handdator

Visa fullständig version : Välkomstmöte


nekjam
2008-08-14, 14:43
Hur är det för er andra brukar ni gå på välkomstmötena eller skippar ni dom?
Själv tillhör jag gruppen som går. Är det någon som kan tala om var Fritidresor har sitt välkomstmöte i Rethymnon? Vi kommer fram mitt i natten och mötena brukar ju vara vid 11 tiden på förmiddan så det är ju bra om man inte behöver springa runt och leta restaurang.klapp_klap

Arne
2008-08-14, 14:57
Såvitt mig bekant är, har dessa välkomstträffar ett enda syfte, nämligen att kvickt hinna sälja charterbolagets utflyktsresor innan gästerna hinner ut på orten för att finna lokala utflykter till halva priset....

Därav tidiga träffar i nära anslutning till ankomsten även om densamma är mitt i natten.

Arne

Kalimera
2008-08-14, 15:05
Är det någon som kan tala om var Fritidresor har sitt välkomstmöte i Rethymnon?Det får ni väl information om när ni anländer, visst brukar reseledarna berätta det i bussen. I all fall har det varit så när jag åkt charter.

Stinab
2008-08-14, 15:10
Jo man får all sådan info på bussen till hotellet + att man brukar få lite kartor, utflyktsinfo mm.

Hälsningar
Stinabbye_bye (som aldrig går på några välkomstmöten)

nekjam
2008-08-14, 15:13
Det får ni väl information om när ni anländer, visst brukar reseledarna berätta det i bussen. I all fall har det varit så när jag åkt charter.

ja men det är inte alltid som någon reseledare följer med i bussen, det har hänt oss flera gånger.

nekjam
2008-08-14, 15:15
ja men det är inte alltid som någon reseledare följer med i bussen, det har hänt oss flera gånger.
Skall förtydliga mej lite. Det är första gången som vi åker med Fritidsresor, har alltid åkt med Apollo till Kreta, så jag undrade bara var fritidsresor brukar ha stii möte.

Eva L
2008-08-14, 20:17
Numera är det vanligt att reseledarna inte är med på bussen. Information om välkomstmötet brukar då finnas på hotellet. Jag har varit på några få i mitt liv och det har inte tillfört särskilt mycket. I Thailand var det så bristfälligt att folk gick långt innan det var slut.

På Gran Canaria låg meddelande om välkomstmötet på altanbordet där vi hittade det när vi klev upp. Då var redan mötet slut då det var tidigt på förmiddagen och eftersom vi kom fram till resmålet sent på natten var sovmorgon prioritet ett. Som tur var hade vi inte tänkt gå till mötet ändå.

Eva

Riitta
2008-08-14, 21:17
På Karpathps hade Apollo inget välkommsmöte allsAng_elxInte för att jag behövde något,blev bara lite överraskad:rolleyes::)

Riittabye_bye

MonkanS
2008-08-14, 21:26
Fritidsresor har ingen guide med på bussen. De kliver ombord på bussen en stund för info innan den åker iväg mot hotellen. Guiden talar då också om i vilken ordning bussföraren lämnar av vid hotellen.
Välkomstmötet i Rethymnon är på Ibiscos Garden om jag minns rätt.

ulrikas
2008-08-14, 23:04
Fritidsresor har ingen guide med på bussen. De kliver ombord på bussen en stund för info innan den åker iväg mot hotellen. Guiden talar då också om i vilken ordning bussföraren lämnar av vid hotellen.
Välkomstmötet i Rethymnon är på Ibiscos Garden om jag minns rätt.

Ja, just precis så var det i juni när vi åkte till Kreta. Jag har åkt charter många gånger, har nog varit på ett välkomstmöte och det gav mig inget. Håller helt med Arne där....

/Ulrika

Netwolf
2008-08-14, 23:08
Har inte åkt så mycket charter, men jag brukar aldrig gå på välkomstmöten. En gg gjorde jag det av misstag, då jag gick in i baren på förmiddan (Nej, jag skulle inte ta en drink Ang_elx). Där pågick som bäst välkomstmötet, "Välkommen" sa de och jag fick ett glas juice i handen.
Stannade kvar för artighetens skull.
Mötet gav inte mig mycket, men det är jag det. Andra kanske har större nytta av det.

/Netwolf

JohnS
2008-08-15, 08:47
Velkomstmøtet har nok størst verdi for dem som meget sjelden er ute og reiser, eller som generelt er usikre på seg selv. De vil nok kunne få nyttig informasjon, hjelp og støtte, og føle seg tryggere enn om de skulle orientere seg på egen hånd. Samtidig kan de melde seg på utflukter som er ferdigpakket, med guiding på skandinavisk.

Det finnes nok flere enn vi tror som ikke føler seg helt komfortable med å planlegge og organisere opplevelser i ferien uten hjelp, særlig pga språkproblemer. Så om disse velkomstmøtene kan virke helt unødvendige for dem som er reisevante og språkmektige, vet jeg at de kan være helt avgjørende for hvor vellykket ferien blir for andre.

Men ellers er jeg enig i at man kan få de samme utfluktene mye billigere ved å gå direkte til lokale arrangører. Dessuten har kvalifikasjonene hos turoperatørenes guider generelt blitt dårligere de senere årene (med hederlige unntak!), så en lokal guide kan absolutt være å foretrekke, dersom det ikke er for store språkpoblemer.

Athanasia
2008-08-15, 09:01
Tror att Fritidsresor har sitt välkomstmöte på Ibiscos Garden,vi åkte med Fritidsresor i våras ,då var det ingen guide med på bussen.Har själv aldrig varit på ett välkomstmöte....Drar ner om en vecka igen...:)

Stusse
2008-08-15, 13:22
Vi var på Rhodos i maj och åkte med Apollo. I bussen till hotellet upplyste reseledaren oss om att de inte längre hade några välkomstmöte, utan ville man boka någon utflykt fick man göra det vid deras hotelltider eller gå till kontoret. Det är väl så att de också märkt att det inte finns så stort intresse.

ebba-lotta
2008-08-15, 19:09
hej
har ett förflutet som reseledare och visst är det så att syftet är att sälja utflykter. Arrangörerna tjänar multum på dom, utflykterna alltså. Har man riktig "tur" så tipsar dom om restauranger o affärer där bolaget har provision, gillar verkligen inte det konceptet.
ebba-lotta :mad:

Birgitta63
2008-08-15, 23:31
Mötet på Kreta kunde vi faktiskt vara utan.Vi satt där i onödan för alla ni på kalimera hade informerat oss ( tack ) så bra.Men det var rätt roligt att vi kunde det utantill redan.Vi tipsade andra om ställen som reseledaren ej berättade om.Det var första gången vi var där och vi kände till redan så mkt.
Birgitta 63:)

twiggy
2008-08-16, 10:14
Håller med Birgitta, vad skall man med välkomstmöten till när Kalimera finns.
Twiggy

theresa
2008-08-16, 10:33
Jag brukar ofta gå på välkomstmötena,men i år sen jag började i kalimera så hade jag absolut inte behövt att gåflabb_flab precis som birgitta63 skrev så kunda man redan allt utantill...tack vare er alla här som gett så bra och utförlig informationklapp_klap tack för det;) men det var lite kul för jag kände mej som en egen liten reseledare som redan kunde allt...hon frågade mej om jag varit på skiathos många gångerAng_elx fast det var min första gång...det som var bra var att vi fick kartor som vi hade rejäl nytta av när vi bilade runt...men det var bara min familj där +2 till så det märks att ingen är så intresserad av mötena längre bye_bye

Birgitta63
2008-08-16, 10:55
Hej Theresa!
Ja just reseledare kände vi oss.Upp tidigt efter 4timmars sömn (planet var försenad med bara 3 timmar ) och bussen hämtade oss utanför som tur var.Men det var ju bara 5 minuters färd:D till mötet.Vi hade föredragit sängen om vi visste att det ej var så viktigt.Undertiden när dom andra bokade utfärderna plåtade vi omgivningarna och sen satt vi och väntade så länge.När dom var klara så gick folket själv hem.Min dotter och jag åkte tillbaka med reseledaren själv men bussen var skön och sval.
Birgitta 63:)