekland. Och det gör jag gärna också.
Men vart? Skiathos lät inte så kul av Kalimeras öbeskrivning, tyckte vi, men en arbetskompis till min man hade varit där och lovordade ön????
Flygpriser för 15 000:- och hopplöst långa flygtider var när jag kollade, som hastigast, till Menorca. Igår satt maken och kollade flyg till Aten och då såg det betydligt billigare ut. Men en kollega till mig som flugit "på egen hand" till Naxos sa: "Aldrig igen! Nästa gång blir det charter!"
Fixa och trixa och kanske få ihop en billigare resa? Eller boka charter och allt är fixat och klart? Erfarenheter och tips mottages tacksamt! Vi har ju lite tid att fundera. Om man bokar flyg själv kan man kanske stanna längre funderar jag...
Vi har kommit så långt att vi beställt Kalimeras Naxos-guide! ;)
Aina
Hur liselotti kan beskriva Menorca som platt och torr förstår jag inte!:confused: Det finns inte några höga berg men landskapet är grönt med böljande kullar. Var där i juni och bitvis påminde det om Sydsverige, det finns tom. betande kor på ängarna! Vår dotter har arbetat som reseledare där i två omgångar och är väldigt förtjust i ön på grund av naturen och de många fina små stränderna runt om på ön.
Men som Greklandsfantast tycker jag ju försås bättre om Grekland i alla fall!Ang_elx Stämningen, maten m.m finns ju bara där! Dessutom var det dyrt på Menorca och som du själv var inne på Aina är det dessutom ganska dyrt att åka dit.
Så för oss blir det kanske också Naxos till sommaren...eller Karpathos, Lesbos,Parga... vi får se! Trevig resa hur som helst! bye_bye
Och maten är bättre i Grekland överlag än i Spanien. (Tvärtom med vinet.;))
Funderingar hittills är Kefalonia..
Aina
MATEN ÄR BÄTTRE I SPANIEN....och billigare...Ursäkta..men efter alla år i Grekland så upptäckte vi i Madrid och Barcelona att maten ÄR billigare i Spanien...
Kefalonia är HELT underbart!!!! ÅK DIT!!!!
Lissi som älskar Grekland, Spanien och Frankrike- en sann europé
liselotti
2008-09-26, 20:56
Hur liselotti kan beskriva Menorca som platt och torr förstår jag inte!:confused: Det finns inte några höga berg men landskapet är grönt med böljande kullar.
Missförstå mig inte - jag gillade ön :). Jag vill bara beskriva hur den är.
Jag har varit på Menorca både i juni och augusti. I augusti var allt gult och torrt! På gränsen till fult. På Menorca regnar det ju mer än på Mallorca så visst, det kan vara grönt i juni.
Jag gillar också att vandra på semestern MEN vandringen på Menorca är inte lika bra som på Mallorca. Det bästa med Menorca är Ciutadella och en del avlägsna badvikar.
Längs kusten ser landskapet ut så här:
http://i194.photobucket.com/albums/z203/kalimera_album/DSCN0675.jpg
(Helt O.T. - om du söker bra vandring OCH en fin sandstrand utanför Grekland - prova Korsika! Calvi har både och! Vi har varit där två ggr med Langley Travel och varit jättenöjda.)
Annars puffar jag för Naxos igen om ni söker sandstrand! Vi åkte i egen regi och var nog framme på Naxos före dom som åkte charter (Apollo) med den inhyrda båten från Santorini!
Ja, jag är nog precis som Lissi, också en sann europe'! Europa har mycket att erbjuda. Svårt att välja :rolleyes::D.
Fixa och trixa och kanske få ihop en billigare resa? Eller boka charter och allt är fixat och klart? Erfarenheter och tips mottages tacksamt! Vi har ju lite tid att fundera. Om man bokar flyg själv kan man kanske stanna längre funderar jag...Exakt! ;) Man kan stanna PRECIS på länge man vill! En klar fördel när vi snackar om Naxos. :D
Det är ju precis som du säger. Fixa och trixa lite, eller allt packat och klart! Det beror ju på vad man själv trivs med! Det är inte speciellt svårt att åka själv, men däremot kan man ibland få leta lite efter rätt terminal varifrån båten ska avgå osv. men sånt tar ändå inte mer än 5 minuter.
Åker man charter till Naxos landar man på Santorini, en ganska klar fördel eftersom man ligger mycket närmare. Men vad jag förstått tjänar man inte direkt så mycket tid. Båten som Apollo hyr in; är det ca. 4-5 timmar det tar till Naxos?? Om jag uppfattat det hela rätt så tjänar ni alltså inte speciellt mycket tid, jämfört med att utgå från Pireus. Båtresan med Blue Star från Pireus kostar ca. 30 €/pers. och tar 5-6 timmar. Sen tillkommer ju transfer till hamnen också.
Liselotti, jag visade bilden från Menorca för min man - han blev inte lockad. Förstår inte det... ;) Har inte visat den för barnen. Nu är det Naxos som gäller. Vi har köpt både Kalimera-guiden och karta. Nästa gång jag besöker Kartcentrum blir det nog en vandringsbok också.
Hur vi tar oss dit är ännu oklart, charter eller eget pusslande, men vi vet i alla fall vart vi ska. Jag vet inte varför Kefalonia försvann, men det gjorde den. Kanske för att jag inte orkar läsa "Kapten Corellis mandolin"?? (Känd bok som tilldrar sig där.)
Nu är det Naxos som gäller.Ni kunde inte gjort ett bättre val! :D
Håller också med om att Naxos är ett mycket bra val om man nu vill ha härliga Sandstränder. I något inlägg nämndes också Skiathos som ett alternativ, men enligt min mening så är nog Skiathos stränder lite överreklamerade, åtminstone jämfört med Naxos fina sandstränder. Ni kommer att trivas jättefint på Naxos.
klapp_klap
Hej Alla
Sandstränder, spontant kommer jag att tänka på följande öar:
Limnos, Chios, Elafonissos (ön), Rhodos, Naxos, Koufinissi, Iraklia, Lipsi och Mykonos.flabb_flab
Glöm inte att både Peloponessos och Evia har FANTASTISKA STRÄNDER!!! De slår många andra ställen i Grekland.
Lissi
Tack för alla tips. Evia, är det en ö eller en plats på Peleponessos?
Nu blir det trots allt Naxos, som det ser ut. När man en gång bestämt sig... Minns när vi bokat Votsolakia på Samos för två år sedan och "alla" (nja, en del) rekommenderade att byta till Pythagorion. Inte ändrade vi oss för det! Vi var jättenöjda med vår Votsolakiavistelse (fast jag skulle inte vilja åka dit igen, det skulle nog kännas för lugnt).
Kalimeras beskrivningar av öarna (Skiathos, Naxos) avgjorde. Och nu läser vi nog inga fler. Det kan bli för svårt att bestämma sig. :D
Sedan handlar det inte bara om sandstränder. Vi vill se oss omkring, kanske vandra, och det går att åka både bil och buss på Naxos, verkar finnas mycket att se, så det blir nog bra.
Aina
Naxos är ett bra val....
Evia är den stora ön som ligger nord/nordöst om Attikahalvön där Aten ligger...det finns en bro som förbinder den med fastlandet. Södra delen av Evia når man med en timmes båtresa från Rafina.
Blev Du klokare??:D
Evia är Greklands näst största ö efter Kreta..och vi har blivit alltmer förtjusta i ön. Där och på Tinos och Peloponessos har vi verkligen hittat det riktigt genuina Grekland efter alla öar med betydligt fler turister...Ju äldre vi blir, desto lugnare vill vi ha det;)
Lissi
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.