handdator

Visa fullständig version : Hyra bil-Hjälp önskas!


Stina
2005-08-08, 17:34
Hej!
Vi har tänkt att hyra bil på Sifnos så jag mailade till Aegean Thesaurus Travel och fick följande kostnadsförslag:
För den minsta bilen(typ Fiat Seicento)fram till 31/8, 58 Euro/dag sedan 42 Euro/dag.
I priset ingår:Third party liability, partial collision damage waiver(CDW).
I priset ingår EJ: FDW(full damage waiver), FTW(full theft waiver), extra förare, självriskelliminering.
Om man vill ha FTW-3 Euro/dag tillägg till priset ovan.
Vill man ha FDW-6 Euro/dag(FDW gör att man slipper självrisken som är på 400 Euro)
Extra förare:3 Euro/dag.

Jag tycker detta låter väldigt dyrt!! En Fiat Seicento är ju liten som en ryggsäck;)!
Vi är fyra personer så vi måste ju upp en klass och då blir det ju ännu lite dyrare.
Vi skall hyra bil i 6 dagar och priserna vi fått gäller för det.

Vad tycker ni andra?
Och vilka försäkringar behöver man egentligen? Täcker min vanliga försäkring upp hyrbilsavtal utomlands?

Hur gör ni andra?
Jag har ju tidigare haft med egen bil så jag har inte så stor erfarenhet av att hyra bil.
På Kreta hyrde vi bil men det var kompisen som fixade bilen(jag kom ner en dag senare)
Vet dock att vi betalade ca 1600 SEK per person för bilhyra i 14 dagar.

Någon som kan bringa klarhet i detta???

Tack på förhand//Stina

olanilsson
2005-08-08, 17:58
Vi hyrde bil på Sifnos för två veckor sedan. Priserna varierade otroligt mycket, det var flera uthyrare som ville ha 55-60 Euro för minsta bilen.

Vi hyrde hos NIKH, ligger där uppförsbacken från Kamares börjar (mittemot parkeringsplatserna)
Där betalade vi 40 Euro för en Citroen Saxo, liten men funkade för 3 vuxna + två barn. Den enda försäkringen som inte ingick var tredje parts, men tyckte uthyraren var helt onödig.
Dessutom kunde man inte förboka där, man gick dit kvällen innan och uthyraren kollade vad han hade inne som man kunde hämta nästa morgon.

/Ola

Stina
2005-08-09, 00:36
Tack snälla för svaret!
Låter ju som att det bästa är att hyra på plats helt enkelt.

Sedan är det ju det där med försäkringar då, vilka man skall ha och vilka som är onödiga?
Någon som vet?

Mvh. Stina