handdator

Visa fullständig version : Sommaren drar vidare, obevekligen


Monica P
2008-08-24, 12:19
...ibland vill jag stanna tiden , ibland känns det som om vi ramlar iväg utan hejd, in i en tratt eller liknande, och bara sugs iväg utan att ha det minsta att sätta emot. Det har blivit tydligare med åren, hur ska det här sluta? I nån gammal seriebok är det några figurer som lever i en annan tidsdimension än resten omkring dem, allt går i snigelfart för en del och i racerfart för resten, Mycket komplicerat, men ibland känner jag mig ivägryckt. Var det inte förra veckan min dotter och måg var här? Jag hör ju fortfarande barnbarnens glada kvitter i öronen! Strax innan var sonen med fästmö här, visst? Var det i maj? I maj???

När man går ut tidigt om morgonen nu, är luften annorlunda, fuktigare , lite svalare. Det syns på växtligheten att det har vänt. Enstaka blommor har tagit mod till sig och börjat skicka fram lite nya skott, väldigt försiktigt, lite spanare bara. Enstaka pelargoner vågar sig på att blomma igen, miniblommor. Våra vindruvor är redan uppätna, det som blev kvar innan getingarna upptäckte dem.
- Massor av stora, loja getingar. De kan tömma en vattenhink över dagen, sitter runt kanten och pumpar i sig. Somliga drattar i men det tycks inte bekymra kompisarna. Jag har testat ett klister runt kanten av yoghurtbyttor upphängda i citronträdet, det funkar bra med en fiskbit som lockelse, men vad spelar det för roll om jag fångar femhundra getingar om det finns femtusen kvar? En köldknäpp är vad som behövs!
-Bina. däremot, de minskar kraftigt i antal, de har drabbats av den där mystiska bisjukdomen eller vad det är. Bekanta till oss har mist en tredjedel av alla sina bin och det är ovanligt bra jämfört med andra. Under vintern gav de massor av stödfoder, majsmjöl??? så sa de i alla fall. Detta tarvar närmare forskning...har vi nån biexpert i forumet?

Kul dag idag: prickskytte i bassäng med harpungevär. Min man var en av åtta deltagare och var tvåa i precision men för långsam jämfört med de yngre grabbarna. Man får fyra försök, tre meter från en frigolitmåltavla under vattnet, en ställning att hålla sig fast i och tidtagning. Poäng för sekunder under fem minuter. - Det var festlig stämning där, för alla känner varann och driver med varann på kamratligt vis. I fjol vann han silvermedalj och den hänger på vardagsrumsväggen, var annars.

Nästa år ska man förlägga tävlingen till en onsdagseftermiddag så att många fler kan delta, söndagförmiddag är typisk åka-till-stranden-med-familjen-dag. Så får vi väl hoppas på en undervattenskamera med som på TV.

I oktober blir det klättrarfestival här, det känns långt dit, men med den här egendomliga hastigheten som tiden har nu kan jag ju lika gärna börja plocka fram julpyntet. Vi ska förstås inte vara med och klättra ,men Kalymnos blir lite extra uppmärksammat , med olika evenemang på stan och på tavernorna.

Lissi
2008-08-24, 13:18
Tack för ännu en mysig lägesrapport från Kalymnos.

Måste säga att tiden går PRECIS lika fort i Lund;)

Lissi

Gita
2008-08-24, 14:21
Jag har hört att man stödmatar bin med socker, de vill ju egentligen äta sin honung, men får socker som ersättning. Någon som vet?

Att tiden går fort, ja, det håller jag med om. Lika bra att börja titta på julklappar snart, eller hur :D? Så man slipper stressen... det är ju bara 4 månader kvar till julafton idag, och 4 månader går fort som attan!

Snart dags för täckjacka och rattmuff? ;)

Riitta
2008-08-24, 14:24
Tack igen för en härlig Kalymnosrapport:) Känns så gott att ha besökt ön i sommar:)
Här känns det tydligt att hösten är på väg:o

Riittabye_bye

kirtor
2008-08-24, 18:56
God lesning Monica. Getingar har vi også nok av i Norge i år. Det går ikke å spise utendørs. Kjeldelig.
Skriv gjerne mye om dagliglivet på Kalymnos. Vi skal nedover i vinter. Kaldt der da tenker jeg?

UlfWiman
2008-08-24, 19:47
Vi har en biodlare i Bergsviken och han matar sina samhällen med socker, kan ibland dryga yt det med majsmjöl som är stärkelse. Detta är det jag vet om bin.

Uffe

Monica P
2008-08-25, 12:25
Jag har en fin gammal bok:Kort handledning i biskötsel, Åke Hansson , första upplagan utkom 1954, min far köpte 2:a omarbetade upplagan 6.10.75 för 7 kronor, kvittot finns i boken...där kan man läsa om allt möjligt, men den här nya sjukdomen fanns tydligen inte då, att bina ger sig av och inte kommer tillbaka. Det är ett jätteproblem redan över hela världen, för pollineringen först och främst, honungen förstås också. Det var en dokumentär på nån Novakanal härom kvällen och har stått i Scientific Illustrated i våras.

jonny
2008-08-25, 13:37
jag har bi man stödfodrar med sockerlag i september eftersom vi tar honungen från dom i juni och augusti här i skåne att man prövar med majsmjöl är för att det är ett kvalster som fastnar på biet och det får svårare att fästa då ,vi använder även mer utveklade gift.
ang tiden jag tycker att när man var ung så gick tiden långsam
men nar jag nu har passerat femtio så går den med rasande fart utom när jag i slutet av månaden väntar på lönen. :)