handdator

Visa fullständig version : Lite om Parga


roche
2008-08-23, 18:34
Vi gjorde vår första resa till Parga i sommar och är mycket nöjda. Det är en fin liten ort med mysiga gränder och en ganska färgglada hus.
Vi badade mest på Valtos Beach, jisses vad kallt det var i havet, lite konstigt i slutet av juli. Annars, var stranden fräsch, klappersten närmast borgen och borta vid Tango Club sand, men där var solstolarna dyrare och de varierade mellan 6-8 euro beronde på var du låg.
Vi åt kanonmat på Perivoli, Sakis och Taverna Victoria, alla 3 hade bra priser och mycket bra service. Men kanske åt jag den godaste maten på strandtavernan vid Lichnos Beach, vilka beefburgers...flabb_flab helt oväntat.
Badbåt från Parga till Lichnos 4 euro enkel resa, Taxi kostade 6 euro.
Bäst bröd hittade vi på Dallas Supermarket och där var Ouzon billig också.
Vi kommer säkert att åka tillbaka, då hoppas vi att havet är lite behagligare

Åsa L
2008-08-23, 19:36
Kul att höra om Parga! Brukar det vara kallt i vattnet? Funderar på Parga till nästa år i början på juli.
Åsa

bon
2008-09-29, 20:29
Brukar det vara kallt i vattnet?

Om vinden har blåst år fel håll så kan det vara ganska kallt i vattnet även i juli. Gossen och jag har varit i Parga flertal gånger och aldrig har vattnet varit "ljuvligt varmt", som mest "hyfsat varmt".

bon

Rob Roc
2008-09-30, 10:02
Om vinden har blåst år fel håll så kan det vara ganska kallt i vattnet även i juli. Gossen och jag har varit i Parga flertal gånger och aldrig har vattnet varit "ljuvligt varmt", som mest "hyfsat varmt".

bon

Kan ju inte låta bli att fråga... Vilken temperatur är hyfsat varmt?

Rinaki
2008-09-30, 11:13
Kan ju inte låta bli att fråga... Vilken temperatur är hyfsat varmt?

När jag var i Parga nu senast i slutet på aug /början av sept så var det +26 grader...DET tycker jag är hyfsat varmt...klapp_klap Hade med mig "badtermometern"..som alltid nämligen...:D

Rob Roc
2008-10-01, 11:03
När jag var i Parga nu senast i slutet på aug /början av sept så var det +26 grader...DET tycker jag är hyfsat varmt...klapp_klap Hade med mig "badtermometern"..som alltid nämligen...:D
Inga problem då alltså. Började bli lite orolig att det faktiskt VAR kallt... ;)

Rinaki
2008-10-01, 11:44
Enligt min erfarenhet efter alla år jag besökt Parga...så brukar vattnet faktiskt vara en anings svalare än jämfört med andra stränder utmed kusten...(brukar annars bara bada i Vrahos eller där omkring men gör en avstickare till Parga nån dag varje år) Tror det har nåt att göra med "nån kallkälla" som mynnar ut där eller så...rätta mig alla "kalimeros" om jag har helt fel..fick den förklaringen av en "solande grek" på stranden i alla fall. Men i år efter det underbara vädret med temperaturen uppåt +40C såååå länge så hade även Parga samma sköna temperatur som övriga kusten...:p

bon
2008-10-01, 21:51
Kan ju inte låta bli att fråga... Vilken temperatur är hyfsat varmt?

Jag vet inte riktigt men kanske c:a 20-22 grader. Varmare än i Sverige men inte så varmt som övriga Grekland eller Turkiet. Jag är frusen av mig och har aldrig kunnat ligga i "i evigheter" utan att bli blå om naglarna och längta efter varm toddy. Ett år, en juli, så fick gossen bada ensam för det var för kallt för mig att bada i, det var efter en blåsig vecka.

bon