handdator

Visa fullständig version : Hemkommen från Amorgos


Despina 08
2008-09-05, 20:53
Efter alla skriverier här på Kalimera om Amorgos blev vi ju bara tvugna att besöka denna Ö! Och nu har vi äntligen varit där... Så vad tycker vi?

Amorgos kändes väldigt genuint och säreget. Jag är en person som älskar att bada så stranden i Egliali blev en riktig favorit. Sanden där var mjuk som mjöl och helt fri från sten. I Egliali bör man bo om man vill bada på en sandstrand.
Vi bodde i Katapola på The big Blue och DET var vi mycket nöjda med! Phannis som driver hotellet va så himla snäll att jag nästan kände att jag tyckte lite synd om honom! (fråga mig inte varför). Han frågade inte ens om att få se våra pass under hela vistelsen. Han kom och mötte oss i hamnen och hjälpte till med väskorna och när vi såg honom på morgonen dagen därpå så nästan bugade han, likadant när vi skulle hem. Så himla snäll! Rummet var riktigt mysig och fint, oerhört bra läge! Super super...

Vi besökte det berömda klostret vilket var en sevärdhet olikt allt annat. Därefter skulle vi bada i Agia Anna men det gick tyvärr inte! Det var nämligen storm! Likaså när vi va på Mouros stranden. Det blåste fruktansvärt! Det tycker jag va en stor nackdel med Amorgos..att det va så himla blåsigt, nästan varje dag! Det är något man bör tänka över innan man åker dit.

I övrigt så var det mysigt i Katapola på kvällarna. Bra mat på El Greko som ligger i hamnen. På andra sidan hamnen fanns det många mysiga ställen att ta en drink på, där man bara kunde sitta och titta ut mot hamnen.

Vi hyrde varken moppe eller bil pga av att det va så blåsigt och för att vägarna var väldigt bergiga om man säger så. Vi tog buss överallt och det var hur smidigt som helst! Bussnätet var verkligen bra genomtänkt.

Amorgos är inget badparadis enligt mig men tack vare Phannis och Klostret så gillade jag Amorgos trots allt :D

Marco
2008-09-05, 22:30
Åhhh vad jag längtar tillbaka till Amorgos! Var där för första gången förra året i mitten av september och känner igen det där med blåsten. Trodde ibland att jag å moppen skulle blåsa av vägen nästan hela tiden! Bodde på Amorgos Pension (mycket bra) i Katapola i en vecka och var oftast på andra sidan å åt på kvällarna. Besöket på klostret är ett minne för livet! Synd attt ni inte fick njuta fullt ut av Mouros för det är en av de skönaste stränderna jag besökt!
/Marco

Eva L
2008-09-06, 10:41
Överväger att åka tillbaka till Amorgos nästa år efter att inte ha varit där på några år. Har hört att det blivit så mycket turister där och några bekanta tyckte att det var lite av en besvikelse när de återvände till ön efter 10 år.
De blev mer förtjusta i Folegandros som de inte besökt tidigare. Folegandros och Amorgos är de grekiska öar jag gillat mest men jag har många andra favoriter också. Joniska öarna har jag inte riktigt kunnat ta till mitt hjärta även om naturen är vacker där.

Eva

liselotti
2008-09-06, 11:41
Amorgos är inget badparadis enligt mig
Som förstagångsbesökare på Amorgos är det bara att hålla med.
Baden håller inte den klass jag hade förväntat mig. I Agia Anna badade vi inte ens. SÅ mycket folk på så liten yta, SÅ blåsigt. Grått grus och inte alls så blått vatten som på bilderna.

Blåsten gjorde att vi inte vågade hyra moppe.

Eva L: Har hört att det blivit så mycket turister där

Jag har aldrig varit på ett ställe med så mycket svenskar! Missförstå mig inte nu. Jag gillar svenskar, men man vill känna att man är i Grekland ibland. Säga Kalimera eller God Morning istället för Godmorgon till sin balkonggranne någon dag;).

Dom positiva sakerna med Amorgos var att Katapola var en så trevlig byklapp_klap och besöket på klostret.
Allt som allt hade vi en fin vecka där men vi återvänder nog inte.

Eva L:
Joniska öarna har jag inte riktigt kunnat ta till mitt hjärta även om naturen är vacker där.


Det är ju mitt paradis! Tänk att vi tycker så olika :). Visst är det konstigt. Till Lefkas återvänder vi gärna. Mest p.g.a baden som är i en klass för sig. Kritvita stenar och turkost vatten.

Siri A
2008-09-06, 12:02
Vi hade tänkt börja på Amorgos i år, men sen skippade vi den ön helt istället. Alla skriverier avskräckte oss ordentligt... Amorgos finns inte heller med i planerna för nästa år, känner inte alls någon längtan dit längre. Kanske synd, men det känns nästan som att Amorgos har blivit lite som ett "måste", det är så många som varit där och tyckt så bra om ön. Även vi var ju på väg dit som sagt, man skulle allt vilja se ön med egna ögon, bara för att få veta. Kanske vågar vi oss dit när charterbolagen dragit in sina resor dit, och alla skriverier lugnat ner sig lite.

liselotti
2008-09-06, 13:37
Visst ska ni åka dit. Bara ni skruvar ner förväntningarna något och inte reser i absoluta högsäsong.

En fördel med blåsten är ju att myggorna lyser med sin frånvaro ;). Vi har aldrig sovit med öppen altandörr tidigare. Det var härligt!

Hellen
2008-09-06, 13:56
Helt klart upplever man samma ställe olika:eek::D
Amorgos är för oss det ultimata semesterparadiset, oj vad jag tog i nu.:)
Men det känns något åt det hållet, finare enskilda stränder, svindlande vägar och tystare landskap har jag ännu inte funnit någon annanstans på de andra öarna jag har besökt.
Vi var där i slutet av juni-början juli och vi var de enda från Skandinavien där vi bodde.
Katapola har något speciellt- kan inte peka ut direkt vad det är mer än att vi trivs där, blir det någon gång i tiden ett hus i Grekland, då blir det på Amorgos.
Ön har med största sannolikhet förändrats de senaste tio åren. Jag skulle, utan att ha varit där för tio år sedan, våga påstå att förändringen går långsamt.
// Helén

kari
2008-09-06, 17:07
Ön har med största sannolikhet förändrats de senaste tio åren. Jag skulle, utan att ha varit där för tio år sedan, våga påstå att förändringen går långsamt.
// Helén

Vi var på Amorgos første gang i 1996, siden i 2001, 2004 og siste gang ( hittil:)) i mai i år , og jeg synes også at forandringen går ganske langsomt....heldigvis!
- det er lavsesong jeg har erfaring fra og det var like deilig på Amorgos nå i mai, som høsten 1996, syntes vi :D - s e l v om det var fhv kjølig vær.

bye_byeKari

Eva L
2008-09-06, 18:42
Jag åker ofta i låg eller mellansäsong och då är inte stranden prioritet nr 1. Det är så mycket annat jag vill ha ut av en Greklandsvistelse. Den här resan blir nog mer bad än mina senaste resor. Det jag gillade mest på Amorgos var vyerna, bukten i Katapola, Chora och vandringsmöjligheterna. Klostret är en fantastisk upplevelse och även byarna ovanför Egiali hade det där lilla extra.

Kanske märks de ökade turistströmmarna mest under högsäsongen och inte så mycket i maj och september. Det som brukar följa med mycket turister är också att tavernorna anpassar sina menyer på ett för oss som gillar traditionell grekisk mat negativt sätt.

Eva

Despina 08
2008-09-06, 19:15
Kul att läsa om allas åsikter, att vi alla tycker så olika.. men alla har ju olika behov! Jag är glad över att ha besökt Amorgos, Ön är ju väldigt fin och mysig. Men jag tyckte att det blåste alldeles för mycket. Att det blåser så mycket gör att det blir obekvämt att tex hyra moppe, vara ute och promenera eller bada. Om det är blåsigt och man inte kan bada så kan man ju heller inte vara ute och promenera. Vi gick från klostret till Agia Anna och jag fick hålla i min keps stenhårt och vi stannade flera ggr på vägen och bara böjde oss ner för det kändes som om vi var mitt i en orkan!

I 17 år i rad har jag besökt Lefkas nästan varje sommar och det är helt olikt Amorgos. Där skiner solen och det är riktigt varmt och vindstilla= sommar känsla. Jag gillar de joniska öarna för deras grönska i kontrast med det turkosa vattnet. Fina vita stenar lena som flintasten. Inte för att jag bara gillar att ligga på stranden hela dagarna, men det är det jag associerar till när jag tänker på Grekland.

Jag tror inte jag kommer resa till Amorgos igen trots att jag gillade ön som helhet. Men OM jag skulle göra det så skulle det vara för The big blue och Phannis! :)

liselotti
2008-09-13, 19:06
Kanske märks de ökade turistströmmarna mest under högsäsongen och inte så mycket i maj och september.

Eva

Jag blir lite nyfiken. Brukar det vara så här mycket folk vid Agia Anna i maj, juni och september eller har turistströmmen ökat p.g.a alla artiklar om Amorgos?
Bilder från första veckan i juli.

http://i194.photobucket.com/albums/z203/kalimera_album/AgiaAnna-1.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z203/kalimera_album/AmorgosAgiaAnna-1.jpg

Man kanske ska ge ön en chans i lågsäsong. :rolleyes::cool:

Lissi
2008-09-14, 12:18
Nu vet jag inte hur många turister som är MÅNGA;), men för mig är just dessa bilder inte exempel på MÅNGA......

Lissi

Athina
2008-09-18, 15:00
När vi bodde på Hooneymoon Beach på Santo frågade ägarna oss:Vad är det som gör alla skandinavier tokiga i Amorgos? Eftersom jag inte hade varit där ännu kunde jag ju inte svara men nu kan jag. En helt underbar ö, vi hyrde också in oss på The big blue. Stillsamt och vackert, trodde tonårsdöttranra skulle beklaga sig över bristen på hålligång men de var lika betagna. Men, att det var många skandinavier, ja. När vi satt och åt en kväll noterade vi att alla vid vår restaurang och alla på grannens var från Sverige eller Norge. Nu är jag Norska i exil så det får väl vara ok att dela med sig av underbara Amorgos.

Ingegerd_Lasse
2008-12-07, 00:08
Hej! har varit 3 veckor i Katapola i maj månad, underbart! har aldrig , varken förr eller senare, sett sådana vallmofält... Det var för kallt för att bada, så vi funderade inte över vilka stränder som fanns. Nu åker vi kanske tillbaka i september och har barn med oss. Bor på The big blue, men var badar vi bäst med barnen?
Tacksam för tips! Ingegerd

Hellen
2008-12-07, 08:57
men var badar vi bäst med barnen?
Tacksam för tips! Ingegerd

Vilken ålder är det på barnen/är de simkunniga, om inte så är nog stranden i Eigiali bäst. Är det större barn, så skall ni hoppas på blåst och stanna och bada strax före Eigiali, underbara vågor att leka i om man gillar det.

http://i258.photobucket.com/albums/hh242/Helen1967/IMG_1195.jpg




http://i258.photobucket.com/albums/hh242/Helen1967/IMG_1197.jpg

Siri A
2008-12-07, 09:04
Är det större barn, så skall ni hoppas på blåst och stanna och bada strax före Eigiali, underbara vågor att leka i om man gillar det.Är det den stranden du har på din avatar, Helén? :D

Hellen
2008-12-07, 09:08
Är det den stranden du har på din avatar, Helén? :D

Ja, det är detflabb_flab
// Helén