handdator

Visa fullständig version : Lothiarika

solguden
2008-09-06, 21:15
Åker till Lothiarika den 10sep. Undrar om någon kan tipsa om någon bra restaurang både där o i byarna runt omkring, eller något annat att göra? Hur är det att ta sig till Lardos o Pefkos, går det att gå(hur länge, bra väg? ) hur ofta går buss ( om det går ) vad kostar taxi?
Ska bo på hotell Sunset, synpunkter på det?
Tacksam för svar då det är min första resa till Rhodos o Grekland

AnnaS
2008-09-07, 19:09
Hej. Bodde på St James nu i Augusti. (ligger ju i närheten). Själva Lothiarika är ett lugnt område med ganska få restauranger. Skaffade mig aldrig någon favvoritrestaurang utan tyckte att de var ganska lika i utbud och mat. Vi gick in till Lardos en gång, det är en bit att gå (ca 20 min) och det finns trottoar längs bilvägen till Lardos. I Lothiarika finns det smala "trottoar remsor" men bara på vissa ställen så det gäller att se upp för bilarna när det är mörkt (de kör som dårar). Lardos var i alla fall riktigt mysigt med större utbud på restauranger och barer.
Bussarna går ca 1 i timmen, från Lardos till Rhodos stad.
Pefkos var vi aldrig till men åkte ju alltid igenom det med bussen.
Vet ej hur mycket taxi kostar. Vi åkte buss och det gick kanon.

Mysan
2008-09-09, 12:26
Vi har bott på St James tre år på raken nu. Älskar det!!!!!!

Favoritmatställen: Lunch: St James poolbar
Kvällsmat: Periklis. Ligger 75 m från James, längs stora vägen. Den första resturangen/affären man träffar på när man kommer från Sunset och går in till Lothiarika.

I Lardos är vi alltid några kvällar. Taxi dit ca 4 €. Vägarna är mörka och bilarna kör som dårar så taxi känns säkrast. Kan vara svårt att vinka in en taxi på gatan, men receptionen på James hjälper gärna till.

Poolbaren på James är alltid bemannad. Giannis är där på dagarna och James (Dimitris) på kvällarna. Kocken, som är en hon (har glömt namnet), är brittisk-talande så inga problem med språket. Samma gället Giannis och James. James har en egen drinklista, fråga efter den någon kvällflabb_flab! Popi heter den lilla damen som jobbar i receptionen och säkert är den som tar emot er. Tsambikos är trädgårdsmästaren.

Giannis kan hjälpa er med nästan vad som helst. Bara fråga!

Vi har heller inte varit i Pefkos men vi tog taxi till Lindos en kväll. Åkte dit för att äta, men just den restaurangen vi valde hade sämre mat än vårat älskade Periklis så det var inte värt pengarna. Just Periklis sköts av en familj. En dotter sköter serveringen, pappa basar över köket och mamma står i affären. Betalar du med kort i restaurangen så får du ta ditt kvitto med dig och gå in till mamma i butiken och betala för det är hon som har kortläsaren. I köket jobbar andra släktingar men jag har inte riktigt kläm på dem, ett par mostrar i alla fall.

Åhhh vad jag är avundsjuk på er som får åka dit nu! Jag vill också........:mad:Men jag får väl vänta till juni, då åker vi igen!