Visa fullständig version : Filmjölk
skrutten
2008-08-19, 10:09
Skratta inte nu!
Ska bo på sungarden/ving i Kallithea är det någon som vet om man kan köpa lättfil i närheten klara mig inte utan._B-anana
Finns det någon bra mataffär i närheten.
Tack för hjälpen
Elisabet
2008-08-19, 11:08
Tyvärr så måste du nog försöka överleva utan lättfil, för sådan fil som vi har i Sverige finns inte någon annanstans i världen.
Men den youghurt som finns i alla affärer i Grekland är sannerligen inget dåligt alternativ!
skrutten
2008-08-19, 11:20
Tack för svar ska prova den, vill helst ha en magrare variant.
Vad tror ni om att ta med fil i kylväska och lägga i resväska för att checka in.
Fast det väger ju en del.
Elisabet
2008-08-19, 11:25
Det finns en hel del magra youghurtar i Grekland.
Fil i kylväska för en hel semester tror jag inte på, om jag ska vara ärlig. Dessutom så är youghurten jättegod i Grekland och det är osmart att hoppa över den! :)
Nu när vi var nere, fanns "Buttermilk"i plastflaska 1/2l.Jag tror det var på Santorini,kanske Naxos.I så fall borde det finnas även på Rhodos.
Annars, som de kloka före mig sa,är ju den inhemska yogurten SÅ god!
Håller bara med föregående talare. Prova deras yoghurt som finns både som mager och fetare. Själv föredrar jag den normalfeta varianten. Nyttig är den också. Ger magen rätt bakterieflora. Pröva att ringla lite timjanhonung över den. Hur gott som helst.. mmmm..:p
ouzomini
2008-08-19, 13:15
Håller helt och hållet med MonkanS. Det är helt underbart och jag är ingen yoghurtmänniska men i grekland njuter jag av denna vara och gärna timjanshonung.
//Inger
UlfWiman
2008-08-19, 14:07
MonkanS har helt rätt. Jag brukar köpa den som man får i terracottakrukor. Då har man gratis blomkrukor. Synd att den inte går att köpa här i Sverige. Plus att min honung är slut tyvärr, har provat honungen på den svenska yoghurten men det är inte lika gott. Vet ej om den jag köper där är lätt eller fet, men den smakar otroligt bra. Passar jättebra även i min matlagning. Har precis köpt mig en gryta på 5 liter så nu blir det lamm i dragon med små syltlökar i. Helt underbar maträtt som jag lärt mig av Rhoda (Antonis mamma) hur enkelt som helst men tar lång tid och mina vänner som inte äter lamm brukar jag bjuda på detta. De har aldrig fått veta vad det är, men de brukar fråga om jag inte kan göra den där grytan och bjuda på. Om de bara visste.
Uffe
Nu kan jag inte svara för Rhodos men i Athen köper jag Xinogala men det är vell det som Ni hänvisar till = sur mjölk blir översättningen. Detta är enligt min mening exakt som lättfil hemma. Tillverkas av bla Dodoni och Agno, och finns på tetra halv liter.
Camilla som älskar filmjölk!_B-anana
Uffe.. den där lammrätten du beskriver. Är det möjligen ett recept du kan dela med dig av? Det låter som att det skulle vara en alldeles utmärkt bjudrätt.
Har letat efter timjanhonung här hemma. Men tyvärr.. har bara hittat akaciahonung. Inte riktigt samma sak. Men man får nöja sig med det som finnes i svenska butiker. Och i orientbutiker. Vi har en här i Norrköping som är rätt bra faktiskt. De har goda sardiner med olika smak på som jag älskar.
Ojdå.. har visst halkat av spåret lite.. *hehe*
UlfWiman
2008-08-19, 19:23
Halkade av banan?
Monica det finns i din E-post och hoppas du gillar det. Låt mig höra senare. I övrigt finns inget att tillägga.
-Måste alla banta när de åker på semester?
Jag tappade 30Kg på den Kretensiska kosten under ett år.
Uffe
Hjalta99
2008-08-19, 19:33
Halkade av banan?
Monica det finns i din E-post och hoppas du gillar det. Låt mig höra senare. I övrigt finns inget att tillägga.
-Måste alla banta när de åker på semester?
Jag tappade 30Kg på den Kretensiska kosten under ett år.
Uffe
Hej Uffe,
Du får väldigt gärna släppa receptet i min e-post också... Jag älskar lamm och äter det nästan varje dag jag är i Grekland. Här hemma blir det sällan av nån anledning... Men nu ska jag till Kalymnos om precis en månad så då blir det mycket lamm igen... Mina reskamrater har ganska roligt åt mig när menyn kommer in och jag blir lyrisk när jag ser vilka lammrätter som serveras...
Hälsn
Eva
skrutten
2008-08-19, 19:56
Tack för alla svarklapp_klap trevligt! första gången jag skriver på detta forum.
Har läst på andra inlägg att det finns en fil som heter xinogala och det borde ju även finnas i Rhodos.
Snälla Uffe har du ett recept på Lammgryta till mig också.flabb_flab
Ska inte gå ner i vikt men min mage mår bra av filen och det är gott.
Längtar till värmen nu.
Är det någon som vet om det finns bra ställen att springa på eller är det bara gatan som gäller. hej hej
Elisabet
2008-08-19, 20:04
Xinogala är säkert gott och kanske smakar väldigt likt lättfil eller filmjölk, men det är inte samma sak. Däremot, om det är "löparmage" eller "vanlig sur mage" du har så är den säkert ännu bättre för magen än lättfil/filmjölk är, och det är även den grekiska riktiga, inte sötade, youghurten, eftersom de innehåller en annan bakterieflora.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.