handdator

Visa fullständig version : Grekisk mat - äcklig?

isamos
2008-09-06, 14:10
Hej allihopa! :)

Jag var i Samos med min kompis i juni, i år. Har ju alltid hört bra saker om Grekisk mat. Även den grekiska maten i Sverige är toppen. Så när vi åkte ner hade vi höga förväntningar på bl.a. maten och Samos egna vin.

Den första kvällen åt vi moussaka och drack vitt Samosvin till. Moussakan var helt okej, och vinet var väl också okej. Började iaf bra.

Ju mer grekisk mat vi prövade ju sämre blev det. Vi var med om bl.a. rå, benig/senig kycklingsouvlaki, otroligt seg "fläskfilé"souvlaki med fettklumpar, stora "flugor" under maten, nerdränkta etiketter i picklesen, kycklingfilé som tagit smak av fisk. :confused:

När vi var på vinprovning fick vi smaka ett antal olika samosviner. Och vi tyckte om ETT vin. Jag som vanligtvis tycker mycket om vin. Nej, deras vin var söta och väldigt sliskiga. Och andra alldeles för sura.

Tillsist "lärde" vi oss att äta dom säkra korten istället. Vi åt pizza, vegetariska alternativ, carbonara, grekisk sallad, potatis och pasta.

Är det bara vi som haft sån otur med maten i Grekland?snyft_drop

Annars hade vi en underbar semester i ett utopiskt Samos och vill inget annat än tillbaka och till andra grekiska paradis. flabb_flab klapp_klap

/ Isabelle

xenos
2008-09-06, 14:46
En sådan historia har jag aldrig hört förut; när allt blev värre!
Bodde ni Pythagorion? Inte känt för sin mat, men för mycket annat, som hela ön.

Lefteris
som har Samos som en av fem "platser" på sin "bästalista" i Grekland.

KristinaE
2008-09-06, 15:59
Hej.
Ni måste verkligen haft otur. Vi har varit på Samos 7 gånger, åkt runt till olika platser. Bra mat överallt, och jag är verkligen kräsen när det gäller maten och hygienen på matställen. I Pythagorion finns det flera bra restauranger, dels de som rekommenderas här av andra Kalimera medlemmar och matställen som resebolaget rekommenderar.

Vita vinerna är söta, men de röda vinerna är helt OK. Inte som de viner vi köper på systembolaget, men absolut drickbara.

Lycka till med maten, att det blir bättre nästa gång ni åker till Samos eller någon annan grekisk ö.

Kristina som älskar Samos och kommer att återvända dit igen sommaren 2009 klapp_klapklapp_klap

isamos
2008-09-06, 17:32
Vi bodde i Vathi. Och det lustiga var att allt detta otrevliga hände på rekomenderade ställen. Varav ett ställe var rekomenderat av ett flygbolag. Menmen, antar att vi bara hade väldigt otur.

Får hoppas på att det blir bättre nästa sommar då vi reser tillbaka :)

Eva L
2008-09-06, 17:47
Flygbolagens och arrangörernas tips är nog inte alltid att lita på för det innebär mycket turister och utan stor integritet hos tavernaägarna och kunnig kökspersonal kan det få mindre trevliga effekter på maten. Min uppfattning är att den grekiska mat som serveras i Sverige är ganska anpassad men undanatg finns naturligtvis och mycket av det bästa i det grekiska köket serveras inte här så ofta.

Eva

Elisalinn
2008-09-06, 19:55
Kanske ni har haft lite otur när det gäller maten. Min erfarenhet är, att den genuina grekiska maten är helt ok. Ibland kan jag väl tycka, att lite mer krydda vore på sin plats, oftast äter jag hos mina vänner, så då är det inga som helst problem med vare sig mat eller kryddor.

Efter att ha rest runt i Grekland i ca 30 år, så kan jag väl säga, att det jag åt på den tiden, fortfarande existerar, på både gott och ont. I det stora hela, tycker i alla fall jag att maten är ok, krogarna (tavernorna) har definitivt blivit bättre, maten hemma hos vänner, är nu som då lika bra. Var inte rädd att testa lite här och där. Som den matintresserade jag är, så visst, ibland kanske en del tavernor lämnar en hel del att önska.

Helena S
2008-09-06, 20:17
Det låter inget vidare alls! Har ni varit till Grekland någon gång tidigare?

Min erfarenhet är att jag hellre går till ett ställe där jag ser att det är många greker (eller inhemska, beroende på vart jag reser) och där serveras den bästa maten. Inte sällan billigare också. Jag har inte så bra erfarenhet av de ställen som rekommenderas av charterbolagen, jag tror att de har någon form av överenskommelse mellan reseledarna och restaurangerna, vilket inte alltid är till resenärernas fördel.

Jag var på Samos (Votsalakia) för 2 år sen, men vi fick jättebra mat.

Åk till Kalymnos nästa gång! ;)

Helena S :)

MonkanS
2008-09-06, 20:26
Grekisk mat äcklig??
Du måste ha haft en omåttlig otur. Eller haft helt andra förväntningar på den grekiska maten. Grekisk mat i Sverige och grekisk mat på plats är helt olika. I Grekland smakar den så mycket bättre ju. Och då menar jag riktig grekisk mat. Inte de rätter som man kan beställa in på svensk-grekisk restaurang... här hemma i Sverige alltså.
Till nästa resa.. ta med tips härifrån Kalimera på restauranger dit ni ska så blir det säkert jättebra.

/Monica

isamos
2008-09-07, 16:11
Det var första gången jag var i Grekland.

Som Helena S skrev, man ska nog gå till ställena som grekerna själva går till. Under veckorna vi var där så "lärde vi känna" några greker som jobbade på restaurang och hos dem var maten absolut bäst. Och det var ett ställe vi aldrig såg turister på. Dit kom grekerna sent på kvällen med hela sina familjer och åt.

Men jag ger inte upp, nästa gång prövar jag mer genuin mat och tar även med ett antal tips härifrån kalimera :)

Tack för alla svar!

PS. Någon som har ett tips på vad man ska pröva för maträtt?

Soleil
2008-09-07, 16:30
Grekisk mat är gott! Så var det i nästan alla tavernor vi åt på Samos, i Votsalakia, kokkari, Pythagorion.
Annas restaurant bjuder på "hemlagad" mat, finns i Votsalakia. En annan i samma by var ännu bätrre kanske, minns inte namnet just nu... börjar med v-bokstav....Vroni var det väl.

mrwalker
2008-09-07, 19:51
Hej allihopa! :)

Är det bara vi som haft sån otur med maten i Grekland?snyft_drop

Nå vet jeg ikke hvor på Samos du har vært, men hvis det gjelder Pythagorion så er det noen ganske få steder der jeg ville sette min fot. Generelt, så langt vekk fra havnen som mulig. Ellers, på det lille torget ved rådhuset går det bra. :)

Det å gå på typiske turiststeder er uansett lite klokt. Du MÅ lete opp de stedene grekerne selv kunne tenke seg å spise!

MonkanS
2008-09-07, 19:55
Som Helena S skrev, man ska nog gå till ställena som grekerna själva går till. Under veckorna vi var där så "lärde vi känna" några greker som jobbade på restaurang och hos dem var maten absolut bäst. Och det var ett ställe vi aldrig såg turister på. Dit kom grekerna sent på kvällen med hela sina familjer och åt.

PS. Någon som har ett tips på vad man ska pröva för maträtt?

Men då var det ju inte så dåligt ändå.. ;)

Vad för maträtt att rekommendera? Finns så mycket så det kan vara svårt.
Stifado bör man prova tycker jag. En slags köttgryta.
Kyckling i limesås är gott också.
Kleftiko är värt att testa också (lamm i papper) som också kan heta stolen lamb på matsedeln.
Eller bäst är nog att fråga vad som rekommenderas för kvällen.

Jag själv äter helst de rätter jag inte kan laga till här hemma.

//Monica

JohnS
2008-09-07, 21:30
Jeg laget kleftiko i dag... i form... og den var ikke äcklig!!!

isamos
2008-09-07, 22:57
Vad för maträtt att rekommendera? Finns så mycket så det kan vara svårt.
Stifado bör man prova tycker jag. En slags köttgryta.
Kyckling i limesås är gott också.
Kleftiko är värt att testa också (lamm i papper) som också kan heta stolen lamb på matsedeln.
Eller bäst är nog att fråga vad som rekommenderas för kvällen.

Tack för förslagen! Ska definitivit prova dessa rätter nästa gång.

Det är nog ett bra tips att fråga dom på stället vad dom rekomenderar för kvällen, dom vet ju ändå hur deras råvaror ser ut just då, så att säga. Ett fåtal gånger fick vi också höra att dom inte hade maträtten "i lager" just då. P.g.a säsongen.

/ Läser och lär, Isabelle

Admirala
2008-09-08, 09:16
Spis mezedes!
Alstå, det som står på menyen som forretter e.l. Kjøp mange, som salat, noen kjøttboller med eller uten saus, auberginedipp, imam bajildi, frityrstekt småfisk, tzatziki, squashboller, ostedip, fritert ost, bakt feta, bekri meze... Vel, det finnes et utall varianter, dere bestiller det som ser godt ut og minst en ting dere aldri har smakt før, og så deler alle på alt.
Når jeg er på taverna e.l. med mine greske venner spiser vi i 99 prosent av tilfellene kun masse mezedes, og det er bare så godt!

maggione
2008-09-09, 18:39
Jag håller helt med föregående inlägg! Ät smårätter! Det finns inget som är så gott! Tycker heller inte att det vita vinet är så pjåkigt, försök bara inte leka vinkännare på Samos, finns inte så mycket att välja mellan, mest deras inhemska. För övrigt så är det ett bra tips att gå till små ställen där det bara sitter greker, där har dom bra mat! Turistställena är precis som här i Sverige, ibland värre än dåliga gatukök!

rhodosfanast
2008-09-10, 16:32
Jag har aldrig ätit eller fått dålig mat när jag har varit i Grekland varken på Kreta eller Rhodos.

Åt flera gånger Stifados på Rhodos o eftersom jag inte är älskare utav mycket lök så bad jag o få mindre lök o mer kött o det var kanon gott.

Älskar den grekiska maten o tycker att om man går på ett ställe här hemma som har grekisk mat så är den inte alls så god som i Grekland men det kan ju vara för man har ju en helt annan känsla när man sitter o äter maten där.

Längtar till Grekland igen.

Soleil
2008-09-11, 15:54
En besvikelse, en djup sån, var faktiskt i Skiathos.
Minns inte vad stället hette men det var nere in hamnen.
Kleftiko var bara några lammben, inget kött. lite potatis.
Sade till servitören, en äldre gubbe: jag ater inte ben! Skulle har blivit bjuden på en annan portion efetr en väntetid. Jag sa: Neg tack.
Det var nog en bottennotering, det första o, hittils den sista också.

Millie
2008-09-11, 19:46
Otur otur, den grekiska maten vi har fått är helt gudomlig!
Spelar ingen roll var vi har varit. Den inhemska maten är inte stark men välgigt mustig ( jag tänker framförallt på deras grytor) mmm!
Bra att maten inte får dig att avskräckas från Grekland, det kan bara bli bättre efter alla tips du kan hitta här på Kalimera!
Hälsningar från Kerstin som åker till Karpathos om en vecka!flabb_flab

Joerny
2008-09-15, 11:45
Vilken otur! Jag har aldrig ätit så god mat i hela mitt liv :)

Gineka
2008-09-16, 08:05
Hej,

Fy, vad trist och läsa..men ja, man kan ju ha otur någon gång, men hela er semester? Beklagar. Har varit bosatt 15 år i en av dem mest populära turistbyar på Samos.
Den generella regeln tycker jag i alla fall är att om man verkligen vill prova på den typiskt grekiska maten, ska man bort från turistströken! Hyr en bil eller ta en taxi på kvällen till någon bergsby! Leta er till torgen, eller dofterna och som alltid- dem lokat boende.

Prova:
Kotopolo lemonato= Ugnsstekt hel kyckling med stora potatis klyftor, citron och oregano.
Gemista= Fyllda grönsaker med ris och ibland köttfärs, vanligtvis tomat och paprikor, men iblan även zuchini och lök
Pastitio= som en slags grekisk makaroni pudding
Briam att doppa brödet i)= Ihopkokt grönsaksröra med tomat, lök, aubergine, zuchini...

...Och till det en härlig Horiatiki= Grekisk sallad, tzatsiki= Gurk/ vitlöks yougurt-dip och varför inte några Revidokeftedes= Kikärtsbullar innan huvudrätten.

Ang vin är ön känd först och främst för sina många dessertviner och dem är mycket riktigt söta!

Vita viner finns det gott om, ett nytt är "Mikres korfes"= Jätte gott:)

Rött vin finns ett buteljerat i handeln och den är inte särskilt god, men som sagt det är den söta lilla Muskatdruvan som trivs på önsbegsluttningar i nord, därav hög produktion av söta dessertviner, men också vita viner och Retsina(Obs. Med tillsats av kåda, därav säregen karakteristisk smak)

Till sist lycka till nästa gång!

Inga-Karin
2008-09-20, 08:41
Tyvärr har jag omnämt detta i ett tidigare inlägg på Kalimera. Vi var ju på Samos för 15 år sedan, men minnet finns kvar. Den gången var vi där under högsäsong, så jag trodde att det berodde på det. Hoppas jag har rätt!? Tom. enda gången som jag blev sjuk andra veckan eftersom det då inte fanns någon lagad mat att uppbringa annat än grill.
Hur löser vi då detta i höst? Jo det får bli en hel del självhushåll eftersom jag älskar att "botanisera" i supermarket och ha grytor igång. Hoppas värden uppskattar mitt slösande av elen bara..........

Eva L
2008-09-20, 10:26
I Agios Isidoros på Lesvos serverade tavernorna mycket grillat och friterat. Några få ungsrätter och mycket av den mat jag vant mig vid att äta i Grekland saknades på menyn. Killing, lever och briam saknades helt samt mycket annat gott. För dottern var det ännu sämre eftersom hon är vegetarian. Hon var vädigt besviken på maten som hon länktat efter. Hon har också besökt Grekland många gånger och varit bosatt där ett par år så vi är båda väl förtrogna med vad som brukar serveras. Vi åt lunch vid något tillfälle i Plomario och den ungsstekta kyckling jag fick där badade i olja.

Bland det godaste jag åt under den här resan var nog den kötträtt som jag och barnbarnet bjöds på av vår hyresvärdinna och som hon lagat till sin egen familj. God feta i lerform, fava samt vällagad stifado fick jag på en av tavernorna men ibland saknades de gröna kryddorna helt och maten smakade bara salt. Noterade också att många rätter serverades med riven ost över något jag bara sett i den här omfattningen på Samos.

Förra sommaren besökte jag några öar i cykladerna och den mat som serverades på Folegandros spelade i en betydligt högre division än det vi åt på den här resan.

Eva

Inga-Karin
2008-09-25, 06:04
Som sagt........överallt och vid de allra flesta tilllfällen så är maten underbar i Grekland, bara man vet var man kan hitta den ;-) Och jag håller verkligen med om att den var ljuvlig på Folegandros, speciellt Stiffadon. Där lärde jag mig hur man ska göra den.

Vi testar Pythagorion ännu en gång och hoppas att de har följt trådarna här på Forumet, som väl knappast kan ge någon god reklam för orten när det gäller kosten.

Ha det gott hoppas I-K

Manna
2008-09-25, 11:44
Tillbaka från Samos och Kokkari kan jag till viss del stämma in i dina synpunkter.

Efter att ha varit i Grkland massor av gånger och i Kokkari de senaste åren kan jag notera:
Turisfällorna blir allt fler. Hamnpromenaden bör man undvika men även de av turistbyråerna rekommenderade resturangerna efter stranden är mycket varierande. Meltemi som alltid är full av turister är rejält dyrt samtidigt som de flesta rätterna är riktigt utslätade. Kleftiko kan dock rekommenderas. Även den italienska restaurangen Basilico lever mer på läget än maten. Pastan OK men du kan göra den lika bra hemma. Personalen ganska oengagerad.

Vi har vårt favoritställe, Hello-Hello längre bort efter stranden. Här har priserna också stigit rejält men alla råvaror är fräscha och speciellt den grekiska maten mycket god, härlig Moussaka. Åt också en mycket god fiskplatta med massor av god grillad fisk o skaldjur.
Grillat kött tycker jag man ska undvika, ofta torr och för hårt grillad.
På standen Lemonakia åt vi också härlig lunch med både gröna bönor och stekta aubergine.
Det omtalade Bira besöktes också. Deras rekommenderade ugnsstekta fläsk med potatis var trist.

Älskar grekisk mat med långkok särskilt potatisen blir så god. Så varför denna pommes frites till allting?

Slutsats: Det blir allt dyrare på restaurangerna men kvalitén hänger inte med.

Men Kokkari är fortfarande favoritplatsen på vår favoritö Samos och vi återvänder säkert nästa år igen.

Manna

isamos
2008-10-04, 10:09
Nu har jag varit hemma en dag från att ha varit på Kreta i en vecka. Var i Agia Marina och älskade det. Lite dött såhär i slutet av säsongen men vi var inte där för fest så vi hade en underbar semester ändå.

Nu till maten. Efter en, inte så trevlig, matupplevelse på Samos tidigare i år så testade jag på nytt den grekiska maten, nu på Kreta. Och jag kan säga att jag nu kan förstå att de flesta blivit förvånade när jag skrev om min matupplevelse på Samos. Maten var helt underbar på Kreta! Så som den grekiska maten sägs vara.

Ett ställe som blev en favorit var Restaurant Cactus, som ligger precis vid huvudgatan i Agia Marina, nära "Kaffestugan", om någon vet var den ligger. =)

Nu ser jag fram emot nästa resa till Grekland och nya matupplevelser.

Klick
2008-10-04, 16:10
Hej!
Har själv aldrig varit på Samos men känner igen det du beskriver. För ett par år sedan var vi på Agistri... och det kommer jag aldrig att göra om... första dagen när vi kom dit så var vi ganska hungriga och ganska trötta så vi ville gärna ha ngt att äta. I snackbaren i hotellet kunde man köpa pizzor men det ville vi ju helst inte. Så vi gav oss ut på upptäcksfärd i den lilla byn... Eftersom klockan var drygt 17-18 var det inte många ställen öppna och vi hittade en liten taverna som jag kom i håg låg i närheten av supermarketen i byn Milos. Jag beställde souvlaki som mestadels bestod av senor och fett. Ett sorgligt kapitel. Resten av den resan åt vi på ställen som hade rekomenderats till mig av en kollega och de hade väldigt goda Metzes kom jag i håg. Jag talade med hotellvärdinnan som rekomenderade en taverna som låg längs vägen in mot Agistri-stad så vi gick dit. Jag fick kött som var gammalt och vågade inte äta upp den eller beställa nytt.

Jag håller med de flesta som skrivit i detta ämne att ett tips är kanske att undvika de stora turist-tavernorna... Nu ska man ju inte säga att alla tavernor som är turistvänliga är illa - långt ifrån... Jag kan räkna upp ett par tavernor på Skiathos som är helt ok!

MonkanS
2008-10-05, 10:02
Nu har jag varit hemma en dag från att ha varit på Kreta i en vecka. Var i Agia Marina och älskade det. Lite dött såhär i slutet av säsongen men vi var inte där för fest så vi hade en underbar semester ändå.

Nu till maten. Efter en, inte så trevlig, matupplevelse på Samos tidigare i år så testade jag på nytt den grekiska maten, nu på Kreta. Och jag kan säga att jag nu kan förstå att de flesta blivit förvånade när jag skrev om min matupplevelse på Samos. Maten var helt underbar på Kreta! Så som den grekiska maten sägs vara.

Vad skönt att höra att du blev nöjd med den grekiska maten denna gången..:)
För visst är den GOD den grekiska maten. På rätt ställen vill säga. Ett par goda vänner besökte var på Kreta nu helt nyligen och bodde då på en liten ort utanför Rethymnon, Adele. Och där var det visst inte nån vidare god mat på tavernorna. Nu var det i slutet av säsongen också och det kan ha berott på det. Men inne i Rethymnon var det som vanligt väldigt bra mat sa dom.. :D

//Monica

Eva L
2008-10-05, 12:11
Måste bara säga det igen. Ni som gillar bra grekisk mat och fin lugn miljö åk till Folegandros men undvik högsäsong så tror jag att ni inte behöver bli besvikna. Fick ett sms till några för ett par veckor sedan som jag gett en del tips om ön naturligtvis med viss vånda eftersom vi alla är olika med skilda behov. De skrev kort Tack och varför sa du inte att det var så här bra. :)

Eva

litentuva
2008-10-05, 12:58
Vad skönt att höra att du blev nöjd med den grekiska maten denna gången..:)
För visst är den GOD den grekiska maten. På rätt ställen vill säga. Ett par goda vänner besökte var på Kreta nu helt nyligen och bodde då på en liten ort utanför Rethymnon, Adele. Och där var det visst inte nån vidare god mat på tavernorna. Nu var det i slutet av säsongen också och det kan ha berott på det. Men inne i Rethymnon var det som vanligt väldigt bra mat sa dom.. :D

//Monica

Ja visst är maten bra i rethymnoflabb_flab, i alla fall om man vet vart man ska gå! I Adele har det blivit ganska så exploaterat och "tavernor" ploppar upp som ogräs. Känns väldigt komersiellt med mycket "meny för två" och nästan löpande band känsla.
Vill åter passa på att rekomendera tavernan "Sambía" nere vid busstationen i Rethymno (tvärs över viken om man går i riktning Chania), bättre grekisk mat har jag inte ätit i rethymno. Är sååå glad att vi blev rekomenderade denna pärla. Helt suveränt!_B-anana

Inga-Karin
2008-10-07, 15:41
Jo visst finns det go´mat även i Pythagorion/Samos, särskilt så här under vecka 40 när vi stötte på Taverna Maritsa i gränden mitt emot Afrodite inte långt från kyrkan. Familjen som driver Maritsa gjorde allt för att få oss belåtna, vilket vi lugnt sagt kan skriva under på.
Deras Kalimare var den goáste vi ätit i hela Grekland!
Stiffadon var perfekt, liksom Briam och någon go´ röra i en äggplanta med smält ost över. Prismässigt, nja...men det kompenserar vi med egna frukostar och luncher. Tyvärr var inte deras Retsina som Kourtaki utan öns egna var av en helt annan kaliber ;-)

Maritsa kan vi därför varmt rekommendera. Att sen taket läckte efter fredagens skyfall rår ju inte de för ;-))

Elia tog vi oss aldrig till Janne! men till Drakei tor. Vad sägs om det?

VH I-K

Kalimera
2008-10-08, 09:03
Elia tog vi oss aldrig till Janne! men till Drakei tor. Vad sägs om det?Drakei är ett större måste än Elia, så ni valde helt rätt. :)

Inga-Karin
2008-10-08, 13:50
Kan bara hålla med och att maten på Kostas Taverna i Drakei serverad av den behagligt ödmjuka "frun" tog tid, men var god. (omeletta me potata och deras svårsmälta Retsina. Den har en vinranka med klasar upp och nedtill på etiketten i gul/grönt, så pass på....)
Dock hade hönsen flytt fältet under altanen, som var orsaken till att vi for dit ;-) Vi har numera egna Hedemorahöns. Skämt åsido, vägen var dramatisk, men vi prisade våra hjälmar.

medmera hälsning från Kolbäck

Peterkj
2008-10-08, 14:26
"Dit kom grekerna sent på kvällen med hela sina familjer och åt."

Just precis - "det är ju det alla tips säger, gå dit grekerna går", det gäller ju överallt.

Fenalena
2008-10-12, 19:21
Jadu ha ha, du verkar ha haft maximal otur. Dock är väl inte Grekerna så kända för kulinariska höjder. Det är ofta lite barnmat över grekmaten. Nu blir nog många arga ? det får de bli för man kan bli trött efter ngra veckor det har vi blivit. Ofta hittar man bättre tillagad grekisk mat i Sverige faktiskt. Turkiet har lite mer variation och kryddor samt serverar sin mat het vilket man inte alltid gör i Grekland.
Nåväl, grytor kan de i alla fall göra emellanåt och pajer och och man må våga prova dem. Att äta dagens rätt brukar vara prisvärt och gott.
Jag upplever det olika från ö till ö. På Naxos åt vi ofta god mat. På Samos i Pythagorion blev jag flera ggr besviken.

Inga-Karin
2008-10-12, 20:12
Jag upplever det olika från ö till ö. På Naxos åt vi ofta god mat. På Samos i Pythagorion blev jag flera ggr besviken.

Man kan verkligen inte generalisera på det sätt som görs eftersom det är en omöjlighet att bevaka helheten på plats. Vi måste alla prova oss fram och är nu fullständigt övertygade om att även Pythagorion har sina russin gällande kosthållningen! God vällagad och underbart kryddat mat kan du hitta varhelst du hamnat om du verkligen anstränger dig! Nu har förstås vi varit Grekland trogna och har inget att jämföra med (läs Turkiet) men jag betvivlar att de är 100% där som här hemma.
Har inget minne av att den skulle ha varit extra vällagad på Naxos, men Folegandros har fått en extra stjärna i vårt minne!

Den grekiska mat vi ätit ute i Sverige är inte den som vi njuter av i Grekland. Lagad mat ute i Sverige har vi dessvärre inte haft inom räckhåll. Visst, här finns också olika spett med zatsiki och ris/pot/burgur lagat av andra nationaliteter än greker men, men......lagad grekisk mat är för mig något helt annat.

VH I-K

Helena S
2008-10-12, 22:27
Om man vill äta Turkisk mat så kan man väl göra det??

Å därför åker man till Grekland? :confused:

Helena S - som gärna reser hit och dit

Nektaria
2008-10-13, 11:34
Min erfarenhet är att jag hellre går till ett ställe där jag ser att det är många greker (eller inhemska, beroende på vart jag reser) och där serveras den bästa maten. Inte sällan billigare också. Jag har inte så bra erfarenhet av de ställen som rekommenderas av charterbolagen, jag tror att de har någon form av överenskommelse mellan reseledarna och restaurangerna, vilket inte alltid är till resenärernas fördel.

Jag var på Samos (Votsalakia) för 2 år sen, men vi fick jättebra mat.

Åk till Kalymnos nästa gång! ;)

Helena S :)

Hej Helena!
Har också varit i Votsalakia och åt jättegod mat! Det var särskilt ett ställe utan menyer, där vi valde maten i köket. Fantastiska grytor!
En kväll sprang restaurangägaren ut och hejdade en bil med stora galia-meloner. Han delade ut en melon till varje sällskap. Charmigt tyckte nog de flesta! Inga hårresande priser heller!

Precis som flera skrivit här, hade några av ställena som rekommenderades av resebyrån, kanske inte dålig mat, men inga höjdare precis!

bye_bye

Nektaria

Oliv-ewa
2008-11-25, 23:04
Du måste haft maximal otur. Kleftiko direkt från ugnen är det bästa du kan äta. Lammkotletter med tzatsiki går heller inte av för hackor klapp_klap

och en ouzo före maten förstås. :D