handdator

Visa fullständig version : Ortodox


Flourakis
2008-08-23, 00:14
Vänner, kanske har jag ställt denna fråga i fel tråd, men jag vet inte annars var den skulle passa. Hoppas ni har överseende.

Min fråga: Jag vill bli Ortodox och undrar hur jag konverterar. Jag bor i Sverige och är döpt i den protestantiska kyrkan.

Vet någon?

Tack snälla
Filakia apo
Flourakis

Zanét
2008-08-23, 07:48
Du kan ju alltid börja med att kontakta en, om jag förstår det rätt, grekisk-ortodox församling och höra med dem hur du ska gå tillväga. När jag googlade fick jag i alla fall en träff som kan vara användbar, se nedan.

http://www.kyrksajten.se/kyrkor.php/samfund/or2

Grekisk-ortodoxa kyrkan i Malmö (finns ej med i listan ovan) har tel: 040 - 12 03 23.

Lycka till!

//Zanét bye_bye

Elisabet
2008-08-23, 08:50
Att kontakta någon av de grekisk-ortodoxa församlingarna i Sverige som Zanét föreslår, är säkert det bästa sättet att få den information du behöver.

Den mest kände (?) svensk som konverterat till ortodoxa kyrkan är väl Bengt Pohjanen som ju inte bara var döpt och konfirmerad i Svenska Kyrkan utan även prästvigd, när han bestämde sig för att bli rysk-ortodox bekännare.

Den vackra ortodoxa träkyrkan som han har byggt i Överkalix är väl värd att besöka om ni har vägarna förbi.

yvonne
2008-09-23, 12:23
För att konvertera till den grek.ortodoxa kyrkan måste du döpas, eftersom du idag är döpt protestantiskt måste du doppas ner hel i dopfunten (jodå det finns så stora!) Du ikläds förståss en vit klädnad och du får ha vita underkläder under. Du måste också ha en gudmor eller gudfar, som är döpt ortodoxt.

Yvonne