handdator

Visa fullständig version : Folkuniversitetet vs Medborgarskolan i Gbg?


Ingela L
2008-08-13, 23:04
Hej, någon som har erfarenhet av Folkuniversitetets kurser i Gbg? På beskrivningen låter dom bra med myckret koncentration på att samtala men är det verkligheten?
Någon som vet och kanske testat båda ställena?
Vill gå en kurs i höst (gått ca 4 terminer tidigare men det är säkert 5 år sen sist...men mycket sitter trots allt kvar) men vet inte vilket ställe jag ska välja??? :confused:
Någon som kan komma med ett gott råd??
Mvh
Ingela

kimmen
2008-08-14, 00:38
Hej, någon som har erfarenhet av Folkuniversitetets kurser i Gbg? På beskrivningen låter dom bra med myckret koncentration på att samtala men är det verkligheten?
Någon som vet och kanske testat båda ställena?
Medborgarskolan har jag aldrig läst på. Däremot har jag läst både engelska och spanska på Folkuniversitetet i Göteborg.

Jag tycker det är bra där. Alla lärare jag haft har haft språket de lär ut som modersmål och har uppmuntrat eleverna att prata mycket på lektionerna. Hur mycket man sedan gör det är ju upp till en själv.

På Folkuniversitetets hemsida kan du skriva ut ett språktest för att kolla vilken nivå du ligger på, så du hamnar rätt.

/kimmen

Ingela L
2008-08-14, 23:09
Tack Kimmen, det låter bra.
Kan man verkligen göra ett språktest på grekiska på deras hemsida? Vet att jag gjort test för att hitta engelskanivån hos dom nån gång men ska absolut se om det går med grekiskan också.
Hälsningar
Ingela

kimmen
2008-08-15, 00:25
Kan man verkligen göra ett språktest på grekiska på deras hemsida?
Nej, inte grekiska vad jag kan se. (Man kan ladda ned språktest för engelska, tyska, franska, spanska och italienska).

/kimmen

inkfish
2008-08-16, 11:09
Jag tittade på deras sajter nu. På folkuniversitetet är läraren den samma som när jag läste, han är mycket bra. Vill gärna få igång samtal men är också noga med grammatiken.

Hos medborgarskolan framgår inte vem som är lärare. Men det kan mycket väl vara samma person, det är lätt att kolla om du ringer dem.

Hellen
2008-08-16, 12:00
Det är samma person som har steg 2 kursen, nivå A1 på Medborgarskolan, troligtvis har han även de övriga.
Jag tycker att han är bra, har lärt mig otroligt mycket på bara en termin, mitt utgångsläge var: Kunde en del av bokstäverna i alfabetet, långt ifrån alla, kunde säga hej, godmorgon, godkväll, tack, var så god, glass, öl. Sedan var det nog stopp tror jag.
Riktigt kul var det under årets resa att jag ibland föstod (tror jag;):D) vad andra pratade om. Naturligtvis inte i detalj, men ändå.
// Helén

Ingela L
2008-08-16, 23:20
Tack både Inkfish och Hellen, låter bra båda två så det är väl bara att se vilka tider dom har och välja efter det.
Ja visst är det kul när man börjar förstå och t o m göra sig förstådd :) Och det är ju framför allt när man kommer lite ut på landet man faktiskt är tvungen att prata grekiska när dom inte kan något annat. DÅ är det kul att kunna lite!
Kalinichta bye_bye