handdator

Visa fullständig version : Lesvos direkt


Eva L
2008-09-15, 18:08
Har kommer en liten halsning fran Lesvos. Har hjalpt hyresvardinnan att titta pa Kalimera och passar darfor pa att anvanda datorn for forsta gangen under var resa. Vi har haft en valdigt varm semester men den lille har klarat varmen och solen mycket bra. Vi badar tidigt pa fm samt sent pa eftermiddagen. Har bara bott pa ett stalle under var resa och gjort en dagstur till Mytilini for att handla. Jobbigt med den hemska trafiken sa nu haller vi oss till naromradet.
Far eventuellt se on en annan gang. Naturen ar fin har men bussforbindelserna ar urusla. Stranden stenig men med klart och fint vatten.

Vi bor bra och har finns massor av leksaker for den lille och AC pa rummet samt en fin tradgard att vistas i.

Eva

Siri A
2008-09-15, 20:25
Roligt med en rapport från dig, Eva! :)

Det verkar ju inte gå någon nöd på er där nere direkt. Vad tycker du om Lesbos? Hur lång tid har ni kvar?

Eva L
2008-09-17, 23:07
Kom hem idag efter tio dagar på ön. Känslorna är lite blandade och jag får väl återkomma med en utförligare berättelse senare. Har sett en mycket begränsad del av ön så det blir ingen öbeskrivning direkt. Vi bestämde oss direkt för att stanna på hotell Acrogiali där vi trivdes mycket bra. Det passade oss perfekt och rum nr 1 som vi hade från andra natten är nog ställets bästa. Tanken på att flytta till en annan ort med långa transporter lockade inte även om Agios Isidoros aldrig kommer att hamna på min favoritlista. Naturen är mäktig och det måste vara underbart att besöka Lesbos på våren. Vi promeneraade en del på dagtid men att gå sträckan mellan Agios Isidoros och Plomario i mörker och med barnvagn var helt uteslutet. Vägen är smal och med hemska kurvor där två bilar knappt kan mötas. Ungdomar från trakten kör omkring som galningar kvälls och nattetid. Lokalbefolkningen ringer polisen som ibland hinner dit för att bötfälla syndarna och deras föräldrar betalar.

Tavernautbudet är mycket begränsat i Agios Isidoros och ur mataspekten är det nog en av våra sämsta resor. Många rätter fanns inte och en av de bättre tavernorna i den lilla grannbyn vid havet hade stängt för säsongen. Den av Apollo rekommenderade tavernan besökte vi aldrig för dit var det många trappsteg som inte passde för vagnen och menyn såg verkligen trist ut. Två andra tavernor var rätt ok men utbudet var ganska begränsat med få vegetariska rätter och få ungsrätter. Ingen killing exempelvis.

Havet var klart och fint och det var glest på stranden som består av mindre och större stenar samt lite sand. Barnbarnet badade gärna men stranden är inte bra för lite större barn som vill gå ut i vattnet själva. Befolkningen är mycket trevlig och familjen som ägde hotellet där vi bodde var helt underbara.

Vi startade vår hemresa med taxi från hotellet kl 05.00 i morse och flög hem över Aten så nu ska jag krypa till sängs. Både nerresan med Ving och hemresan med reguljärflyg har gått bra även om barnabrnet var väl trött vid väntan i Aten på vår incheckning.

Eva

Eva L
2008-09-18, 11:13
Ser förövrigt att temperaturen på Lesvos verkar ha fallit rätt rejält sen igår.
Våra första dagar på ön var det alltid över 30 grader på dagtid och runt 24-25 på natten eller mer. Sista dagarna har dagstemperaturen legat på 27-29 grader med varma nätter. Idag verkar det enligt väderlänken på Kalimera bara vara runt 22 grader. Jag upplevde att ön inte var så blåsig från vad jag vant mig vid besök i Cykladerna och det var otroligt skönt. Långärmat behövdes aldrig under den här resan och det är många år sedan jag besökte Grekland utan att behöva använda långärmade plagg ibland på kvällstid.

Eva