handdator

Visa fullständig version : Lära mig grekiska i Aten?


Paulinaki
2008-08-27, 00:18
Hejsan! Jag undrar om någon vet vart jag kan läsa grekiska i Aten, ska flytta i januari och har endast läst nivå 1 här i Sverige. Vill helst ha csn berättigad kurs=)

Tack på förhand!

Eva L
2008-08-27, 21:51
Atens universitet har CSN ber'ttigade kurser och det 'r gratis.

Eva

Paulinaki
2008-08-29, 10:54
Ja, jag såg att din dotter hade läst på universitet men grejen var att när jag uppsökte studievägledare så sa hon att jag inte fick läsa på universitetet för att jag kunde för lite grekiska.

Skulle gärna vilja veta hur din dotter gick till väga när hon sökte dit?

Tack Pauline

Paulinaki
2008-08-29, 10:56
Ja, jag såg att din dotter hade läst på universitet men grejen var att när jag uppsökte studievägledare så sa hon att jag inte fick läsa på universitetet för att jag kunde för lite grekiska.

Skulle gärna vilja veta hur din dotter gick till väga när hon sökte dit?

Tack Pauline

Eva L
2008-08-29, 11:13
Studenterna testas i början av kursen och placeras i en grupp utifrån sina förkunskaper. Både vid Atens och Thessalonikis universitet finns det kurser för nybörjare och mer avancerade om inte något har ändrats det senaste året.
Min dotter läste för rätt många år sedan men jag vet andra som läst där de senaste åren.

Min dotter läste med studielån från CSN på heltid i två terminer. Något att tänka på om CSN inte ändrat sitt regelverk är att de tillåter bara ett års språkstudier utomlands.

Eva

Louisa
2008-08-30, 17:47
Jag laste den kursen for tva ar sedan. Den ar inte helt gratis utan kostar runt 500 Euro for hela aret, men om jag minns ratt sa kan man lana de pengarna av CSN. Jag kan inte saga att jag var jattenojd med kursen, och inte mina svenska kompisar som gick dar heller. Man foljde bara laroboken och det var mycket grammatik och man fick inte ova pa att tala sa mycket. Byggnaden inte sa sarskilt inspirerande om man sager sa. Jag hade pluggat grekiska i Sverige innan pa Stockholms universitet i tva ar och aven en sommar i Aten med stipendium pa en kurs som var jattebra. Det var i Sverige och pa stipendiekursen jag larde mig den mesta av min grekiska.
Kursen pa Atens universitet ar ett bra alternativ eftersom den ar CSN-berattigad och billig, men det finns ocksa andra center i Aten dar undervisningen haller lite hogre kvalite men dar man saklart betalar mer.

Eva L
2008-08-31, 10:22
Vad synd om det har försämrats. Min dotter var nästan nybörjare när hon skrev in sig och lärde sig att tala flytande på ett år. Hon hade inte studerat grekiska på universistetsnivå här hemma utan hade bara kvällskurser och många Greklandsvistelser i bagaget. En del hade hon kanske lärt sig när hon säsongsjobbat i Grekland. Hon har sedan varit Erasmusutbytesstudent och praktiserat inom den utbildning hon sedan läste här hemmma vilket möjliggjordes genom att hon studerat språket.

Visst mycket är annorlunda jämfört med på svenska universitet. Kommer ihåg att hon alltid packade ner en rulle toalettpapper för det fanns inte alltid och det var många strejker under läsåret samt många politiska aktioner bland studenterna.

Det krävs en hel del disciplin av studenterna och att examinationen sker i slutet av läsåret kan vara pressande. Hon uppskattade de prov de gjorde under läsåret som gav eleverna möjlighet att se hur de låg till. Merparten av studenterna har grekiskt ursprung men hon kände sig aldrig diskrimerad med sin skandinaviska bakgrund. Hon hade två lärare som jag tycker att hon pratade ganska positivt om. De var ganska unga och rätt ambitiösa. Hon bodde största delen av tiden med en halvgrekisk kompis i en lägenhet som en släkting till den flickan lånade ut till tjejerna och umgicks mest med greker så det fanns många tillfällen att öva på språket under fritiden.

För den som är ung och språkintresserad är det en unik möjlighet at studera språk vid ett utländskt universitet och det finns säkert privata alternativ som är bättre men de kostar mångdubbelt mer och kanske missar man då det grekiska studentlivet.

Eva

Paulinaki
2008-08-31, 21:57
Tack så mycket! Jag har tagit kontakt med en privat skola och Atens universitet och dem verkar trevliga och hjälpsamma! Jag visste inte om att de bara tillät två terminer utomlands, bra och veta. Som tur är har jag sparat undan lite pengar så jag klarar mig på bara bidragen. Tror jag kommer trivas bra.
Louisa, kommer du ihåg när universitetet startar sina terminer, är det som i Sverige i mitten av januari och vilka lov hade ni?

Louisa
2008-09-03, 20:15
Hej Pauline!

Du kan besoka sajten www.nglt.uoa.gr (http://www.nglt.uoa.gr). Den ar aven pa engelska. Dar kan du lasa allt om kursen, nar den borjar, hur mycket den kostar och hur du gar till vaga for att registrera dig.

Lov vet jag inte om det star om men jag tror vi hade ledigt tva veckor vid pask och sen lite smadagar har och var.

Lycka till!

Eva L
2008-09-03, 21:37
Tack så mycket! Jag har tagit kontakt med en privat skola och Atens universitet och dem verkar trevliga och hjälpsamma! Jag visste inte om att de bara tillät två terminer utomlands, bra och veta. Som tur är har jag sparat undan lite pengar så jag klarar mig på bara bidragen. Tror jag kommer trivas bra.
Louisa, kommer du ihåg när universitetet startar sina terminer, är det som i Sverige i mitten av januari och vilka lov hade ni?

Det är inte två terminer utomlands utan två terminers språkstudier. Andra ämnen kan du läsa längre. Bäst du kollar med CSN vad som gäller. Tror att det räknas som ett års språkstudier även om du bara tar bidraget såvida regelverket inte ändrats. Höstterminen brukar börja i oktober och vårterminen pågår fram till midsommar tror jag.

Eva