handdator

Visa fullständig version : Mystiskt sneda äggulor


Nektaria
2008-09-09, 18:50
Djurfråga eller matfråga - ja, det kan man fråga sig flabb_flab

Ja, ibland kan man roas av mycket.....
Vi åt varje morgon varsitt hårdkokt ägg när vi nyligen var på Kreta.
Dessa hade vi, som vanligt, fått av vår underbara värdinna.

I varje ägg låg gulan på en sida och mycket ofta syntes den genom vitan.
Detta är naturligtvis ingen viktig fråga men lite kul - tycker vi!:rolleyes:

Hönsen är "utegångshöns" och pickar i sig allehanda godsaker från marken
bland annat.

Kan någon ha en teori om varför gulan alltid låg på ena sidan av äggen och inte mitt i som vi är vana vid:confused:

Naturligtvis var det inget fel på smaken!!

Hej från Nektaria

MonkanS
2008-09-09, 18:59
Hmmm.. fel på tyngdlagen kanske.. :D

frubrink
2008-09-10, 08:22
En gissning är att äggen legat på sidan istället för att stå upp :)
Fru Brink

Elisabet
2008-09-10, 09:07
Jag kände en gammal kvinna som är död sedan många år, som vände de liggande äggen i kylskåpet varje dag för att gulan inte skulle hamna på ena sidan. Kanske var hon den sista som gjorde så, i alla fall så skrattade alla andra åt henne. Men vem vet, hon kanske hade rätt?

Ägg som står i äggkartong har ju ofta gulan neråt (eller är det uppåt :rolleyes: ) när de är kokade, och det skulle ju kunna bero på samma sak.

Ibland hör man ju också att om man lägger äggen i kallt vatten ska man snurra dem lite tills de har koagulerat så att gulan inte ska hamna på ena sidan. Jag har dock aldrig märkt att det blir så...

JohnS
2008-09-10, 10:25
Hmmm.. fel på tyngdlagen kanske.. :D

Snarere tvert imot, tror jeg, tyngdeloven virker nok som den skal. Jeg lærte en gang i en fjern fortid at dersom plommen (gulan) ligger i den ene enden eller i siden av eggene, er det et sikkert tegn på at eggene ikke er ferske, og har vært lagret stående eller liggende. Tyngdeloven får plommen til saaaakte å synke nedover i hviten (eller flyter den kanskje oppover??). Men hvor lang tid den behøver har jeg ingen anelse om.

Patricuz
2008-09-10, 10:27
Jo, är nog det att äggen legat i förvaring för länge på ena sidan. Vi har haft höns och lämnade aldrig äggen och ligga på sidan efter att vi plockat dem. Spelar ju ingen roll för smaken. Är väl bara en vanesak.

Nektaria
2008-09-10, 12:04
Jo, är nog det att äggen legat i förvaring för länge på ena sidan.

Äggen var alltid superfärska när jag fick dem. Dessutom förvarades de stående i någon typ av äggkartong. Jag kokade dem närapå direkt jag fick dem, varannan dag ungefär.

Patricuz
2008-09-10, 12:55
Jag vet bara det att om man förvarar äggen liggande på sid så sjunker äggulan ner genom vitan. Den andra orsaken torde vara att äggen börjar bli gamla.

Kanske har det med konsistensen på vitan att göra, men detta är bara en gissning.

Höns hade vi i mitt barndomshem så mina kunskaper är inte riktigt uppdaterade och som tonåring var jag inte så intresserad...:rolleyes:

Kanske någon annan har några fakta om saken.

P bye_bye

magnus u
2008-09-10, 14:03
Kan någon ha en teori om varför gulan alltid låg på ena sidan av äggen och inte mitt i som vi är vana vid:confused:


:)Kan det ha ngt att göra med corioliseffekten ?, dvs att jordens rotation påverkar gulan, jorden snurrar mest vid ekvatorn vilket skulle betyda att de ägg :confused: som läggs där ,där ligger gulan klistrad åt ena sidan eller beror det på att gulcentreringen/resp gulan åt sidan är ärftlig ?enl min uppfattning det senare me:)n vad betyder det då man vispar upp en omelett/magnus

Nektaria
2008-09-10, 14:34
Kan någon ha en teori om varför gulan alltid låg på ena sidan av äggen och inte mitt i som vi är vana vid:confused:


:)Kan det ha ngt att göra med corioliseffekten ?, dvs att jordens rotation påverkar gulan, jorden snurrar mest vid ekvatorn vilket skulle betyda att de ägg :confused: som läggs där ,där ligger gulan klistrad åt ena sidan eller beror det på att gulcentreringen/resp gulan åt sidan är ärftlig ?enl min uppfattning det senare me:)n vad betyder det då man vispar upp en omelett/magnus

flabb_flab flabb_flab Kanske det är "snedärvt", alltså? ;)

Helena S
2008-09-10, 21:36
Ha ha ha!

Ja, har man tråkigt kan man alltid gå in på Kalimera och få sig ett gott skratt! flabb_flab

Det är verkligen "snillen spekulerar"! Kul och intressant!

Helena S :D

ps jag har googlat lite, men inte hittat svaret - än!

tramp
2008-09-11, 19:51
ps jag har googlat lite, men inte hittat svaret - än!
Här hittade jag lite! Yolk är gulan på engelska. http://en.wikipedia.org/wiki/Egg_(food) Där kan man också läsa att ägg med två gulor aldrig blir några kycklingar eftersom dom små liven slås mot varandra så dom dör innan skalet kläcks :eek:

The yolk in a newly laid egg is round and firm. As the yolk ages it absorbs water from the albumen which increases its size and causes it to stretch and weaken the vitelline membrane (the clear casing enclosing the yolk). The resulting effect is a flattened and enlarged yolk shape.

Nektaria
2008-09-11, 21:30
Tack för alla fakta och spekulationer.
Det enda som fortfarande förbryllar mig är att äggen jag få
alltid är färska - plockade samma dag eller dagen innan, vilket man
gör regelbundet..
Goda är de i alla fall:rolleyes:bye_bye

Nektaria
2010-09-07, 17:29
Vill bara rapportera att äggulorna fortfarande är sneda men så stora att det knappt finns någon vita alls!
:D:D