handdator

Visa fullständig version : Beslutsångest!


Stina
2005-08-09, 00:20
Två veckors semester..._B-anana
En vecka på Sifnos är redan bestämt, men andra veckan står det just nu mellan Syros och Kea.
Jag har tidigare besökt Syros och tycker att det är en trevlig ö, men är samtidigt nyfiken på Kea!
Ni som varit på Kea(kanske är det inte så många?)vad tyckte ni?
Är stränderna på Syros bättre eller likvärdiga?
Om vi skulle välja Kea, var och vart bor man bäst?

Tacksam för alla tips och synpunkter!//Stina

Om 18 dagar bär det av!!! klapp_klap Längtar så mycket efter SIFN:)S...

Kalimera
2005-08-09, 09:24
Ni som varit på Kea(kanske är det inte så många?)vad tyckte ni? Det är alltid svårt att råda andra om vad som är bra eller mindre bra, jag kan bara säga vad jag själv skulle göra, och jag skulle ha valt Kea före Syros. Syros tycker jag väldigt mycket om, så det är inte för att jag inte gillar Syros jag väljer Kea.

Kea är så annorlunda andra öar, kan inte riktigt säga varför. Det är en ö helt opåverkad av utländsk turism, naturen är fin och olik andra öar i Kykladerna, precis som arkitekturen är. Det finns också mycket att se, udda sevärdheter som bara finns på Kea. Att det är en väldigt grekisk ö gör inte saken sämre, åsnor är fortfarande ett vanligt transportmedel. Och gillar du att vandra så är Kea helt perfekt!


Stränderna är inte Keas starka sida, Syros stränder är bättre (även om de också ligger i lä om man jämför med många andra öar), maten är likvärdig: god grekisk husmanskost. Du bor bäst i hamnbyn Korissia, en by som för övrigt inte är helt olik Katapola på Amorgos.

Glömde nämna Chora, en av de finaste byarna i Kykladerna. Du har ju köpt MERA KALIMERA, så jag behöver ju egentligen inte berätta om ön. :)


Kort sagt Stina så skulle jag valt Kea framför Syros, inte minst för att Kea fortfarande är en nästintill okänd ö för oss turister. Och vem vet hur länge det håller i sig?

Om 18 dagar bär det av!!! klapp_klap Längtar så mycket efter SIFN:)S Det förstår jag! :D

Kalimera
2005-08-09, 09:26
Glömde en sak: om du kan välja, åk inte till Kea på en fredag eller lördag, då är det svårare att få rum (och de som finns är dyra) eftersom många atenare åker dit på helgerna.

Barbro
2005-08-10, 20:18
Hej Janne

Vi är fler som vill åka till Kea i höst. Jag läser på hemsidan att det inte är alldeles lätt att hitta boende där, inga rumsuthyrare vid hamnen/inte så många rum till uthyrning heller.
Du hade bott där och har lämnat tel.nr. dit på Kalimera sidan, klarar jag mig på engelska via tel. ? Kan du berätta lite om boendet ? Vi är tre "gamla" tjejer. Kylskåp, kokplattor, balkong/terass, och nära till bageri och bad är det ända som vi behöver.Fanns det ?
Barbro
p.s. vi var på Milos i juni UNDERBART, rundtursbåten som Du rekommenderat var bland det vackraste jag varit med om.
d.s.

Kalimera
2005-08-11, 08:23
Vi är fler som vill åka till Kea i höst. Jag läser på hemsidan att det inte är alldeles lätt att hitta boende där, inga rumsuthyrare vid hamnen/inte så många rum till uthyrning heller. Du hade bott där och har lämnat tel.nr. dit på Kalimera sidan, klarar jag mig på engelska via tel. ? Kan du berätta lite om boendet ? Vi är tre "gamla" tjejer. Kylskåp, kokplattor, balkong/terass, och nära till bageri och bad är det ända som vi behöver.Fanns det ?Keaborna är inte vana vid utländska turister, att gå ner till hamnen och ragga kunder har de inte kommit på ännu, och det behövs inte heller, semestrande greker bokar i regel i förväg. Därför känner man sig lite vilse när man kliver av färjan. Jag brukar inte skriva om boende här i forumet, men Kea är lite speciellt så jag gör ett undantag.

I höstas (början av september) letade vi rum i en timme utan att få napp, vi anlände en fredag och det mesta var redan uppbokat. De få rum vi hittade kostade mellan 80 och 125 €. Till sist fick vi ett dubbelrum på hotellet som står med på Kea-sidan. Pris 50 €, vilket är det mesta jag någonsin betalt, men det fanns inga alternativ, betala 50 € eller sova ute. Rummet var fint, städningen var exemplarisk, utsikten från balkongen fantastisk (finast i Korissia) och personalen trevlig. Det fanns TV, AC och kylskåp. Det finns möjlighet att äta frukost på hotellet, men den var dyr. Precis utanför finns ett bageri med väldigt gott bröd, hamnstranden börjar nedanför hotellet, det är inte den bästa stranden på ön, men den duger väl för ett dopp eller två. Korissia är litet så det är nära till allt ni kan tänkas behöva.

Några av de som arbetade på hotellet kunde engelska, men inte alla. Om du ringer och bokar får du be att få prata med någon som kan engelska. Be att få ett rum med utsikt mot vattnet (nästan alla rum har havsutsikt). Det finns drygt 20 rum så det borde inte vara några problem att fixa rum när ni kommer fram. Såvida ni inte kommer i augusti, undvik helst att anlända en helg.

Det finns även bra boende (såg vi senare) bakom hamnstranden, gå en liten bit in så ser ni flera skyltar om pensionat.

Kul att ni ska till Kea, för rätt målgrupp är Kea en toppenö!

p.s. vi var på Milos i juni UNDERBART, rundtursbåten som Du rekommenderat var bland det vackraste jag varit med om.
d.s. Visst är det! :)