handdator

Visa fullständig version : Vilken by/stad är mysigast att bo i?


greklandsgalen
2008-09-01, 12:36
Älskar Grekland o har varit till en del olika öar, men av olika skäl är det nu många år sen sist:(. Nu har jag dock läst att Lesvos är en relativt billig o oförstörd ö och funderar på att åka dit nästa år. Min fråga är om det är någon av resmålen på ön som är speciellt mysig att vistas i och undrar också om någon kan rekommendera nåt bra hotell?
Hur är prisnivån på mat o dryck? Är det dyrt att handla i mataffärerna?
Vore jätteglad om någon kunde svara på åtm. någon av dessa frågor.
Längtar så att få åka till Grekland igen, så jag önskar man kunde boka redan nu:D

Eva L
2008-09-01, 13:27
Jag åker till Lesbos på söndag så efter hemkomsten ska jag försöka beskriva de orter vi kommer att besöka. Något fotoresebrev blir det säkert om jag klarar av att hantera den nya kameran men det ska väl gå bra.

Eva

Charleston
2008-09-01, 13:35
Mina egna subjektiva åsikter:

För mysigheten: Molivos
För lugnet: Vatera (Vrisies Studios är ett exempel på bra och billigt boende där)
För stränderna: Vatera, Agios Isidoros, Skala Eressos, Petra (sen finns det förstås en massa mindre stränder också, men där är ju ofta utbudet vad gäller boende obefintligt, eller åtminstone begränsat)
För stadskänsla: Plomari (Agios Isidoros), Mytilini

Tänk på att ön är stor. Vill man se mycket av den får man ta med detta också i beräkningen, när man ska bestämma vara man ska bo.

Sist jag var där (2006) tyckte jag att det på de flesta ställen var billigt att äta ute, 20-30 euro för två pers inkl dryck (en tia till om man ville vräka till det nån gång). Det mesta i supermarketarna ungefär som hemma, förutom mejeriprodukter som var dyrare (när det gäller youghurt klart dyrare) där nere. Kaffe tar man lämpligen med sej hemifrån.

/Thomas

Joanna karlsson
2008-09-01, 23:37
Älskar Grekland o har varit till en del olika öar, men av olika skäl är det nu många år sen sist:(. Nu har jag dock läst att Lesvos är en relativt billig o oförstörd ö och funderar på att åka dit nästa år. Min fråga är om det är någon av resmålen på ön som är speciellt mysig att vistas i och undrar också om någon kan rekommendera nåt bra hotell?
Hur är prisnivån på mat o dryck? Är det dyrt att handla i mataffärerna?
Vore jätteglad om någon kunde svara på åtm. någon av dessa frågor.
Längtar så att få åka till Grekland igen, så jag önskar man kunde boka redan nu:D

Vi kom hem från Lesbos för en vecka sen, bodde i Ag. Isidoros. Vi gillade stranden skarpt, glasklart vatten. Bodde på Pebble Beach. Ett helt ok hotell. Dock tycker jag att receptionen brast i säkerhet. Man skulle lämna nyckeln i receptionen när man gick ifrån rummet...men det var inte alltid någon som satt där...så man kunde i princip ta vilken nyckel som helst.:mad:
Det enda vi handlade på minimarketen var öl med tillbehör...5 euro för ett 6-pack amstel...Att äta ute kostade oftast runt 20-30 euro. Däremot var servicen urusel på de tavernor vi var på...ingen som frågade om maten var god, eller om man ville ha mer att dricka etc...På ett ställe fick vi till och med be om menyer...
Poseidon i Ag. Isidoros hade god och prisvärd mat...:)

Eva L
2008-09-02, 08:39
Jag har hört att maten är bra om man gillar traditionell grekisk mat så jag hoppas det stämmer. Antar att det finns flera mindre tavernor att välja bland.
Jag äter helst inte så mycket grillat utan föredrar långkoken, ungsrätterna och alla små grönsaksrätter. Vi har bokat boende på egen hand och ska bo nära stranden.

Eva

JohnS
2008-09-02, 10:16
Ett helt ok hotell. Dock tycker jag att receptionen brast i säkerhet. Man skulle lämna nyckeln i receptionen när man gick ifrån rummet...men det var inte alltid någon som satt där...så man kunde i princip ta vilken nyckel som helst.:mad:
Däremot var servicen urusel på de tavernor vi var på...ingen som frågade om maten var god, eller om man ville ha mer att dricka etc...På ett ställe fick vi till och med be om menyer...

Jeg holdt på å si: Velkommen til det Hellas så mange av oss elsker!

Er det ikke fantastisk å bo på et sted hvor det ikke er behov for mer sikkerhetstiltak? For jeg går ut fra at det ikke hendte noe ubehagelig på grunn av at nøklene var så lett tilgjengelige, og at dere ikke hørte om noen andre som ble utsatt for noe heller? I så fall har dere vært meget uheldige.

Og en taverna hvor man får sitte i fred til man selv gir uttrykk for at man ønsker kontakt? De aller fleste steder er jo betjeningen vennlige og imøtekommende når gjestene tar initiativ til å prate med dem, enten det gjelder maten eller helt andre ting man ønsker å snakke om. Men det varierer hvor mye initiativ de tar selv, mange er redde for å virke påtrengende hvis de ikke blir oppmuntret.

Så jeg synes det høres ut som om du har rett og slett har opplevd det Hellas jeg aldri får nok av!! Og til våren blir det Lesvos og Plomari-området for oss også!! flabb_flab

Vi er bare kjent på nordsiden av Lesvos fra før, og for oss er det Petra og Hotel Michaelia som gjelder!!

greklandsgalen
2008-09-02, 10:57
Däremot var servicen urusel på de tavernor vi var på...ingen som frågade om maten var god, eller om man ville ha mer att dricka etc...På ett ställe fick vi till och med be om menyer...
Poseidon i Ag. Isidoros hade god och prisvärd mat...:)[/quote]
Låter ju ganska härligt o befriande!flabb_flab Iallafall för mig som var till Turkiet nu i augusti, där alla restauranger var på en. Man ville ju kolla in ställena o jämföra priser o så, men till slut gick vi bara förbi för de skrek efter en o ville visa sina menyer, så att söka ett bra o billigt ställe kunde ta flera timmar:mad:
Och det är så här jag minns Grekland oxå. Det är därför både jag o minadöttrar vill åka dit igen nästa år._B-anana
Så jag återkommer väl med mera besked när sommarsemestern ska bokas, om det blir Lesbos eller inte. Grekland blir det iaf helt klart.

Joanna karlsson
2008-09-02, 17:15
Jag vill inte heller ha kyparna hängandes runt bordet under hela måltiden. Men ett "smakade det bra?" kan väl ändå kännas lite trevligt? Jag tycker det i allafall...det var det jag menade med servicen...Att slippa inkastarna var underbart men jag vill ändå ha någon som verkar bry sig lite mer=)

greklandsgalen
2008-09-03, 10:58
Jag vill inte heller ha kyparna hängandes runt bordet under hela måltiden. Men ett "smakade det bra?" kan väl ändå kännas lite trevligt? Jag tycker det i allafall...det var det jag menade med servicen...Att slippa inkastarna var underbart men jag vill ändå ha någon som verkar bry sig lite mer=)
Jo, jag håller med dig! Att dom var så helt servicebefriade verkar ju lite underligt.:confused: Är dom inte måna om att folk ska återvända till deras ställen? Dom är väl ändå beroende av turismen, eller har jag fel?
Men kanske är de bara inte vana vid turister. Om det är så att Lesbos är ett ganska "nytt" resmål, så har dom kanske inte fått in servicekänslan ännu. Eller så betraktar dom turister på samma sätt som ortsborna o då är det ju bara smickrande:)

Pnyx
2008-09-04, 02:07
Jag vill inte heller ha kyparna hängandes runt bordet under hela måltiden. Men ett "smakade det bra?" kan väl ändå kännas lite trevligt? Jag tycker det i allafall...det var det jag menade med servicen...Att slippa inkastarna var underbart men jag vill ändå ha någon som verkar bry sig lite mer=)
De bryr sig! Stötestenen är att du, troligen, talar hyfsad engelska. Serveringspersonalen på Lesvos, generellt sett, talar sämre engelska än vad du gör och sämre än vad motsvarande yrkesmän gör på mer turistbesökta öar. De undviker alltså kontakt därför att de inte vill
hamna i en för dem obehaglig situation. De är helt enkelt lite skraja och mycket stolta. Lär dig några grekiska ord och uttryck. Ta på bästa leendet och försök verkligen göra dig förstådd, på grekiska. Effekten kommer garanterat inte att utebli !
Lämna aldrig en taverna som saknar menu! Möjligheten att du får ditt livs grekiska matupplevelse är nämligen stor ! :p:)

Eva L
2008-09-04, 08:10
De bryr sig!
Lämna aldrig en taverna som saknar menu! Möjligheten att du får ditt livs grekiska matupplevelse är nämligen stor ! :p:)

klapp_klapklapp_klap Håller helt med. Det ska bli så underbart med all den goda grekiska maten.

Eva

greklandsgalen
2008-09-04, 09:18
klapp_klapklapp_klap Håller helt med. Det ska bli så underbart med all den goda grekiska maten.

Eva
Åh, vad jag blir avundsjuk på dig som snart ska åka!!!
Men återkom med resebrev som du sa du skulle göra, det ska bli kul läsning. Speciellt som jag är jättenyfiken på just Lesbos.

Eva L
2008-09-04, 11:50
Resebrev blir det knappast om inte dottern skriver men fotoresbrev blir det nog. Jag plockade fram min nya ryggsäck i morse och tavernasäkra linnen ska packas ner. Jag har två plagg som brukar ge komplimanger från grekerna och som jag nästan aldrig använder här hemma det ena är ett guldfärgat tight linne som dottern köpt i Aten och det andra är en beige blus med guldkanter och paljetter. Båda plaggen går i stil med hur grekiska damer klär sig och lär knappast rendera sura blickar från eventuelt känsliga tavernaägare. Får gömma de sandalprydda fötterna under bordet för högklackat vägrar mina fötter numera. flabb_flab

Eva

greklandsgalen
2008-09-04, 14:49
Resebrev blir det knappast om inte dottern skriver men fotoresbrev blir det nog. Jag plockade fram min nya ryggsäck i morse och tavernasäkra linnen ska packas ner. Jag har två plagg som brukar ge komplimanger från grekerna och som jag nästan aldrig använder här hemma det ena är ett guldfärgat tight linne som dottern köpt i Aten och det andra är en beige blus med guldkanter och paljetter. Båda plaggen går i stil med hur grekiska damer klär sig och lär knappast rendera sura blickar från eventuelt känsliga tavernaägare. Får gömma de sandalprydda fötterna under bordet för högklackat vägrar mina fötter numera. flabb_flab

Eva
Ska man alltså klä upp sig när man ska till att äta? Gäller det isf både lunch som middag eller räcker det på kvällen?
Kommer inte ihåg det här från mina resor, men det är iof ganska längesen nu. Visst hände det att man tog på sig nåt snyggt på kvällstid, men kommer inte ihåg om det förväntades..:confused:
O högklackat har jag nästan aldrig, även om jag med min ringa längd nog borde göra det. Är det inte obekvämt med högklackat förresten, det är väl inte så jämna gatstenar alltid. Jag skulle nog stå på näsan direkt...flabb_flab

Charleston
2008-09-04, 14:58
Ska man alltså klä upp sig när man ska till att äta? Gäller det isf både lunch som middag eller räcker det på kvällen?
Kommer inte ihåg det här från mina resor, men det är iof ganska längesen nu. Visst hände det att man tog på sig nåt snyggt på kvällstid, men kommer inte ihåg om det förväntades..:confused:

Du verkar ha missat den intressanta tråden "Rätt klädsel på taverna" i forumet "Ordet är fritt". Även om du i den tråden knappast får nåt direkt svar på din undran, så kanske den kan vara intressant läsning. Men jag varnar dej, den är lång (just nu på den 11:e sidan, tror jag) och tenderar att röra upp alla möjliga slags känslor.

/Thomas

greklandsgalen
2008-09-04, 15:39
Du verkar ha missat den intressanta tråden "Rätt klädsel på taverna" i forumet "Ordet är fritt". Även om du i den tråden knappast får nåt direkt svar på din undran, så kanske den kan vara intressant läsning. Men jag varnar dej, den är lång (just nu på den 11:e sidan, tror jag) och tenderar att röra upp alla möjliga slags känslor.

/Thomas
OK! Tack för tipset. Ska försöka ge mig på den tråden då.:)

Njeh
2008-09-04, 17:12
Vi var på Lesbos i sommer, og vi bodde i Molivos. Det var en kjempefin plass å bo syntes vi, med masse fine tavernaer å velge i, fantastiske solnedganger og selve byen er kjempefin med sine brosteinsbelagte trange gater (og ofte med trappetrinn i). Minuset er stranden, om du ikke liker rullesteinsstrender. (Og selv om du gjør det, vil jeg anbefale badesko når du bader, for det var mange skrarpe steiner i bunnen i vannet)'

Vi leide bil, så vi kom oss litt rundt omkring også, og hva strender angår så likte vi veldig godt stranden i Skala Kalloni og Anaxos. Stranden i Skala Erresou fikk vi ikke sett da vi var der på en søndag, og søndager er tydeligvis hele Mytihlini by på stranda akkurat der, så det var ikke en parkeringsplass å oppdrive selv om man parkerer som en greker (dvs: vi har oppdaget at alle steder det står et parkering forbudt eller stopp forbudt-skilt i Hellas, står det også en greker parkert rett foran skiltet).

Prisnivået på mat syntes vi var ganske rimelig; det er dyrere i Molivos enn de andre stedene vi var, men ikke akkurat avskrekkende priser likevel. Og de har veldig mye god fersk fisk!!

Angående service på tavernaene så var den jevnt over ganske bra. De var ikke pågående og masete, men heller ikke avvisende. Eneste stedet vi syntes ting tok alt for lang tid var på Octopus taverna i havnen i Molivos. Maten der var kjempegod, men jeg tror de var litt for få folk på jobb, så alt tok veldig lang tid. Vi ventet godt over en time fra vi bestilte til vi fikk maten, og jeg tror vi brukte 20 minutter på å få tak i en av servitørene for å få regninga, og enda lengre før vi faktisk fikk betalt. Det var flere som gikk den dagen som ikke hadde fått bestilt og som var sultne og ville ha mat fort. Men som sagt, maten der var kjempegod.

Carina
2008-09-08, 15:52
Vi kom tillbaka ifrån Molivos igår, eller i natt kanske vi ska säga.
Molivos är fantastiskt trevligt, väldigt mysigt och vi bodde på Limenas, två hus från borgen så vi hade en vidunderlig utsikt. Men man får inte vara rörelsehindrad på något sätt, det är väldigt jobbigt att ta sig upp och ner i gränderna, det är också lite svårt att hitta hem i labyrinten.
Ingen förväntar sig att någon har högklackade skor i Molivos, hur ska man då ta sig fram?

Stranden i Molivos, det var en sandstrand vi solade på de här två veckorna, däremot var det sten på vissa ställen när man skulle gå ner i vattnet. Så badskor var bra att ha.
Stranden vid Olivpressen är däremot en stenstrand, men man behöver inte välja det sämsta stället för att bada.

Priserna i matbutikerna har gått upp väldigt mycket på ett år, fetaosten var dyrare än hemma t ex. Man funderar på hur grekerna kan klara sig. Vi åkte till Petra och handlade på den stora supermarknaden där, bättre priser.

Att äta ute på tavernorna kostade däremot inte så mycket två förrätter, två varmrätter med husets vin ca 30€, beror lite på vad man äter.
Många bra tavernor, t ex To Xani och Octopus. Vi fick bra mat och service på Octopus, behövde inte alls vänta.
Vi gick också flera ggr på den traditionella ouzerian i backen flera gånger (som vi kallar gubbstället). Två glas retsina 2,50€. Vi tog också meze till ouzon några gånger kostade inte mycket. Vi blev också bjuda på lite några ggr.

Det är lite lång och jobbig transfer till Molivos, men det glömmer man väl snart och längtar tillbaka till en underbar plats.

Höll på att glömma att tala om att det är utmärkt kranvatten i Molivos, man kan köpa några flaskor och fylla upp med kranvatten som man kan ha i kylen. Skönt att inte behöva släpa på vatten i branta backar.

Hälsningar
Carina

greklandsgalen
2008-09-10, 15:17
Vi kom tillbaka ifrån Molivos igår, eller i natt kanske vi ska säga.
Molivos är fantastiskt trevligt, väldigt mysigt och vi bodde på Limenas, två hus från borgen så vi hade en vidunderlig utsikt. Men man får inte vara rörelsehindrad på något sätt, det är väldigt jobbigt att ta sig upp och ner i gränderna, det är också lite svårt att hitta hem i labyrinten.
Ingen förväntar sig att någon har högklackade skor i Molivos, hur ska man då ta sig fram?

Stranden i Molivos, det var en sandstrand vi solade på de här två veckorna, däremot var det sten på vissa ställen när man skulle gå ner i vattnet. Så badskor var bra att ha.
Stranden vid Olivpressen är däremot en stenstrand, men man behöver inte välja det sämsta stället för att bada.

Priserna i matbutikerna har gått upp väldigt mycket på ett år, fetaosten var dyrare än hemma t ex. Man funderar på hur grekerna kan klara sig. Vi åkte till Petra och handlade på den stora supermarknaden där, bättre priser.

Att äta ute på tavernorna kostade däremot inte så mycket två förrätter, två varmrätter med husets vin ca 30€, beror lite på vad man äter.
Många bra tavernor, t ex To Xani och Octopus. Vi fick bra mat och service på Octopus, behövde inte alls vänta.
Vi gick också flera ggr på den traditionella ouzerian i backen flera gånger (som vi kallar gubbstället). Två glas retsina 2,50€. Vi tog också meze till ouzon några gånger kostade inte mycket. Vi blev också bjuda på lite några ggr.

Det är lite lång och jobbig transfer till Molivos, men det glömmer man väl snart och längtar tillbaka till en underbar plats.

Höll på att glömma att tala om att det är utmärkt kranvatten i Molivos, man kan köpa några flaskor och fylla upp med kranvatten som man kan ha i kylen. Skönt att inte behöva släpa på vatten i branta backar.

Hälsningar
Carina
Tack för alla upplysningarna:)
Är Limenos ett lägenhetshotell eller är det rum? Vilket bolag åkte ni med om ni nu åkte på en charterresa.
Är det långt mellan Petra och Molivos, går det lokalbussar eller hur gör man...:confused:
Bra att man inte behöver högklackat, det är ändå något jag aldrig använder, så jag börjar nog inte med det på Lesbos...flabb_flab
Bra att man kan dricka kranvattnet, det gjorde jag oxå när jag var på Lefkas o blev inte sjuk.
Så det är mycket brant o höjdskillnader, inte speciellt barnvänligt då med andra ord!!!
Det låter ju som om det inte är så där jättedyrt att äta ute då, dyrare att handla själv då. Synd, eftersom det kan vara kul att fixa lite eget ibland.
Nu hoppas jag att jag får med mig min familj på semester nästa år, blir så himla ressugen när jag läser alla inläggen....

Carina
2008-09-10, 16:27
Hejsan!
Limenas är ett lägenhetshotell med några lägenheter. Vi åkte med Apollo, traditionella Molivos och hamnade där.
Det är väl ca 4-5 km till Petra.
Nej, det är inte speciellt barnvänligt i Molivos, det går inte så bra att dra barnvagn i trappor och branta gränder.
Men om man vill bo på ett mysigt ställe så väljer man Molivos. Petra är mer en turistort och passar inte oss som är 50+ och fortfarande har bra ben och kondition.

Carina