handdator

Visa fullständig version : Färjan Santorini-Naxos???


Halloj
2008-08-24, 11:03
Hej!
Vi kommer att åka till Grekland en vecka i början av september. Är väldigt sugen på Naxos men maken är tveksam pga färjan. Hur är det med blåst, vågor och inställda färjor mellan Naxos och Santorini i början/mitten av september? Är det ofta dom inte går för att det blåser för mycket?

Eftersom vi bara är borta en vecka och är ute efter att bada med barnen, så vill vi inte ha för många "försäkerhets skull"-nätter på Santorini.

NaxosNille
2008-08-24, 12:05
Hei.
Reiser dere på egen hånd er det Blue Star som gjelder, og det skal veldig mye vind til før den ikke går. Vær likevel oppmerksomme på at dere nok må ha en natt på Santorini på hjemreisen hvis deres fly tilbake til Sverige går på formiddagen. Reiser dere med Apollo, er det deres ansvar å få dere trygt frem og tilbake til Naxos. Vi har kun opplevd EN eneste gang å måtte reise tilbake til Santorini en dag før tiden, og det skyldtes ikke mye vind, men at Alexander (Apollos innleide båt) ikke kujnne ta oss tilbake på lørdagen som var vår avreisedag. Vår familie har vært på Naxos flere ganger, også i September, som er en fin måned for besøk. Det er litt utenom sesongen, men temperaturene er flotte og det er deilig og varmt i sjøen. Jeg ville valgt Naxos - i alle fall om man skal reise med barn. Santorini er utrolig vakker, men ikke noe sted man reiser med barn på badeferie.

Hellen
2008-08-24, 12:30
Eftersom vi bara är borta en vecka och är ute efter att bada med barnen, så vill vi inte ha för många "försäkerhets skull"-nätter på Santorini.

Det går ju bort minst två dagar till resdagar i vilket fall, det har ni säkerligen räknat med, har ni otur så blir det en natt på Santorini i början och en i slutet.
Att Blue Star ställer in sina båtar pecis som NaxosNille skriver.
Hade jag haft en vecka på mig och inte varit trött på Santorini, då skulle jag stannat där.
Santorini är säkert helt underbart i september och förhoppningsvis inte lika varmt i sanden som i juli.
// Helén

Siri A
2008-08-24, 16:53
Vi åkte till Naxos för en vecka under juni 2007. Det gick utmärkt tyckte vi och det gick inte alls åt så mycket tid till båtresor som vi trott. Landar flyget vi lunchtid hinner ni ju lungt med en båt samma dag.

Vi fick 5 HELA dagar på plats, + en halv dag då vi skulle tillbaka till Santorini. Vi åkte själva så vi var tvungna att ha en natt på Santorini för säkerhets skull.

Väljer ni charter med exempelvis Apollo så åker ni till Santorini samma dag som flyget går. Då får ni ju 6 hela dagar på plats istället. Dock får ni gå upp ganska tidigt på avresedagen. ;)

Hellen
2008-08-24, 17:22
Att Blue Star ställer in sina båtar pecis som NaxosNille skriver.


Väldigt ovanligt.

(var vad jag hade tänkt skriva från början);)

linraz
2008-08-31, 22:56
Kom hem igår från naxos/santorini. Går ert flyg på lördagen så måste ni ta blue star på morgonen kl 6 vilket för oss var för tidigt! så fredagen kl 13 blev det och 2 timmar senare var vi på santorini. Läge för att ha en halvdag/ kväll på oia otroligt vacker by.