handdator

Visa fullständig version : Studera grekiska i cypern?


spartacus
2008-08-30, 16:48
Någon som vet hur man går tillväga om man studera grekiska i Cypern, har letat på google men ej hittat. Någon som vet något eller har pluggat i Cypern?

Yanna
2008-08-30, 18:30
F´låt att jag hakar mig på detaljer...men cypern är en ö...man säger PÅ Cypern, inte i...;)

spartacus
2008-08-30, 22:41
haha! Den där regeln är så svår att greppa att jag börjar misstänka att det inte finns några klara regler. Någon kan kanske förklara...

Man säger på kåken, men i fängelset??

samt att jag har hört flera etniska svenskar säga "på rosengård" bl a. Och det är inte en ö, så det känns som att det är mer eller mindre godtyckligt.
En till intressant fråga
hehe hur stor måste landmassan vara om det ska betecknas som en ö? :p

lite kuriosa bara :-P

Pnyx
2008-08-30, 22:42
Och man säger på Djursholm och i Lidingö:D. Oss wisserbessrar emellan, alltså;).

Moster
2008-08-31, 09:29
Strax utanför Helsingborg finns Råå. Man säger i Helsingborg men på Råå :confused:

Moster :)

Yanna
2008-08-31, 22:05
Och man säger på Djursholm och i Lidingö:D. Oss wisserbessrar emellan, alltså;).

flabb_flab Fel igen, man säger faktiskt PÅ Lidingö! ;)

Förlåt Spartacus, det var inte detta du frågade efter..och jag kan tyvärr inte hjälpa dig heller. :o

Pnyx! Du får ett halvt rätt vid närmare eftertanke. Lidingö är...förutom en ö..också en stad. Om man menar lidingö stad så säger man i Lidingö, om man menar ön Lidingö säger man på. :)

Admirala
2008-09-02, 00:26
Grekerne synes ikke de snakker gresk, de på Kypros...

Hasse
2008-09-02, 07:30
Strax utanför Helsingborg finns Råå. Man säger i Helsingborg men på Råå :confused:
Moster :)



Där flyter väl en å, och i den ån kan man fiska ål - Råååål således ?



Hasse :D:cool:

Lissi
2008-09-02, 16:44
Någon som vet hur man går tillväga om man studera grekiska i Cypern, har letat på google men ej hittat. Någon som vet något eller har pluggat i Cypern?


Detta var FRÅGAN som ställdes??;);)


Lissi

Annki
2008-09-02, 19:03
Någon som vet hur man går tillväga om man studera grekiska i Cypern, har letat på google men ej hittat. Någon som vet något eller har pluggat i Cypern?Jag googlade på -study greek cyprus- och fick upp ett flertal sidor på språkskolor med undervisning i grekiska på Cypern. Kanske du kan leta vidare där?

Ann-Kristin bye_bye

spartacus
2008-09-02, 22:16
Jag googlade på -study greek cyprus- och fick upp ett flertal sidor på språkskolor med undervisning i grekiska på Cypern. Kanske du kan leta vidare där?

Ann-Kristin bye_bye

Jo såg dessa med, men jag är mer inne på skolor som är studiemedelsberättigade vilket dessa inte är. Samt att de är privatskolor som kostar multum.

spartacus
2008-09-03, 14:14
Kan utöka denna tråd med en tips om jobb på cypern.
(Speciellt om ni känner någon som är i behov av en rörmockare i Cypern)

Elisabet
2008-09-03, 15:21
Cyperns Universitet www.ucy.ac.cy har en kurs i grekiska för invandrare. Man kommer till info om den om man klickar på 'Faculties' i vänsterspalten, och sedan 'Language center' under 'Faculty of Humanities'. Längst ner finns en länk till 'Department of Byzantine and Modern Greek Studies' som ger kursen. Ironiskt nog är just den sidan enbart på grekiska. (Detsamma upptäckte vi i våras när vi letade en kurs i finska för invandrare på universitetet i Rovaniemi; sidan med info om den kursen fanns bara på finska!)

Enligt studera.nu söker man direkt till universitetet om man vill studera på Cypern. Jag föreslår att du mejlar till universitetet och frågar om info och att du även kontaktar Cyperns ambassad i Stockholm, de ska också kunna svara på sådana här frågor.

spartacus
2008-09-03, 23:42
Cyperns Universitet www.ucy.ac.cy (http://www.ucy.ac.cy) har en kurs i grekiska för invandrare. Man kommer till info om den om man klickar på 'Faculties' i vänsterspalten, och sedan 'Language center' under 'Faculty of Humanities'. Längst ner finns en länk till 'Department of Byzantine and Modern Greek Studies' som ger kursen. Ironiskt nog är just den sidan enbart på grekiska. (Detsamma upptäckte vi i våras när vi letade en kurs i finska för invandrare på universitetet i Rovaniemi; sidan med info om den kursen fanns bara på finska!)

Enligt studera.nu söker man direkt till universitetet om man vill studera på Cypern. Jag föreslår att du mejlar till universitetet och frågar om info och att du även kontaktar Cyperns ambassad i Stockholm, de ska också kunna svara på sådana här frågor.

Underbar info, tusen tack. Tur att man kan grekiska så man förstår iallafall =)