handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om min resplan


Yak
2005-08-08, 22:05
Hejsan,
fick tag på en billig biljett med snowflake för ett tag sedan, och på onsdag bär det av. :)
Landar i Aten 17.30 och då blir det raka vägen ner till Pireus för att ta en natt färja någonstans. Jag funderar på att åka ner till Kreta (tänkte att det vore smart att ta den längsta resan över natten), och sedan jobba mej uppåt tillbaka mot Aten under de följande 2 veckorna...
Då tänkte jag ta kortare dagsbåtar norrut och spendera ett par-tre dagar på varje ö.
Såg på webben att det går en båt till kreta kl 21.00, den borde man väl hinna med? Jag har jag inte tänkt förboka något utan vi tar saker som dom kommer :cool:
Måste man boka hytt på nattbåtarna eller kan man sova på däck?

Jag har varit i Grekland en gång föut, och det ska bli kul att åka tillbaka. Nu ska ju Augusti vara den "sämsta" tiden vad gäller tillgång på rum mm..
Men av vad jag läst här så ska det ju gå ganska lätt ändå.. :confused:

Mikke
2005-08-08, 23:05
.......jag har åkt en gång från Pireus till Kreta (Souda,Xania) Det tog ca 11 timmar och färjan gick vid 8-snåret.Nu behöver det inte betyda att dom går vid samma tid nu, men kolla på Minoan Lines och Anek Lines hemsidor, så står det nog......På den färjan jag var på så fanns det ett stort fint rum högst upp med flygplansfåtöljer och några dyschor, som gick att flytta.Där sov man bra, men skaffa tvättbara öronproppar,(Bilsom med gulgrön snodd mellan propparna och fyra kineshattar på en stång i liten, trevlig plastask,ca 30 pix) finns på abbeteket...:) Vad jag kommer ihåg så behöver man inte boka hytt, det har jag svårt att tro....
Sen kan man ex.vis ta färjan från Agios Nikolaus, Sitia på Kreta till Karpathos, för att sen vid tillfälle fortsätta till Rhodos och sen vidare nordväst mot Pireus.....
Lycka till!
Mikke
(KfK)

PO
2005-08-08, 23:48
http://images.mercateo.com/images/products/Jesse/gr_s-023_2_g.jpg
Could this be da thing? //PO :D

Mikke
2005-08-09, 00:00
...........helt rätt, PO!! Dom är jättebra!!Var hitta du dom,din spjuver??? Jag har dom gröna, d.v.s barnstorlek och har minst tre par med mig vid varje resa......Viktigare än passet!!!!:)
Rekommenderas å det grövsta....
Mikke
(my ear is dear)

Ruby
2005-08-09, 00:02
Jag har dom gröna, d.v.s barnstorlekJag har också de gröna, men jag trodde att det var tjejstorlek. :confused:

Förresten, Yak: Jag tycker att det låter som att din resa kan bli lite stressig. Ska du verkligen ända till Kreta om du måste vara tillbaka i Aten efter två veckor?

Hoppas du får det fint i alla fall. :)

Ruby

Stina
2005-08-09, 00:57
Hej!
Jag tycker att det är bättre att rikta in sig på en ögrupp, exempelvis Kykladerna.
Kreta är ju så stort och man behöver MINST en vecka för att hinna med något vettigt där.

Varför inte åka till Amorgos och sedan kanske till Naxos eller Paros?
Syros är en trevlig ö också, med bra förbindelser till Athen och andra öar.
Eller ta färjan till Milos(har ej varit där själv, men verkar vara en vacker ö!)och sedan åker du förstås till Sifnos;)
Om du sedan kan slita dig därifrån;) så kan du t ex. åka vidare till Serifos.

Jag skulle inte välja att besöka mer än max fyra öar på en tvåveckorsperiod.

Och vill man se Kreta, så tycker jag i så fall att man enbart åker runt där i två veckor.
Vi var på Kreta nu i juni i två veckor och vi körde över hundra mil totalt.
Då hann vi ändå inte på långa vägar att se allt!

Detta är mina personliga åsikter, och vad som passar någon kanske inte alls passar en annan...

Trevlig resa!! //Stina

Yak
2005-08-09, 08:30
Tack för tipsen, har kollat lite mer på kartor och börjat inse hur stort Kreta är jämfört med de andra öarna :rolleyes:
Ska kolla lite på tidtabellerna och se om det finns några nattbåtar från Aten som kan passa till några av de andra öarna ni tipsar om. Planen var att ta en kvälls/nattbåt ut första dagen så slipper man en natts logi, plus att man kommer fram på morgonen. Och då kunde man ju passa på att ta en längre sträcka.
Amorgos kanske kunde vara nåt, tack Stina :)

Ps. öronpropparna är utmärka, har redan några par sen tidigare resor, mycket prisvärt på apoteket :)

Yak
2005-08-09, 10:41
Ser ut som det är lite tunt med direktförbindelser till Amorgos en onsdag, men det går att komma till Naxos på kvällen verkar det som. Ser ut som att det blir Naxos först en 3-4 dagar och sen ta "Skopan" över till Amorgos Ang_elx

Sen låter Sifnos eller Milos via Paros som rätt trevliga mål, sen har man nog gjort av med två veckor.:cool:
Åhh vad sugen jag börjar bli nu :D

Bossew
2005-08-09, 11:04
Ser ut som det är lite tunt med direktförbindelser till Amorgos en onsdag, men det går att komma till Naxos på kvällen verkar det som. Ser ut som att det blir Naxos först en 3-4 dagar och sen ta "Skopan" över till Amorgos Ang_elx

Sen låter Sifnos eller Milos via Paros som rätt trevliga mål, sen har man nog gjort av med två veckor.:cool:
Åhh vad sugen jag börjar bli nu :D

Bra val att börja på Naxos. Från Amorgos rekomenderar jag Blue Star till Paros, går tisdagar och torsdagar.

Trevlig resa bye_bye
bosse

Yak
2005-08-11, 21:11
Bra val att börja på Naxos. Från Amorgos rekomenderar jag Blue Star till Paros, går tisdagar och torsdagar.

Trevlig resa bye_bye
bosse

Tackar, nu har man antligen kommit ner och installerat sej pa ett litet hotell pa Naxos och gatt over till en diet pa grekisk sallad och retsina :cool:
Snacka om hogsasong, det var fullt pa de 3-4 forsta stallena jag fragade pa men det ordnade sej som det alltid brukar :)
Pa sondag blir det nog Amorgos, vilket kommer bli intressant i nordvinden som ligger pa nu, det blaser drygt 12-15 m/s :p
/Jakob

YsterSyster
2005-08-22, 15:44
Sen låter Sifnos eller Milos via Paros som rätt trevliga mål, sen har man nog gjort av med två veckor.:cool: Åhh vad sugen jag börjar bli nu :D


Är nyfiken på om det gick att ta sig till/från Sifnos eller Milos via Paros? Har en förhoppning om att kunna hinna med Sifnos och Amorgos i september men tyvärr så får jag inte fram någon färja när jag söker.

Men jag har ju hört talas om att det ska gå en båt från Sifnos till Paros fast det verkar inte vara någon som sett den flabb_flab !

Yak
2005-08-23, 08:29
Är nyfiken på om det gick att ta sig till/från Sifnos eller Milos via Paros? Har en förhoppning om att kunna hinna med Sifnos och Amorgos i september men tyvärr så får jag inte fram någon färja när jag söker.

Men jag har ju hört talas om att det ska gå en båt från Sifnos till Paros fast det verkar inte vara någon som sett den flabb_flab !

Som det blev till slut så avslutade jag på Antiparos istället och åkta aldrig till Sifnos. Men på dom här stora "tavlorna" som alla agenter har så annonserades det en avgång till Sifnos från Paros. Det var (tror jag) 10.00 eller nåt och den gick 4-5 dagar per vecka.
Så det fanns tydligen nåt, men jag såg aldrig någon båt heller så jag ska inte säga säkert ;)

YsterSyster
2005-08-23, 09:25
Tack för hjälpen! Det är kanske säkrast att börja på Sifnos så får vi se om den "osynliga" båten existerar flabb_flab . Annars får väl Amorgos sparas till nästa resa.

Hoppas du hade en trevlig och skön resa!