handdator

Visa fullständig version : Rethymno Live!


litentuva
2008-08-15, 09:41
Snabb hälsning från underbara och varma Rethymno! Anlände efter trevlig båttur från Karptahos igår kväll. Nu "hemma" och installerad på Olgas pension!
Karpathos var trevligt! Vi gillade lugnet i Arkassa och trivdes även i den mysiga lilla stan, Pigadeia!flabb_flab

Hotell Eleni i Arkassa= Mkt bra och barnvänligt där enda minus var avståndet till stranden. Dock tyckte vi att promenaden till Finiki var trevlig och dit tog vi oss ett par gånger
Hotell Atlantis i Pigadeia kan också rekomenderas!

Ciao för nu!_B-anana

Athanasia
2008-08-15, 09:51
Härligt att höra...anländer om en vecka..längtar som en galning!!

Arne
2008-08-15, 10:54
Olgas Pensionat!! Ta det vackert med takaltanens marmortrappor i samband med ägarens morgonvattning av blomsterprakten.

Hustrun halkade och slog sig illa vid besöket i Juni...

Annars är Olga´s pang ett förträffligt alternativ för ett par nätters boende.

Arne

litentuva
2008-08-20, 11:01
Har ar det fortsatt bra!
Enda orosmolnet ar bensinstrejk som utbrot i gar. Kaos pa alla bensinmackar da folk koade for att fa bunkra bensin. Har fatt information att strejken ska paga i tva dagar men att det beror pa utgangen av konflikten, kan saledes bli langre. Har fatt berattat att strejken och hojningen av pris kommer av oroligheterna i Georgien.
Hoppas att det loser sig snabbt, mamma och pappa+ kompis ska hem pa Fredag och da kan det vara bra med bensin i planen...

Da vi fick reda pa att strejken skulle utbryta tog maken bilen sent i gar kvall och letade oppen bensinstation. Han fann en och ca 40 bilar i ko. Smart nog ( och lite modigt) bad han om full tank innan han fragade om de tog kort. En grekisk utskallning senare fick han betala och aka darifran. Tydligen ar det kontanter som galler under de har omstandigheterna. Mannen pa macken visade maken en liten notis ur tidningen som satt upplistrad pa vaggen, dar stod tydligen den informationen. Som att min man ar expert pa grekiska...Naja, nu ar bilen full och vi klarar oss ett par dar!

Ha det gott i Svedala, nu ska jag i plurret!_B-anana

UlfWiman
2008-08-20, 11:22
Välkommen "hem" måste jag säga även om det är fel ort :)

Uffe

Athanasia
2008-08-21, 01:48
Välkommen "hem" måste jag säga även om det är fel ort :)

UffeDin spjuver där:-)

litentuva
2008-08-24, 18:55
Så kan jag åter sno åt mig några minuter vid datorn...
Sitter hemma hos en god vän på Arkadiou i ett gammalt turkiskt hus. På vänninnas terass strax bakom ryggen skymtar den lilla minareten som fungerat som skorsten under den tiden då huset verkade som bageri.
Det är varmt varmt varmt och sekadorna spelar sin vanliga melodi i bakgrunden. Ölen är öppnad och står kall bredvid míg. Kan inte påstå att jag på något vis kan finna något att klaga på.
I går upptäckte vi ett nytt matställe som nog blir en favorit framöver. Har nog aldrig ätit så välagad meze tidigare i Rethymno. "Sambía" heter tavernan och ligger alldeles vid busstationen, fast på andra sidan viken. Ca 200m ifrån.
Fantastisk saganaki, grillad bläckfisk (större får man leta efter), friterad zuccini som forfarande var knaprig en halvtimme efter att den serverats, utsökt bykorv, sallad och kall Retsina. Ni må tro att vi njöt. Tips om tavernan kom från Katherina och Pantelis som äger guldaffären mitt emot Olgas pension och vi gjorde helt rätt i att följa deras råd. Dit grekerna går och njuter av god mat är oftast de ställen man också får den bästa maten.
Annars har semestern på Kreta mest gått ut på att ta dagen som den kommer vilket vi lyckat väl med. Två långturer med bilen har det blivit, en till Kato Rodakino och en till Frango Kastello. Mkt trevliga ställen att tillbringa en dag på stranden på.

Ciao for now!_B-ananaTerassen hägrar! ( är för övrigt såå impnerad över att min vänninas husägare är så moderna att internet är installerat i huset! Inte illa;))