handdator

Visa fullständig version : àâô

Elisabet
2008-08-20, 08:47
I ett annat forum sag jag nagot som var jattebra och som jag skulle vilja tipsa alla som skriver inlagg från Grekland (eller annat land) och inte har "svenskt" ("norskt/finskt/danskt") tangentbord:

I stallet for att skriva a, a och o (å,ä,ö) utan prickar, sà gjorde personen som skrev fràn ett annat land accenter och cirkumflex ôver bokstâverna. Det âr ganska enkelt att lâgga till de tecknen och det blir màngdubbelt lâttare att lâsa!

Netwolf
2008-08-20, 09:56
Det dar har jag glomt nar jag ar utomlands. ;)

UlfWiman
2008-08-20, 10:14
Basic data.
Liten lapp i börsen.

Å alt+0197
Ä alt+0196
Ö alt+0214
å alt+0229
ä alt+0228
ö alt+0246
° alt+0176 grader
² alt+0178 kvadrat
³ alt+0179 kubik
© alt+0169 copywrite
@ alt+064 för dumma grekiska datorer

Uffe

karinafp
2008-08-20, 11:09
Annars är det inte svårt att aktivera det svenska skrivbordet via kontrollpanelen.

Karin

Janérik
2008-08-20, 14:28
Jag tycker det är enklast att läsa om man använder a, a och o i stället för de med prickar om man inte råkar ha dem till hands, speciellt tungläst tycker jag det blir då det skrivs aa, ae och oe. Jag röstar alltså för att man ska använda a, a och o.

Mvh Janérik

UlfWiman
2008-08-20, 15:02
Mig veterligt har de flesta Internetcafé avaktiverat möjligheten att ändra tangentbords layout.

Uffe

Marianne
2008-08-20, 21:04
I stallet for att skriva a, a och o (å,ä,ö) utan prickar, sà gjorde personen som skrev fràn ett annat land accenter och cirkumflex ôver bokstâverna. Det âr ganska enkelt att lâgga till de tecknen och det blir màngdubbelt lâttare att lâsa!

Helt enig med dig. Det âr mycket lâttare att lâsa om man skriver som du fôreslàr ân bara med a, a och o för å, ä och ö.

Jag som inte har svenska ä och ö på min dator här i Danmark (gitter inte heller slå om till svenskt tangentbord eftersom dessa bokstäver sitter tvärtom då__D) är van att använda ¨ innan jag skriver ä och ö - och det vänjer man sig väldigt snart vid. Jag ska definitivt använda â, ô och à från Grekland.

Men egentligen borde man kunna hitta ¨ där också...

Tack för tipset i alla fall!